Nordiskt Akademikerforum:
Norden som ledande europeisk kunskapsregion
Nordiskt Akademikerforum sammanträdde i mitten av augusti
i Visby. Från de finländska universitetsorgasationerna
deltog Professorsförbundets viceordförande Kari Sajavaara
samt Forskarförbundets ordförande Björn Fant och
verksamhetsledare Klaus Sundbäck.
I samband med Akademikerforum gavs följande utlåtande
"Norden som ledande europeisk kunskapsregion".
De nordiska akademikerorganisationerna (AC, AF, Akademikerne,
AKAVA, BHM, SACO) har i Visby mötts till sitt vart tredje
år organiserade Akademikerforum. Huvudtemat har varit Norden
som ledande europeisk kunskaps- region. De deltagande organisationerna
representerar över 1,3 miljoner universitets- och högskoleutbildade.
Kunskap har blivit en allt viktigare konkurrensfaktor, nationellt,
regionalt och globalt, konstaterar de akademikerfackliga organisationerna.
Norden har goda förutsättningar att bli en ledande
europeisk kunskapsregion. Men det fordrar att de nordiska länderna
utvecklar en hållbar och långsiktig kunskapstrategi.
Akademikerorganisationerna prioriterar tre frågor för
att långsiktigt utveckla Norden till att bli en europeiskt
ledande kunskapsregion.
1. Hög kvalitet i all utbildning.
Högre utbildning och forskning är av avgörande
betydelse för tillväxt och välfärd i Norden.
Därför krävs resurser som garanterar god kvalitet.
Grund- och gymnasieskolan måste ge de kunskaper som krävs
för framgångsrika högskolestudier.
Den stora generationsväxlingen bland lärarna kräver
en satsning på utbildning av lärae både för
högskola och skola. Inte minst behövs en förstärkt
forskarutbildning.
Den högre utbildningen har i flera länder byggts ut
utan en motsvarande ökning av resurserna. Detta är ett
tydligt hot mot kvaliteten. Det är väsentligt att den
högre utbildningen kan få en tryggad resurstilldelning.
2. Bred tillgång till all utbildning.
Högre utbildning har särskild betydelse för konkurrensfaktorn
kunskap. Fortfarande be-står en tydlig social och etnisk
snedrekrytering till högre utbldning.
Det behövs en aktiv politik för att långsiktigt
bredda tillgången till högre utbildning. Det behövs
en generös studiefinansiering, via bi-drag eller skatteavdrag,
så att inte stora studieskulder avskräcker studiebegåvade
från att studera.
Lönerna för högre utbildade behöver öka
till god europeisk nivå. Det är viktigt för att
motivera ungdomar ur studieovana miljöer att våga satsa
på en lång utbildning.
Livslångt lärande är nödvändigt för
alla i arbetslivet. Därför är det viktigt med en
bred tillgänglighet. Finansieringen bör utformas så
att individerna kan ta ansvar för valet av livslångt
lärande.
3. Europeiskt samarbete för kvalitetssäkring.
Kvalitetssäkring och ackreditering har blivit nyckelbegrepp
i europeisk högskoledebatt. Bologna-processen har inneburit
en stark signal att skapa ett europeiskt utbildningsområde.
Akademikerorganisationerna måste vara aktivt med i det
europeiska samarbetet för kvalitetssäkring, examenserkännande
och ackreditering.
(painetun lehden sivuilla 30-31)
|