Palkkauudistustilanne yliopistoissa
Valtion pääsopijat ovat alkukesästä 2001
tehneet kannanoton palkkausjärjestelmien uudistamisesta.
AKAVA-JS on 22.10.2001 tehnyt oman kannanottonsa yliopistojen
palkkausjärjestelmän uudistamisesta. Yliopistojen työnantajaryhmä
on 31.10. 2001 tehnyt osaltaan esityksensä palkkausjärjestelmän
uudistamiseksi. Eri osapuolten tavoitteet poikkeavat osittain
toisistaan. Neuvottelumahdollisuus on jäljellä.
Valtion työmarkkinalaitos ja valtion pääsopijajärjestöt
AKAVA-JS mukaan lukien ovat 13.6.2001 tehneet kannanoton Palkkausjärjestelmän
uudistaminen - työmarkkinaosapuolten yhteinen kanta.
Kannanoton mukaan uusi palkkausjärjestelmän käyttöönotto
on tänä ja ensi vuonna keskeinen uudistus valtionhallinnossa.
Lähtökohtana osapuolten mukaan on, että uudet palkkausjärjestelmäsopimukset
tehdään viraston ja sen kaikkien sopimusosapuolten välillä
korostaen valtion palkansaajien ja palkansaajaryhmien oikeudenmukaisia
palkkasuhteita. Palkkausjärjestelmä koostuu työn
vaativuusosasta ja henkilökohtaisen työsuorituksen ja
pätevyyteen perustuvasta henkilökohtaisesta palkan osasta.
Osapuolet korostavat myös valtion palkkakilpailukykyä.
Palkkausjärjestelmän siirtymäkauden rahoitus perustuu
virastojen omaan rahoitukseen, keskustason järjestelyvaroihin
ja muihin vastaaviin eriin sekä mahdollisuuteen tukea palkkausjärjestelmiä
lisärahoituksella.
Valtion keskeisten työmarkkinaosapuolten kannanotto liikkuu
yleisellä tasolla jättäen virasto- tai hallinonalakohtaisille
sovellutuksille suuren liikkumatilan.
AKAVA-JS:n kannanotto yliopistojen palkkausuudistuksista
AKAVA-JS on laatinut 22.10.2001 kannanottonsa yliopistojen palkkausjärjestelmän
uudistamisesta. Kannanottoa valmisteltiin yliopistojaostossa ja
se toimitettiin yliopistojen palkkauudistusta arvioivan työnantajaryhmän
puheenjohtajalle Matti Haloselle.
Kannanoton keskeiset kysymykset ovat seuraavat: 1) Yliopistoihin
muodostetaan kolme erillistä palkkausjärjestelmää,
yksi opettajille, toinen muulle johdolle ja asiantuntijoille ja
kolmas muille tehtäville. Yliopiston kaikkien tehtävien
arvioiminen samalla mittarilla samassa järjestelmässä
ei onnistu AKAVA-JS:n kokemuksen perusteella. 2) Opetushenkilöstön
osalta uutta palkkausjärjestelmää tulee kehittää
Helsingin yliopiston virka- ja palkkarakenteesta jatkojalostetun
mallin pohjalta. 3) Yliopistojen uusien palkkausjärjestelmien
tulee korjata yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien palkkakilpailukykyä. Tähän tarvitaan merkittävää
lisärahoitusta.
AKAVA-JS:n kannanotto on kokonaisuudessaan julkaistu tämän
lehden sivulla 15. AKAVA-JS ja sen järjestöt edustavat
noin puolta yliopistojen koko henkilöstöstä.
Työnantajaesitys
Opetusministeriö asetti maaliskuussa 2001 työnantajaryhmän,
jonka tehtävänä oli arvioida palkkausjärjestelmän
uudistusta yliopistoissa sekä tehdä OPM:lle esitys työnantajan
neuvottelutavoitteiksi. Työryhmä koostui lähinnä
yliopistojen henkilöstöpäälliköistä.
Sen puheenjohtajana toimi Joensuun yliopiston hallintojohtaja
Matti Halonen. Myös valtion työmarkkinalaitoksen edustaja
osallistui työryhmän työskentelyyn.
Halosen työryhmän muistio jätettiin OPM:lle 31.10.2001.
Työryhmä esittää, että yliopistossa otetaan
mahdollisimman pian käyttöön tehtävien vaativuuteen
ja henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva kannustava
palkkausjärjestelmä. Järjestelmän tulee olla
selkeä ja toimiva. Ensisijaisena tavoitteena on yksi palkkausjärjestelmä
kaikille yliopistoille ja kaikille yliopiston tehtäville
tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Henkilökohtaisen
työsuoritukseen perustuva palkanosa on enintään
50 % vaativuuteen perustuvasta palkanosasta.
Palkkausjärjestelmäuudistuksen rahoituksesta laaditaan
suunnitelma, johon kaikki osapuolet sitoutuvat.
Halosen työryhmän esitysten lyhennysote on julkaistu
ohessa vieressä. Halosen työryhmän esityksissä
korostetaan myös neuvottelumenettelyn pikaista käynnistämistä
OPM:n toimesta yhteistyössä yliopistojen ja henkilöstöä
edustavien järjestöjen kanssa.
Halosen työryhmän keskeiset esitykset
- Yliopistoissa otetaan mahdollisimman pian käyttöön
tehtävien vaativuuteen ja henkilökohtaiseen
työsuoritukseen perustuva kannustava palkkausjärjestelmä.
Yliopistoihin luodaan oikeudenmukaiset ja kannustavat
sisäiset palkkasuhteet, joilla tuetaan henkilöstön
osaamisen kehittämistä, työsuorituksen
parantamista ja vaativampiin tehtäviin hakeutumista.
- Uudessakin palkkausjärjestelmässä palkkausten
yleiskorotuksista sovitaan keskustasolla. Myös ulkoiset
palkkasuhteet ja niiden kehitys ovat yliopistojen palkkakilpailu-kyvyn
ja työnantajakuvan kannalta tärkeitä.
- Uuden palkkausjärjestelmän tulee olla selkeä
ja hyvin toimiva ja sitä tulee voida soveltaa vaikeuksitta
käytännössä.
- Uusi palkkausjärjestelmä kattaa yliopiston
kaikki tehtäväalueet jäljempänä
sanotuin poikkeuksin. Ensisijaisena tavoitteena on yksi
palkkausjärjestelmä kaikille yliopistoille ja
kaikille yliopiston tehtäville. Tehtävien vaativuustekijöiden
painotuksissa voi olla tarvittaessa jossain määrin
yliopistokohtaisia variaatioita.
- Henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuvan
palkanosan osuus tehtävien vaativuuteen perustuvasta
palkanosasta on enintään 50 prosenttia. Tavoitteena
on palkita vaativuudeltaan samantasoisissa tehtävissä
toimivia hyviä suorittajia.
- Uuden palkkausjärjestelmän piiriin kuuluvat
yliopistojen kaikki virka- ja työsopimussuhteiset
henkilöt. Poikkeuksena olisivat muun muassa työnantajavirkamiehet,
harjoittelijat, tukityöllistetyt sekä ainakin
toistaiseksi harjoittelukoulujen C-palkkaluokkiin kuuluvat
virkamiehet.
- Keskustason työmarkkinaosapuolten palkkausjärjestelmien
uudistamista koskevan yhteisen kannan mukaan osapuolet
ovat sopineet siitä, että vanhan järjestelmän
mukainen palkka turvataan.
- Palkkausjärjestelmäsopimusten siirtymäkauden
rahoituksesta laaditaan suunnitelma, johon kaikki osapuolet
sitoutuvat.
|
Vertailuja
AKAVA-JS:n kannanotossa korostuu selvästi työnantajan
käsitystä enemmän yliopistojen ulkopuolisen lisärahoituksen
tarve palkkausjärjestelmän uudistamisessa.
AKAVA-JS lähtee siitä, että eri tehtävät
yliopistoissa ovat niin erilaisia, ettei niiden vaativuutta luontevasti
voida arvioida saman järjestelmän puitteissa. Kolmen
erillisen järjestelmän luominen on realistisempaa. Työnantajaryhmä
taas lähtee selvästi yhdestä järjestelmästä
koko henkilökunnalle. Tämä on kuitenkin vain työnantajaryhmän
ensisijainen tavoite. Vaikuttaa siltä, että tässä
suhteessa neuvottelulle jää tilaa.
AKAVA-JS:n kannanottoon sisältyy opetushenkilökunnan
osalta uuden palkkausjärjestelmän kehittämismalli.
Halosen työryhmän esitykseen ei sisälly oikeastaan
minkäänlaista kuvausta järjestelmistä, joilla
tehtävien vaativuutta ja henkilökohtaista työsuoritusta
arvioidaan. Työryhmän esitys on tältä osin
hyvin blanco ja tarjonnee mahdollisuuden jatkoneuvotteluihin.
Halosen työryhmän esityksissä ei ole mainintaa
kokemuslisäjärjestelmästä (= ikälisäjärjestelmän
kaltainen). Myös tätä asiaa voidaan pitää
neuvottelukysymyksenä.
Kokonaisarvio AKAVA-JS:n ja Halosen työryhmän esityksistä:
On vielä paljon neuvoteltavaa ennen kuin palkkauudistus yliopistoissa
on katsottava toteutuneeksi.
Jorma Virkkala
5.11.2001
Ps. OPM on asettanut 9.11.01 uuden työnantajaryhmän
kehittämään palkkauudistusta yliopistoissa ja tekemään
sitä koskevan esityksen. Ryhmän määräaika
päättyy 31.4.02.
(painetun lehden s. .13-14)
|