Liika markkinavetoisuus
uhka sivistysyliopistolle
Yliopistojen markkinavetoisuus, tulosohjauksen kehittäminen
sekä yliopistojen rahoitus puhuttivat rehtoreita lukuvuoden
2001-2002 avajaispuheissa.
Turun yliopiston rehtorin Keijo Virtanen kysyi puheessaan
Hukataanko kriittinen tiede?
- Miten ylläpitää tasapaino tieteellisen työn
omaehtoisen autonomisuuden ja jatkuvasti voimistuvan markkinavetoisuuden
välillä? Vai annetaanko pikkusormen sijasta koko käsi
niille vaatimuksille, joissa yliopiston ainoana tehtävänä
on välitön vastaaminen kansakunnan, yritysten ja kansalaisten
tarpeisiin. Vai onko todella aika huolestua yliopistojen asemasta
tieteellisen ajattelun ja tieteellisen sivistyksen tyyssijoina?
Virtasen mukaan em. huoliin on aihetta.
- Tutkimus-, tiede- ja korkeakoulutuspoliittisia linjauksia leimaa
meillä voimakas välineellisyys. Juuri missään
ei pohdita, onko yliopistolla ja tieteellä muuta tehtävää
kuin sinänsä tärkeä velvollisuus antaa palveluksia
tarvitsijoille. Erimielisiä ollaan ainoastaan siitä,
kuinka paljon liian vähän koulutetaan tietotekniikan
osaajia tai kuinka paljon pitää välittömästi
lisätä eri alojen opettajankoulutusta.
- Kriittisyys ei ole mikään trendisana nyky-yliopistossa.
Enemmän puhutaan tiedon tuottamisesta, osaamisesta, huipputieteestä,
kilpailukyvystä ja yhteiskunnallisesta pätevyydestä.
Kuitenkin kriittisyys on pidettävä tänäänkin
tieteenteon ja koulutuksen sanastossa: miltä kuulostaisi,
jos tiedemies mainostaisi tutkimustaan kritiikittömäksi.
Mikä erottaa ammatti-korkeakoulusta?
- Olisi kuvitellut, että ammattikorkeakoulujen perustaminen
Suomeen olisi vapauttanut yliopistot keskittymään entistä
painokkaammin siihen, mikä niille kuuluu, toisin sanoen korkeatasoiseen,
kriittiseen perustutkimukseen, analyyttiseen ajatteluun ja moetodologisesti
sofistikoituneeseen koulutukseen. Näin ei ole käynyt.
Yliopistot kilpailevat yhä enemmän samoilla käytännöllisillä
tutkimus- ja koulutusmarkkinoilla kuin ammattikorkeakoulut. Kun
ammattikorkeakoulut hamuavat samaan aikaan yliopistomaisia käytäntöjä,
mikä ne kohta erottaa toisistaan?
- Tämän hetken suomalaisessa tiedetodellisuudessa on
ainakin neljä tekijää, joilla voimme välttää
yliopiston vajoamisen pelkästään ulkopuolisten
vaatimusten tahdottomaksi palvelijaksi. 1) Valtiovallan on ymmärrettävä
yliopistojen asema parhaan tutkimuksen ja korkeimman koulutuksen
ahjona. 2) Tämä merkitsee sitä, että tieteestä
itsestään lähtevällä tutkimuksella ja
koulutuksella on oltava toiminnallinen oikeutuksensa ilman, että
perustoimintojakin alkavat hallitsevasti määrätä
ulkoa tulevat odotukset rahoitusehtoineen. 3) Yliopistoilla ja
niiden oppiaineilla on myös vastuunsa olla lankeamatta kaikkien
seireenien houkutuksiin. Suuri peruskysymys on se, miten perusteltuihin
tarpeisiin vastaaminen ja kriittinen tiede saatetaan toimivaan
suhteeseen keskenään. 4) Houkutukset tuntien tämä
edellyttänee tieteen- ja oppiainealoittaista valtakunnallista
sopimista ainakin lyhyellä aikavälillä.
Myös Jyväskylän yliopiston rehtori Aino Sallinen
puuttui samaan asiaan:
- Suurten konsortioiden ulkopuolelle jää runsaasti
sellaista eri aloilla tuotettua laadukasta osaamista, joka on
täysin välttämätöntä ihmiskunnalle.
On mahdotonta kuvitella yhteiskunnan kehittyvän tasapainoisesti
ilman laaja-alaista humanistista arvopohjaa ja ilman monipuolista
yliopistolaitosta, jota ei ole valjastettu pelkästään
välittömän hyödyn tuottamiseen.
Tutkimusyliopistosta businessyliopistoon?
Teknillisen korkeakoulun rehtori Paavo Uronen oli eri
linjoilla kuin rehtori Virtanen. Uronen puhui amerikkalaisten
kollegojensa lanseeraamasta termistä toinen akateeminen vallankumous,
jolloin tutkimusyliopistosta siirrytään yrittäjyys-
tai businessyliopistoon.
- Eräs merkittävimpiä muutoksia yliopistojen toiminnassa
on viime aikoina ollut tutkimuksen tulosten nopea hyödyntämisvaatimus,
johon yliopistojen halutaan selkeästi panostavan.
- "Puhtaasta" tieteestä tulee amerikkalaisten
terminologiaa lainatakseni yrittäjyystiedettä. Syyt
tähän ovat monia; rahoittajan/omistajan näkökohdat,
tieteen merkityksen kasvu taloudellisessa kehityksessä sekä
muutokset tutkimuksessa itsessään.
Dynamiikkaan rahoitukseen
Kestoaihe rehtoreitten puheissa on yliopistojen rahoitus. Vaasan
yliopiston rehtori Matti Jakobsson kaipasi lisää
dynamiikkaa yliopistojen rahoitusmalliin:
- Nykyisen mallin mukaan opiskelijaa kohti tuleva rahamäärä
on jakolaskun tulos, ei sellainen perussuure, jonka kehittymisestä
voitaisiin päättää, kun koulutuksen sisällölliset
vaatimukset kasvavat tai kun on tarvetta pienentää opetusryhmiä
tai hoitaa kansainvälisyyteen tai työllistymiseen liittyviä
velvoitteita. Mallissa ei ole riittävää dynamiikkaa.
Kun koko mallia ohjaava tärkein tekijä on tutkintotavoite,
on kehittämisen aikajänne todella pitkä.
- Ehdotan, että rahoitusmallia korjattaisiin niin, että
puolet rahoista osoitettaisiin koulutuksessa aloittavien opiskelijoiden
määrän mukaan ja toinen puoli toteutuneen tutkintomäärän
mukaan. Aloituspaikkarahalla voitaisiin hoitaa koulutusohjelmien
perustoiminnot ja toteutumaosuus hoitaisi maisterivaiheen opintojen
rahoituksen, Jakobsson esitti.
Myös Oulun yliopiston rehtori Lauri Lajunen kritisoi
nykyistä rahoitusmallia.
- Kun määrärahat on sidottu pääsääntöisesti
tutkintojen määrään ja koulutusalakohtaisiin
kustannuskertoimiin, muuttaa malli yliopistot liiaksi tutkintojen
tuotantolaitoksiksi. Yliopistojen pitäisi sen sijaan kiinnittää
entistä enemmän huomiota toimintansa laatuun. Jos määrärahat
kuitenkin sidotaan määrällisiin tavoitteisiin,
määrällisyystekijä ryhtyy ohjaamaan liikaa
toimintaa. Vaikka tulospisteiden keruu synnyttää toisaalta
kilpailua, saattaa se toisaalta estää yhteistyötä.
- Nyt kun mallilla jaetaan ensi vuonna jo 90 prosenttia rahoista,
jäykistää se yliopistojen toimintaa liikaa. Malli
on tehnyt tehtävänsä.
Koulutussetelit ja opiskelijamaksut
Helsingin yliopiston rehtorin Kari Raivion puhetta on
jo siteerattu paljon lehdistössä. Hän esitti mallia,
jonka mukaan opiskelupaikan saatuaan opiskelija saisi valtiolta
tukun koulutusseteleitä, jotka kattaisivat lukukausimaksut
tutkinnon laskennalliselta suoritusajalta ja lisäksi parin
vuoden jatkoajalta.
- IT-yliopistohanketta ei koskaan olisi esitetty, ellei Suomen
yliopistolaissa olisi kategorista määräystä
tutkintoon johtavan koulutuksen maksuttomuudesta. Tulevaisuudessa
tämä säädös tulee johtamaan paheneviin
ongelmiin, Raivio ennusti.
Tampereen yliopiston rehtori Jorma Sipilä puuttui
yliopistojen maksuttomuuteen lähinnä kansainvälisestä
näkökulmasta.
- Kansainvälisyydessä ei tapahdu suurta harppausta
ennen kuin yliopistot saavat oikeuden periä lukukausimaksuja
EU:n ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta. Ei ole suomalaisen
veronmaksajan asia maksaa heidän kustannuksiaan.
Sipilän mielestä valtion tulisi irrottautua sellaisesta
yliopistojen kontrollista, joka vain estää niitä
suorittamasta omaan tehtäväänsä hyvin.
- Yliopistoilla tulee olla oikeus käyttää rahansa
tarkoituksenmukaisesti. Sen tulee saada perustaa sellaisia vakansseja,
mitä yliopiston kehitys edellyttää sekä maksaa
tehtävien mukaisia palkkoja ja palkkioita, niin että
ne tulevat kunnolla tehdyiksi
Avajaispuheet luki:
Kirsti Sintonen
(painetun lehden sivuilla 29-30)
|