YLL:n kevätliittokokous
15.5. 2001
Yliopistonlehtorien liiton kevätliittokokous pidettiin
15.5. keväisissä merkeissä OAJ:n katetulla valopihalla
Akavatalossa. Avauspuheenvuoron piti YLL:n puheenjohtaja Vesa
Kulmala ja korkeakoululaitoksen ajankohtaisista kehitysnäkymistä
puhui johtaja Liisa Souri OAJ:stä, jonka jälkeen siirryttiin
sääntömääräisiin liittokokousasioihin.
Vesa Kulmala viittasi puheenvuorossaan korkeakoulujen kehittämislain
ajankohtaiseen eduskuntakäsittelyyn ja painotti perusopetusmäärärahojen
lisäämisen tärkeyttä. Yliopistojen opetustehtävän
tärkeys korostuu entisestään sovittujen tutkintotavoitteiden
saavuttamisessa. Yliopistoissa opetustehtävissä toimivat
henkilöt ovat niiden toiminnan selkäranka. Opetusta
kehitettäessä tulisi myöskin huolehtia siitä,
että opetusansiot entistä enemmän otetaan huomioon
virkoja täytettäessä.
Opetuksen edellytysten parantamisessa myöskin Yliopistonlehtorien
liitto tahtoo tänä vuonna jälleen kantaa kortensa
kekoon jakamalla syysliittokokouksessa Yliopistopäivien yhteydessä
Yliopisto-opetuksen kehittämisrahastosta 20.000 mk:n stipendin
jollekin tai joillekin liiton jäsenistä, jotka ovat
tähän toimintaan menestyksellisesti osallistuneet.
Kokonaistyöaika kangertelee
Opetuksen laadun parantamiseen kuuluu myös olennaisesti
tutkimuspohjaisen opetuksen edellytysten kehittäminen virassa.
Kokonaistyöaikasopimuksen toimivuudesta tehtiin liiton piirissä
jäsenkysely kuluneena keväänä. Kartoituksen
tuloksista Vesa Kulmala mainitsi, että ne eivät kaikilta
osin ole kunniaksi yliopistolaitokselle. On yhä edelleen
laitoksia, joissa kaavamaisesti halutaan pitää kiinni
opettajien entisistä opetusmääristä ja laadun
kehittämiselle annetaan siten vain rajalliset mahdollisuudet.
YLL on myöskin huolestuneena seurannut eräissä
yliopistoissa virinnyttä halua asettaa opetus- ja tutkimushenkilökunta
työaikaseurantaan esimerkiksi neljän päivän
viikottaisen läsnäolopakon muodossa. Kaikki tällaiset
käskyt ovat AKAVA-JS:n kannan mukaan kokonaistyöajasta
annetun virkaehtosopimuksen vastaisia.
Aktiivisempi ote kehittämiseen
Liisa Souri mainitsi katsauksessaan, että maamme korkeakoulu-
ja tutkintojärjestelmän lähivuosien kehittämislinjat
on vahvistettu valtioneuvoston hyväksymässä koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa (Kesu) vuosille 1999-2004.
Sen mukaan Suomen korkeakoulujärjestelmää kehitetään
kahdesta pilarista muodostuvana kokonaisuutena (duaalimalli) siten,
että yliopistot ja ammattikorkeakoulut täydentävät
toisiaan. Edellä todettu lähtökohta on selkeä,
mutta se jättää vielä yksityiskohtien osalta
avoimia kysymyksiä.
Työelämän muuttuvat tarpeet, Bolognan sopimukseen
sisältyvä pyrkimys tutkintorakenteiden kansainvälisen
vertailtavuuden kehittämiseen, kehittämissuunnitelmassa
todettu tavoite yliopistollisten alempien tutkintojen aseman vahvistamisesta,
ammattikorkeakoulujen tulevien jatkotutkintojen merkitys ja status
sekä aikaisempien opintojen hyväksilukeminen siirryttäessä
korkeakoulusektorilta toiselle ovat näitä korkeakoulu-
ja tutkintojärjestelmän kehittämisen keskeisiä
kysymyksiä.
Liisa Sourin alustuksen pohjalta virisi vilkas keskustelu YLL:n
liittokokousväen keskuudessa. Sourin mukaan hänen edustamansa
järjestön on nyt korkea aika tarkistaa omat linjauksensa,
osallistua aktiivisesti keskusteluun ja täten vaikuttaa korkeakoulujärjestelmän
kehittämiseen.
Maj-Len Rönkä
YLL:n kevätkokouksen päätökset
15.5.2001
- vahvisti toimintakertomuksen vuodelta 2000
- vahvisti vuoden 2000 tilinpäätöksen ja kuuli
tilintarkastajien lausunnon
- myönsi vastuuvapauden halutiksen jäsenille ja muillöe
tilivelvollisille
(painetun lehden sivulla 34)
|