M
A R K K U
M Y L L Y K A N G A S
Ei satuilua tieteeseen
Yliopistojen avajaisten juhlapuheet ovat yleensä mitäänsanomattomia
ja mauttomia, tyypillistä pakkopullaa. Viime aikoina on tapana
ollut nuoleskella liike-elämää, jonka juoksupojiksi
yliopistot ovat alistuneet.
Tänä syksynä Turun yliopiston rehtori Keijo Virtasen
avajaispuhe oli piristävä poikkeus. Virtanen totesi
tieteen ja yliopistojen valjastuneen yhä enemmän yhteiskunnan
ja työmarkkinoiden akuuttien tarpeiden tyydyttäjiksi.
Mikään yliopisto ei voi menestyä, ellei se ymmärrä
liiketoimintaa ja työmarkkinoita ja hanki kumppaneita yliopiston
julkisen rahoituksen ulkopuolelta. Kysyntä ratkaisee sen,
mikä on tieteellistä tietoa. Enää ei paljon
kysytä, mitä tarjottavaa tiedeyhteisöllä itsellään
olisi. Virtanen oli myös huolissaan siitä, mikä
kohta erottaa toisistaan yliopistot ja yliopistomaisia käytäntöjä
hamuavat ammattikorkeakoulut. Minusta vastaus on kristallinkirkas:
ei juuri mikään.
Virtanen oli myös huolissaan kriittisyyden katoamisesta
tieteenteosta. Kriittistä ajattelua joudutaan nykyisin opettamaan
erillisin kurssein! Virtanen varoittaa, että ellei tieteestä
itsestään lähtevä, kriittisesti ilmiöitä
analysoiva ajattelu mahdu tutkimusohjelmiin ja tutkintovaatimuksiin,
niin hukka perii - ei heti, mutta myöhemmin.
Ennen vanhaan jo sosiologian peruskurssilla taottiin päähäni,
että jos tieteenteosta ei muuta jää mieleen, niin
kriittinen ajattelu. Epäile vain, laulaa Juicekin.
Tätä kriittisyyden ylistystä vasten Kuopion yliopiston
fysiologian laitoksen parantajatutkimukset asettuvat outoon valoon.
Professori Hänninen on sitkeä sissi. Hän kiistää
edelleen kaiken parantajailveilyn (Acatiimi 7/01). Vaikka tutkija
Kolmakow sanoo muun muassa, että "...kirliankuvaus paljastaa,
onko parantaja voimallinen taitaja vai häikäilemätön
huijari" (Seura 21/99). Eevassa (6/00) oli juttu Sotkamon
punatukkaisesta noidasta, taikarumpua pärisyttävästä
kaukoparantaja Tiina Pölläsestä. Lehden kuvassa
Kolmakow tutki Pölläsen käsiä ja uskoi, että
"hän ei vielä ole huippuparantaja, mutta hän
on matkalla sinne". Hännisestä tämä ei
ole parantajatutkimusta. Minua huimaa!
Humpuuki nostaa päätään kaikkialla maailmassa.
Astrologiasta puuhataan oppiainetta professoreineen moniin kuuluisiin
yliopistoihin. Onko Jupiterin asennolla syntymähetkellä
ja huume- ja alkoholiriippuvuudella kausaaliyhteys? Tätä
tutkitaan jo täyttä häkää. Ovatko järkevät
kohteet jo loppuneet?
Ma. professori Esko Ryökäs kannattaa ihmeiden tutkimista
tutkijan vapauteen vedoten, mutta "vastuunsa on tiedettävä"
(Acatiimi 8/01). Kun tieteessä lähdetään selittämään
ilmiötä, jota ei ole pystytty osoittamaan, on vastuu
kaukana. Minusta "ihmeistä" pitää tieteessä
puhua kieli keskellä suuta. Voidaan vain yrittää
selvittää, mikä riivaa ihmisiä, jotka väittävät
joutuneensa avaruusmiesten abduktoivaviksi tai tosiasioiden vastaisesti
todistavat, miten antennikätinen henkiparantaja, Jumalan
nöyrä välikappale, loihtii kehitysvammaisista normaaleja
tai sokeista näkeviä, vähäpätöisemmistä
tervehtymisistä puhumattakaan.
Ryökäs väittää minun päätyvän
siihen, ettei mitään ihmeparanemisia voisi olla olemassakaan,
kun Miettisen väitöskirja-aineistossa ei todettu yhdenkään
itsensä parantuneeksi kokeneen todella parantuneen. Väärä
tulkinta ja yleistys. Voi vain todeta, että Miettisen aineistos-sa(kaan)
näin ei ollut. Kyseisen aineiston 611 henkilöä
olivat kokeneet pelkän parantumiselämyksen. Moni kokee
itsensä terveeksi, vaikka on sairas. Ja päinvastoin.
Parantumiselämys ja parantuminen eivät aina käy
yksiin.
Niinpä "ihmeparantajien" parantamiskyvyn tutkimus,
jota Hänninen ja Kolmakow tekevät, on todistamattoman
ilmiön selittämistä, tieteellistä puoskarointia.
Jos oikeasti todettaisiin, että tutkimus yrittää
selittää paranemiselämyksiä tuottavaa kykyä
(mitä Hänninen ja Kolmakow eivät kuitenkaan väitä),
olisi kysymyksenasettelu mielekkäämpi. Se olisi verrattavissa
tutkimukseen, jossa selvitettäisiin, mitkä laulajan
ominaisuudet viihdyttävät yleisöä.
Ryökäs näkee, että tiedeyhteisössä
tapahtuu paradigman muutos. Kvantitatiivinen ajattelu väistyy
ja alkaa kvalitatiivisen ajattelun valtakausi, oikein hegemonia.
Toivottavasti tämä "kehitys" koskee vain Ryökäksen
edustamaa tieteenalaa. Kvalitatiivisella tutkimuksella on paikkansa,
mutta jos se leviää laajemmalle ja hegemoniaksi asti,
ollaan hukassa. Tiede taantuu pahimmillaan pelkäksi narratiiviseksi
viihteeksi, akateemiseksi huumoriksi. Siihen harharetkeen tieteellä
ei ole varaa.
(painetun lehden s. 12)
|