Strategiskt stöd
för undervisningen
Undervisningen är nu aktuell vid universitet-en. Det har
blivit självklart och allmänt accepterat att undervisningen
är lika viktig som forskningen och att god forskning baserar
sig på god undervisning, inte minst på god grundundervisning.
Orsaken till det förändrade synsättet är
naturligtvis pengar. Universitetens resultatavtal är i huvudsak
baserade på antalet magister- och doktorsexamina. För
att få mera pengar har universiteten år för år
förbundit sig att producera allt fler examina. Eftersom alla
har reagerat på samma sätt har universiteten tvingats
inse att man med ökade målsättningar får
endast samma pengar som förut, och inte alltid ens det. Enligt
resultatavtalet måste universiteten före utgången
av året till undervisningsministeriet inkomma med en utvecklingsstrategi
för grundexamina. Därav bör framgå universitetets
målsättningar och åtgärder för att
utveckla grundexamina och den grundläggande undervisningen.
Undervisningsministeriet kräver av universiteten att hindren
för studierna minimeras och att det skapas flexibla planerings-
och uppföljningssystem. Samtliga läroinrättningar
skall också förbereda en undervisningsstrategi för
IT- och kommunikationsteknik före år 2002.
Det är fakulteternas uppgift att kontrollera kvaliteten
på examina. Det är därför viktigt att först
förvissa sig om att kvalitetskontrollen på lika premisser
fungerar vid alla universitet.
Universitetslektorernas förbund har i olika sammanhang poängterat
att universitetslärarnas pedagogiska färdigheter av
ovannämnda orsaker nu fått en speciellt stor betydelse.
Redan nu kan många universitet erbjuda 15 studieveckors
studier i universitetspedagogik. Dessa kommer i sinom tid åtminstone
till en del att ingå som en permanent del i doktorandstudierna.
Vid några universitet har beslut fattats om att lärarnas
pedagogiska färdigheter skall ges en betydligt större
vikt vid tjänstetillsättningar. När i framtiden
samtliga potentiella aspiranter för en tjänst har en
potentiell möjlighet att avlägga kurser i universitetspedagogik
kan denna utbildning ingå som en del i behörighetskraven
för universitetstjänster. Det är då de fackliga
organisationernas plikt att se till att denna kompetens också
beaktas i lönesättningen för en undervisningstjänst.
Vad är det då som fördröjer studierna eller
får studerandena att avbryta studiegången?
En orsak är att det är möjligt för en studerande
att ta emot många studieplatser och att byta studieplats
efter en tids studier. Att man inom universiteten försöker
ge studerandena en sk. mjuk start i studierna genom att formligen
tugga allt färdigt för dem är inte ägnat att
öka deras initiativkraft. Det är också ofta lätt
att få studieveckor i de initiala studierna, vilket kan
ge studeranden en illusion av att det inte krävs så
värst mycket ansträngning för att få en akademisk
slutexamen. Ett stort problem är också den dragningskraft
som arbetsmarknaden utövar, ett problem som det är ytterst
svårt att avskaffa ens med den bästa möjliga studieplanering.
Kunskaper i universitetspedagogik ger goda färdigheter för
utvecklandet av studie-planerna. Ett ytterligare bidrag till bättre
universitetsundervisning är de möjligheter som nätpedagogiken
erbjuder. Det är emellertid inte möjligt att sätta
en kurs som sådan på nätet och de kurser som
redan existerar som nät-undervisning måste ofta omarbetas
betydligt för att kunna användas av inhemska studerande.
Det behövs alltså mycket grundläggande arbete
på detta område, alltifrån anskaffning av apparatur
till undervisning i tekniken att planera och genomföra kurser
på nätet. För att detta skall fungera optimalt
behövs det mer personal och större materiella resurser.
På detta område har den öppna högskolan
redan tagit det avgörande steget i riktning mot nätundervisning.
När vi arbetar för att effektivera undervisningen glömmer
vi ofta den enkla sanningen att det i grund och botten är
fråga om att effektivera inlärningen. Men det är
en annan historia. Jag önskar alla en god fortsättning
på höstsäsongen.
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden sivulla 4)
|