Koulutus- ja tiedepolitiikan osaston
ylijohtaja Arvo Jäppinen:
Opintoaikojen lyhentäminen
suurin lähiajan haaste
Ei arvannut nuori valtiotieteiden kandidaatti Arvo Jäppinen
opetusministeriöön tullessaan yli 30 vuotta sitten,
että vuonna 2001 hän istuisi koulutus- ja tiedepolitiikanosaston
ylijohtajan tuolilla. Kun marraskuun alusta ylijohtajan virkaan
nimitettyä Jäppistä pyytää luettelemaan
muutamia keskeisiä lähiajan haasteista, hän nostaa
ylivoimaiseksi ykköseksi opintoaikojen lyhentämisen.
Ensimmäinen Arvo Jäppisen vakanssi ministeriössä
vuonna 1969 oli tutkijan pesti. Kasvatussosiologian opinnot ja
varsinkin pro gradu lahjakkuusreserveistä innoittivat aluksi
nimenomaan tutkijanuralle.
- Joku yliopistoihminen on minulle myöhemmin sanonut, että
oli hyvä, etten lähtenyt sille tielle. Tiedä sitten,
mitä hän sillä tarkoitti.
Ura on edennyt saman osaston, etupäässä yliopisto-
ja tiedeyksikön, eri tehtävissä. Kolme vuotta vierähti
OECD-edustustossa Pariisissa koulutus- ja tiedepolitiikan erityisasiantuntijana.
Koulutus- ja tiedepolitiikan osastolla on nyt ylijohtajan alaisuudessa
töissä hieman yli 100 henkeä. Osasto on mammutti
OPM:n sisällä: sen kautta kulkee ministeriön 5,4
miljardin euron budjetista (v. 2002) noin 4,2 miljardia.
Yliopistoilta odotetaan tehokkaan
opiskelun strategioita
Kun ylijohtajaa pyytää luettelemaan yliopistosektorilta
noin kolme merkittävää lähiajan haastetta,
ensimmäinen kiirii esille jo ennen kysymyksen loppumista:
- Ylivoimaisesti keskeisin on opintoajat sekä siihen liittyen
opetuksen ja ohjauksen laatu. Nämä tulevat esille joka
päivä erilaisissa yhteyksissä.
Kaikkia yliopistoja onkin pyydetty toimittamaan ministeriölle
vuoden loppuun mennessä strategiat, joilla perusopetusta ja
-tutkintoja kehitetään niin, että tehokas opiskelu
tulee mahdolliseksi ja opintoajat lyhenevät.
- Tämä on vakavampi asia kuin äkkiseltään
uskoisi, se liittyy yleiseen huolenaiheeseen väestökehityksestä.
Opetusministeriön keinovalikoima on rajallinen, siksi yliopistojen
tulisi nyt kunnolla pohtia sellaisia konkreettisia toimia, jotka
ovat niiden vallassa. Tarkoituksena on laatia erityinen valtakunnallinen
kehittämisohjelma. Samalla on myös muistettava, että
opiskelu on opiskelijan työtä ja hänellä on
siitä vastuu.
Toiseksi keskeiseksi haasteeksi hän lukee sen, miten yliopistot
pystyvät jatkossa saamaan hyviä opiskelijoita. Tähän
huoleen liittyy vielä seikka, jonka Jäppinen nostaa
esille: yliopistojen pitäisi ottaa enemmän kantaa siihen,
mitä tapahtuu peruskoulussa, lukiossa ja myös toisen
asteen ammatillisessa koulutuksessa. Sieltä ne opiskelijat
yliopistoihin tulevat.
- Pitäisi katsoa laajemmin, lokeromainen ajattelu ei enää
riitä. On ilahduttavaa, että rehtorit ovat jo alkaneet
toimia. Kolmanneksi lähiajan haasteeksi Jäppinen mainitsee
rahoituksen kohdentamisen.
- Määrärahojen lisäyslinjaukset on tehty
ja nyt yliopistojen sisällä pitäisi tarkkaan harkita,
miten lisämäärärahat käytetään.
Missä pihvi autonomiakeskustelussa
Yliopistojen autonomisen aseman kasvattaminen on noussut syksyn
aikana vilkkaan keskustelun kohteeksi, lähinnä rehtorien
käynnistämänä. Lokakuun ensimmäisenä
päivänä Rehtorien neuvosto järjesti Yliopiston
autonomia -seminaarin ja siitä parin päivän päästä
yliopistojärjestöt olivat asiasta SYRENEn kuultavina.
- Koko autonomiakeskustelun ajan olen ihmetellyt, missä
on varsinainen pihvi. On ollut suoraan sanoen vähän
vaikea päästä perille, mitä konkreettista
lopulta ajetaan takaa.
- Puhutaan taloudellisen autonomian laajentamisesta, mutta entä
sitten. Jotkut ovat sanoneet, että yliopistojen pitäisi
voida ottaa velkaa. Mutta mitä siitä sitten seuraa ja
kuka kantaa vastuun? On myös esitetty, että yliopistojen
pitäisi päästä perustamaan yhtiöitä
ja mennä osakkaaksi yrityksiin. Voi olla joissakin tapauksissa
perusteltua mutta miten liiketoiminta sopii yhteen yliopistojen
perustehtävien ja toiminnan luonteen kanssa.
- Ymmärrän paremmin keskustelun rahoituksen tasosta,
että rahaa on liian vähän. En kuitenkaan näe,
että jokin epämääräinen autonomian lisääminen
toisi rahaa enemmän. Myös riskit on otettava huomioon.
- Kaiken kaikkiaan toivoisin konkreettisia ehdotuksia ja jäsentynyttä
keskustelua siitä, miten taloudellista autonomiaa haluttaisiin
kasvattaa. Opetusministeriö on valmis tällaiseen keskusteluun.
Koulutus ei ole hyvä kauppatavara
Maailman kauppajärjestö WTO käynnistää
tänä syksynä neuvottelut palvelukaupan yleissopimuksesta.
Tavoitteena on vähentää palveluiden kansainvälisen
kaupan esteitä WTO:n jäsenmaiden avatessa markkinoitaan
muiden jäsenmaiden palveluntarjoajille. Ajatuksena on, että
korkeinta koulutusta kohdellaan samanlaisena palveluna kuin vaikkapa
kuljetus- ja rahoituspalveluja.
Arvo Jäppinen ei yleensäkään pidä koulutusta
erityisen hyvänä vapaan kilpailun kauppatavarana. Koulutus
on ollut Suomelle kansallisesti hyvä kilpailuvaltti ja siksi
on tärkeää, että se säilyy tulevien sopimusten
ulkopuolella. Tällä hetkellä näyttää
siltä, että markkinoiden avaamispaine kohdistuu nimenomaan
kaupalliseen korkeakoulusektoriin. Vaikka meidän korkeakouluopetuksemme
onkin pääosin julkisin varoin järjestetty, ei tämä
silti ole meille vähäinen asia. Suomen on tärkeää
säilyttää vapaus investoida julkiseen korkeakoululaitokseen
kansallisten tarpeidemme mukaisesti myös tulevaisuudessa.
Ei nimittäin ole ollenkaan selvää, miten raja kaupallisen
ja julkisen korkeakouluopetuksen välille vedetään
ja miten mahdollinen yksityisen puolen vapauttaminen vaikuttaisi
julkiseen korkeakouluopetukseen. Katsottaisiinko esimerkiksi lukukausimaksujen
puuttuminen julkiselta puolelta kilpailun rajoitukseksi.
- Tämä asia vaatii huolellista seurantaa. Olisi hyvä,
jos EU esiintyisi asiassa yhtenäisenä, mutta se voi
olla vaikeaa, koska esimerkiksi Englanti myy jo koulutuspalveluitaan.
Palvelujen vapauttaminen tulee varmaan WTO:n agendalle, mutta
missä laajuudessa, se on epäselvää. Ulkoministeriö
koordinoi koko GATS-prosessia ja Suomen edustajana kokouksissa
on ulkomaankauppaministeri Kimmo Sasi. Kukin sektoriministeriö
vastaa oman alueensa kysymyksistä. OPM on perustanut sisäisen
työryhmän valmistelemaan Suomen näkemyksiä
koulutuksen osalta. Työryhmän puheenjohtajana toimii
hallitusneuvos Timo Lankinen ja sihteerinä ylitarkastaja
Laura Lahti.
Osa opinnoista maksutonta, osa maksullista
Opetusministeri Maija Rask sanoi lokakuun alussa toimittajatapaamisessa
Smolnassa, että yliopisto-opetuksen maksuttomuus noussee
seuraavan hallituksen ohjelmaan. Kyseessä onkin pitkälti
juuri poliittinen kysymys.
- Jo nykyistä yliopistolakia valmisteltaessa eräät
asiantuntijat esittivät, että lukukausimaksuja perittäisiin
ulkomaisilta opiskelijoilta. Eduskunnan sivistysvaliokunta oli
kuitenkin täysin yksimielinen maksuttomuudesta.
Koulutussetelit ja lukukausimaksut olivat julkisen keskustelun
kohteena laajemmin 1990-luvun puolivälissä. Silloin
Arvo Jäppinen veti ohjausryhmää Esa Ahosen voucher-selvityksessä.
Nyt asia on noussut esille uudelleen lähinnä Helsingin
yliopiston rehtorin Kari Raivion lukuvuoden avajaispuheen
takia. Jäppinen pitää hyvin todennäköisenä,
että jonkinlaiset maksut tulevat käyttöön
muodossa tai toisessa, mutta eivät tämän hallituksen
aikana. Jäppinen sanoo, että meidän järjestelmäämme
voisi sopia hyvin esimerkiksi se, että tietty kohtuullinen
määrä opintoja olisi maksuttomia mutta tämän
ylittävä osa maksullisia.
- Pidän tärkeänä, että tehtävät
ratkaisut ovat myös sosiaalisesti oikeudenmukaisia ja ettei
niillä vähennettäisi halukkuutta hakeutua opiskelemaan
eikä entisestään lisättäisi opiskelijakunnan
sosiaalisen jakautuman vinoutta. Myös ulkomaisten opiskelijoiden
asema tulee pohdittavaksi.
- Koulutusseteliajattelussa on paljon myönteistä mutta
sen toteuttaminen käytännössä edellyttäisi
melkoista selvittelyä ja byrokratiaa.
Marraskuun toisena päivänä luovutettiin opetusministerille
mietintö korkeakoulutuksen kansainvälisen toiminnan
strategiasta, jossa pohdittiin muun muassa sitä, miten ulkomaalaisia
opiskelijoita saataisiin Suomeen lisää ja miten heitä
tuettaisiin.
- Ikäluokkien pienentyessä ulkomaisia opiskelijoita
tarvittaisiin kyllä lisää.
Työryhmän näkemys siitä, että korkeakoululainsäädännön
ajanmukaisuus tulisi arvioida kansainvälisen toiminnan kannalta
mahdollisimman pian, viittaa siihen, että myös mahdolliset
opiskelijamaksut tullevat pohdittaviksi. (Kv-toiminnan strategiasta
voi lukea enemmän OPM:n www-sivuilta osoitteesta: www.minedu.fi/julkaisut/julkaisusarjat/23kk_kvstrategia/23kuvailu.html)
Tulosohjauksesta kohtuullisesti tyydyttävä malli
Opetusministeriö asetti lokakuun 10. päivänä
työryhmän miettimään yliopistojen tulosohjausjärjestelmän
remonttia. Työryhmän puheenjohtajana toimii ylijohtaja.
Jäseninä on kolme rehtoria, neljä vararehtoria,
yliopistojen talousjohtoa sekä OPM:n virkamiehiä. Projektin
määräaika on ensi vuoden syyskuun loppuun. Työ
ei tule olemaan helppo.
- En oletakaan, että saataisiin aikaan malli, joka täysin
tyydyttäisi kaikkia. Riittää, että saavutettaisiin
kohtuullinen hyväksyntä.
- Mitään ongelmia ei olisikaan, jos yliopistot olivat
yhtä suuria ja edustaisivat samoja tieteenaloja. Nyt koot
vaihtelevat Kuvataideakatemiasta Helsingin yliopistoon ja tieteenaloja
on ihan laidasta laitaan.
Ikivanha rahoitusmalli oli historiallisen kehityksen tulosta.
Sitä arvosteltiin siitä, että rahan jaossa ei otettu
huomioon yliopistojen tehtävien todellista laajuutta.
Yliopistojen tulosohjaustyöryhmän kokoonpano:
Puheenjohtaja ylijohtaja Arvo Jäppinen
Jäsenet:
- rehtori Lauri Lajunen, Oulun yliopisto
- rehtori Tapio Reponen, Turun kauppakorkeakoulu
- rehtori Pekka Vapaavuori, Sibelius-Akatemia
- vararehtori Salme Näsi, Jyväskylän yliopisto
- vararehtori Teuvo Pohjolainen, Joensuun yliopisto
- vararehtori Marja Jylhä, Tampereen yliopisto
- vararehtori Jarmo Partanen, Lappeenrannan teknillinen
korkeakoulu
- hallintojohtaja Eila Rekilä, Vaasan yliopisto
- kvestori Ilkka Hyvärinen, Helsingin yliopisto
- suunnittelu- ja rahoituspäällikkö Tarja
Särkkä, Lapin yliopisto
- johtaja Markku Mattila, opetusministeriö
- opetusneuvos Hannele Hermunen, opetusministeriö
|
- Nyt käytössä olevan mallin kehittely alkoi siitä,
että rahanjaon perusteeksi hväksyttiin tavoitteiden
määrittely ja tavoitteiden ja määrärahojen
yhteys. Kaikkien mielestä tämä oli huomattava parannus
aikaisempaan. Lobbarit eivät ole enää pärjänneet
yhtä hyvin kuin aiemmin.
Työryhmän ensimmäisenä tehtävänä
onkin katsoa, mitä kehitettävää nykyisessä
mallissa voisi olla.
- Kritiikki onkin ehkä liikaa kohdistunut rahoitusmalliin
eikä ole ymmärretty sitä, että rahat ovat
olleet tiukassa vaikeiden vuosien takia.
Yliopistojen sisäiset rahajaot on käyty läpi tuoreessa
selvitysmies Matti Hosian kartoituksessa. Yllättävän
monet yliopistot noudattavat sisäisessä rahanjaossaan
valtakunnallisen mallin periaatteita.
- Yritimme sanoa yliopistoille, älkää ottako käyttöön
samaa mallia sellaisenaan. Yliopistojen sisällä tulisi
ottaa huomioon eri tieteenalojen ja toiminnan erityispiirteet.
Tähän valtakunnallisella mallilla ei pystytä.
Ulkopuolinen rahoitus vaatii valvontaa
Yliopistojen ulkopuolisen rahoituksen valvontaa ja hallinnointia
selvittänyt työryhmä jätti mietintönsä
opetusministeri Maija Raskille lokakuun alussa (ks. Acatiimi
8/2001 s. 37 ja www.minedu.fi/julkaisut/pdf/yliopistorahoitus.pdf).
Työryhmän esitykset merkitsevät ulkopuolisen rahoituksen
valvonnan selvää tiukkenemista.
- Yllättävän vähän asiasta on tullut
tänne palautetta. Ehkä sitä tulee enemmän,
kun asia nousee esille yliopistojen sisällä.
- Yliopistojen tulee olla selvillä siitä, mitä
niiden sisällä tapahtuu. Korostaisin tässä
yhteydessä yliopistoja nimenomaan yhteisönä.
- Kun asiat rullaavat hyvin, järjestelmä voi olla hajautettu
eikä tarkempaa ohjausta ja valvontaa tarvita. Kun ongelmia
ilmenee, niihin puututaan keskustason ohjauksella, Jäppinen
muistuttaa periaatteista.Siitä ministeriössä ei
ole vielä liiemmin keskusteltu, ovatko työryhmän
ehdotukset ristiriidassa rehtoreitten ajaman yliopistojen autonomian
lisäämishankkeen kanssa.
Virkarakenteet ovat yliopistojen sisäisiä asioita
Monissa yliopistoissa on viime aikoina valmisteltu virkarakenteiden
uudistuksia. Näistä tuoreimmat ovat Turun yliopiston
(ks. Acatiimi
8/2001 s. 27-28) ja Teknillisen korkeakoulun virkarakenne-esitykset.
Opetusministeriö ei ole puuttunut virkarakenteiden kirjavoitumiseen.
- Olen yrittänyt johdonmukaisesti noudattaa sitä linjaa,
että yliopistot saavat itse päättää rakenteistaan,
yhteistyössä järjestöjen kanssa. Enkä
vieläkään näe suuria tarpeita pitää
yhdenmukaistamisesta tiukasti kiinni.
- On tärkeää, että näistä asioista
päätetään yliopistoyhteisön sisällä,
koska henkilöstö yliopiston tuloksenkin tekee.
Virkarakenteisiin liittyy myös palkkaluokat. Ylijohtaja
Jäppinen onkin huolissaan julkisen sektorin hyvin koulutetun
henkilöstön palkkakilpailukyvystä.
- Olen aina ollut sitä mieltä, että yliopistojen
sisääntulopalkan pitää olla sellainen, että
se ei estä nuoria lahjakkaita ihmisiä hakeutumasta yliopisto-
ja tutkijanuralle. Ja toisaalta huippuasiantuntijoille tulee maksaa
kilpailukykyistä palkkaa, että heidät saadaan pysymään
yliopistojen sisällä.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuva: Ari Aalto
(painetun lehden s. 8-11)
|