Kilpailu koulutetusta työvoimasta kiristyy
- yliopistot herätkää !
Valtion palveluksessa on tällä hetkellä noin 121
000 työntekijää. Vuosina 2001-2010 heistä
poistuu valtiolta lähes puolet eli noin 60 000. Tämä
merkitsee sitä, että kilpailu korkeasti koulutetusta
työvoimasta tulee lähivuosien aikana dramaattisesti
kiristymään. Muutoksen suuruutta ei yliopistoissa ole
riittävässä määrin tiedostettu eikä
siihen ole juurikaan varauduttu.
Yliopistojen palkkakilpailukyky on poikkeuksellisen huono. Ongelmaa
ei ole saatu poistettua, vaikka ammattijärjestöt ovat
jokaisella neuvottelu- ja sopimuskierroksella neuvotelleet yliopistoväen
palkkoihin korotuksia. Esimerkiksi kuluvan vuoden alussa yliopistojen
henkilöstön palkkoja nostettiin ns. valpas-I-ratkaisun
johdosta 57 miljoonalla markalla. Lisäksi järjestöjen
neuvottelema viimeisin virka- ja työehtosopimus sekä
valpas-II merkitsevät yliopistojen henkilöstön
palkkasummaan tänä ja ensi vuonna yhteensä noin
273 miljoonan markan korotusta.
Järjestöjen neuvottelemat palkankorotukset eivät
ole kuitenkaan parantaneet yliopistoväen heikkoa palkkakilpailukykyä,
koska muilla valtiosektorin osa-alueilla sopimuskorotukset ovat
viime vuosina olleet yhtä suuria kuin yliopistoissa.
Yksityissektorin palkoista on ko. sektorin palkkaliukumien johdosta
jääty jatkuvasti jälkeen.
Neuvottelu- ja sopimustoiminnan pelisäännöt mahdollistavat
työtaistelun. Se on ainoa laillinen keino, jolla jokin ammattijärjestö
voi saada jäsenilleen muita olennaisesti suuremmat palkankorotukset.
Työtaistelun toteuttaminen on vaativa tehtävä.
Sen menestyksekäs käyminen edellyttää järjestöltä
ja sen jäsenistöltä erittäin hyvää
henkistä, taloudellista ja organisatorista valmiutta. Näitä
valmiuksia pyritään Tieteentekijöiden liitossa
määrätietoisesti kohottamaan.
Yliopistot voivat myös itsenäisin päätöksin
parantaa työntekijöidensä palkkausta. Näitä
keinoja ne käyttävät erittäin säästeliäästi.
Esimerkiksi tutkijakoululaisten palkat pitäisi kautta linjan
sitoa valtion palkkausluokkiin, jotta tutkijakoululaiset voisivat
saada ikälisiä. Nyt yliopistot maksavat heille markkoina
määriteltyjä palkkoja, jolloin työnantaja
säästyy ikälisien maksamiselta. Yhtä huonoa
henkilöstöpolitiikkaa on, että virka- tai työsuhteen
asemesta tutkijalle tarjotaan apurahaa, jolloin tutkijan sosioekonominen
asema muodostuu todella heikoksi.
Jotta yliopistot voisivat menestyksekkäästi kilpailla
korkeasti koulutetusta työvoimasta, tulee niiden palkkauksen
kuntoon saattamisen ohella toteuttaa muitakin toimenpiteitä.
Määräaikaisten virka- ja työsuhteiden hulvatonta
käyttöä tulisi yliopistoissa radikaalisti vähentää
muuttamalla määräaikaisuuksia pysyviksi viroiksi.
Alle vuoden mittaisista määräyksistä tulisi,
joitakin poikkeustapauksia lukuun ottamatta, luopua kokonaan.
Yliopistoissa työskentelevien asiantuntijoiden urakehitys-mahdollisuuksia
olisi parannettava selkiinnyttämällä virkarakennetta
ja lisäämällä assistentuureja sekä tohtoreille
tarkoitettuja väliasteen opetus- ja tutkimusvirkoja. Muiltakin
osin asiantuntija-virkojen lukumäärä olisi nostettava
kasvaneen tehtävämäärän edellyttämälle
tasolle.
Mikäli yliopistoissa ei nopeasti toteuteta muun muassa edellä
selostettuja toimenpiteitä on vaarana, että lahjakkaimmat
ja motivoituneimmat työntekijät hakeutuvat lähitulevaisuudessa
yliopistojen asemesta muualle töihin. Tähän Suomella
ei ole varaa.
Klaus Sundbäck
toiminnanjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden sivulla 19)
|