Yliopistojen yhteiskunnallisesta asemasta
Yliopistot perustettiin aikoinaan huolehtimaan yhteiskunnan henkisestä
sivistyksestä. Yliopistojen asema ja toimintamuodot ovat
vaihdelleet aina sen mukaan, millaiset vaatimukset ja millainen
asenne yhteiskunnalla on ollut yliopistoja kohtaan, mutta ne ovat
kyenneet säilyttämään tietyn koskemattomuuden,
johon liittyy olennaisesti käsite akateeminen vapaus. Yliopistojen
tehtävistä keskeisin on sen koulutustehtävä.
Hallinnollisesti yliopistot jakautuvat tiedekuntiin. Vanhimmissa
yliopistoissa niitä oli neljä: teologinen, lainopillinen,
lääketieteellinen ja filosofinen. Toiminnan laajenemisen
myötä tiedekunnat ovat jakaantuneet osastoihin samalla
kun on syntynyt kokonaan uusia tiedekuntia. Suomen yliopistojärjestelmä
on erittäin laaja-alainen kattaen koko maan, samalla kun
sekä alueelliset näkökohdat että yhteiskunnan
vaatimukset yliopistojen toiminnan hyödyllisyydestä
ovat osa näiden tulosvastuuta.
Kuluneen vuoden aikana käyty keskustelu yliopistojen perusrahoitukseta
on nyt edennyt niin pitkälle, että on aika määritellä
se vastuu, joka yhteiskunnalla on yliopistoihin nähden. Mitä
varten yliopistomme ovat olemassa, ja kuinka yliopistojen toiminta
tulee mitoittaa? Olemme yhtä mieltä siitä, että
yhteiskunta tarvitsee yliopistoja laitoksina, joissa vapaan tutkimuksen
sallitaan kukoistaa ja joissa annetaan korkeinta opetusta. Keskeistä
on tutkimuksen vapauden periaate. Tiedonhaluinen yhteiskunta janoaa
innovaatioita, mutta kokemus on osoittanut, että suurimmat
keksinnöt tehdään sattumalta. Ne eivät ole
tilaustöitä. Tutkimustoiminnalla täytyy olla vapaus
itse valita ja määrittää niin tavoitteensa
kuin menetelmänsä ja toimintamuotonsa.
Yliopistojen perusrahoituksen kutistuminen on osittain voitu
korvata ulkoisella rahoituksella. Tutkimustoimintaa on voitu pitää
yllä ulkoisen rahoituksen turvin, samalla kun liikkuva talous
on mahdollistanut opetuksen hoitamisen ostopalvelujen avulla.
Ulkoisen rahoituksen osuuden kasvaessa lisääntyy myös
eräänlainen riippuvuus rahoittajasta, jolloin tutkimuksen
vapauden periaate ei välttämättä olekaan enää
loukkaamaton, puhumattakaan siitä, että yhteiskunta
alkaa livetä omasta vastuustaan. Perusrahoituksen vähetessä
pienenevät myös opetuksen voimavarat, jolloin tutkintoja
tuotetaan halvemmalla. Onko toiminta tällöin tehostunut,
vai onko tingitty laadusta?
Miten tutkinnon laatu määritellään? Laatua
voidaan mitata erilaisilla tiedollisilla indikaattoreilla, mutta
laatua osoittaa myös se, millainen kysyntä tutkinnolla
on. Kysyntää mitataan työmarkkinoilla. Yhteiskunta
tilaa opetusministeriön kautta tietyn lukumäärän
tutkintoja, ja tulosneuvotteluissa tutkinnolle määritellään
hinta. Viimeisin suuntaus on siis ollut se, että tutkinnosta
on haluttu maksaa yhä vähemmän. Tämä
suuntaus on katkaistava. Voidaanko tutkinnosta maksaa enemmän,
vai vähennetäänkö tuotantoa? Koulutuspoliittisen
ohjelmamme perustana on tutkintomäärien lisääminen,
minkä tulisi tuoda järjestelmään lisää
resursseja, mutta lisäykset eivät ole vastanneet tarvetta,
ja nähtävissä on siis tutkintojen tason lasku.
Laadun pitäminen korkeana vaatisi tutkintomäärien
vähentämistä. Keskustelunaiheena tuotannon vähentäminen
on kuitenkin vaikea. Se on vastoin vallitsevaa poliittista suuntausta
ja johtaa vääjäämättä kysymykseen
siitä, mikä asetetaan etusijalle.
Sekä yliopistojen henkilöstö ja sitä edustavat
ammattiliitot että opiskelijat ovat ilmaisseet halukkuutensa
keskustella yliopistojen asemasta poliittisten päättäjien
kanssa. Olemme saaneet ymmärtämystä asiallemme
eduskunnassa, mutta sisältöä koskevat keskustelut
opetusministeriön päättäjien kanssa polkevat
paikoillaan. Annetaanko yliopistojen kehittyä siten, että
ne ovat yhä enenevässä määrin riippuvaisia
niistä resursseista, joita onnistuvat hankkimaan vapailta
markkinoilta? Yhteiskunta on kuitenkin halukas rahoittamaan ja
sittemmin ostamaan suurimman osan yliopiston palveluista. Kuinka
määritellä laatuvaatimukset ja mihin asettaa määrälliset
rajat? Tavoitteena tulee joka tapauksessa olla laadullisesti korkeatasoinen
yliopistolaitos, jossa vapaa tutkimus saa kukoistaa ja jossa annetaan
korkeinta opetusta. Koulutuksen määrälliset tavoitteet
on jo saavutettu.
Aurinkoista kesää kaikille Acatiimin lukijoille!
Björn Fant
puheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden sivulla 3)
|