Opetukselle strateginen tuki
Universitetens lagenliga samhälleliga uppgift är att
främja den fria forskningen samt den vetenskapliga och konstnärliga
bildningen, ge forskningsbaserad högsta undervisning samt
fostra ungdomen till att tjäna fosterlandet och mänskligheten.
För att förverkliga allt detta har universiteten självstyre,
en akademisk autonomi. Den baserar sig på den vetenskapliga
forskningen och dess praxis.
I verkligheten tyglas autonomin dock av resultatstyrningen. Resultatet
mäts nästan uteslutande på basis av avlagda högre
högskoleexamina och doktorsexamina. Med andra ord uppfattas
universitetens resultat som en framställd produkt. För
att produktens kvalitet skall kunna kontrolleras måste universiteten
också delta i en extern utvärdering av sin verksamhet.
Såväl universitetens juridiska som deras ekonomiska
autonomi är ytterst starkt begränsad. Ett universitet
kan inte skaffa sig rättigheter eller underteckna förbindelser,
lika litet som det kan föra talan i en domstol eller hos
någon annan myndighet. I ekonomiskt hänseende utgör
universiteten statliga räkenskapsverk som ansvarar för
sin betalningsrörelse och sin bokföring enligt utfärdade
föreskrifter. Helsingfors universitet och Åbo Akademi
har dock vissa friheter beträffande sin egen förmögenhet.
På grund av den snabba och starka expansionen i universitetens
verksamhet har begränsningarna i deras juridiska och ekonomiska
autonomi blivit allt mer uppmärksammade. Denna expansion
låter sig förklaras av att den vetenskapliga forsk-ningen
och den forskningsbaserade undervisningen under det senaste årtiondet
har stigit i värde när det gäller att främja
den immateriella och den ekonomiska välfärden. Detta
har medfört ökade ekonomiska resurser, i synnerhet mer
av externa medel, vilka i dag täcker drygt en tredjedel av
universitetens totala finansiering. Vi har kommit till en punkt
där cirka hälften av universitetens totala finansiering
är öronmärkt.
Trots det faktum att cirka nittio procent av universitetens budget
i detta nu täcks av offentlig finansiering, borde den nuvarande
situationen med tanke på finansieringsgrunderna erkännas
i form av en utvidgad autonomi. I så fall skulle universitetens
ansvar gentemot finansiärerna beträffande både
offentlig finansiering och privata medel vara mer direkt och tydligare
än i dag.
I personpolitiskt hänseende verkar universiteten nu som
räkenskapsverk i en konkurrenssituation där i synnerhet
de anställdas uppgifter men också deras avlöning
ofta är sammanknutna med den statliga budgeteringen och den
externa finansieringen.
Universitetens verksamhet och uppgifter expansionstakt har varit
snabbare än de administrativa strukturernas utveckling i
sin helhet. Man har löst problemet genom att skapa ad hoc
-enheter innanför och i anslutning till universiteten. Samtidigt
har universitetens fakultets- och institutionsstrukturer samt
deras verksamhetsmöjligheter huvudsakligen inte kunnat uppnå
de krav som ställts på deras stödfunktioner, d.v.s.
förvaltning och teknisk expertis.
Den akademiska styrningen och det strategiska tänkandet
fick fotfäste vid universiteten först på 1990-talet
i och med införandet av begrepp som kostnadsmedvetenhet och
resultatstyrning. Att kunna utveckla allt detta vidare förutsätter
att de nuvarande institutions- och fakutetsstrukturerna förändras
till den grad att de skall motsvara dagens krav gällande
administration och stödfunktioner.
Med tanke på den utbildning som leder till grundexamen
kommer universitetens volym inte längre att öka. Den
kvantitativa konkurrensen mellan dem håller på att
bli kvalitativ. Samtidigt skall universiteten erbjuda en omfattande
påbyggnads-utbildning och fortbildning för sådana
som förvärvsarbetar utanför dem. Också kravet
på att kunna utnyttja forskningsrönen kommersiellt
håller på att leda till grundande av allt flera och
allt mångsidigare specialorganisationer.
Vi skall stödja våra universitets möjligheter
att stärka sin ställning som internationellt ansedda
och konkurrenskraftiga forsknings- och utbildningsorganisationer.
Detta kan ske genom att ge universiteten en ökad juridisk
och ekonomisk autonomi. Samtidigt skall deras offentligrättsliga
ställning i anslutning till den akademiska autonomin dock
bevaras.
Viktigare än att debattera terminsavgifter och grundadet
av nya internationella universitet är att diskutera utvecklandet
av våra i forsknings- och utbildningshänseende högklassiga
universitet i den nuvarande situationen där vi med tanke
på vår juridiska och ekonomiska autonomi har hamnat
i underläge jämfört med de utländska universiteten.
Vesa Kulmala
ordförande
Professorsförbundet
(painetun lehden sivulla 4)
|