Yliassistentti Arja Hirvonen:
Tulosohjauksen arkea
Tulosohjauksen periaate on selkeä - luvattua tulosta vastaan
saadaan tarvittavat resurssit ja tuloksen toteutuminen raportoidaan
sovitulla tavalla. Mutta miten yliopistojen ohjausjärjestelmä
kohtaa tuotantohenkilön, esimerkiksi yliopiston opettajan
tai tutkijan?
Yliopistot solmivat opetusministeriön kanssa tulossopimuksia,
joissa kirjataan yliopistokohtaisesti toiminnan määrälliset
ja laadulliset tavoitteet sekä niihin saatavissa oleva rahoitus.
Tulossopimuksen perustana ovat yliopiston toiminta- ja taloussuunnitelman
mukaiset painopistealueet, tulostavoitteet ja hankesuunnitelmat.
Keväällä 2000 käydyissä tulosneuvotteluissa
sovittiin kolmevuotisista tulossopimuksista kaudelle 2001-2003.
Tulossopimuksia täydennetään vuosittaisissa tulosneuvotteluissa
esim. voimavarojen osalta.
Koska yliopistojen päätöksentekojärjestelmä
on itsenäinen, liikkumavaraa löytyy sisäisen rahanjaon
suhteen tiedekunnille ja toimintayksiköille. Tulosohjauksessa
korostetaan toisaalta organisaatioiden päätösvaltaa
ja toisaalta siihen liittyvää raportointivelvollisuutta
tavoitteiden asettamista ja seurantaa varten. Valtion myöntämän
rahoituksen riittävyys yliopistojen perustehtävän,
tieteellisen tutkimuksen tai taiteellisen toiminnan sekä
niihin perustuvan ylimmän opetuksen toteuttamiseksi, on yliopistolaisten
voimakkaan kritiikin kohteena. On selvää, että
muut rahoituslähteet, kuten ulkopuolinen rahoitus, ovat monella
tapaa välttämättömiä yliopistojen tuloksellisuuden
takaamiseksi.
Mikä tulos?
Tuloksen tekemisen kannalta on oleellista, että tulos määritellään.
Toisaalta on tärkeää, että yliopiston, laitoksen,
oman vastuualueen tai tutkimusryhmän tavoitteet ovat yhteisiä
eli niistä ollaan tietoisia. Sopimustasolla tulos muutetaan
mielellään laskettaviksi yksiköiksi, esimerkiksi
tutkintojen määräksi, tutkimustoimintaan liittyviksi
rahasummiksi tai tieteellisten julkaisujen määräksi.
Tulos saa uusia sisältöjä tuloksentekijän
mukaan. Tutkijan toiminnan keskeinen tulos henkilökohtaisesti
miellettynä voi olla oman työllistymisen turvaaminen
seuraavalle määräaikaisjaksolle ja väitöskirjatyön
eteneminen. Valmistunut väitöskirja on laitoksen, tiedekunnan
ja yliopiston kannalta keskeinen tulos ja osana kollektiivista
tohtorintutkintotavoitetta, vaikka tutkijan ensisijainen motiivi
ei olekaan tässä. Tutkimukseen hankittu rahoitus pitää
tutkijan leivänsyrjässä kiinni, mutta se on osana
myös ulkopuolisen rahoituksen kertymää kartuttaen
laitoksen ja edelleen yliopiston tulosta. Tuloksellinen toiminta
kuitataan monella tasolla ja parhaimmillaan se kartuttaa yliopiston
kassaa. Yliopistotasolla tuloksellisuusindikaattorien mukainen
toiminta palkitaan ns. tuloksellisuusrahalla, jonka osuus valtion
myöntämistä toimintamenoista on noin 1-3 % yliopistosta
riippuen.
Johdatusta tulokseen
Halutun tuloksen saavuttamiseksi tarvitaan toiminnan organisoimista
ja johtamista. Yliopistoissa tulosvaatimusten ja toisaalta toimivallan
lisääntymisen myötä myös johtamiseen
kohdistuvat vaatimukset ja odotukset ovat muuttuneet. Menestyksekkään
tutkimus- ja opetustoiminnan johtamisen lisäksi laitoksen
tai projektin johtajalta tai työyksikön esimieheltä
odotetaan henkilöjohtamista. Työyhteisön dynamiikkaa
täytyisi ymmärtää tai ainakin vuorovaikutteisen
tiedonkulun täsmentyä oikeaan aikaan, paikkaan ja muotoon.
Yliopistojen johtamistapa pohjautuu tulosohjauksen kautta tavoitteiden
asettamiseen ja tulosten seuraamiseen, jossa keskeisenä välineenä
tulisi olla johdon ja henkilöstön välillä
käytävät tulos- ja kehityskeskustelut. Näissä
keskusteluissa todetaan ja arvioidaan työn tulokset ja sovitaan
tulevista tavoitteista sekä niiden vaatimista resursseista.
Tulos- ja kehityskeskustelut eivät ole vielä vakiintuneet
yliopistoihin - vaaditaan aikaa, oikeaa asennetta ja koulutusta,
jotta tämä tuloksenteon väline optimoidaan asiantuntijaorganisaation
tarpeisiin.
Hyvä johtaminen lisää työtyytyväisyyttä
ja on osatekijänä työilmapiirin kehittymisessä.
Yliopisto-organisaatiot eivät ole aina parhaimpia alustoja
yhteistyön ja yhteisöllisyyden kasvulle, koska tulosvaatimukset
yhdistettynä niukkoihin resursseihin virittävät
kilpailua sekä yliopistojen välillä että yliopiston
sisällä. Tiukkenevat tulostavoitteet tuovat mukanaan
myös ajankäyttöongelmia, joiden seuraukset ovat
monitahoiset.
Tuloksen aika
Tutkimuksen tekeminen on yliopiston tutkijoiden ja monien opettajien
keskeisimpiä tehtäviä, jolloin se priorisoi myös
päivittäistä ajankäyttöä. Yliopiston
opettajat tarvitsevat työaikaa tutkimuksen lisäksi myös
opetukseen, oppimateriaalin kehittämiseen tai tuottamiseen,
opetuksen suunnitteluun ja hallinnollisiin tehtäviin, mitkä
siis liittyvät keskeisiin tulosalueisiin. Opettajan ja vastuualueen
johdon yhteistyönä laatima henkilökohtainen työaikasuunnitelma
(1600 h) on hyödyllinen väline tuloksen määrittämisen
sekä työajan hallinnan kannalta ja se on myös osana
laitoskohtaisessa tehtävien suunnittelussa, toteuttamisessa
ja työnjaossa.
Myöskään työaikasuunnitelmien käyttö
ja hyödyntäminen ei ole vakiintunutta. Suunnittelun
ollessa irrallinen laitostason suunnitteluprosessista, sisällöllinen
hyöty jää vähäiseksi osapuolien kannalta,
vaikka kustannuslaskennan tarpeita se palvelisikin. Lisääntyneet
tehtävät yhdistettynä henkilöstön vähenemiseen
aiheuttavat kiirettä, stressiä ja yleistä pottuuntumista.
Aikapula voi johtaa siihen, että tavoitteista ei ehditä
sopia, tuloksia ei malteta arvioida eikä palautetta antaa.
Aikaa riittää toiminnan ylläpitämiseen, mutta
ei toiminnan kehittämiseen.
Laitoksen johdolla on asiantuntijaorganisaatiossakin merkitystä
sen suhteen miten toiminta-alueet priorisoidaan eli mitkä
ovat tärkeimmät tulokset ja kehittämisalueet. Esimerkiksi
yliopistojen tulossopimuksiin on kirjattu opetukseen liittyviä
määrällisiä ja laadullisia tavoitteita, joten
paineita kannustaa henkilöstöä tasapuolisesti tuloksellisuuteen
on myös tällä alueella. Korkealaatuinen opetus
ja tutkimus kulkevat yhtä matkaa, vaikka tahtirikkoja saattaa
joskus esiintyäkin.
Tutkimusta tekevillä opettajilla lukuisat muut velvoitteet
haittaavat vaadittua pitkäjännitteistä paneutumista
tutkimustyöhön. Yhtenäinen tutkimuskausi, jonka
aikana ei edellytetä opetus- tai hallintotehtäviin osallistumista,
jää usein vain haaveeksi. Silti pitkäjänteinen
ja laadukas tutkimustyö tuo parhaat tulokset ja meriitit,
jotka huomioidaan muun muassa yliopistojen virantäytöissä.
Tulostavoitteet, niiden arvostus ja keskinäinen vertailukelpoisuus
opettajien tai tutkijoiden meritoitumisessa ovat edelleen hakemassa
tasapainoa.
Tulospalkka?
Yliopistotyön mielekkyys on sen monipuolisuudessa, haasteellisuudessa
ja itsenäisyydessä. Omaa ammattitaitoa voi kehittää
hyödyntäen alan uusinta tietoa ja ns. akateemista vapauttakin
on vielä jonkin verran jäljellä. Palkkaus ei motivoi,
sillä jo peruspalkkaus on alle yleisten työmarkkinoiden
tason, erityisesti mitä vaativampiin tehtäviin edetään.
Tuloksellisuuden palkitsemiseen rahallisesti on omassa vain niukat
resurssit ja eikä monien virkojen heikot etenemismahdollisuudet
juurikaan valaise tulevaisuudennäkymiä. Keskitetty palkkausjärjestelmä
on todettu vanhanaikaiseksi tulosohjauskulttuurissa, joten yliopistot
ovat monien valtion virastojen ja laitosten tavoin uudistamassa
palkkausjärjestelmäänsä siten, että palkkaa
maksettaisiin tehtävien vaativuuden ja henkilökohtaisen
tuloksellisuuden perustella. Kannustavan palkkausjärjestelmän
kehittämistä odotetaan mielenkiinnolla, mutta suuria
lupauksia ei ole vielä ilmassa. Jotta uudistuva palkkausjärjestelmä
tukisi, kannustaisi ja ohjaisi aidosti tuloksentekoa, tulisi tuloksellisuuden
mittarit ja indikaattorit olla vakiintuneet ja kunnossa kaikilla
tasoilla.
Kirjoittaja yliassistentti Arja Hirvonen on Tieteentekijöiden
liiton hallituksen jäsen.
(painetun lehden sivuilla 21-23)
|