Ergonomisesti huonoja huonekaluja, ilmanvaihto
ja valaistus riittämätöntä
Yliopistojen työsuojelun
järjestämisessä on puutteita
Uudenmaan työsuojelupiirin koulutusalan tiimin tarkastukset
alueen kahdeksaan yliopistoon paljastivat huomattavia puutteita
työsuojeluun liittyvissä asioissa, muun muassa opettajien
ja tutkijoiden työtilojen ergonomiassa. Työterveyshuollon
järjestäminen sai kiitosta.
Työsuojelupiirin koulutusalan tiimi teki työsuojelutarkastuksia
vuonna 2000-2001 yhteensä 18 Uudenmaan korkeakouluun, joista
kahdeksan oli tiede- ja kymmenen ammattikorkeakoulua. Yhteensä
kahden vuoden aikana tehtiin 33 tarkastusta, suurimpiin kohteisiin
tehtiin kaksi tai useampia tarkastuskäyntejä. Tarkastettujen
koulujen henkilöstömäärä vaihteli 30
ja 6500 välillä.
Valvonnalla pyrittiin tukemaan korkeakoulujen omaa työsuojelutoimintaa.
Valvonnan tavoitteina oli henkilöstön haitallisen henkisen
kuormituksen ja tuki- ja liikuntaelinsairauksien vähentäminen.
Työsuojelulainsäädäntö edellyttää
toimenpiteitä
Työsuojelulainsäädäntö edellyttää,
että työnantaja tuntee työpaikan haitta- ja vaaratekijät
ja työolojen parantamiseksi toimitaan suunnitelmallisesti.
Työnantajan on myös laadittava turvallisuuden ja terveellisyyden
edistämiseksi ja työkyvyn ylläpitämiseksi
työsuojelun toimintaohjelma. Toimintaohjelma perustuu
työhön ja työympäristöön liittyvien
terveyttä ja turvallisuutta uhkaavien haitta- ja vaaratekijöiden
tunnistamiseen ja niistä aiheutuvien riskien arviointiin.
Työsuojelun toimintaohjelmassa tulee olla riskien arvioinnin
perusteella tehty suunnitelma aikatauluineen ja vastuuhenkilöineen
niistä työhön ja työympäristöön
liittyvistä parannuksista, joihin työnantaja ryhtyy
lähitulevaisuudessa.
Työsuojelun toimintaohjelmaan sisältyy myös työpaikan
työkykyä ylläpitävän toiminnan ohjelma
ja -suunnitelma, jota tehdään yhdessä työterveyshuollon
kanssa. Toimintaohjelmaan voidaan liittää myös
muita työympäristöä, työntekijöitä
ja työyhteisöä koskevia ohjeita kuten työpaikan
yleisturvallisuuteen liittyviä toimintaohjeita (esim. laboratorioiden
turvallisuusohjeet) ja työkäyttäytymisohjeita (esim.
menettelytapaohjeet työssä kiusaamistilanteissa).
Työpaikalla tulee olla myös ajantasainen, työterveyshuollon
tekemä työpaikkaselvitys. Työpaikkaselvitys
on työterveyshuollon ammattilaisen käsitys työpaikan
terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Työpaikkaselvityksen
avulla määritellään mm. työterveyshuollon
toimintasuunnitelman sisältö ja tarpeelliset työntekijöiden
terveyteen liittyvät parannus- ja kehittämiskohteet.
Työpaikkaselvitys toimii näin osana työpaikan omaa
työolojen vaarojen tunnistamisen ja riskien arvioinnin prosessia.
Työterveyshuolto järjestetty hyvin
Korkeakoulujen työsuojelun toimintaohjelmien taso oli vaihteleva.
Ensimmäisellä tarkastuskäynnillä kahdessa
tiede- ja kolmessa ammattikorkeakoulussa työsuojelun toimintaohjelmaa
ei ollut olemassa. Kahdeksassa korkeakoulussa oli aloitettu jonkun
ammattiryhmän tai koulun toimipisteessä riskien arviointiprosessia.
Riskien arvioinnissa ja toimintaohjelman suunnitelmallisuudessa
on kokonaisuutena vielä kehitettävää. Työprosessi
toimintaohjelmien tekemisessä on kesken erityisesti ammattikorkeakouluissa.
Työterveyshuolto oli järjestetty korkeakouluissa erittäin
hyvin. Työterveyshuolto oli järjestetty useimmiten yksityisen
työterveyshuoltoaseman kanssa. Tyypillistä oli, että
työterveyshuollon toimintaan, esim. tarkastuksiin, oli osallistunut
vain osa henkilökunnasta. Erityisesti opetushenkilökunnan
kerrottiin olevan passiivinen työterveyshuollon käyttäjä
ja terveystarkastuksiin osallistuja. Tarkastuksilla havaittiin
myös muutama työterveyshuoltosopimus, jossa eri henkilöstöryhmien
välille oli tehty eri laajuinen sopimus, mikä on tasa-arvon
periaatteiden vastainen.
Työhöntulotarkastukset oli toteutettu vaihtelevasti
ja selkeitä pelisääntöjä tarkastusten
toteuttamiseksi, esim. kuka toimittaa uusien henkilöiden
nimet työterveyshuoltoon, ei oltu aina sovittu. Määräaikaisten
työntekijöiden työterveyshuollon järjestämisessä
oli epäselvyyksiä.
Työterveyshuollon tekemät työpaikkaselvitykset
olivat toteutuneet työpaikoilla vaihtelevasti. Ne puuttuivat
tai ne oli toteutettu vain osittain kolmessa tiedekorkeakoulussa
ja kolmessa ammattikorkeakouluissa.
Tukea ja kannustusta toivottiin enemmän
Työn henkinen kuormittavuus oli huomioitu jollain tavalla
kaikissa tarkastetuissa korkeakouluissa. Tarkastuksilla nostettiin
esiin työnantajan toteuttamien tukitoimenpiteiden riittävyys
henkilöstön työkuormituksen vähentämiseksi.
Keskusteluissa käsiteltiin mm. työkykyä ylläpitävän
toiminnan ja työterveyshuollon toimintasuunnitelmien sisältöä
ja yleensä työnantajan tarjoamia koulutusmahdollisuuksia.
Työkykyä ylläpitävää toimintaa
ja kuntoutusta oli useimmissa kouluissa tarjottu. Tyky- ja kuntoutustoiminta
olivat sisällöltään liikuntapainotteisia.
Henkilökohtaiseen kehittämiseen ja kouluttautumiseen
kannustaminen työnantajan taholta vaihteli. Erityisesti tiedekorkeakoulujen
opetushenkilökunta koki, että kannustaminen ammattitaidon
ylläpitämiseen on vähäistä. Tiedekorkeakoulujen
esimiehiltä toivottiin selvästi nykyistä enemmän
kannustusta ja tukea työn kehittämiseen.
Ammattikorkeakouluissa tilanne näyttää olevan
tällä hetkellä lähes päinvastainen: opettajan
varsinaisen opetustyö ja jatkotutkinnon suorittaminen yhtä
aikaa on hankalaa. Työnantajan haasteena on pitää
terveenä työssä jatkokouluttautuvat ja -kouluttautuneet
opettajat, jotka yhtä opettajaa lainaten "kieli vyön
alla suorittavat tutkintojaan ja samalla yrittävät selvitä
kunnialla opetusvelvollisuuksistaan".
Kouluissa käytiin keskustelua myös mm. johdon ja alaisten
välisistä säännöllisistä kehittämiskeskusteluista,
työn kehittämiseen paneutuvista keskustelufoorumeista
ja työn ohjauksesta. Näyttää siltä, että
tiedekorkeakouluissa lehtorit ja tutkijat tekevät töitään
paljon yksin ja arkityöstä puuttuvat sitä tukevat
vuorovaikutteiset foorumit.
Korkeakouluille on tyypillistä, että suuri osa työntekijöistä
on määräaikaisissa työsuhteissa, mikä
antaa oman leimansa yksilön ja työyhteisön työssä
jaksamiseen tai jaksamattomuuteen.
Ikääntyminen nostettiin tarkastuksilla esiin työsuojelun
toimintaohjelmien, tyky -suunnitelmien ja työterveyshuoltojen
toimintasuunnitelmien yhteydessä. Henkilöstön ikärakenne
tunnettiin useimmiten, mutta vaikuttamiskeinoja ikääntyvän
(+45 vuotta) tai ikääntyneen (+55 vuotta) jaksamisen
tukemiseen ei osattu aktiivisesti käyttää (esim.
työn järjestelyihin, työn organisointiin, työn
hallintaan liittyviä). Ikääntymisen ongelmat oli
tiedostettu lähes puolessa kohteista. Oli ilo huomata, että
terveydenseurantatarkastuksista ns. ikäryhmätarkastukset
sisältyivät lähes jokaisen koulun työterveyshuollon
toimintasuunnitelmaan.
Näyttöpäätetyön ergonomiassa paljon
puutteita
Näyttöpäätetyöhön liittyviä
ergonomisia selvityksiä oli tehty kymmenessä koulussa.
Usein ergonomiset selvitykset olivat koskeneet vain osaa henkilöstöstä
(hallinto tai toimisto). Tutkijoiden ja opettajien työpisteitä
ei useimmiten oltu huomioitu.
Tarve ergonomisten selvitysten tekemiseen on suuri. Myös
ergonomista ohjausta esim. kalusteiden käyttöönottoon
ja säätämiseen tarvitaan jatkuvasti. Ergonomiassa
oli fyysisten työolojen lisäksi (esim. ilmanvaihdon
ja valaistuksen puutteellisuus, ahtaat tilat) usein puutteita
työpöydissä. Kahdessa korkeakoulussa oli jopa käytössä
uusia tai uudehkoja, vain näihin paikkoihin suunniteltuja
työtuoleja ja -pöytiä, joista puuttui olennaisia
säätömahdollisuuksia tai joissa oli muita ergonomisia
puutteita.
Työsuojelun tasossa riittää haasteita
Tarkastushavaintojen perusteella voidaan sanoa, että korkeakoulujen
työsuojelun taso vaihtelee. Puitteet työsuojelun toteuttamiselle
ovat työpaikoilla olemassa: työsuojeluorganisaatio ja
työterveyshuolto ovat kaikilla työpaikoilla olemassa.
Myös työsuojelun toimintaohjelma tyky _ohjelmineen löytyy,
ainakin nyt tarkastusten jälkeen, kaikilta työpaikoilta.
Avainkysymys on se, miten työpaikat saadaan innostettua
työsuojelun toteuttamiseen. Se vaatii paitsi yhteisiä
foorumeita kuin myös kehittämisen halua niin työntekijöiltä
kuin johdolta. Työsuojelutietouden aktiivista jakamista sekä
työntekijöille että esimiehille tarvitaan. Myös
vuorovaikutteista keskustelua työn sujumiseen liittyvistä
pulmakohdista tarvitaan. Työsuojelun perustyötä,
työsuojelun toimintaohjelmien toteuttamista, vaarojen järjestelmällistä
tunnistamista ja säännöllistä riskien arviointityötä
tarvitaan. Tiiviimpään yhteistyöhön työterveyshuoltojen
kanssa on tarvetta. Työn terveellisyyteen ja turvallisuuteen
liittyvissä kysymyksissä riittää korkeakouluissa
haasteita!
Riina Länsikallio
Ylitarkastaja
Uudenmaan työsuojelupiiri
(painetun lehden sivuilla 24-26)
|