Budjetti ja kehittämislaki
Eduskunnalle annettu talousarvioesitys ei sisällä
yliopistojen osalta yllättävää. Kehittämislain
voimavarapykälän jatkamisesitys on myös vireillä
eduskunnassa. Esityksiin voidaan odottaa vielä parannusta.
Yliopistoalan järjestöt ovat vaikuttaneet voimakkaasti
yliopistojen voimavarakehitykseen. Tätä toimintaa on
seurattu tiiviisti Acatiimi-lehden palstoilla. Vaikuttaminen ei
ole ollut tuloksetonta, mihinkään riemunkiljahduksiin
ei ole kuitenkaan aihetta.
Hallituksen esitys valtion talousarvioksi (budjettiesitys) vuodelle
2002 on annettu eduskunnalle syyskuun alussa. Esitys sisältää
myös yliopistojen budjettiesityksen. Hallituksen esitys eduskunnalle
korkeakoululaitoksen (oikeastaan pitäisi olla yliopistolaitoksen)
kehittämislain voimavarapykälän jatkamiseksi annettiin
jo huhtikuussa 2001. Yliopistobudjetilla ja voimavarapykälällä
on selviä yhtymäkohtia.
Yllätyksetön budjettiesitys
Yliopistojen budjettiesitys vastaa tasoltaan aikaisemmin ennakoitua
ja ilmoitettua. Kuluvan vuoden budjettiin verrattuna yliopistomenot
kasvavat runsaalla 88 miljoonalla eurolla eli kasvu on noin 8
%. Kasvuprosentti on jonkin verran opetusministeriön hallinnonalan
keskiarvon yläpuolella. Yliopistobudjetin kasvu johtuu pääasiassa
kahdesta tekijästä: 1) Sopimusten mukaisista palkkamenojen
kasvun täysimääräisestä budjetoinnista
ja 2) kehittämislain voimavarapykälän uudesta esityksestä
40 miljoonan euron lisäykseksi yliopistomäärärahoihin
vuonna 2002.
Yliopistobudjetissa ei ole esitetty otettavaksi huomioon tilojen
vuokrista aiheutuvaa mahdollista kustannustason muutosta. Tämä
on selkeä puute yliopistobudjetissa. Vuokramenojen jatkuva
kasvu on viime aikoina kaventanut yliopistojen toimintamahdollisuuksia.
Vuokramenot muodostavat merkittävän osan yliopistojen
kokonaismenoista.
Kesällä pidetyssä budjettiriihessä ja siihenliittyvässä
julkisessa keskustelussa yliopistojen voimavarakysymys ei noussut
selkeästi esille. Muut asiat olivat tuolloin poliittisessa
ja julkisessa huomiossa ohittaneet yliopistot.
Kehittämislaki
Huhtikuussa eduskunnalle annettu vuosia 2002-2005 koskeva korkeakoululaitoksen
kehittämislain voimavarapykälän jatkamisesitys
merkitsee, että tuona aikana valtion keskustason palkkauksia
koskevista sopimusratkaisuista aiheutuva palkkausmenojen kasvu
korvataan yliopistoille täysimääräisesti.
Lisäksi lakiesityksen 3 §:n 2 momentin mukaan yliopistojen
määrärahaa korotetaan vuonna 2002 vähintään
40 miljoonalla eurolla, vuonna 2003 vähintään 30
miljoonalla eurolla ja vuonna 2004 vähintään 20
miljoonalla eurolla. Verrattuna hallituksen viimevuotiseen vastaavaan
ja poisvedetyksi tulleeseen lakiesitykseen eduskunnassa nyt vireillä
olevaan voimavarapykälään ei sisälly ns. sanktiomomenttia.
Tämä on myönteistä.
Eräitä yliopistoalan järjestöjä on kuultu
kehittämislain voimavarapykälän johdosta sekä
eduskunnan sivistysvaliokunnassa että valtiovarainvaliokunnan
sivistys- ja tiedejaostossa. Professoriliiton edustaja totesi
jaostossa mm. "että kiireisesti selvitettäisiin
mahdollisuudet siihen, että yliopistojen tilakustannusten
kustannusnousu korvataan erikseen valtion varoista niin, että
se ei heikennä yliopistojen opetukseen ja tutkimukseen kohdennettavia
resursseja."
Juhannuksen alla julkaistussa (tarkistamattomassa) lausunnossaan
valtiovarainvaliokunta pohtii mm. yliopistojen tilakustannuksia.
Valtiovarainvaliokunta esittää sivistysvaliokunnalle
antamassaan lausunnossa, että "sivistysvaliokunta
harkitsee korkeakoulujen kehittämislain 3 §:n muuttamista
siten, että myös vuokrista aiheutuvat kustannustason
muutokset otetaan huomioon 2 momentin mukaan vuosittaista määrärahatarkistusta
tehtäessä."
Valtiovarainvaliokunnan lausuntoon sisältyvän esityksen
huomioon ottaminen lainsäädännössä merkitsisi
yliopistoille myönteistä seikkaa. Valiokunnan esityksen
toteuttaminen loisi yliopistojen toiminnalle vakautta ja parempaa
ennustettavuutta.
Jatko
Sivistysvaliokunta ei ole vielä ole ottanut julkisesti kantaa
enempää hallituksen kehittämislakiesitykseen kuin
valtiovarainvaliokunnan sille esityksestä antamaan lausuntoonkaan.
Sivistysvaliokunnan mietintö valmistunee syksyllä. Tämän
jälkeen kehittämislakiesitys menee eduskunnan täysistuntoon.
Budjettiesitystä käsitellään ainakin valtiovarainvaliokunnassa,
yliopistojen osalta erityisesti valtiovarainvaliokunnan sivistys-
ja tiedejaostossa. Tässä vaiheessa budjettiesitystä
ja kehittämislakiesityksiä tarkastellaan rinnakkain.
Budjetin hyväksyy lopullisesti täysistunto.
Ainakin Professoriliitossa seurataan mielenkiinnolla ja tiiviisti
budjetin ja kehittämislain käsittelyä eduskunnassa.
Jorma Virkkala
4.9.2001
(painetun lehden sivuilla 35-36)
|