Kilpailukyky ja autonomia
Valtionneuvoston hyväksymässä valtion henkilöstöpolitiikan
linjassa korostetaan hyvää työnantajapolitiikkaa
ja valtion kilpailukykyä. Yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien palkkakilpailukyky on tunnetusti koko valtionsektorin
heikointa. Yliopistojen autonomian lisäyspyrkimyksessä
tulee tarkastella myös yliopistojen palkkakilpailukykyä.
Valtioneuvosto teki 30.8.2001 periaatepäätöksen
valtion henkilöstöpolitiikan linjasta. Periaatepäätöksessä
korostetaan valtion hyvän henkilöstöpolitiikan
merkitystä valtion päämäärien kannalta.
Toimiva valtionhallinto on kansallinen menestystekijä. Keskeisenä
piirteenä periaatepäätöksessä korostuu
valtion kilpailukyky työnantajana.
AKAVA-JS edellyttää muiden valtion pääsopijajärjestöjen
kanssa, että periaatepäätökseen sisällytetyt,
valtion henkilöstön kannalta myönteiset periaatteet
toteutetaan myös käytännössä.
Valtioneuvoston henkilöstöpolitiikan linjaus on kokonaisuudessaan
luettavissa valtiovarainministeriön kotisivulta: www.vn.fi/vm/tyonantajana.
Yliopistojen palkkakilpailukyky
Valtion palkkaselvitystyöryhmän ns. Valpas-raportista
(julkaistu vuoden 1999 lopulla) käy ilmi, että valtion
palkkakilpailukyky ei yleisesti ottaen ole huono. Valtion palkkakilpailukyky
on huono nimenomaan koulutettujen ja johtavassa asemassa olevien
henkilöstöryhmien kohdalla. Erityisen huono palkkakilpailukyky
on yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä olevilla.
Käytännössä Acatiimi-lehden vakinaisen lukijakunnan
palkkataso on työnantajien mielestä kilpailukyvyltään
kaikista heikointa koko valtionsektorilla (ks. Acatiimi 8/2000,
sivut 11-12, AKAVA-JS:n kirje yliopistoalan työnantajille).
Myös virallinen tilasto vahvistaa tämän suuntaista
käsitystä. Tilastokeskuksen tilaston mukaan (Ansiotasoindeksi
2001:3) koko valtionsektorin ansiot kasvoivat vuodesta 1995 tämän
vuoden toiseen neljännekseen keskimääräisesti
23,4 %:lla. Yliopistojen ja korkeakoulujen opetustyössä
kasvua oli keskimääräisesti 20,4 %, joten yliopisto-opettajat
jäivät valtion keskimääräisestä
ansiotason kasvusta jälkeen kolme prosenttiyksikköä
kuudessa vuodessa. Yliopistojen muun kuin opetushenkilökunnan
osalta kehitys näyttää tilastollisesti valoisammalta.
Yliopistoille palkka-autonomia?
Euroopan yliopistojen liiton raportti "Spending strategies"
suosittelee yliopistojen taloudellisen autonomian lisäämistä.
Yliopistojen taloudellista autonomiaa on käsitelty tämän
lehden pääkirjoituksessa. Rehtorien neuvoston yliopistojen
autonomiasta järjestämää seminaaria on kuvattu
lyhyesti sivuilla 21 ja 23.
Euroopan yliopistojen liiton raportin mukaan yliopiston taloudellista
autonomiaa luonnehtii mm. yliopistokohtainen päätösvalta
henkilöstön työehdoissa. Tämäkin puoli
yliopistojen autonomiasta on nostettu esiin eri yhteyksissä
Suomessa. Työehdoista ehdottomasti tärkein on palkkaus.
Yliopistoille halutaan siis (lisää) palkka-autonomiaa.
Kollektiivisopimukset ja yliopistot
Keskeisimmät kollektiivisopimukset yliopistojen kannalta
ovat virkaehtosopimukset. Ne tehdään nykyisin valtiovarainministeriön
ja opetusministeriön tasolla. Yliopistoilla itsellään
ei ole välitöntä ja ratkaisevaa vaikutusvaltaa
kollektiivisopimusten sisältöön. Virkaehtosopimuksiin
perustuvien yksittäisten korostusten (ns. kuoppien) suuntautumisessa
yliopistoilla on toki vaikutusvaltaa. Yliopistoalan järjestöillä
sen sijaan on vaikutusvaltaa myös virkaehtosopimuksiin ja
niiden sisältöön.
Virkaehtosopimusten nykyiset solmimistasot ja -tahot saattavat
helposti erehdyttää luulemaan, ettei yliopistoilla muka
nykyisin ole päätösvaltaa henkilöstönsä
työehdoista. Tosiasiallinen tilanne ei kuitenkaan ole tällainen.
Nykyinen virkaehtojärjestelmä on kauttaaltaan palkkauksen
osalta minimijärjestelmä. Yliopistot voivat niin halutessaan
aina ylittää virkaehtojärjestelmän mukaiset
sijoituspalkkaluokat ja muut lisät. Mitään kattoa
ei ole. Yliopistojen autonomia henkilöstönsä palkkaehdoista
virkaehtosopimuksen määräyksistä ylöspäin
on rajoittamatonta, palkkauksellisesti alaspäin virkaehtosopimus
ei tietenkään voi joustaa minimisopimusluonteensa perusteella.
Myös virkaehtosopimuksen puitteissa yliopistoilla on erittäin
suuri päätösvalta henkilöstönsä
työehdoista. Tiettyjä virkatyyppejä painottamalla
pystytään ainakin opetushenkilökunnan osalta vaikuttamaan
palkkaukselliseen kilpailukykyyn. Tämä on myös
palkka-autonomiaa.
Professorien osalta voimassa oleva virkaehtosopimus mahdollistaa
sisällään erittäin suuren palkkauksen autonomian.
Professorin virkaehtosopimuksen mukaiset palkkaluokat ovat nykyisin
A28, A29 ja A30. Entisissä apulaisprofessorin viroissa voi
olla myös palkkaluokka A26. Palkkaluokka A30 on 47 % korkeampi
kuin A26. Eräät yliopistot käyttävät
edelleen huomiota herättävästi A26 palkkaluokkaa
jopa uusien nimitysten osalta. Tässä suhteessa sentään
on tapahtumassa parannusta.
Kokonaistilanne on valitettavasti se, että uusien professorinimitysten
osalta hakuilmoituksissa palkkaluokan A28 ylittäviä
palkkaluokkia ei näytetä tunnettavan. Helsingin yliopisto
muodostaa tästä yleisestä käytännöstä
nykyisin poikkeuksen. Helsingin yliopistossa professorin virat
julistetaan avoimeksi A28-30 palkkaluokissa. Viran täyttövaiheessa
virka sijoitetaan pätevyyden arvioinnin perusteella johonkin
kolmesta ilmoitetusta palkkaluokasta. Helsingin yliopiston menettely
sopisi malliksi muillekin yliopistoille! Sopimusoikeudellista
estettä tällaiselle ei ole. Kyse on yliopistojen nykyisestä
palkka-autonomiasta.
Professorien kollektiivipalkka voisi olla 10-20 % nykyistä
korkeampi täysin virkaehtosopimuksen puitteissa. Yliopistot
eivät ole halunneet tai kyenneet vahvistamaan professoreiden
palkkakilpailukykyä.
Palkkakilpailukyky ja autonomia
Yliopistot ovat valtiollisia. Valtioneuvoston periaatepäätös
henkilöstöpoliittisesta linjauksesta ja valtion kilpailukyvyn
turvaamisesta koskee myös yliopistoja. Myös yliopistojen
tulee asettaa toimintansa periaatepäätöksen puitteisiin.
Kilpailukykyä on oltava. Tähän antaa täyden
mahdollisuuden yliopistojen käytössä oleva nykyinen
palkka-autonomia. Yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
oleviin ei tulisi enää voida liittää mainintaa
koko valtionsektorin heikoimmasta palkkakilpailukyvystä.
Kollektiivisopimusjärjestelmän tasot ovat suuressa
määrin työmarkkinakysymyksiä. Yliopistokohtaista
päätösvaltaa henkilöstön palkka- ja muista
työehdoista tulee tarkastella myös sitä taustaa
vasten, minkälaisia viestejä yliopistot haluavat antaa
kilpailukyvystään työnantajana. Olemassa oleva
todellisuus ei rohkaise lisäämään vielä
yliopistojen palkka-autonomia
Jorma Virkkala
4.10.2001
(painetun lehden sivuilla 22-23)
|