Lauri Luoto, Suomen ylioppilaskuntien
liitto:
Yliopisto-opetus vastaamaan paremmin ajan haasteisiin
Suhtautuminen yliopisto-opetukseen on jotenkin mielenkiintoista.
Siinä missä yliopistolaitosta muuten on muokattu koko
90-luku tehokkaammaksi ja mitattavammaksi, opetuksen uudistamiseksi
on osoitettu vain vähän vakavasti otettavia aikomuksia.
Opetus koetaan opettajien yksityisasiaksi, johon puuttuminen on
jotenkin epäsopivaa.
Viimeisten vuosikymmenten aikana ihmisten oppimista koskeva ymmärrys
on merkittävästi lisääntynyt ja yliopistojen
toimintaympäristö muuttunut. Tästä on kuitenkin
suodattunut varsin vähän vaikutteita yliopistojen arkikäytäntöön.
Yliopiston toimintamuodoista esimerkiksi luento-opetus on syntynyt
vastaamaan tilanteeseen, jossa sopivaa kirjallista materiaalia
ei ole saatavilla. Tällöin on mielekästä,
että opettaja puhuu suurelle ryhmälle, josta kukin laati
itselleen muistiinpanot opetuksen sisällöstä.
Nyttemmin kirjapainon ja kopioimisen lisäksi myös sähköinen
viestintä on kehittynyt huimasti, ja luennointia ei useinkaan
voida perustella ainakaan samalla motiivilla. Pikemminkin voisi
arvioida, että kontaktiopetuksen muokkaaminen vuorovaikutukselliseksi
ja laadulliseksi kohtaamiseksi olisi mielekkäämpää
sekä opettajalle että opiskelijalle. Kyseessä on
kuitenkin asia, joka ei ole liikkeessä juuri nyt.
Opetuksen kohderyhmä muuttunut
rajusti vuosien aikana
Toinen seikka, joka ei ole säilynyt ennallaan, on yliopisto-opetuksen
kohderyhmä. Kun yliopistokoulutusta on laajennettu voimakkaasti,
erilaistumista on tapahtunut myös oppimisvalmiuksien suhteen.
Yliopistossa, jossa opiskeli viisi prosenttia ikäluokasta
ei opetuksen laadulla ollut juuri merkitystä, kunhan opiskelijoiksi
oli valittu itseohjautuvimmat ja motivoituneimmat hakijat. Sen
sijaan tarjottaessa koulutusta moninkertaiselle joukolle, opettajilla
pitää olla valmiuksia eriytyneiden opetus- ja ohjaustarpeiden
kohtaamiseen.
Miksi muuttuneeseen tilanteeseen ei sitten ole reagoitu? Ainakin
viime aikoina päällimmäinen syy on ollut kannustimien
puuttuminen. Yliopistojen kannalta keskeisten rahoituskriteerien
suhde hyvään opetukseen on niin etäinen, ettei
ohjausvaikutus riitä opetuksen määrätietoisen
kehittämisen virittämiseen. Vielä olennaisempaa
on kuitenkin henkilökohtaisen kannustimen puuttuminen. Opetukseen
panostaminen ei tunnu ajankäytöllisesti uskottavalta
vaihtoehdolta tutkimusansioiden kartuttamiselle.
Aito mahdollisuus osallistua keskeisiin työtehtäviin
liittyvään koulutukseen olisi nähtävä
myös opetushenkilökunnan oikeutena. Se paitsi mahdollistaa
töiden hyvän hoitamisen, myös lisää sen
tuottamaa tyydytystä. Tässä suhteessa lyhytkestoinenkin
koulutuskin voi tuottaa mielenkiintoisia tuloksia.
Kollegapalaute on koettu kannustavana
Turun yliopistossa yliopistopedagogisen koulutuksen yhteydessä
on järjestetty opettajien kollegapalauteharjoituksia, joissa
kurssilaiset seuraavat toistensa opetusta ja antavat siitä
palautetta. Harjoituksista kootun palautteen analyysi antaa suuntaa
yksinkertaisen pedagogisen tuen vaikutuksista. Suurin osa palautteen
saajien oppimiskokemuksista liittyi yksittäisten opettamisen
osa-alueitten kehittämiseen. Lähes yhtä paljon
oli kuitenkin vähemmän konkreettisia positiivisia kokemuksia.
Opettajat kokivat palautteen kannustavana ja saivat vahvistusta
omien opetusmenetelmiensä käyttökelpoisuudelle.
Myös palautteen antajat oppivat harjoituksessa. Keskeistä
ei ollut yksittäisten opetusmenetelmien saaminen kollegoilta,
vaan opettamisen pohtiminen. Palautteen antajat rupesivat harjoituksen
kautta reflektoimaan omaa opetustaan ja vielä useammin ryhtyivät
pohtimaan palautteen antamiseen ja opettamiseen liittyviä
asioita yleisemmällä tasolla.
Kollegapalaute ja muu järjestelyiltään yksinkertainen
oman työnsä kehittäminen on kannatettavaa, mutta
kuten muussakin yliopistollisessa toiminnassa, omatoiminen oppiminen
edellyttää perusteiden riittävää hallintaa.
Siksi olisi olennaista panostaa viidentoista opintoviikon laajuisiin
yliopistopedagogiikan kursseihin ja siihen, että kursseille
laadittaisiin valtakunnallisesti vertailukelpoiset puitteet.
Virtuaaliopetus enteilee uutta ajattelua
Tässä työssä myös virtuaaliyliopistolla
on oma sijansa. Kun virtuaalisen opetuksen yksi tuleva tehtäväkenttä
on työn ohessa tapahtuva opiskelu, yliopistojen henkilökunnan
kouluttaminen on tässä suhteessa paras mahdollinen harjoittelukohde.
Toisaalta virtuaalisen opetuksen väistämättä
tuoma tarve opetushenkilökunnan koulutukselle ja jatkuvalle
tuelle luo käytäntöjä myös muille opettajien
tukipalveluille. Ja ihan merkityksetöntä ei liene sekään,
että virtuaaliopetus tarjoaa konkreettisia ja vanhasta poikkeavia
keinoja meritoitua opetusansioiden kautta.
Myös opiskelijan kannalta virtuaaliopetus enteilee uudenlaista
ajattelua yliopistoissa. Uudentyyppisten opetusmenetelmien lisäksi
se ilmentää halua ottaa opiskelu paremmin haltuun. Siinä
missä tenttikirjoista keskustellaan nykyään korkeintaan
opiskelijakahviloissa ja opiskelijoiden saamasta ohjauksesta valtaosa
tulee tutkimusten mukaan kanssaopiskelijoilta, näitä
asioita olisi mahdollista saada näkösälle. Tällainen
uusien alueiden nostamien institutionaalisen toiminnan piiriin
sopii hyvin nykyiseen yliopistopolitiikkaan ja lisää
arvatenkin myös tehokkuutta. Yliopisto-opetuksessa tuskin
kuitenkaan tapahtuu mitään mullistavaa muuten kuin pedagogisen
koulutuksen laajentamisen kautta.
Kirjoittaja Lauri Luoto on Suomen ylioppilaskuntien
liiton koulutuspoliittinen vastaava.
(painetun lehden sivuilla 23-24)
|