Yliopistot eivät käytä autonomiaansa täysimääräisesti
hyväkseen
Eräät tahot ovat viime aikoina ryhtyneet ponnekkaasti
ajamaan yliopistojen taloudellisen autonomian lisäämistä.
Yliopistoille haluttaisiin saada oikeushenkilön status. Oikeushenkilön
aseman on ajateltu mahdollistavan yliopistoille sellaisen autonomian,
että ne voisivat vastata uusiin haasteisiin talous-, henkilöstö-
ja yleishallinnossa.
Taloudellinen autonomia sisältäisi päätösvallan
lukukausimaksuista, työehdoista, oikeuden tutkimustulostensa
immateriaalioikeuksista ja muun muassa oikeuden perustaa erillisiä
voittoa tuottavia osakeyhtiöitä osaamisensa ja patenttiensa
kaupallistamiseksi. Tällainen tavoite taloudellisen autonomian
lisäämisestä tuntuu järkevältä,
vai tuntuuko sittenkään ?
Lähes puolella ei ole omia rahanjakomalleja
On mielenkiintoista havaita, että keskustelu yliopistojen
taloudellisen autonomian lisäämisestä on nostanut
päätään tilanteessa, jossa yliopistot eivät
käytä edes nykyistä taloudellista autonomiaansa
täysimääräisesti hyväkseen. Tästä
käy erinomaisena esimerkkinä se, että lähes
puolet (9) maamme yliopistoista jakaa opetusministeriön kautta
tulevat budjettirahat yksiköilleen saman rahanjakomallin
pohjalta kuin mitä ministeriö käyttää
jakaessaan rahaa eri yliopistoille.
Tuntuu siltä, että juuri niissä yliopistoissa,
jotka eivät syystä tai toisesta ole miettineet itselleen
parhaiten sopivia sisäisiä rahanjakomalleja, esiintyy
eniten ongelmia. On ollut surullista havaita, että ministeriön
rahanjakomallin käyttäminen yliopiston sisäisessä
rahanjaossa on eräissä tapauksissa johtanut esimerkiksi
yliopiston sijaintipaikkakunnan kannalta merkittävien alueellisten
hankkeiden alasajoon.
Kyse on pitkälti lukukausimaksuista
Yhteiskunnassamme tietyt ydintoiminnat ylläpidetään
budjettivaroin. Yliopistojen tulisi olla tyytyväisiä
siitä, että ylin opetus ja tieteellinen tutkimus ovat
saaneet niin korkean statuksen, että valtiovalta on katsonut
aiheelliseksi ylläpitää yliopistoja budjettivaroin.
Tällainen tilanne ei välttämättä ole
itsestään selvyys. Voimakkaat puheet talousvastuun siirtämisestä
jossain määrin pois valtiolta saattavat tuoda koloistaan
esiin sellaisia tahoja, jotka haluaisivat säästää
veromarkkoja esimerkiksi vähentämällä yliopistojen
budjettirahoitusta. Siksi autonomian lisäämiseen tähtäävää
keskustelua tulisi käydä harkiten.
Jos yliopistojen ylläpitovastuuta laajennetaan valtiolta
yliopistojen suuntaan, on selvää, että opiskelijat
joutuvat maksumiehiksi. Voineekin todeta, että puhuttaessa
yliopistojen taloudellisen autonomian lisäämisestä,
puhutaan keskeisiltä osin nimenomaan siitä, että
yliopistot saavat oikeuden periä lukukausimaksuja.
Yliopistojen rahoitusta ovat myös opinto- ja asumistukimiljoonat.
Ne kuuluvat väjäämättä samaan "koriin"
lukukausimaksujen kanssa. Tämäkin tulisi lukukausimaksuista
puhuttaessa tiedostaa.
Olisiko sittenkin viisaampaa pyrkiä turvaamaan yliopistoille
riittävä rahoitus valtion budjetin kautta kuin haikailla
oikeutta lukukausimaksujen perimiseen ?
Jos budjettirahoitusta vähennetään ovat vaaravyöhykkeessä
todennäköisesti ensimmäisinä yliopistojen
määräaikaiset ja sivutoiminen tuntiopetus.
Ulkopuolinen rahoitus ja yritystoiminta
Ulkopuolisen rahoituksen osuus yliopistoissa on kasvanut voimakkaasti.
Tämä on johtanut siihen, että yliopistoissa työskentelee
yhä suurempi joukko tutkijoita, jotka kiinnittyvät heikosti
yliopistoon. Kiinnittyminen tapahtuu enemmänkin omaan projektiin.
Viime aikoina on yhä selvemmin nähty, että ulkopuoliseen
rahaan liittyy ongelmia. Yksi ongelma on se, että yliopistojen
(veronmaksajien) etu saattaa jäädä jalkoihin, kun
budjettivaroin palkatut henkilöt ryhtyvät laajoihin
sopimussuhteisiin ulkopuolisten tahojen kanssa. Tilanteen selkiinnyttämiseksi
voisi olla tarkoituksenmukaista keskittää koko ulkopuolisella
rahoituksella tapahtuva toiminta yliopistossa omiin erillisiin
yksikköihin, jotta budjettivaroin palkatut toimihenkilöt
voisivat paremmin keskittyä niihin tehtäviin, joista
heille maksetaan palkkaa, so. opetukseen ja perus- ym. tutkimukseen.
Yritystoiminnan osalta on tässä yhteydessä syytä
todeta yliopistojen ulkopuolisen rahoituksen valvontaa ja hallinnointia
käsitelleen työryhmän näkemys asiasta. Mainittu
opetusministeriön asettama työryhmä katsoo 4.10.
opetusministeri Maija Raskille jättämässään
raportissa, ettei yritystoiminta kuulu yliopistojen tehtäviin.
Yliopistot eivät työryhmän mukaan saa siirtää
tutkintoon johtavaa opetusta, tutkimusta tai muita perustehtäviään
yksityisen yrityksen, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi.
Yliopiston henkilöstö ei myöskään saa
harjoittaa yliopiston tehtäviin liittyvää kilpailevaa
toimintaa.
Päätösvalta työehdoista
Yliopistojen taloudellinen autonomia merkitsisi eräiden
tahojen mukaan päätösvaltaa myös työehdoista.
Edellä mainittu tavoite on aikansa elänyt, koska se
on jo toteutunut. Järjestöjen ja valtiotyönantajan
kesken laaditut virkaehtosopimukset ovat nimittäin minimisopimuksia,
joiden yli yliopistot voivat omilla palkkapäätöksillään
mennä, mikäli haluavat.
Jos taas työehtoihin liittyvällä päätösvallalla
tarkoitetaan sitä, että yliopistoille tulisi antaa virka-
ja työehtosopimuksia koskevat neuvottelu- ja sopimusoikeudet,
niin voi todeta, että näin tuskin tulee tapahtumaan.
Ko. tavoitteen ajaminen ei sitä paitsi ole edes järkevää,
koska valtiotyönantaja on havainnut, ettei työrauhavelvoitteen
pirstominen yliopistokohtaiseksi ole yleisen edun mukaista.
Klaus Sundbäck
(painetun lehden sivuilla 20-21)
|