Työsuhteen turvallisuus
Tieteentekijöiden liiton vastikään tekemä
jäsenkysely paljastaa epämiellyttävällä
tavalla erään totuuden, josta kyllä on oltu tietoisia,
mutta jonka kaikkia ilmenemismuotoja ei aina ole pohdiskeltu.
Kenties ongelmat ovat niin lähellä, että moni hyväksyy
ne itsestäänselvyyksinä. Tiedämme pätkätöiden
olevan tavallisempia yliopistomaailmassa kuin muilla aloilla,
mutta täytyykö näin olla?
Tieteentekijöiden liiton jäsenkyselyn vapaamuotoiset
kommentit kertovat karusta todellisuudesta: Mitään pitkäjänteistä
ei voi suunnitella, kun työsuhde on pätkissä ja
tutkimusaiheet vaihtuvat lähes vuosittain. 76,5% Tieteentekijöiden
liiton jäsenistä työskentelee määräaikaisessa
työsuhteessa. Toisen numerotiedon mukaan 47,4% jäsenistöstä
on suorittanut tohtorintutkinnon. On luonnollista, että väitöskirjaa
valmistelevat ovat määräaikaisessa työsuhteessa,
mutta työsuhteen ei suinkaan tarvitsisi olla pätkitty
palasiksi, kun kerran tavoitteena on, että väitöskirjan
tekijä suorittaa tutkintonsa 4-5 vuodessa. Täksi ajaksi
väitöskirjaa valmistelevalla pitäisi olla turvattu
työsuhde.
Tohtorin tutkintoa seuraa ns. post doc -vaihe, joka sekin on
monen kohdalla pätkitty. Useissa maissa tämän vaiheen
pituus on rajoitettu. Se voi olla 3-4 vuotta, ja sen jälkeen
tohtorin pitäisi löytää pysyvä työpaikka
joko tiedeyhteisöstään tai sen ulkopuolelta. Suomessa
siirtymävaihe on pehmeämpi, mutta asialla on puolensa.
Tieteentekijöiden liiton näkemyksen mukaan Suomessa
tarvitaan tutkijaopettajille yhtenäinen ja kaikille yliopistoille
yhteinen virkarakenne. Tällaisen virkarakenteen yhteydessä
tulee selvästi ottaa kantaa kausien pituuteen. Virkarakenteeseen
täytyy kuulua myös selkeät säännöt
siitä, milloin tutkijaopettajan voi palkata vakinaiseen palvelussuhteeseen,
sekä mahdollisuus edetä virkauralla. Olemme esitelleet
virkarakennemalliamme useissa eri yhteyksissä.
Tunnustaa täytyy, että tutkijaopettajat itsekin vaikuttavat
pätkätöiden syntymiseen. Tutkijat surffaavat urallaan
tehtävästä toiseen sekä saman työpaikan
sisällä että tutkijanvaihdossa ulkomailla. Tuloksena
on nimitysten ketju, jonka kokonaisuutta on joskus vaikea hahmottaa.
Tämän tyyppiset ongelmat panevat johdon koetukselle
ja asettavat vaatimuksia hyvälle johtamiselle. Yksittäiselle
tutkijalle on tärkeää saada kokea se turvallisuudentunne,
joka seuraa työtehtävän koko pituuden ajaksi annettua
määräystä. Monissa tapauksissa saattaa olla
parempi suoda tietty työsuhdeturva harvemmille henkilöille
kuin käyttää määrärahat kokonaisuudessaan
mahdollisimman monen henkilön työllistämiseen.
En tässä ryhdy käymään abstraktia pohdiskelua
siitä, millaista peliä viroilla pelataan, vaan siirryn
tarkastelemaan hyvän johtamisen merkitystä. Yliopistojen
tulosjohtamismalli on antanut enemmän valtaa rehtoreille,
dekaaneille ja laitosten esimiehille, mutta monilla laitoksilla
kunnioitetaan yhä akateemiseen vapauteen pohjautuvaa integriteettiä.
Jokaisella professorilla, tutkijalla ja opettajalla on vapaus
valita tutkimuskohteensa sekä tutkimus- ja opetusmenetelmänsä.
Saako laitoksen esimies puuttua tähän, pitääkö
hänen tehdä niin? Uskon meidän tarvitsevan hyviä
johtajia huolehtimaan laitosten talousasioista ja henkilöstöpolitiikasta.
Laitos tarvitsee myös tutkimuspolitiikkaa ja hyvää
opetuksen suunnittelua.
Yliopistoyhteisö on asiantuntijaorganisaatio, joka tarvitsee
johtajan koordinoimaan toimintaansa. Jollakulla täytyy olla
kokonaisvastuu. Kunnioitamme akateemista vapautta, mutta myös
tutkijayhteisössä tarvitaan koordinointia ja yhteisiä
ponnisteluja. Vaikka tutkijat voivatkin toisinaan olla individualisteja
ja työlleen omistautuneita, tulee hyvän henkilöstöpolitiikan
ottaa myös heidän tarpeensa huomioon.
Björn Fant
puheenjohtaja
Tieteentekijöidenliitto
(painetun lehden s. .3)
|