Taideopetusta ei voi tunkea muottiin
Kiristyneet tulostavoitteet ovat jopa tuplanneet opetusryhmien
kokoja taideyliopistoissa. Taideopetusta on kuitenkin hyvin vaikea
tunkea muottiin - taiteilijaksi kasvu on jokaisella opiskelijalla
erilainen prosessi. Kolme Taideteollisen korkeakoulun lehtoria
pohtii ohessa taideopetuksen erityispiirteitä.
Ulkona on elokuinen intiaanikesä. Taideteollinen korkeakoulu
Helsingin Arabianrannassa on heräämässä uuteen
lukuvuoteen: remontit alkavat valmistua, muutamia reppuselkäisiä
ulkomaisia opiskelijoita pyörii käytävillä.
Istumme kuppilassa keskustelemassa taideopetuksen erityispiirteistä.
Mukana ovat lehtorit Helena Lupari, Elsa Ytti sekä
Harald Arnkil.
Opetus taideyliopistossa eroaa monilta piireiltään
tiedeyliopistoissa annettavasta opetuksesta. Suurin erottava tekijä
on ehkä opetusryhmien koko: taidepuolella ryhmäkoot
ovat pieniä, kontaktiopetuksen määrä on suuri
ja massaluentoja on vähän.
- Resurssien pienentyessä ryhmäkoot ovat kuitenkin
suurentuneet viime vuosina. Esimerkiksi maalauksen työpajoissa
väkimäärä on tuplaantunut: nyt niissä
on jo noin 20 opiskelijaa kun vielä 1980-luvun puolella oli
alle 10 hengen ryhmiä. Isoissa ryhmissä heikommat putoavat
helposti kelkasta, kertoo taidekasvatuksen osaston lehtori Elsa
Ytti.
- Tulostavoitteet korostavat isoja ryhmiä ja nopeutta, mutta
sopiiko se taideopetukseen. Taiteilijaksi kasvu on jokaisella
opiskelijalla erilainen prosessi. Muotittaminen eri sovi meille,
korostaa Helena Lupari. Hän toimii lehtorina muoti- ja tekstiilitaiteen
osastolla.
Kontaktiopetus ja henkilökohtainen ohjaus kysyy opettajalta
paljon - ainaista valppautta, itsensä likoonlaittamista.
Varsinaisia vastaanottoaikoja ei ole, niitä on kokeiltu,
mutta ne eivät oikein toimineet. Pienessä korkeakoulussa
ja pienillä osastoilla opiskelijoilla on matalampi kynnys
tarttua opettajaa hihasta käytävillä tai kuppilassa.
- Tulostavoitteet korostavat isoja ryhmiä ja nopeutta, mutta
sopiiko se taideopetukseen, kysyvät Harald Arnkil, Elsa Ytti
ja Helena Lupari.
- Aina tavoitettavissa oleminen on välillä raskasta.
Vastaanottoajoissa voisi olla sekä hyviä että huonoja
piirteitä, taideosaston lehtori Harald Arnkil pohtii.
Opiskelija-aineskin on muuttunut vaativammaksi ja aktiivisemmaksi
kuin joskus 80-luvulla.
- Silloin tuntui välillä siltä, että opettaja
oli kuin tv-ruutu, josta kaadettiin tietoa ja opiskelijat vaihtoivat
kanavia. On erittäin positiivinen asia, että opiskelijat
on nyt innokkaampia ja vastaanottavaisempia, vuodesta 1978 korkeakoulun
erilaisissa viroissa ollut Helena Lupari tähdentää.
- Opiskelijat ovat myös alkaneet käyttää
aikansa tehokkaammin, Ytti lisää.
Määräaikaiset kaudet ja markkinapellet
Taideopetuksen erityispiirteenä voi myös pitää
määräaikaisten virkojen suurta määrää.
Taideteollisen korkeakoulun 35 professorista vain 7 on toistaiseksi
nimitettyjä ja samasta määrästä lehtoreita
on 11 vakinaisissa viroissa. Määräaikaiset virat
ovat kolme- tai viisivuotisia.
- Alan pitkäntähtäimen kehittäminen vaatisi
ehdottomasti pitempikestoisia virkoja. Tuntuu, että nimenomaan
perusopetuksen arvostus on hieman hukassa, Helena Lupari huomauttaa.
- 10 vuotta sitten määräaikaisten ja vakinaisten
suhde oli toisin päin. Ilmeisesti muutoksen taustalla on
yhteiskunnan yleinen trendi. Laman myötä mentaliteetti
muuttui ja lyhyet työsuhteet yleistyivät. Joillakin
on vieläkin kumma kuvitelma, että sisältöjä
voidaan uudistaa tuosta vain vaihtamalla miestä tai naista.
Ja luullaan, että uusin tieto on jossakin talon ulkopuolella,
Arnkil kummeksuu.
- Enemmän pitäisi saada näitä pitkänlinjan
kulkijoita. Vasta sellaisella on taito nähdä, mitkä
asiat vievät alaa todella eteenpäin. Liika poukkoilu
on pahasta ja varsinkin kolmen vuoden määräaika
on hirvittävän lyhyt, Ytti toteaa.
- Ihmisiä pidetään varpaillaan näillä
lyhyillä kausilla. Homma on mennyt kurssien ja opettajien
kilpailuttamiseksi. Pahimmillaan tilanne vie eräänlaisena
markkinapellenä olemiseen mutta tempuilla ei kuitenkaan ole
paljoakaan tekemistä varsinaisen sivistyksen ja opetuksen
kanssa, Arnkil lisää.
Populistinen ote ei kuitenkaan kanna pitkälle. Monet opiskelijat
ovat tulleet jälkeen päin sanomaan, että vasta
valmistuttuaan he ovat ymmärtäneet tiettyjen kurssien
arvon - sellaistenkin perusopintojen, jotka eivät opiskeluaikana
tuntuneet kovin seksikkäiltä.
- Meidän pitää saada esiin opiskelijoiden luovuus
ja antaa heille valmiuksia ajatella omilla aivoillaan. Uran huippu
ei ole lopputyönäyttely vaan nuorille ihmisille pitää
antaa eväitä kehittyä urallaan koko ajan ja olla
parhaimmillaan vuosien kuluttua kun elämänkokemustakin
on karttunut, Harald Arnkill painottaa.
Kokonaistyöaika kangertelee taideaineissa
Yliopistonlehtorien liitto teki maaliskuussa selvityksen kokonaistyöajan
toimivuudesta (ks. Acatiimi 4/2001). Tulokset osoittivat, että
aloittain vertailtuna taideaineissa kokonaistyöaikaan oltiin
kaikkein tyytymättömimpiä.
- Kokonaistyöaika ei vain ota huomioon taideopetuksen erityispiirteitä.
Systeemi ei kerta kaikkiaan sovellu taidepuolelle, Helena Lupari
toteaa.
Opettajan suuri työpanos, henkilökohtaisen ohjauksen
määrä, tulosvastuu, rahankeruu, hallinto, kokoukset
ja kansainvälinen toiminta ja varsinkin opettaja/taiteililija/suunnittelijan
valmistautuminen opetukseen ovat vaikeasti mitattavissa olevia
asioita. Tehtäväkenttä laajenee, mutta opettajamäärä
pysyy samana.
- Kokonaisrahoitus on pudonnut osastoilla ja ihmisistä revitään
irti yhä enemmän. Luparin mukaan opettajakunta alkaa
olla aika uupunutta.
Tulosohjaus ja rahoituksen yhä tiukempi kytkeminen tutkintojen
määriin arveluttavat.
- Tulosohjaus on kalteva pinta, joka voi johtaa tutkintojen laadun
heikkenemiseen. Jokaisen tutkinnon perusteella saatava rahoitus
voi osoittautua elintärkeäksi, koska osastot ovat kovin
pieniä. Näin on etenkin rahallisesti arvokkaiden tohtorintutkintojen
kohdalla, Arnkil lisää.
Kehityksen seuraaminen on ilo
Ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin - opettaminen
myös antaa paljon.
- Työssä on parasta se, että huomaa oppilaassa
tapahtuvan kehityksen. Välillä näkee ihan konkreettisesti,
että nyt opiskelijassa tapahtuvan oivalluksen, Lupari hymyilee.
Jaksamiseen auttaa myös se, että tuntee vievänsä
alaa eteenpäin.
- Sanaton kiitos paistaa opiskelijoiden kasvoilta - suomalaiset
ovat edelleen vähän kehnoja antamaan sanallista palautetta.
Ulkomaisia opiskelijoita on nykyään meillä hyvin
paljon ja he ovat yleensä hyvin tyytyväisiä, Lupari
lisää.
Vuonna 2000 ulkomaisia opiskelijoita tuli TaiK:iin opiskelijavaihdon
kautta 232. Yhteensä korkeakoulussa on 1567 opiskelijaa,
joten kansainvälinen väri ja ilmapiiri ovat enemmän
pinnalla kuin monissa muissa yliopistoissa. Rehtori Yrjö
Sotamaa kirjoittaa vuoden 2000 vuosikertomuksessa, että
TaiK on Suomen kansainvälisin yliopisto. Samaisen tekstin
mukaan Taideteollinen korkeakoulu kasvoi 1990-luvun aikana Euroopan
suurimmaksi taideteollisuuden yliopistoksi. Myös opettajat
arvostavat kehitystä.
- TaiK:n huima merkityksen ja arvostuksen nousu viime vuosien
aikana on ollut hyvin positiivinen tekijä. Lisäksi ulkoiset
puitteet ovat kohentuneet huomattavasti ja kohentuvat koko ajan,
lehtorit kehuvat.
Kaiken kaikkiaan tuntuu siltä, että voimia riittää
jälleen uuden lukuvuoden jaksamiseen.
Teksti ja kuvat: Kirsti Sintonen
(painetun lehden sivuilla 5-7)
|