Tieteentekijöiden liiton jäsenkyselyn
tuloksia
Koulutus - investointi tulevaisuuteen?
Tieteentekijöiden liitto teki historiansa toisen koko
jäsenistön kattavan jäsenkyselyn keväällä
2001. Jäsenkyselyssä selvitettiin muun muassa jäsenistön
koulutusta, palvelussuhteita, palkkausta, työllisyyttä,
työuraa ja työoloja. Tutkimuksen tekivät YTT Antero
Puhakka ja KL Juhani Rautopuro Joensuun yliopistosta.
Tutkimuksen tarkasteluajankohta oli huhtikuu 2001. Kysely postitettiin
Tieteentekijöiden liiton Suomessa asuville jäsenille
5897 (kokonaisjäsenmäärä 5960). Lomakkeen
ruotsinkielinen versio postitettiin ruotsinkielisille yhdistykselle.
Kyselyyn vastasi 37,8% jäsenistä (2224). Katoanalyysia
ei voitu luotettavasti suorittaa, koska kysely suoritettiin nimettömänä.
Tulokset kuvaavat siten kyselyyn vastanneita, eivätkä
ole välttämättä täysin yleistettävissä
koko jäsenistöön.
Keski-ikä on nousussa
Kyselyyn vastanneista 40,1% oli miehiä ja 59,9% naisia.
Koko jäsenistöstä naisia on 54%, joten naiset ovat
yliedustettuina kyselyyn vastanneista. Jäsenistön keski-ikään
(41.1 vuotta) verrattuna kyselyyn vastanneet olivat jonkin verran
nuorempia (39.5 vuotta). Jäsenistön keski-ikä on
nousussa sekä jäsenrekisteritietojen että kyselyn
perusteella.
Vastanneiden keskimääräinen jäsenyysaika
oli 7.9 vuotta (mediaani 6 vuotta). Neljännes jäsenistä
oli ollut liiton jäsenenä alle 3 vuotta ja pisimpään
jäsenenä viihtynyt neljännes vastaavasti yli 11
vuotta.
Joka toisella jatkotutkinto
Jäsenistö on erittäin korkeasti koulutettua; lähes
joka toinen oli suorittanut tieteellisen jatkotutkinnon. Kaikista
akavalaisista samaan on yltänyt vain joka seitsemästoista
ja kaikista työvoimaan kuuluvista 15-74-vuotiaista vain joka
sadasneljäskymmenes (Ks. kuvio
1).
Tutkijakoulutusasteen oli vastaajista suorittanut peräti
47,4 % ja vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon
97,3%. Vuonna 1998 tohtorintutkinnon suorittaneita oli 26,5%,
kun vuonna 2001 31,6 % oli suorittanut vastaavan tutkinnon. Liiton
jäsenistön koulutustaso on siis nousussa.
Ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen tieteellisen jatkotutkinnon
suorittamiseen kului keskimäärin 8.4 vuotta (mediaani
7 v). Kyselyn perusteella jatkotutkinnon suorittaessaan jäsenet
ovat keskimäärin 35.6 vuotta vanhoja (mediaani 35 v).
Miesten ja naisten välillä ei ollut merkitsevää
eroa jatkotutkinnon suoritusiän suhteen.
Jatkotutkinnon suorittamisen osalta sukupuolet kuitenkin eroavat
merkittävästi toisistaan, kuten kuviosta
2 havaitaan.
Vaikka erittäin suurella osalla (39,1%) naisvastaajia on
tieteellinen jatkotutkinto, ovat naiset selvästi aliedustettuina
jatkotutkinnon suorittaneissa. Kaikista vastanneistahan naisia
oli lähes 60%. Tieteentekijänaisilla on kuitenkin lähes
seitsemän kertaa useammin tieteellinen jatkotutkinto kuin
kaikilla akavalaisilla. Tieteentekijämiehistä tieteellinen
jatkotutkinto on peräti 59,1%:lla.
Yhä enemmän palkattuja tutkijoita
Kyselyyn vastanneista tieteentekijöistä 82,3% oli huhtikuussa
2001 palkkatyössä. Ei-ammattissa toimivia oli 17,6 %.
Tärkein työllistäjä oli yliopistosektori,
joka sisältää myös Suomen Akatemian (kuvio
3).
Jatkotutkinnon suorittaneiden osalta yliopistosektorin merkitys
työllistäjän oli vieläkin suurempi. Vain joka
kahdeksas tieteellisen jatkotutkinnon suorittanut tieteentekijä
työskenteli yliopistosektorin ulkopuolella. Yliopistosektorin
tärkeys työllistäjänä nähdään
myös yleisimmissä virka/toimi-nimikkeissä.
Verrattaessa aiempaan kyselyyn huomataan kolmen yleisimmän
nimikkeen olleen molemmissa Muu virka- tai työsuhteinen
tutkija, Assistentti ja Tutkijakoulutettava tutkijakoulussa.
Lähes 41% nykyiseen kyselyyn ja peräti 46,9% vuoden
1998 kyselyyn vastanneista toimi näillä nimikkeillä.
Kun apurahatutkijat, jotka eivät ole palkkasuhteessa työnantajaan,
jätetään pois edellisen jäsenkyselyn raportoinnista,
huomataan tutkijoiden osuuden olevan saman molemmissa kyselyissä
21,2%. Sen sijaan assistenttien osalta vastaajissa on selviä
eroja, aiemmassa tutkimuksessa 16,4% toimi assistentin virassa,
kun uuteen kyselyyn vastanneista vain 11% on assistentteja. (Kuvio
4.)
Ammattiryhmien keskinäisissä suhteissa on tapahtunut
merkittäviä muutoksia edelliseen kyselyyn verrattuna.
(Taulukko 1.)
Palkattujen tutkijoiden suhteellinen määrä on
selvässä nousussa. Samaan aikaan opettajien määrä
näyttää laskeneen. Havainto viestii etenkin yliopistomaailmassa
tapahtuneista muutoksista.
Taulukko 1. Ammattiryhmät 2001
ja 1998.
Ammattiryhmä
|
Lukumäärä
v. 2001 |
Prosentti
v. 2001 |
Lukumäärä
v. 1998 |
Prosentti
v. 1998 |
Tutkijat |
673 |
40,1% |
637 |
35,7% |
Opettajat |
520 |
30,1% |
629 |
35,3% |
Muut
asiantintijat |
423 |
25,2% |
440 |
24,7% |
Muut |
63 |
3,8% |
76 |
4,3% |
YHTEENSÄ |
1627 |
100,0% |
1782 |
100,0% |
|
Yli 75 % on määräaikaisia
Jäsenkunnan työsuhteiden laatu on erikoinen, kun sitä
verrataan muihin palkansaajiin. Tilastokeskuksen mukaan kaikista
palkansaajista 74,1% työskentelee jatkuvassa kokoaikatyössä.
Kaikista akavalaisista pysyvässä kokopäiväisessä
työsuhteessa työskentelee 76%. Tieteentekijöiden
liiton jäsenkunta on aivan omilla luvuillaan. Jäsenkyselyyn
vastanneista suurin osa (76,5%) työskenteli määräaikaisessa
palvelussuhteessa. Tilanne ei ole oleellisesti parantunut kolmen
vuoden takaisesta tilanteesta (77,9% määräaikaisia).
Tieteellisen jatkotutkinnon suorittaminen ei juurikaan paranna
mahdollisuuksia pysyvän työsuhteen saamiseen. Lisensiaateista
20,4% ja tohtoreista ainoastaan 17,5% toimi pysyvässä
työsuhteessa. Jatkotutkinnon suorittaneiden osalta sukupuolella
ei ollut merkitystä työsuhteen pysyvyyteen.
Eräänä selityksenä pysyvien työsuhteiden
puuttumiseen on se, että yli 80% jäsenistöstä
työskentelee yliopistosektorilla. Työsuhteen laji riippuukin
merkitsevästi työnantajasta; yliopistosektorin työntekijät
toimivat selkeästi muita enemmän määräaikaisissa
työsuhteissa. (Taulukko 2.)
Taulukko 2. Palvelussuhteen laji
työnantajittain
Työnantaja |
Pysyvä työsuhde |
Määräaikainen
työsuhde |
Yliopistosektori |
19,1% |
80,9% |
Tutkimuslaitokset |
35,0% |
65,0% |
Kunta/Valtio |
43,3% |
56,7% |
Muut työnantajat |
45,6% |
54,4% |
KAIKKI |
23,5% |
76,5% |
|
Yliopistojen osalta määräaikaisuutta selittävät
yliopistojen virkarakenteet ja niihin liittyvät ongelmat.
Tutkijoista ja opettajista, jotka muodostavat n. 71% jäsenistöstä
vain joka kymmenes työskentelee pysyvässä palvelussuhteessa.
Vakinaisissa työsuhteissa työskentelevien valtaosa toimii
muissa asiantuntijatehtävissä. Pysyvissä työsuhteissa
työskentelevien yleisimmät nimikkeet ovat seuraavat:
kirjastonhoitaja/informaatikko (27,1%), amanuenssi (11,2%), päällikkö/johtaja
(9,8%) sekä muu virka tai työsopimussuhteinen tutkija
(9,6%).
Määräaikaisen työsuhteen keskipituus oli
24 kuukautta, mutta keskiarvoa nostavat muutamat pitkät työsuhteet.
Huomionarvoista palvelussuhteen pituudessa oli kuitenkin se, että
yli puolella määräaikaisista tieteentekijöistä
(52,8%) palvelussuhteen pituus oli korkeintaan 12 kuukautta. Yli
kolmen vuoden määräyksiä oli vain joka viidennellä
(20,5%) vastaajalla.
Kyselyyn vastanneista n. 65% koki oman työpaikkansa olevan
uhattuna ja määräaikaisuus oli tärkein syy
tähän kokemukseen. (Kuvio
5.)
Pysyvässä työsuhteessa työskentelevillä
"uhkaprosentti" oli kuitenkin vain 14%, kun määräaikaisessa
työsuhteessa se oli 81,5%. Tämä asettaa haasteita
etenkin yliopistolliselle ja sitä kautta valtiolliselle työnantajalle.
Kuinka saada osaava ja motivoitunut työntekijäkaarti
pysymään yliopistojen palveluksessa?
Työttömyys muita akavalaisia korkeampi
Kaikista kyselyyn vastanneista 16,3% ei kyselyhetkellä ollut
palvelussuhteessa mihinkään työnantajaan. Heistä
suurin osa toimi apurahatutkijana. Toiseksi suurimpana ryhmänä
olivat työttömät.
Työttömänä oli huhtikuussa 2001 5,2%. Miesten
työttömyys oli hieman korkeampaa kuin naisten (5,9%/4,7%.)
Akavan jäsenkyselyyn verrattuna (2%), liiton jäsenten
työttömyys selvästi korkeampaa. Työttömät
ovat lisäksi aliedustettuina vastaajissa. Kyselyyn vastanneista
ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista 5,7% oli työttömänä.
Kouluttautuminen näyttäisi kannattavan, sillä tutkijakoulutusasteen
suorittaneista 4,6% oli työttömänä. Itse asiassa
lisensiaattien työttömyysaste on kuitenkin suurempi
kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla. Huhtikuussa
2001 lisensiaateista 7,1% ja tohtoreista 3,3% oli työttömänä.
Jatkotutkinnon koulutusaloilla on merkitystä työllisyyteen.
Humanistisella ja yhteiskuntatieteellisellä alalla jatkotutkinnon
suorittaneista työttömänä oli 6,1%, luonnontieteelliseltä
alalla 4,4%, biotieteellisellä 3,2 ja kasvatustieteellisellä
3,1%. Humanistisen alan jatkotutkinnon suorittaneiden työllisyystilanne
oli heikoin vastaajien keskuudessa. Heistäkin kuitenkin 80,5%
oli ansiotyössä (8,1% oli apurahatutkijoina, ja 5,3%
muuten poissa työelämästä).
Työttömien jäsenten yhtäjaksoisen työttömyyden
keskimääräinen kesto oli 13.8 kuukautta (mediaani
9 kuukautta). Pitkät työttömyyskaudet nostavat
keskiarvoa huomattavasti. Kauimmin työttömänä
olleen neljänneksen työttömyys oli kestänyt
jo yli 16 kuukautta.
Työllisyys hieman parantunut
Yli 90% vastanneista on ollut palkkatyössä valmistumisensa
jälkeen. Perustutkinnon jälkeinen työura on kestänyt
keskimäärin hieman yli 9 vuotta. Vastaajista 64% ei
ole valmistumisensa jälkeen ollut työttömänä.
Kolme vuotta aiemmin vain 44,3% vastanneista ei ollut missään
vaiheessa ollut työttömänä.
Jäsenistön työllisyystilanne on parantunut edelliseen
kyselyyn verrattuna. Valmistumisen jälkeen työttömänä
on jonkin aikaa ollut noin kolmasosa (34%) vastanneista, edellisessä
kyselyssä 38%. Sama kehityskulku nähdään myös
tarkasteltaessa viimeisen kahden vuoden aikana työttömänä
olleita (16,6%/22,7%)
Kolme vuotta aiemmin joka seitsemännellä ja nykyisessä
kyselyssä joka kuudennella oli ollut yli kymmenen palvelussuhdetta.
Yli 4 palvelussuhdetta oli ollut peräti 60% vastaajista.
Kyselyssä saatiin myös viitteitä erilaisista viranhoitoketjuista,
8,5% hoiti työnään jotain muuta kuin varsinaista
virkaansa. Yleisimmät viranhoitoketjut olivat assistentit
hoitamassa yliassistentuureja, sekä yliassistentit hoitamassa
professuureja. Yleisin hoidettavana ollut virka oli professuuri.
Apurahakaudet ovat lisääntyneet
Apurahakaudet ovat kolmessa vuodessa selvästi lisääntyneet
(60%/48%) ja pidentyneet, aiemmin tyypillisin apurahan pituus
oli alle vuosi, nykyisin yli vuosi mutta alle 3 vuotta (24,5%).
Jatkotutkinnon suorittaneista 79,2% on toiminut joskus apurahalla.
Perustutkinnon jälkeen jatkotutkinnon suorittaneista 62%
on työskennellyt kotimaassa ja 27% ulkomailla apurahalla.
Perustutkinnon jälkeen keskimääräinen apurahalla
työskentelyaika on jatkotutkinnon suorittaneiden osalta 22
kuukautta.
Yhä kaukana AKAVAn keskipalkasta
Keskipalkka huhtikuussa 2001 oli 13 676 mk/kk (mediaani 13 300
mk/kk). Neljännes vastanneista ansaitsi korkeintaan 10 817
mk/kk ja parhaiten ansaitseva neljännes ilmoitti kuukausituloikseen
vähintään 16 000 markkaa. Tieteentekijät ovat
kaukana keskimääräisistä akavalaisista (keskipalkka
17 290 mk/kk, mediaani 15 740 mk/kk). Enemmistö (59%) tieteentekijöistä
onkin tyytymätön palkkaansa.
Aiemmassa jäsenkyselyssä miesten ja naisten keskipalkkojen
ero oli reilut tuhat markkaa. Keskipalkkojen ero on hieman lisääntynyt
14 461 mk miehillä ja 13 107 mk naisilla. (Kuvio
6.)
Miesten ja naisten palkkaero selittyy lähinnä sillä,
että miehet ja naiset työskentelevät erilaisilla
nimikkeillä tai sillä, että miehillä on yliedustus
paremmin palkatuissa nimikkeissä. Miehet ovatkin yliedustettuina
professoreissa, yliassistenteissa sekä erikoistutkijoissa,
ja naiset puolestaan kirjastonhoitaja/informaatikoissa.
Yli puolella työuupumuksen oireita
Hieman yli puolet (51,8%) vastanneista koki jonkin verran tai
paljon työuupumuksen oireita. Naiset kokivat työuupumuksen
oireita (55,4%) enemmän kuin miehet (46,8%). Työuupumuksen
oireita oli enemmän opettajilla ja tutkijoilla kuin muilla
asiantuntijoilla tai muissa työtehtävissä työskentelevillä.
Työuupumuksen suhteen tilanne näyttäisi kuitenkin
paremmalta kuin edellisen jäsenkyselyn aikaan, jolloin 66,1
% ilmoitti tunteneensa näitä oireita.
Haitalliseksi koettua työstressiä aiheuttavat opettajille
satunnaisesti tai usein opettaminen (81%), määräaikaisuus
(78%), palvelussuhteen jatkumisen epävarmuus (76%), tutkiminen
(70%), hallintotehtävät (65%) sekä opiskelijat
(44%). Opettajaryhmät eroavat muista ammattiryhmistä
siten, että he kokevat henkilökunnan lisäämisen
parhaiten parantavan heidän hyvinvointiaan. Tämä
viittaa siihen, että opettajien työmäärä
on opiskelijamäärien ja erilaisten hallintotehtävien
lisääntymisen myötä noussut kenties kohtuuttoman
suureksi.
Epävarmuus työsuhteen jatkumisesta on haitallisen työstressiln
suurin syy:
Määräaikaiset suhteet luovat epävarmuutta.
Jokainen uusi työsuhde on näytönpaikka.
Olen perheeni seitsemästä lapsesta parhaiten koulutettu
ja huonoimmin palkattu, puhumattakaan naurusta, jota saan heiltä
osakseni kun "iloitsen" 2-3 vuoden työsuhteesta.
Aikaisemmin, kun yliopistoon oli kerran päässyt,
oli varma leipä tiedossa. Nyt työ on ainaisissa pätkissä
ja palkat onnettomat. Eipä tätä tekisikään
kuin palavasta intohimosta tieteeseen.
Onko suomalaisella yhteiskunnalla kuitenkaan enää varaa
luottaa vain tähän, että yksittäisen tieteentekijän
sisäinen tieteenpalo turvaa korkeatasoisen tieteen tekemisen?
Korkeakoulu- ja tiedepolitiikasta päättävien olisi
syytä vakavasti miettiä, mihin suomalainen tiedemaailma
on kehittymässä, ja miten juhlapuheissa ja erilaisissa
strategisissa linjauksissa korostettu tieteen ja koulutuksen arvostaminen
näkyisi myös konkreettisesti tieteentekijöiden
palvelussuhteiden laadun parantamisena.
Antero Puhakka
Juhani Rautopuro
(painetun lehden sivuilla 8-13)
|