Mitä kuuluu yliopistopedagogiikalle?
Lähes kolme vuotta sitten Yliopistonlehtorien liitto (YLL)
esitteli yliopistopedagogisen tavoiteohjelmansa, jonka keskeinen
pyrkimys on yliopistopedagogisen koulutuksen sisällyttäminen
opetusvirkoihin nimitettävien kelpoisuusvaatimuksiin. Kuluneiden
kolmen vuoden aikana on monessa yliopistossa arvioitu opetusta
ja kehitetty tapoja, joilla opetusta voidaan kehittää
ja opetusansioilla meritoitua. Arvioinneissa on otettu vakavasti
myös opetushenkilökunnan pedagogisen koulutuksen tarve,
mikä on hyvä ensiaskel YLL:n tavoitteeseen pääsemisessä.
Kansainvälisesti on esimerkkejä arvostetuista tiedeyliopistoista,
joissa opetushenkilökunnalta vaaditaan pedagogista koulutusta.
Esimerkiksi University College London (UCL) vaatii uusien opettajien
osallistumista 1-3 vuoden koulutukseen, ellei opettajalla ole
muualta saatua vastaavaa koulutusta. Ohjelmaan kuuluu työpajatyyppistä
opetusta, opetusportfolion laatiminen ja ylläpito, mentorointia
ja palautetta sekä arviointi.
Suomessa yliopistojen henkilökunnalle tarjottava pedagoginen
koulutus on organisoitu monella tavalla: Helsingin ja Tampereen
yliopistoissa voi suorittaa yliopistopedagogiikan arvosanan (15
ov). Oulun yliopistossa on tunnetusti laaja kurssitarjonta, josta
voi rakentaa 10-15 ov:n kokonaisuuden, josta opetuksen kehittämisyksikkö
antaa todistuksen. Jyväskylän yliopistossa opetuksen
laatuhankkeessa (OPLAA!) on päädytty itsearviointien
ja opetustorien perustamisen kautta kolmenlaisen koulutuksen tarjoamiseen.
Tästä lähemmin seuraavassa.
Oppimistorit kehittämisfoorumeina
Jyväskylän yliopistossa opetuksen arvioinnin lähtökohta
oli jokaisen laitoksen sl. 2000 tekemä itsearviointi
laitoksen opetuksesta. Arviointi oli hyvin avoin ja sen voi laitos
suunnitella omiin tarpeisiinsa. Arvioinneissa esille tulleisiin
alueisiin on kehitetty oppimistoreja. Torit antavat mahdollisuuden
luoda asiantuntijaverkostoja kautta yliopiston niiden laitosten
ja henkilöiden kesken, jotka yrittävät ratkoa samanlaisia
ongelmia. Tori toimii keskustelu- ja kehittämisfoorumina
Osittain torien sisällä ja osittain niiden reunoilla
tarjotaan kolmenlaista keskenään limittyvää
pedagogista koulutusta: Opettaja tai opettajaryhmä voi
osallistua torin toimintaan omalla kehittämishankkeellaan
ja saada torin tarjoamaa koulutusta. Toisaalta henkilöstökoulutuksena
tarjotaan koulutusta, johon voivat osallistua myös sellaiset
henkilöt, jotka eivät osallistu torien toimintaan. Perjantai-iltapäivien
toritapahtumiin voivat osallistua kaikki opettajat ja opiskelijat
riippumatta meneillään olevista hankkeista. Kolmas koulutusmuoto
on pätevöitymiskoulutus, jolla voi hankkia muodollisen
kelpoisuuden opetttajan tehtävään, jos sellaista
kelpoisuutta edellytetään.
Pätevöitymiskoulutus voi rakentua yllämainitusta
ja muusta järjestettävästä koulutuksesta.
Suunnitteilla on luentosarja, jossa käsitellään
yliopisto-opetusta ja -oppimista. Aiheina ovat mm. aikuisen oppijan
ominaislaatu sekä aikuisen opettaminen tiedeyhteisössä.
Kasvatustieteen laitoksella on aloitettu aikuiskouluttajan pedagogiset
opinnot (35 ov) ja tähän ohjelmaan on saatu muutama
OPLAA!-paikka. Koulutukset siis limittyvät toisiinsa ja kukin
opettaja voi hakea itselleen sopivan määrän koulutusta
haluamallaan tavalla.
Kouluttautuminen nähdään myös tutkimuskohteena
Huomionarvoista on ollut Koulutuksen tutkimuslaitoksen (KTL)
ja pedagogisen koulutuksen yhteyden löytäminen. Ensinnäkin
talon sisältä löytyy tutkimuksellista asiantuntemusta
yliopisto-opetuksen tarpeista ja mahdollisista ongelmista ja aikuisten
oppimisesta. Toisaalta opettajien motivoitumisessa pedagogiseen
koulutukseen on tärkeää, että nähdään
opetuksen kehittämisen ja oman kouluttautumisen merkitys
myös tutkimuskohteena. Hyvä osoitus näistä
tutkimuksellisista yhteyksistä oli se kiinnostus, jota vuosi
sitten Helsingin yliopistossa pidetty Innovations in Higher Education
2000 -konferenssi herätti.
Jyväskylän yliopiston laitosten tekemät esitykset
opetuksen kehittämiseksi selvästi osoittavat opettajien
kiinnostusta opetukseen ja omaan kouluttautumiseen. Kun yliopisto
ei ole voinut tarjota riittävästi pedagogista koulutusta,
eri-ikäisiä opettajia on hakeutunut ammattikorkeakoulujen
opettajankoulutukseen, jota Jyväskylässä on tarjolla.
Tämä kertoo siitä, että myös jatkokoulutettavat
ovat kiinnostuneita pedagogisesta pätevöitymisestä.
Opetuksen kehittämiseen käytetty rahoitus on viime
aikoina noussut, jopa eniten niissä yliopistoissa, joissa
myös aikaisemmin on siihen panostettu (esimerkiksi HY). Näin
ne yliopistot, jotka entisellä rahoituksella muodostivat
rahoituksen keskikastin, ovatkin putoamassa joukosta, sillä
pelkkä talkoovoimin tehty työ ei enää riitä.
On siis ymmärretty se, että opetus on monimuotoista
työtä, jonka erilaisiin tehtäviin, niin kateederiopetukseen
kuin ohjaukseenkin, tarvitaan koulutusta samoin kuin missä
tahansa muussa työssä. Koulutus antaa henkilökohtaisia
resursseja ja vaikuttaa opetuksen laatuun ja näin laitoksen
koko työhön, myös tutkimukseen.
YLL:n tavoite pedagogisesta kelpoisuudesta ei tarkoita muiden
kelpoisuusvaatimusten alentamista. YLL:n tavoitteena on ollut
se, että lehtoraattien kelpoisuusvaatimus olisi pääsääntöisesti
tohtorin tutkinto. Hakutilanteessa pedagogisia ansioita vertaillaan
muuten kelpoisten hakijoiden kesken. Tämän ajatuksen
kiteyttää tutkija Anita Nuutisen (KTL/JY) siteeraama
anonyymiksi jääneen oululaisopiskelijan lausuma "Hyvä
opetus on kunnianosoitus tieteelle".
Tuula Hirvonen
lehtori
Jyväskylän yliopisto
(painetun lehden sivuilla 16-17)
|