Opetukselle strateginen tuki
Yliopistoissa puhutaan nyt opetuksesta. Enää ei tarvitse
selitellä sen yhtäläistä tärkeyttä
tutkimuksen rinnalla, sillä yleisesti ymmärretään
hyvän tutkimuksenkin perustuvan hyvään opetukseen,
jopa hyvään perusopetukseen.
Muutoksen takana on tietenkin raha. Yliopistojen tekemät
tulossopimukset perustuvat pääasiassa niiden tuottamien
maisterin ja tohtorin tutkintojen lukumääriin. Saadakseen
välttämätöntä lisärahoitusta yliopistot
ovat vuosi vuodelta nostaneet tutkintotavoitteitaan mutta joutuneet
toteamaan, kaikkien reagoidessa samalla tavoin, että lisätyllä
tavoitteella saa vain samat rahat, jos niitäkään.
Lisäksi tulossopimuksen mukaan yliopistojen on toimitettava
vuoden loppuun mennessä opetusministeriöön perustutkintojen
kehittämisstrategia. Siinä tulee esittää yliopiston
tavoitteet ja toimenpiteet perustutkintojen ja perusopetuksen
kehittämiseksi. Opetusministeriö vaatii suunnitelman
tavoitteeksi yhtäältä opintojen etenemisen esteiden
poistamisen ja toisaalta joustavien opintojen suunnittelu- ja
seurantajärjestelmien luomisen. Lisäksi edellytetään,
että kaikki oppilaitokset valmistelevat tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytäntöstrategian vuoteen 2002 mennessä.
Tiedekuntien tehtävänä on valvoa suoritettavien
tutkintojen laatua. Tämän vuoksi on ensiksi varmistettava,
että kaikissa tiedekunnissa laadun arviointi ylipäänsä
toimii ja mieluusti silloin yhtäläisin perustein.
Yliopiston opettajien opetustaitoon on tässä yhteydessä
pakko kiinnittää erityistä huomiota, niinkuin Yliopistonlehtorien
liitto on monesti huomauttanut. Useissa yliopistoissa järjestetään
jo nyt yleensä 15 opintoviikon mittaisia yliopistopedagogiikan
opintoja. Aikanaan nämä ainakin osittain tullaan kytkemään
suoritettavien tohtorinkoulutusohjelmien vakiosisällöksi.
Lisäksi joissakin yliopistoissa on päätetty merkittävästi
lisätä opettajien opetustaidon huomioonottamista virantäytössä.
Toivottavasti näissä päätökset ovat myös
johtaneet aiottuun tulokseen. Asian tietysti varmistaisi sanotun
koulutuksen sisällyttäminen kelpoisuusasetuksen tekstiin
tai muuhun säädökseen, mutta tämä on
tietenkin mahdollista vasta sen jälkeen, kun kaikilla potentiaalisilla
hakijoilla on potentiaaliset mahdollisuudet suorittaa mainittu
opintojakso. Aikanaan luonnollisesti ammattijärjestöjen
on syytä valvoa, että sanottu lisäpätevyys
huomioidaan myöskin opetusviran palkkauksessa.
Selvitettäessä opintojen etenemisen esteitä törmätään
piankin opiskelussa esille tuleviin vaikeuksiin sekä keskeytyksiin.
On otettava huomioon, että opiskelupaikkoja ohjataan nykyisin
useampikertaisesti samoille henkilöille. Nämä kun
ottavat tarjottuja paikkoja vastaan siirtyäkseen myöhemmin
mahdollisesti haluamalleen alalle. Edelleen nykyisin jossakin
määrin pehmeä lasku yliopisto-opintoihin, jossa
lähes kädestä pitäen ohjataan opiskelijat
luentosaliin, ei tietysti ole omiaan lisäämään
oma-aloitteista toimintaa. Niin ikään helppo opintoviikkojen
keruu opintojen alkuvaiheessa saattaa harhauttaa opiskelijoita
siitä tosiasiasta, että tutkinto on kuitenkin itse tehtävä
ja että se usein vaatii kovastikin työntekoa. Varhaisen
työnsaannin houkuttelevuus on sekin merkittävä
opintojen sujumisen häiriötekijä, jota hyvälläkään
opetuksen suunnittelulla on nykyään vaikea kiertää.
Opetussuunnitelmia kehitettäessä on etua edellä
mainitusta yliopistopedagogikan perustietoudesta. Lisäksi
uusina välineinä on mukaan tullut verkko-opetus erilaisine
mahdollisuuksineen. On kuitenkin huomattava, että opetusta
ei sellaisenaan voi siirtää verkkoon ja että olemassa
olevien verkko-ohjelmien valinta ja lisäjalostaminen kotimaisille
käyttäjille vaatii yllättävän suuret
lisäresurssit. Toiminta tulisi aloittaa perusvälineistön
hankinnasta ja perustekniikkojen opettamisesta suunnittelutyöhön
ryhtyville. Tämän kaiken toteuttamiseen entiset henkilö-
ja aineelliset resurssit eivät voi mitenkään riittää.
Toisaalta on otettava huomioon, että esimerkiksi avoin korkeakoulu
on jo ottanut ratkaisevan askeleen verkko-opetuksen suuntaan.
Opetusta tehostettaessa unohtuu helposti sellainen yksinkertainen
asia, että pohjimmiltaan pyrkimyksenä on oppimisen tehostaminen,
mutta sehän onkin jo laajempi juttu. Toivotan kaikille hyvää
alkavaa syyskautta.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden sivulla 3)
|