Trygghet i anställningen
Forskarförbundets nyligen utförda enkät av-slöjar
på ett obehagligt sätt en sanning som man varit medveten
om, men vars alla förgreningar man inte alltid begrundat.
Kanske är problemen så nära, att mången
accepterar dem som självklarheter. Vi känner till att
snuttjobben är vanligare inom universitetsvärlden än
inom andra bransher, men skall det behöva vara så?
De fria kommentarerna i Forskarförbundets enkät signalerar
en bister verklighet: Inget långsiktigt kan planeras,
då arbetsförhållandet är i snuttar och forskningsobjekten
bytes nästan årligen. 76,5% av Forskarförbundets
medlemmar arbetar i ett tidsbundet arbetsförhållande.
En annan sifferuppgift anger att 47,4% av medlemmarna har doktorsexamen.
Det är naturligt, att doktorander har ett tids-bundet arbetsförhållande,
men det skall inte behöva vara så, att anställningen
ges i små snuttar, då avsikten är att en doktorand
skall avlägga sin examen på 4-5 år. För
denna tid borde doktoranden få ett tryggat arbetsförhållande.
Efter doktorsexamen följer det sk. postdoktorala skedet
som för mången ges i snuttar. I många länder
begränsar man tidsmässigt det postdoktorala skedet.
Perioder på 3-4 år förekommer, och efter detta
borde doktorn hitta en fast anställning antingen inom det
forskarsamfund där han/hon verkar eller utanför detta.
I Finland har vi mjukare övergångar på gott och
ont. Forskarförbundet har som sin linje framfört att
Finland för sina forskare/lärare behöver en enhetligt
tjänstestruktur som skulle gälla för alla universitet.
I denna tjänstestruktur skall man klart ta ställning
till periodernas längd. Man skall även klargöra
när en forskar-lärare kan få fast anställning
och man bör ha en inbyggd karriärstege. I olika sammanhang
har vi framfört vår modell för tjänstestrukturen.
Det måste erkännas att forskarna/lärarna sjäva
även bidrar till uppkomsten av snuttjobb. Forskare i karriären
surfar mellan olika anställningar, både inom samma
arbetsplats som i växelverkan med utlandet. Som en följd
av detta uppstår en kedja av utnämningar, vilken ibland
är svår att överblicka. Problem av denna karaktär
prövar ledningen och sätter krav på gott ledarskap.
För den enskilde forskaren är det viktigt att få
känna den trygghet, som en utnämning för arbetsuppgiftens
hela längd ger. Det kan mången gång vara bättre
att ge en viss anställningstrygghet åt ett färre
antal personer, än att till fullo utnyttja anslagen för
att hålla ett maximalt antal personer i arbete.
I stället för att gå in på ett abstrakt
resonemang om spelet med tjänster vill jag gå över
till en betraktelse av betydelsen av ett gott ledar-skap. Universitetens
resultatsstyrningsmodell har gett mera makt åt rektorer,
dekaner och institutionschefer, men på många institutioner
högaktar man fortfarande den integritet som dikteras av den
akademiska friheten. Varje professor, forskare och lärare
har friheten att välja sina forskningsobjekt och sina forsknings-
och undervisningsmetoder. Vill och skall en institutionschef ingripa
i detta? Jag tror att vi behöver goda ledare för att
sköta institutionernas koordinerade ekonomiska angelägenheter
och personalpolitiken. Institutionen är också betjänt
av en forskningspolitik och en god undervisningsplanering.
Universitetssamfundet utgör en sakkunnigorganisation, som
behöver en ledare för koordineringen av verksamheten.
Det är någon som skall ha helhetsansvaret. Vi högaktar
den akademiska friheten, men även i ett forskarsamfund behövs
koordinering och gemensamma ansträngningar. Trots att forskarna
ibland kan vara individualister och hängivna sitt arbete,
behöver också dessa få känna av en god personalpolitik
Björn Fant
ordförande
Forskarförbundet
(painetun lehden s. 4)
|