P
E K K A
P I H L A N T O
Koulutussetelit ja opetuksen maksuttomuus
Helsingin yliopiston rehtori Kari Raivio ehdotti avajaispuheessaan
koulutussetelien etujen ja haittojen tutkimista. Eräiden
päivälehtien pääkirjoittajat kannattivat ajatusta,
mutta opetusministeri Maija Rask tyrmäsi sen. Helsingin Sanomien
pääkirjoittaja arvosteli opetusministeriä siitä,
että tämä torjui ehdotuksen oikopäätä
ideologisin perustein. Opetusministeriöstä tähdennettiin,
että asiaa on aikoinaan tutkittu ja päädytty kielteiseen
tulokseen. Kun vielä ylioppilaskuntien liitto on torjunut
hankkeen, sillä ei tunnu olevan menestymisen mahdollisuuksia.
Koulutussetelijärjestelmän tarkoituksena ei ole muuttaa
yliopistojen rahoituksen kokonaismäärää, vaan
tarjota sen nykytasoon nojautuen jokaiselle opiskelijalle laskennallinen
rahoitusosuus koulutusseteleiden muodossa. Näiden avulla
he sitten "maksaisivat" opintonsa yliopistoissa. Eräänä
positiivisena vaikutuksena mahdollisesti olisi, että opiskelija
mieltäisi nykyistä paremmin opetuksen maksavan jotakin.
Samalla opiskelijalle koituisi enemmän vastuuta opintojensa
etenemisestä. Lisänäkökohtana rehtori Raivio
esitti, että ulkomaisille opiskelijoille ei koulutusseteleitä
annettaisi, joten he joutuisivat kansainväliseen tapaan rahoittamaan
opintonsa itse.
Opiskelijajärjestöt ilmeisesti pelkäävät,
että kun opintojen rahoitus konkretisoituisi yksittäisen
opiskelijan tasolle, opiskelija joutuisi monella tavalla "tulilinjalle":
esimerkiksi jos yliopistojen rahoitusta kiristetään,
se tuntuu heti opiskelijan saamassa setelinipussa. Opetusministeriä
puolestaan nähtävästi kauhistuttaa, että "köyhä"
opiskelija joutuisi ehkä olemaan ahkerampi kuin se, jonka
isäpapan lompakko kestää pitemmänkin oleskelun
yliopiston kirjoissa.
Mitä muita vaikutuksia uudistuksella olisi? Se lisäisi
byrokratiaa, sillä jokaisen opiskelijan setelienkäytöstä
olisi pidettävä kirjaa. Kun perusrahoituksen kertyminen
liittyisi seteleihin, opiskelijoiden suosimat tiedekunnat ja aineet
saattaisivat esittää vaatimuksia resurssien jakamisesta
yliopiston sisällä setelimäärien perusteella,
mikä aiheuttaisi monenlaisia ongelmia.
Uudistus saattaisi entisestään kiristää yliopistojen
välistä kilpailua opiskelijoista. Seurauksena voisi
myös olla se, että opiskelijat omaksuisivat "maksavan"
asiakkaan roolin liiankin tosissaan, vaikka yhteiskunta olisikin
edelleen todellisena maksumiehenä. Asiakas ei kuitenkaan
ole onnistunut metafora, sillä asiakkaan rooliin eivät
varsinaisesti kuulu työnteko ja vastuu. Muutoinkin yliopistokoulutuksen
rinnastaminen kaupankäyntiin on sopimatonta. Hyödyllisempää
olisi ymmärtää opiskelijan ja opettajan välinen
asetelma valmennussuhteeksi: valmennettava ponnistelee ja hikoilee
itse parantaakseen tuloksiaan - valmentaja vain ohjaa ja neuvoo.
Loppujen lopuksi suhtaudun varsin torjuvasti seteliehdotukseen.
Yliopistolaitosta on jo kammettu tulosvastuullisuuden ja yleensäkin
rahamittaisen ajattelun suuntaan aivan tarpeeksi. Turun yliopiston
rehtori Keijo Virtanen totesi äskettäin, että
yliopiston ei pitäisi unohtaa perustehtäväänsä,
joka on sivistyksellinen. Todellakin, liiallinen markkina- ja
hyötyajattelu kostautuu ennen pitkää nakertaessaan
yliopistolaitoksen peruspilareita. Torjuva asenteeni koulutusseteleitä
kohtaan on siis perusteiltaan osittain ideologinen, mutta tyystin
erilainen kuin opetusministeri Raskin omaksuma.
Mielestäni opintojen maksuttomuuden ei pitäisi olla
mikään loukkaamaton perusarvo. Yliopistolakia voitaisiin
rukata vaikka heti niin, että ulkomaisilta opiskelijoilta
perittäisiin opiskelumaksu _ mikäli edes lain muutosta
tähän tarvittaisiin. Samoin rahoitettavaa opiskeluaikaa
voitaisiin tarvittaessa lyhentää, jos opintojen tehostamisen
tarvetta on. Mitään byrokratiaa lisääviä
koulutusseteleitä ei näiden muutosten tekemiseksi tarvita
- poliittinen tahto riittäisi.
(painetun lehden sivulla 14)
|