Yliopistojen autonomia
Yliopistojen lainmukaisena, yhteiskunnallisena tehtävänä
on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä
ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa
ylintä opetusta sekä kasvattaa nuorisoa palvelemaan
isänmaata ja ihmiskuntaa. Yliopistoilla on itsehallinto tämän
toteuttamiseksi, akateeminen autonomia. Perusta on tieteellisessä
tutkimuksessa ja sen käytännöissä.
Tulosohjaus suitsee kuitenkin toiminnallista autonomiaa. Tulos
mitataan lähes yksinomaan suoritettujen ylempien korkeakoulututkintojen
ja tohtorintutkintojen määrillä. Yliopistojen tulos
on siten tuotteistettu. Tuotteen laadun kontrolloimiseksi yliopistojen
on myös osallistuttava toimintansa ulkopuoliseen arviointiin.
Yliopistojen oikeudellinen itsehallinto on hyvin vahvasti rajoitettua,
samoin taloudellinen. Yliopisto ei voi hankkia oikeuksia ja tehdä
sitoumuksia eikä käyttää puhevaltaa tuomioistuimessa
ja muussa viranomaisessa. Taloudellisesti yliopistot ovat valtion
tilivirastoja, jotka vastaavat maksuliikenteen ja kirjanpidon
hoidosta saamiensa ohjeiden mukaisesti. Helsingin yliopistolla
ja Åbo Akademilla on vapauksia oman varallisuutensa osalta.
Oikeudellisen ja taloudellisen autonomian rajoitukset ovat nousseet
näkyvästi esiin yliopistojen toiminnan nopean ja voimakkaan
monipuolistumisen ja laajentumisen johdosta. Toiminnan kasvu on
johtunut siitä, että tieteellisen tutkimuksen ja siihen
perustuvan ylimmän opetuksen arvo henkisen ja taloudellisen
hyvinvoinnin edistämisessä on merkittävästi
lisääntynyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämä
on merkinnyt kasvaneita rahallisia resursseja, merkittävimpänä
runsaan kolmanneksen kattavan ulkoisen rahoituksen osuus yliopistojen
kokonaisrahoituksesta. On tultu tilanteeseen, missä yliopistojen
saamasta kokonaisrahoituksesta noin puolet on korvamerkittyä.
Siitä huolimatta, että yliopistojen rahoituksesta noin
90 prosenttia on tällä hetkellä julkista, tulisi
nykyinen tilanne rahoituksen perusteiden osalta tunnustaa itsehallinnon
laajentamisena. Tällöin yliopistojen vastuu rahoittajille
niin yksityisen kuin julkisenkin rahoituksen osalta olisi nykyistä
suorempaa ja selkeämpää.
Henkilöstöpoliittisesti yliopistot toimivat nyt tilivirastoina
kilpailutilanteessa, missä erityisesti henkilöstön
tehtävät mutta myös palkkaukset ovat usein lomittuneet
valtion suoraan budjettirahoitukseen ja ulkoiseen rahoitukseen
liittyen.
Yliopistojen toiminta ja tehtävät ovat laajentuneet
hallinnollisten rakenteiden kokonaisvaltaista kehittymistä
nopeammin. Ratkaisuna ovat olleet yliopistojen sisään
ja kylkeen luodut ad hoc -yksiköt. Samanaikaisesti
yliopistojen tiedekunta- ja laitosrakenteet ja niiden toimintamahdollisuudet
ovat pääsääntöisesti jääneet
jälkeen tukitoiminnoille asetetuista vaatimuksista.
Akateeminen johtaminen ja strateginen ajattelu juurtuivat yliopistoihin
vasta 1990-luvulla kustannustietoisuuden ja tulosjohtamisen kautta.
Myös sen kehittäminen edellyttää nykyisten
laitos- ja tiedekuntarakenteiden muuttamista tämän päivän
hallinto- ja tukitoimintavaatimuksia vastaaviksi.
Perustutkintoon johtavaa koulutusta ajatellen yliopistojen volyymi
ei enää kasva. Niiden välinen määräkilpailu
on muuttumassa laatukilpailuksi. Samalla yliopistojen tulee tarjota
mittavaa jatko- ja täydennyskoulutusta niiden ulkopuolisessa
työelämässä oleville. Tutkimustulosten kaupallisen
hyödyntämisen vaatimus on myös johtamassa kasvavien
erityisorganisaatioiden perustamiseen.
Vaikka yliopistojemme mahdollisuuksia vahvistaa asemaansa kansainvälisesti
näkyvinä ja kilpailukykyisinä tutkimus- ja koulutusorganisaatioina
tulee tukea lisäämällä oikeudellista ja taloudellista
itsehallintoa, niiden julkisoikeudellinen asema akateemiseen autonomiaan
liittyen tulee säilyttää.
Lukukausimaksuja ja kansainvälisten uusien yliopistojen
perustamista koskevaa keskustelua tärkeämpää
on keskustella tutkimuksellisesti ja koulutuksellisesti korkeatasoisten
yliopistojemme kehittämisestä nykyisessä tilanteessa,
missä oikeudellisen ja taloudellisen autonomian osalta olemme
altavastaajia ulkomaisten yliopistojen suhteen.
Juhani Keinonen
puheenjohtaja
Professoriliitto
(painetun lehden sivulla 3)
|