|
Offsetpainaja Anna-Mari Elonen (vas.), toimittaja
Ulla Korpela, työterveyshoitaja Anneli Koskinen, yliassistentti
Jarkko Rislakki ja toimittaja Anne Paasi harjoittelivat Äänenhuolto-ryhmässä
oikean hengityksen tarkkailua. |
Puhetyöläisen tärkein
instrumentti kunniaan
Pala kurkussa, kurkku kipeänä, ääni särkyy?
Tuttuja ongelmia korkeasti koulutetulle puhetyöläiselle,
joka ei missään opintojensa vaiheessa ole saanut ohjausta
tärkeimmän opetusinstrumenttinsa eli oman äänensä
terveelliseen käyttöön. Turun kauppakorkeakoulussa
ryhdyttiin tuumasta toimeen ja suunniteltiin pitkäkestoinen
tukiohjelma äänihäiriöistä kärsiville
ja niiden ehkäisystä kiinnostuneille.
Ääni on korkeakouluopettajan tärkein työväline
vielä tietotekniikan aikakautenakin. Ja pysyy sellaisena
niin kauan kuin luentoja pidetään tai puhutaan muuten
yhtäjaksoisesti pitkään. Äänen vaaliminen
on huomaavaista myös kuulijoita ajatellen. Turun kauppakorkeakoulun
henkilöstöasioista vastaava korkeakoulusihteeri Merja
Himanka, työterveyshoitaja Anneli Koskinen Medivireen
Turun toimipisteestä ja puheviestinnän kouluttaja Ulla
Korpela löivät asiantuntemuksensa yhteen syksyllä
2000. Lopputuloksena oli opettajien toiveista virinnyt, eri tilaisuuksista
koostuva koulutusohjelma, jonka tarkoituksena on tukea korkeakoulun
opettajia ja muita puhetyöläisiä äänenkäyttöasioissa.
Kokonaisuus kestää vajaan lukuvuoden. Luentojen, alustusten
ja demonstraatioiden lisäksi äänihäiriöiden
ehkäisyohjelmaan sisällytettiin Turun yliopistollisen
keskussairaalan puhe- ja äänihäiriöpoliklinikan
ammattilaisten tekemä äänihäiriöseula,
jonka kautta kipeimmin apua tarvitsevat ohjattiin hoitoon ja lisäharjoituksiin.
Luennot ja harjoitukset kuuluvat talon henkilöstökoulutusohjelmaan
ja työnantaja korvaa tarvittaessa myös kolme puheterapiakertaa.
Kurssilla perehdyttiin myös voice massage -hierontaan hieroja-lymfaterapeutti
Leena Koskisen ja Pia Oikarisen opastuksella. Jokainen
kurssilainen sai halutessaan myös kokeilla voice massagen
vaikutusta.
Äänihäiriöt hälyttävän yleisiä
Äänihäiriöt ovat hälyttävän
yleisiä opettajien ammattikunnassa. Lastentarhan- ja peruskoulunopettajien
ääniongelmat ovat tuttuja vaivoja foniatri Eeva Salalle
ja puheterapeutti Anneli Laineelle, jotka työskentelevät
Tyksin puhe- ja äänihäiriöpoliklinikalla.
Kauppakorkeakoulun opettajille tehty seulonta osoitti, että
korkeakouluopettajat eivät poikkea kaavasta.
- Isoissa luentosaleissa suurelle joukolle luennoiminen on raskasta,
jos täytyy vielä ponnistella saadakseen äänensä
kuulumaan opiskelijoiden aiheuttaman taustamelun yli. Ainakin
itse olen hämmästellyt luentojen muuttumista meluisemmiksi
ja rauhattomammiksi sitten omien opiskeluaikojeni. Nyt luennoitsijan
täytyy tosiaan korottaa ääntään saadakseen
sen kuulumaan. Tai hiljennettävä melutasoa muutoin,
hymyilee puheterapeutti Anneli Laine.
Laine on huolestunut äänihäiriöiden lisääntymisestä
opettajien ja opettajaksi opiskelevien keskuudessa. - Yliopistoissa
voisi olla opettajakuntaa ja opiskelijoita varten oma puheterapeutti,
sillä niin yleisiä nämä äänivaivat
näyttävät olevan. Teimme pari vuotta sitten tutkimuksen
parillesadalle vapaaehtoiselle Turun OKL:n opiskelijalle ja tulokset
olivat hätkähdyttäviä. Jo opintojen aikana
äänen häiriöistä kärsiviä oli
huomattavan paljon ja ongelmat lisääntyivät selvästi
kolmannen opiskeluvuoden aikana, jolloin opetusharjoittelu ja
luokkatilanteet tulivat mukaan kuvaan.
Opettajaksi opiskeleville olisikin ehdottomasti saatava tietoa
oikeasta äänenkäytöstä mukaan opintoihin.
Terveen äänenkäytön salaisuuksia valottavat
luonnollisesti mm. puheviestinnän opettajat, mutta opetusohjelmissa
tähän ei ole riittävästi mahdollisuuksia.
Heidän tehtävänään on puhua terveen äänen
käytöstä terveille opiskelijoille. Lisäksi
tarvittaisiin vielä helppokäyttöinen ääniseula,
jonka avulla terveydenhuollon ammattilaisten apua tarvitsevat
opiskelijat saataisiin ajoissa hoitoon esimerkiksi Ylioppilaiden
Terveydenhoitosäätiön vastaanotoilla. Tällaisen
ääniseulan kehitimmekin tutkimuksen yhteydessä.
Jo todettujen äänihäiriöiden lisäksi
löytyi runsaasti myös äänentuottotavan ongelmia,
jotka ennustavat myöhempiä äänihäiriöitä.
Myös ammatissa toimivia pitäisi kiireen vilkkaa ryhtyä
opastamaan äänen käytössä, sillä
jo menetettyä ääntä on huomattavasti vaikeampaa
palauttaa toimivaksi, huomauttaa Laine.
Hae apua ajoissa
Toistuvat äänihäiriöt, äänen murtuminen
ja katoaminen, jatkuva yskiminen ja rykiminen ja kurkun kipeytyminen
ovat hälyttäviä merkkejä, joiden pitäisi
ohjata äänenhuollon ammattilaisen, joko puheterapeutin
tai foniatrin vastaanotolle. Työterveyshuolto ei valitettavasti
aina tunnista ääniongelmia ja suhtautuu niihin joskus
vähättelevästi. Äänen jatkuvaa pettämistä
ei voi toistuvasti pistää flunssan piikkiin eivätkä
"älkää puhuko niin paljon" -neuvot tai
antibioottien määrääminen kurkkukipuihin kelpaa
ongelmanratkaisuksi tilanteessa, jossa ääni aiheuttaa
jatkuvia ongelmia työssä ja työstä poissaoloja.
PUHUJAN PERUSNIKSIT:
- Ota hyvä puheasento ja huolehdi ryhdistäsi.
Asetu seisomaan suoraan kuulijoihisi päin. Varo puhumista
pään ollessa kiertyneenä.
- Vältä rykimistä ja kakistelua, sillä
se kuormittaa äänihuulia. Pidä mieluummin
pieni tauko, lepuuta hetki ääntäsi ja nauti
tilkka vettä.
- Vältä puhumista kovassa melussa tai flunssan
aikana. Jos olet allerginen, älä lupaa pitää
viiden tunnin periodiopetusta kukkeimpana siitepölyaikana...
- Vältä pitkään puhumista voimakkaalla
äänellä. Katko esitystäsi riittävän
usein esim. kaksoisluennolla, käytä opetusvälineitä
säästämään ääntäsi,
tauota!
|
Viikkoja kestänyt käheys edellyttää aina
foniatrin tai korvalääkärin tekemää tutkimusta.
Kurkunpäätulehduksen keskeinen hoito on riittävä
äänilepo. Foniatrin antama puhekielto tarkoittaa, ettei
äänihuulista saa kuulua pihahdustakaan. Kuiskaaminen
ei ole äänilepoa. Joskus on paikallaan tutkia myös
maha- tai närästysvaivoja, sillä mahahappojen takaisinvirtaus
voi selittää osan ääniongelmista ja vaiva
katoaa, kun oireen takana oleva vaiva saadaan parannettua.
Paljon tehtävää myös puhetyöläisen
ympäristössä
Äänen häiriöiden syntymisessä on usein
syytä niin syissä kuin sepissäkin. Puhuja itse
voi vaikuttaa moneen asiaan. Hyvä ryhti, oikea puheasento
ja riittävä tauotus ovat perusasioita. Itsensä
kuunteleminen ja ääniasioiden ottaminen vakavasti maksavat
vaivan.
Puheterapiaa voi Suomessa antaa vain laillistettu
puheterapeutti joko terveyskeskuksessa, sairaalassa tai
yksityisvastaanotolla. Puheterapeutteja koulutetaan Helsingin
ja Oulun yliopistojen logopedian koulutusohjelmissa. Maisterin
tutkinnon jälkeen tarvitaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen
(TEO) laillistus.
|
- Paljon olisi tehtävää myös puhetyöläisen
ympäristössä. Luentosalien - ja muiden opetustilojen
akustointiin tulisi kiinnittää nykyistä parempaa
huomiota. Äänen käyttäytymistä tilassa
voidaan tutkia ja mitata. Kaikuvien tilojen kuntoon saattamisessa
ajateltiin pitkään, että isketään nopeasti
kattoon ääntä vaimentavia levyjä. Nykytietämyksen
mukaan akustiikkalevyjen paikka saattaakin tilasta riippuen olla
paremminkin seinissä. Rakentamisen ammattilaisia kannattaa
kuunnella ja heidän tulisi puhumiseen käytettäviä
tiloja suunnitellessaan ja toteuttaessaan olla yhteydessä
vaikkapa Työterveyslaitosten toimipisteisiin, neuvoo Anneli
Laine.
- Myös opetustilojen siivoaminen on tärkeää.
Nyt kun säästämisen nimissä karsitaan kovalla
kädellä mm. siivoojien työpanosta, kannattaa tarkkailla
tilannetta, sillä huonetilojen pöly vaikuttaa erittäin
haitallisesti äänentuotantoon. Pölyhiukkaset tarttuvat
herkästi kosteaan kurkunpäähän ja aiheuttavat
siellä ongelmia kun äänentuotannon kannalta olennaisen
tärkeiden äänihuulten värinä vaikeutuu.
Äänenhuollon pitäisi kuulua automaattisesti yliopisto-opettajien
tyky-toimintaan. Opettajainhuoneissa toivoisi ääniasioiden
tulevan yhteisiksi keskustelunaiheiksi positiivisessa mielessä.
- Työtoverit voisivat myös kannustavaa äänihäiriöistä
kärsiviä työtovereitaan. Monet ääniharjoitukset
kuullostavat aika hilpeiltä, joten niihin voisi liittyä
koko joukkue sen sijaan, että naureskellaan ääniterapiaa
tarvitseva kollega noloksi. Työhön liittyviä ääniharjoituksia
on työstettävä työpaikalla, sillä kotona
harjoittelu ei yksin riitä, kannustaa Laine.
Jatko on jo suunnitteilla
Turun kauppakorkeakoululla äänenhuoltoasiat saivat
hyvän alun pioneerikurssilla. Sama ohjelma tullaan varmasti
toteuttamaan modifioituna uudelleen joskus tulevaisuudessa. Ensimmäisellä
kerralla eri luentoja kuunteli viitisenkymmentä koulun henkilökuntaan
kuuluvaa. Äänihäiriöseulontoihin osallistui
23 henkilöä, joista 15 ohjattiin foniatrin tutkimuksiin.
Useimmat heistä passitettiin puheterapeutille puheterapiaan.
Kahden lukukauden aikana toteutetut luennot, harjoitukset, ääniseula
ja jatkohoito saavat jatkoksi syksyllä alkavat hengitysliikunnan
kuntoutusryhmät. Valtiokonttori tukee hengitysliikuntaa,
hengitystekniikkaharjoituksia ja rentoutusta sisältävän
kurssin kustannuksia. Fysioterapeutti tulee vetämään
pienryhmissä äänentuottolihaksiin kohdistuvaa rentoutusta
ja työterveyspsykologi opastaa esiintymisjännityksen
poistossa ja stressin lievityksessä.
Äänihäiriöiden seulonta tullaan jatkossa
sisällyttämään Mediviren työterveyshuoltoon
kauppakorkeakoulun henkilökunnalle joko työhöntulotarkastuksen
tai määrävuosina tehtävien ikätarkastusten
yhteyteen, sillä työterveyshoitaja Anneli Koskinen on
saanut opastuksen äänihäiriöseulan käyttöön.
Itse seulonta kestää viitisen minuuttia ja kattaa oireiden
kartoituksen ja puheäänen laadun tarkkailun.
Tuula Vainikainen
(painetun lehden sivulla 11-13)
|