Onko pääsy lähteisiin peräti
vaikeutunut?
Uusi julkisuuslaki ei ole helpottanut tutkijan työtä
Avoimuuden ja julkisuuden periaatteen takaamiseksi säädetty
laki ei yllättäen olekaan helpottanut tutkijoiden työtä.
Sinänsä hyvän lain ongelmana on viranomaisten tapa
tulkita sitä suhteessa tietosuojaan. Onko tutkijoiden pääsy
erilaisiin arkistoihin ja aineistoihin vaikeutunut?
- Tutkimuksen kannalta avoimuus on välttämätön
lähtökohta, sillä ilman sitä uuden tiedon
tuottaminen on vaikeaa. Lain mukaan tutkijoiden ei tarvitsisi
taistella tietojen saamiseksi, koska heillä on erikoisasema
aineistojen ja arkistojen käytön suhteen. Viranomaiset,
eivätkä aina tutkijat itsekään tiedä
tätä, sanoo professori Olli Mäenpää
Helsingin yliopiston julkisoikeuden laitokselta.
Uusi julkisuuslaki säädettiin vuonna 1999. Laki ei
sinänsä tuonut suuria muutoksia, mutta sen seurauksena
tieteen ja tutkimuksen vapauden pitäisi nyt olla muodollisesti
aiempaa paremmalla tolalla erityisesti siksi, että laki suosii
nimenomaan tutkimustarkoitukseen hankittavan tiedon avoimuutta.
Käytännössä periaate toimii kuitenkin heikosti.
- Henkilötietoja koskeva suoja on selvästi tiukentanut
viranomaisten asennetta. Kun uudessa laissa määriteltiin
mikä on salassa pidettävää, niin viranomaiset
turvautuivat näihin pykäliin, vaikka lain ajatus on
päinvastainen, Mäenpää selittää.
Mäenpää tietää myös tapauksen,
jossa tutkija ei ole saanut tietoja, koska viranomaistaho väittää,
ettei laki koske heitä.
- Vaikka tämä onkin ääriesimerkki, kertoo
se kuitenkin sekä viranomaisten tietämättömyydestä
että haluttomuudesta. Usein käytännön ongelmat
liittyvät siihen, että viranomaiset eivät todellakaan
ole selvillä siitä, mitä tietoja voidaan antaa
ja mitä ei.
Laissa on pitkä ja yksityiskohtainen salassapitoperusta,
yhteensä niitä on 32 kappaletta. Jos viranomainen haluaa
heittäytyä hankalaksi, löytyy siihen siis perusteita.
Ongelmallisimmat aineistot liittyvät aiheisiin, jotka saatetaan
tulkita ulkopoliittisesti arkaluontoisiksi, liikesalaisuuden piiriin
kuuluvaksi tai jotka sisältävät hyvin henkilökohtaisia
ja yksityisiä asioita. Myös ympäristön suojeluun
liittyvissä tutkimuksissa saatetaan tavallista useammin törmätä
salailuun.
Tiedon panttaamista keskeneräisyyteen vetoamalla
- Lain mukaan viranomainen voi harkintansa mukaan antaa tietoja
myös valmisteilla olevista ja keskeneräisistä aineistoista.
Tässäkin lain ideana on julkisuus ja avoimuus, mutta
usein viranomaiset tulkitsevat sen päinvastoin, eivätkä
anna haluttuja tietoja juuri keskeneräisyyteen vedoten.
Mäenpään neuvon mukaan salailuun törmäävän
tutkijan täytyisi pysyä tiukkana ja tehdä selväksi
perusoikeutensa. Viranomaisilla on velvollisuus huolellisesti
perustella, miksi tietoa ei luovuteta. Usein perustelujen vaatiminenkin
jo auttaa. Jos perusteluja sen sijaan löytyy, niin silloin
pitäisi vain sinnikkäästi ajaa asiaansa. Kielteisen
päätöksen tehdessään viranomaisen on
tehtävä selkoa valitusteistä.
Asian riitauttaminen johtaa yleensä hallinto-oikeuteen.
Prosessi kestää noin puoli vuotta ja maksaa nelisen
sataa markkaa. Jos kortit haluaa katsoa loppuun asti ja jatkaa
korkeimpaan oikeuteen, maksaa se tuhat markkaa ja aikaa kuluu
vuoden verran. Jos jo hallinto-oikeus päättää,
että viranomaisten on luovutettava haluttu materiaali, asiasta
ei voi enää valittaa.
- Kaikkien kannalta olisi helpointa, jos ratkaisuun päästäisiin
neuvottelemalla. Valitettavasti näin käy harvemmin.
Viranomaisten kohdalla kyse on usein vallankäytöstä.
Moni myös pelkää, että aineistoa luovuttaessaan
tulee antaneeksi jotakin sellaista tietoa, joka herättää
kritiikkiä. Tieto on valtaa, sekä viranomaisille että
tutkijoille. Tutkijalla on kuitenkin muita vahvempi oikeus saada
tietoa, ja siihen voi aina vedota, Mäenpää muistuttaa.
Periaatteessa kaikkea pitäisi pystyä tutkimaan, mutta
eduskunnan määrittelemä rajoitus pakottaa punnitsemaan
tutkimuksen tuomia hyötyjä ja haittoja esimerkiksi juuri
ulkopolitiikan lähihistoriaan ja liikesalaisuuden piiriin
kuuluvissa aineistoissa. Yllättävää kyllä
sähköiseen muotoon siirtyminen tuntuu muuttavan erilaiset
aineistot salaisiksi ikään kuin hakumenetelmien helpottuminen
ja nopeutuminen olisivat sinänsä riski. Sen sijaan historiallisten
aineistojen käyttöä sähköiset arkistot
ovat todella helpottaneet.
- Tietojen salailu on tutkimuksen kannalta huolestuttavaa. Varmasti
lain idea alkaa vähitellen hahmottua viranomaisille ja tämä
jää vain välivaiheeksi. Tosin on meillä paljon
muitakin lakeja, joita ei noudateta, Mäenpää toteaa.
Julkisuuden periaate kärsivänä osapuolena
- Suomalaisessa käytännössä tietosuoja lähtee
yksilön oikeuksien suojelusta. Julkisuuslain kanssa tämä
johtaa toisinaan ristiriitaan riippuen siitä, kumpaa painotetaan.
Kyse on hyvistä periaatteista, jotka eivät kuitenkaan
välttämättä mene yksiin, sanoo Tiedonjulkistamisen
neuvottelukunnan puheenjohtaja, dosentti Jussi Nuorteva.
Kansainvälisesti Suomi edustaa avoimen kulttuurin aluetta.
- Pohjoismaat ovat EU:n sisällä tuoneet hyvin esille
julkisuusperiaatetta. Tämä takaa sen, että yhteiskunnallinen
päätöksenteko perustuu mahdollisimman luotettavaan,
tutkittuun tietoon.
Nuorteva ei usko, että julkisten viranomaisten arkistojen
käyttö olisi viimeaikoina sinänsä vaikeutunut,
julkisuuslakihan on säädetty nimenomaan avoimuutta parantamaan.
Ongelma on kuitenkin lain soveltaminen.
- Tietosuoja on sulkenut pääsyn moniin erilaisiin aineistoihin
joissa materiaali on sellaista, että siinä on arkaluonteisia
ja yksityisiä asioita. Vielä 1990-luvun alkupuolella
esimerkiksi rikollisia koskevaa materiaalia annettiin helpommin
tutkijoiden käyttöön eikä yksilöä
koskevaan tietosuojaan kiinnitetty niin paljon huomiota, Nuorteva
sanoo.
Nuorteva itse teki 1980-luvun alussa tutkimusta vankeinhoidosta.
Silloin tutkijan työ oli yksinkertaisempaa, koska lakia henkilösuojasta
ei vielä ollut.
- Aiemmin on toimittu kirjoittamattomien sääntöjen
ja tutkijan etiikan varassa. Nyt kirjoitettu lainsäädäntö
asettaa selkeämmät ja osittain tiukemmat rajat. Tutkimusta
varten tietosuojan piiriin kuuluvan aineiston käyttöoikeutta
hakiessaan tutkijan on selvitettävä, miten materiaalia
käytetään ja miten hän voi taata, että
yksittäisten ihmisten henkilöllisyys suojataan. Tutkijaa
sitoo myös vaitiolovelvollisuus.
Kaikkea pitää voida tutkia, tämä on tieteen
perusta. Myös Nuorteva kehottaa ongelmatilanteisiin joutuvia
viemään asiaa eteenpäin korkeimpiin oikeusasteisiin,
sillä se on ainoa tapa tehdä linjauksia ja ennakkotapauksia.
- Oikeusprosessi on tutkijoiden kannalta hyvin turhauttava, varsinkin
jos itse tietää, ettei aineiston käyttö tule
loukkaamaan tietosuojaa. Viranomaiset taas haluavat välttää
riskejä ja virkavirheitä. He eivät halua luovuttaa
aineistoa, jota sitten oikeuden päätöksen mukaan
ei saisikaan antaa, Nuorteva selittää.
- Tutkimustyötä tekevillä aika saattaa olla muutenkin
vähissä esimerkiksi rahoitusjärjestelyjen vuoksi.
Viranomaiset ovat kyllä itsekin kovilla, sillä muutoksia
ja uusia asetuksia tulee jatkuvasti. Asiakas voi helpottaa asiansa
etenemistä esittämällä pyyntönsä
selkeästi ja vetoamalla niihin asetuksiin, joiden tietää
tapauksessaan pätevän. Silloin asiat sujuvat varmasti
helpommin, Nuorteva neuvoo.
Toimittajat saavat tiedot tutkijoita helpommin
Jyväskylän Yliopiston Mediainstituutin tutkimuspäällikkö
Asko Hynninen testasi vastavalmistuneessa tutkimuksessaan
viranomaisten suhtautumista uuteen julkisuuslakiin. Tutkimus tehtiin
journalistiikan opiskelijoiden kanssa ja sitä varten pyydettiin
viranomaisilta asiakirjoja nimimerkin turvin.
- Nimettömänä toimiminen on lain mukaan sallittua
ja tutkimuksessa pyrittiin harkitusti käyttämään
lain antamia mahdollisuuksia tyylipisteistä välittämättä,
Hynninen selittää.
Hynnisen mukaan näyttäisi siltä, että toimittajien
on usein tutkijoita helpompaa saada tietoja viranomaisilta.
- Jostain syystä ajatellaan, että toimittajien kysymyksiin
pitää reagoida nopeasti kun taas tutkijoiden kohdalla
alkaa hidastelu. Kyselyn yhtenä aiheena oli 20 yliopiston
rehtorin viimeisen kirjanpitokauden matkalasku- ja edustuskulujen
pyytäminen tutkimuskäyttöön. Tässä
yhteydessä törmäsimme myös yliopistobyrokratian
asettamiin rajoihin. Eräässäkin tapauksessa rehtori
ja hänen lakimiehensä kiinnostuivat siitä, että
mikä näin epäortodoksinen tutkimus oikein on. Vaikutti
siltä, kuin olisi oman pesän likaaja jos kyselee oman
yliopiston hallinnon asioita, Hynninen sanoo.
Rehtorilla on oikeus pyytää kenen tahansa tutkimussuunnitelma
nähtäväkseen. Tutkimussuunnitelman lisäksi
Hynniseltä kyseltiin lakimiehen välityksellä, että
tajuavatko he, miten paljon työtä tällainen tutkimus
teettää viranomaisilla.
- Kyllä tajusimme. Tajusimme myös sen, että salassapitopykälä
on niin laaja ja laki niin tulkinnanvarainen, että viranomaisella
on edelleenkin mahdollisuus tulkita julkisuuden periaatetta hyvin
ahtaasti.
Arja-Leena Paavola
(painetun lehden sivuilla 16-18)
|