Ulkomailta tulevien tutkijoiden verotus avainhenkilölain
mukaan
Yliopistomaailma kansainvälistyy yhä nopeammalla
vauhdilla. Kova palkkaverotuksemme on yksi jarru ulkomaisten huippututkijoiden
työskentelylle suomalaisissa yliopistoissa tai tutkimuslaitoksissa.
Professori Matti Myrsky tarkastelee ohessa ulkomailta tulevien
tutkijoiden verotusta avainhenkilölain nojalla.
Voimakas kansainvälistymisen lisääntyminen yliopistomaailmassa
merkitsee yhä useammin myös verotusta koskevien kysymysten
nousemisen esille. Eräs näistä koskee sitä,
kuinka verotetaan Suomeen saapuvia ulkomaisia tutkijoita. Olen
aikaisemmin tässä lehdessä tarkastellut tätä
kysymystä laajemmin ja
tässä yhteydessä mielenkiinnon kohteena on lähinnä
vain ns. avainhenkilölain eli ulkomailta tulevan palkansaajan
lähdeverosta annetun lain (1551/1995) pääpiirteittäinen
sisältö. Syynä tarkasteluun on lain "henkiinherättäminen".
Menettelytapakysymyksiin ja palkan sivukuluihin ei puututa. Suomessa
enintään kuusi kuukautta oleskelevien eli rajoitetusti
verovelvollisten tutkijoiden verotukseen ei myöskään
puututa.
Eräs syy avainhenkilölain säätämiseen
on ollut se, että Suomen korkea palkkaverotus saattaa vähentää
mm. huippututkijoiden kiinnostusta työskentelyyn suomalaisessa
yliopistossa tai tutkimuslaitoksessa. Palkkatulon lähdeveron
suuruus on 35 % ennakonpidätyksen alaisen palkan kokonaismäärästä.
Lain soveltaminen on ollut keskeytyneenä vuonna 2000 alkaneen
työskentelyn osalta. Laki on palautettu voimaan entisen sisältöisenä
vuoden tauon jälkeen (1088/2000). Lakia sovelletaan myös
vuosina 2001-2003 alkavaan työskentelyyn.
Laki koskee myös sellaista työskentelyä, joka
on alkanut vuonna 2000 kuitenkin niin, että lakia sovelletaan
tällöin vain vuosina 2000 ja 2001 tehdystä työstä
saatuun palkkaan. Lain soveltamisen enimmäismääräaika
eli 24 kk lasketaan kuitenkin siitä, kun laissa tarkoitettu
työskentely aloitettiin vuonna 2000. Lakia sovelletaan tällaisen
työskentelyn osalta vain siihen osaan vuonna 2000 alkaneesta
24 kuukauden ajanjaksosta, joka on vielä jäljellä
vuosina 2001 ja 2002. Näissä tapauksissa lain soveltamisen
piirin pääsemiseksi hakemus oli annettava verovirastolle
viimeistään 31 päivänä tammikuuta 2001.
Palkkatulon lähdeveron alaisesta tulosta ei ole suoritettava
valtion tuloveroa, kunnallisveroa, kirkollisveroa eikä sairausvakuutusmaksua;
lähdevero peritään siis yleisesti kannettavien
tuloverojen ja sairausvakuutusmaksun sijasta. Palkkatulon lähdevero
suoritetaan kokonaisuudesssaan valtiolle.
Soveltamisedellytyksistä
Lähtökohtaisesti Suomeen yli kuudeksi kuukaudeksi tulevaa
verotetaan ansiotulostaan progressiivisesti samalla tavalla kuin
muitakin Suomessa asuvia.
Suomeen yli kuudeksi kuukaudeksi tuleva ulkomaalainen voi kuitenkin
eräissä tapauksissa maksaa ansiotulostaan progressiivisen
tuloverotuksen sijasta lopullista 35 %:n suuruista veroa. Avainhenkilölaki
antaa siinä mainitulle henkilölle mahdollisuuden valita
normaalin tuloverotuksen tai palkkatulon lähde-verotuksen
enintään 24 kuukauden ajaksi.
Keskeinen seikka po. lain soveltamisen kannalta on se, ketä
voidaan pitää ulkomailta tulevana palkansaajana. Seuraavien
edellytysten on täytyttävä, jotta henkilöä
voitaisiin pitää mainitussa laissa tarkoitettuna ulkomailta
tule-vana palkansaajana:
1) Henkilö tulee Suomessa yleisesti verovelvolliseksi
avainhenkilölaissa tarkoitetun työskentelyn alkaessa.
Yleisesti verovelvollinen Suomen tuloverotuksessa on verovuonna
Suomessa asunut henkilö. Lähtökohtaisesti hän
on verovelvollinen Suomesta ja muista maista saamistaan tuloista.
Yleensä Suomessa asuvina pidetään sa-moin perustein
sekä suomalaisia että muiden valtion kansalaisia.
Suomessa asuvina pidetään mm. henkilöitä
joiden varsinainen asunto ja koti on Suomessa tai jotka yhtäjaksoisesti
oleskelevat täällä yli kuuden kuukauden ajan, jolloin
tilapäinen poissaolo ei estä pitämästä
oleskelua yhtäjaksoisena. Viimeksimainittu säännös
kohdistuu lähinnä ulkomaalaisiin, jotka syystä
tai toisesta (esimerkiksi tilapäisen tehtävän suorittamiseksi)
oleskelevat Suomessa yli puoli vuotta asettumatta tänne varsinaisesti
asumaan, ts. Suomeen ei synny varsinaista asuntoa ja kotia. Edellytyksenä
on siten, että palkansaaja muuttaa Suomeen työskentelyn
alkamisen yhteydessä.
2) Henkilölle tästä työstä maksettu
rahapalkka on vähintään 35.000 mk/kk koko po. laissa
tarkoitetun työskentelyn ajan.
Jos ulkomailta tuleva palkansaaja toimii opettajana suomalaisessa
yliopistossa, korkeakoulussa tai muussa ylemmässä oppilaitoksessa
taikka harjoittaa tieteellistä tutkimustyötä yleiseksi
eduksi eikä tietyn henkilön tai yhteisön hyödyksi,
tällöin kohdan 2 edellytystä ei vaadita. Tällöin
ei myöskään vaadita edellytystä, jonka mukaan
3) ulkomaisen palkansaajan tulee työskennellä erityisasiantuntemusta
edellyttävissä tehtävissä.
Tutkimustyö näin edellyttää, että sitä
harjoitetaan yleiseksi eduksi eikä jonkin tietyn henkilön
tai yhteisön yksityiseksi hyödyksi. Yrityksissä
työskentelevät tutkijat ovat siis yleensä samassa
asemassa kuin muut ulkomailta tulevat palkansaajat, jotka voivat
tulla palkkatulon lähdeverotuksen piiriin ainoastaan vähimmäispalkkaa
koskevan edellytyksen täyttyessä.
4) Henkilö on ulkomaan kansalainen eikä hän
ole ollut Suomessa yleisesti verovelvollinen po. laissa tarkoitetun
työskentelyn alkamisvuotta edeltäneiden viiden kalenterivuoden;
tarkoituksena on väärinkäytösten torjuminen.
Lopullisen palkkaveron soveltamisen edellytyksenä on myös
se, että työskentely on yhtäjaksoista. Palkkatulon
lähdeveron järjestelmää sovelletaan pääsääntöisesti
vain katkeamatta jatkuneeseen työskentelyyn. Yhtäjaksoi-sena
voidaan kuitenkin pitää työskentelyä, jos
esim. palkansaaja solmii uuden työsuhteen kuukauden kuluessa
sellaisen työsuhteen päättymisestä, jonka
perusteella maksettuun palkkaan on sovellettu tämän
lain säännöksiä, jos lain soveltamisen edellytykset
muutoin ovat olemassa.
Työskentelyn voidaan tällöin katsoa alkaneen ensimmäisen
työsuhteen perusteella, joten lain soveltamista ei
estä se, että palkansaaja uuden työsuhteen alkaessa
on jo Suomessa yleisesti verovelvollinen. Myös siinä
tapauk-sessa, että tätä lakia sovelletaan perättäisiin
työsuhteisiin, palkkatulon lähdeveroa voidaan periä
enintään 24 kuukauden ajan Suomessa työskentelyn
alkamisesta.
Muista säännöksistä
Avainhenkilölaissa on myös muita tärkeitä
säännöksiä koskien mm. lain soveltamista koskevan
hakemuksen tekemistä, palkansaajan muun mahdollisen
ansiotulon kuin palkkatulon lähdeveron alaisen tulon verokohtelua
ja po. lain soveltamisedellytysten lakkaamista tai niiden puuttumista
sekä sosiaa-liturvamaksun suorittamista.
Näihin ei ole syytä tässä tarkemmin puuttua
muuta kuin viittaamalla siihen, että palkkatulon lähdeveron
järjestelmää sovelletaan vain palkansaajan hakemuksesta,
jossa on esitettävä selvitys em. edellytysten olemassaolosta
ja joka on ennen tässä laissa tarkoitetun työskentelyn
alkamista tai 30 päivän kuluessa työskentelyn
alkamisesta toimitettava kirjallisena verovirastoon.
Lopuksi
Palkkatulon lähdeveroa peritään enintään
24 kuukauden ajan. Jos verovelvollinen jää tämän
jälkeen asumaan Suomeen, häntä verotetaan tästä
eteenpäin tuloverolain mukaan. Palkkatulon lähdeveron
soveltamisedellytyksiin ensimmäisten 24 kuukauden aikana
ei vaikuta se, jääkö palkansaaja tämän
ajan jälkeen Suomeen.
Kuten edellä on huomautettu, mielenkiinnon kohteena on edellä
ollut vain ns. avainhenkilölain sisältö. On kuitenkin
muistettava, että keskeinen kysymys, jolla hahmotetaan Suomen
verotusoikeutta on se, onko tutkija Suomen kannalta rajoitetusti
vai yleisesti verovelvollinen.Tärkeää on
myös sisäisen lainsäädännön ja verosopimusten
suhde samoin kuin verosopimuksissa olevat tulojen verottamisoikeuden
jakoa koskevat säännökset samoin mahdolliset ns.
opettaja- ja tutkija- artiklat, joista kaikista on oltava tietoinen
pohdittaessa ulkomailta tulleiden tutkijoiden verokohtelun ja
tämän mukaisesti kokonaisve-rorasituksen määrää.
Koska verolainsäädäntö ja erityisesti verosopimukset
ovat muutostilassa koko ajan, ennen jokaista päätöksentekotilannetta
asia on varmistettava erikseen voimassaolevista normeista.
Verokohtelusta on myös mahdollista saada sitova kannanotto
etukäteen ennakkotieto- ja ennakkoratkaisujärjestelmän
avulla. Asian ollessa tulkinnallisesti epäselvä tämä
on myös syytä yleensä hankkia. Yleisellä tasolla
on myös kysyttävä, missä määrin
verotukselliset tekijät ovat omiaan haittaamaan tai edistämään
tutkijoiden kansainvälistä yhtetoimintaa ja mitä
tämä asian suhteen olisi tehtävissä.
Kirjoittaja Matti Myrsky on Joensuun yliopiston vero-oikeuden
professori.
Mobilnet-verkosto auttaa ulkomaille lähtijöitä
Yksi EU:n tärkeimmistä periaatteista on työvoiman
vapaa liikkuvuus unionin sisällä. Vaikka työntekijöiden
liikkuvuuden esteitä on yritetty poistaa, on vielä
monenlaisia tekijöitä haittaamassa työvoiman
liikkuvuutta.
Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön (EAY) ylempien
toimihenkilöiden neuvottelukunta, Eurocadres on puuttunut
epäkohtaan perustamalla ammattiliittojen liikkuvuusasiantuntijoista
koostuvan eurooppalaisen verkoston. Tämän ns.
Mobilnet-verkoston yhteyshenkilöt toimivat kaikissa
EU-maissa ja heidän tehtävänään
on opastaa ja neuvoa ulkomaille lähteviä työntekijöitä
sekä toisesta EU-maasta tulevia henkilöitä.
Yhteyshenkilöt voivat vastata kysymyksiin muun muassa
ko. maan sosiaaliturvasta, työskentelyoloista, työsopimuksen
teosta ja tutkintojen vertailtavuudesta. Verkoston asiantuntijat
voivat auttaa myös sopivan ammattijärjestön
löytämisessä.
Suomen edustajina eurooppalaisessa Mobilnet-verkostossa
toimivat akavalaisen TEK:n asiamies Riitta Vierros sekä
kansainvälisten asioiden sihteeri Sari Vaittinen Teknisten
liitosta (STTK). Viime vuonna perustettiin myös Suomen
Mobilnet-verkosto, jonka yhteyshenkilöinä toimivat
akavalaisten liittojen toimihenkilöt. Liittojen jäsenet
voivat ottaa yhteyttä suoraan Mobilnetin asiantuntijaan
tai kääntyä oman liiton toimihenkilöiden
puoleen.
Mobilnet-verkoston puitteissa on avattu ulkomaille lähtevien
työkalu verkossa. Liikkuvuuskäsikirja löytyy
internetistä osoitteesta http://www.etuc.org/eurocadres.
Hyödyllistä tietoa ulkomaille lähteville
löytyy myös AKAVAn VOCTUC-käsikirjasta (www.akava.fi/html/julkaisut/voctuc.html).
Erityisesti tutkijoille suunnattua tietoa kansainvälisestä
liikkuvuudesta löytyy esimerkiksi Suomen Akatemian
kotisivuilta (www.aka.fi
- Kansainvälinen toiminta).
Martina Landén
asiamies
martina.landen@tieteentekijoidenliitto.fi
|
(painetun lehden sivulla 13-15)
|