Management-kehitys
Saksan yliopistoissa
Paikoillenne, valmiit, hep. Näinhän perinteinen juoksukilpailu
aina käynnistetään. Mutta mitä sanoo vanhoillisesti
johdetun organisaation johto henkilöstölleen halutessaan
organisaatiossa muutoksia?
"Hep!"
"Management of Change" oli valittu Saksan opetusalojen
ammattiliiton GEW:n yliopistosektorin kesäkoulun tämänvuotiseksi
teemaksi. Yliopistojen hallinnon kehittymisen kohti yritysmäisempää
johtamismallia katsotaan Saksassa olevan väistämätön
tosiasia. Eikä sitä aivan pahanakaan pidetty - ääneen
todettiin esimerkiksi, että henkilöstöpolitiikasta
on Saksan yliopistoissa puhuttu jo kymmenen vuoden ajan, mutta
harvassa ovat ne talot, joissa sellainen on todella olemassa.
Elokuun viimeisellä viikolla yliopistoväki sitten kokoontui
Syltin saarelle pohtimaan sitä, millä tavoin management-kehitystä
voitaisiin ohjata yliopistoille tarkoituksenmukaisimpaan suuntaan.
Uudistukset usein myös arvokysymyksiä
Pidetyissä esitelmissä parhaiten asian ytimeen osuivat
kölniläinen yrityskehityskonsultti Karsten Trebesch
ja Baden-Württembergin tiede- ja tutkimusministeri, professori
Peter Frankenberg. Trebeschin mukaan organisaation kehittämisen
tavoitteena tulee yhtaikaa olla sekä tehokkaampi toiminta
että työntekijöille parempi työpaikka, jossa
heidän tehtäviensä mielekkääseen määrittelyyn
ja heidän urakehitys- ja kouluttautumismahdollisuuksiinsa
kiinnitetään erityistä huomiota.
Valitettavan usein kehittäminen kuitenkin keskittyy pelkkään
toiminnan tehostamiseen. Lähtötilanne jää
kartoittamatta. Muutoskäskyt tulevat ulkoa ja ylhäältä,
jolloin työntekijöiden luonnollinen vastustus tulkitaan
joko silkaksi muutoshaluttomuudeksi tai tiedon puutteesta johtuvaksi
epävarmuudeksi. Lääkkeeksi tuputetaan lisää,
aina vain lisää ylhäältä tulevaa tietoa.
Tosiasiassa ongelmana on usein muutosten tavoitteiden hämäryys
- "paremmaksi" ja "tehokkaammaksi" kehittyminen
ei vielä ole mikään tavoite.
Muutoksia valmistelevat eivät myöskään aina
tunnu oivaltavan sitä, että uudistukset ovat myös
arvokysymyksiä. Niinpä kehityssuunnitelmiin tulisi aina
liittyä myös selvitys organisaation arvoista sekä
siitä, mitä tapahtuu itse kunkin tehtäville ja
koko työssä olemiselle, jos jotakin organisaation perusarvoista
käydään muuttamaan. Henkilöstön on saatava
olla uudistuksen valmistelussa mukana alusta lähtien, eikä
vain niin - kuten valitettavan usein tapahtuu - että heille
esitellään valmis muutosehdotus, josta muodon vuoksi
pyydetään lausunto. Valmisteluun tulee kuulua myös
se, että työntekijöille annetaan mahdollisuus valmistautua
muutosten toteuttamiseen niin henkisesti kuin konkreettisesti.
Läntisten ja itäisten tapojen erot
Henkilöstö on joka tapauksessa se, jolla on työkentän
paras asiantuntemus. Jos työn tekijöitä ei kuulla,
joudutaan pahimmillaan täysin absurdeihin tilanteisiin, joista
esimerkkinä professori Frankenberg mainitsi itäsaksalaisen
Kaufhaus-tavarataloketjun sulauttamisen länsisaksalaiseen
yritykseen. Tuolloin läntiset arvot ja menettelytavat yritettiin
sellaisenaan siirtää itään. Ensiksi Kaufhaus-myyjien
käskettiin joka ilta laskemaan hyllyissä olevat myyntiartikkelit.
Kukaan ei vain kertonut, että tällä tavoin haluttiin
seurata tuotteiden menekkiä. Niinpä ei missään
vaiheessa tullut esiin itäisen ja läntisen myyntijärjestelmän
ero: kun lännessä tuotteita on paljon hyllyillä
ja vähän varastossa, pidettiin Itä-Saksassa tavaraa
paljon varastossa ja vähän hyllyillä, joita sitten
täydennettiin sitä mukaa kun tilaa tuli.
No, myyjät laskivat laskemistaan tavaroita nuristen, että
"meidän järjestelmäämme ne syyttivät
byrokraattiseksi", ja tuottivat runsaat määrät
tietoa, joka johti uusien tilausten ja varastoitujen tuotteiden
sekamelskaan. Seuraavaksi uusi johto passitti ammattikorkeakoulututkinnon
suorittaneet myyjät koulutukseen. Heidän piti näet
oppia vähän psykologiaakin. "Tutkinnossamme oli
laaja psykologian opintojakso", myyjät totesivat - eivätkä
menneet. Heidät käskettiin sitten myös kurssille
opettelemaan, miten tehdään talous-ja henkilöstösuunnitelma
ja ties mikä suunnitelma. "Ja sosialistista järjestelmää
kutsuttiin suunnitelmataloudeksi", hylätyssä järjestelmässä
kasvaneet myyjät tuhahtivat - eivätkä menneet.
Huonosti toteutetun organisaatiouudistuksen seuraamuksia korjaillaan
itäisessä Saksassa yhä, kymmenen vuotta myöhemmin.
Yliopistoilla ei katsottu olevan varaa samaan.
Leena-Maija Åberg-Reinke
(painetun lehden sivuilla 41-42)
|