Kirjailija Claes Andersson:
Omistautuminen työlle - 21 ajatusta työnteosta ja
laiskuudesta
1. Työ tekijänsä kiittää, sanotaan
suomalaisessa sananlaskussa. Otsasi hiessä pitää
sinun leipäsi ansaitseman. Sen joka ei tee työtä
ei pidä myöskään syödä. Arbeit macht
Frei, luki Auschwitzin kuolemanleirin portissa, tarkoittaen: Joka
tästä sisälle astuu heittäköön kaiken
toivon. Jos työ olisi herkkua, herratkin sitä tekisivät.
Työ aateloi ihmisen. Laiskuus on kaikkien paheiden äiti.
2. Työllä tarkoitamme yleensä sellaista
työtä, palkkatyötä, jota teemme tiettyjen
saavutusten, tulosten tai päämäärien saavuttamiseksi
ja joka turvaa taloudellisen toimeentulomme. Puhumme myös
vapaaehtoistyöstä, jonka merkitystä emme noteeraa
kovin korkealle; sitä ei lasketa mukaan palkkasummaan eikä
sitä noteerata bruttokansan-tuotteessa. Kuitenkin erilainen
vapaaehtoistoiminta, kansasalaistoiminta, toimiminen järjestöissä
ja yhdistyksissä muodostaa sen kolmannen sektorin, joka on
demokratiamme elintärkeä, kantava pilari.
3. Suurimman osan työstä arjen hoitamiseksi
tekevät naiset, niin köyhissä - kuin rikkaissa
jälkiteollisissakin maissa. Tulin eilen Kreikasta missä
taas kerran ihmettelin niitä joutilaita miehiä -nuoria
ja vanhoja- jotka aamustaa iltaan istuivat kahviloissa puhumassa
politiikkaa. Myös Suomessa naiset hoitavat kotitaloustöistä
suurimman osan myös perheissä, missä molemmat vanhemmat
ovat ansiotyössä.
4. Karl Marx on kirjoittanut paljon työstä.
Hänen käsityksensä mukaan työ on suunnitelmallista
toimintaa, missä työn tulos on olemassa mielikuvana
jo silloin kun työ aloitetaan. Työ on hänen mukaan
intentionaalista toimintaa. Tässä merkityksessä
esimerkiksi usein käytetetty käsite "surutyö"
on käsitteellinen anakronismi: sureminen ei ole tahdonalaista.
Suru ei työtä tekemällä vähene eikä
lopu.
5. On ruumiillista työtä. On hallinnollista
työtä. On työtä joka on mekaanista, rutiininomaista.
Puhutaan "ajatustyöstä". Eräs hyvin kuuluisa
filosofi sanoi äskettäin minulle, että hän
tarvitsee päivittäin 3-5 tuntia, jolloin hän vetäytyy
tekemään "ajatustyötä"; ilman tätä
hän kokee elämänsä turhaksi. Vaimon mielestä
kirjailijan löhöäminen sohvalla on lähinnä
laiskottelua; kirjailija itse nimittää tätä
"konsipionniksi".
6. Työnteolla väitetään oleva hyvin
keskeinen merkitys ihmisen itsensä toteuttamisessa ja hänen
luodessaan sisältöä ja sosiaalista mielekkyyttä
elämäänsä. Lottomiljonäärien kohtaloa
on kuitenkin melko usein havaittu hyvinkin murheelliseksi; kun
ihminen saa ilman omaa työtään tai ansiotaan ylenmääräisesti
rahaa, tämä voi koitua hänen tuhokseen. Työtön,
niukalla työttömyysturvalla elävä, ja pienen
apurahan turvin kituuttava kokevat yleensä tilanteensa hyvin
erilaisena. Toinen saattaa kokea koko tilanteen nöyryyttävänä
ja masentavana, kun samalla rahamäärällä elävä
apurahan saaja kokee olevansa myönteisen huomion kohteena
ja haasteen edessä.
7. Kun länsimaalaiselta ihmiseltä kysyy, kuka
hän on, sanoo hän ensin nimensä, sitten ikänsä
ja sen jälkeen ammattinsa. Työttömyys näyttää
olevan yhtä tärkeä identiteetin tekijä kuin
työssäolokin. Itse olen miettinyt, voiko taiteilija,
esim. kirjailija, koskaan olla "työtön"? Jos
hän ei löydä tuotoksilleen kysyntää,
onkohän edes kirjailija?
8. Raskaat, yksitoikkoset, likaiset ja tylsät työt
tulisi olla parhaiten palkatut. Onko näin? Jos ei, niin miksi?
9. Saako työ olla myös hauskaa? Kun minulla
oli kirjailija-apuraha, minulta toistuvasti kysyttiin: oletko
työssä, vaan kirjoitatko vain? Pitäisikö tuntea
itsensä syylliseksi jos todella nauttii työstään?
Kun sanotaan "leikki on lapsen työtä", mitä
silloin tarkoitetaan? Olisipa leikki myös aikuisen työtä!
10. Mitä on luova työ? Se ei tunnu "työltä".
Omistautuminen ja sitoutuminen on vahvaa, jopa täydellistä.
Ominaista luovalle työlle on, ettei siinä tehdä
eroa työn ja vapaa-ajan välillä. Luova työ
ei katso kelloa, se on koko ajan mukanamme, myös alitajunnassa
ja unissa - ja varsinkin niissä. Siihen liittyy ajoittain
voimakkaita onnen, kaikkivoipaisuuden ja totaalisen hallinnan
kokemuksia. Siinä on mukana leikin, improvisaation ja "hulluuden"
aineksia. Siihen liittyy usein tunne siitä, että tätä
ei kukaan ole ymmärtänyt ennen minua. Siinä on
"mission" aineksia. Esikuvia: Munch-hausen, Kiinan Keisari,
Puntila.
11. Luova työ ei liity sen enempää taiteelliseen
kuin tieteelliseenkään luovuuteen. Sen voi kokea kaikissa
toiminnoissa, missä voi käyttää mielikuvitustaan,
kekseliäisyyttään, harjoittaa käsiensä
taitoja.
12. Usein kuulee sanottavan, ettei työasioita pidä
viedä kotiin? Tämä tarkottaa vain, että omaa
työtä ei koeta tärkeäksi eikä se tyydytä
meidän tarpeitamme tehdä jotain merkittävää
ja, myös ja etenkin, muille ihmisille tärkeää.
Työn luovuuden ja ilon tärkeimpiä aineksia ovat
työmme arvostus muiden silmissä, ja sen tuoma myönteinen
palaute. Tarvitsevuus ja tunne siitä että tekee jotain,
jota muut pitävät tärkeänä ja arvossa
on paljon merkittävämpi motivaatiotekijä kuin mitä
yleensä luullaan.
13. Tekniset innovaatiot ja työn tuottavuuden voimakas
kasvu ovat tuoneet massatyöttömyyden jälkiteollisiin
yhteiskuntiimme. Vaikka puhumme kauniisti vapaaehtoistyöstä
ja kolmannesta sektorista, ja puheissamme korostamme jatkuvan
opiskelun merkitystä, olemme teoissamme edelleen juuttuneet
lujasti palkkatyön hegemonia-ajatteluun. Tuloksena on yhä
syvenevä kuilu - joka sitä paitsi tuntuu syvenevän
enemmän mitä enemmän taloutemme kasvaa - joka uhkaa
tuhota koko yhteisvastuuseen perustuvan hyvinvointimallimme.
14. Keskeisiä asioita työtä pohtiessa ovat
motivaatio, sitoutuminen ja luovuus. Se, miten mielekkääksi
me työmme koemme, paljolti määrää myös
sen, miten hyvin ja antaumuksella työmme suoritamme. Psykiatristen
potilaiden kuntoutuksessa on toistuvasti havaittu, että mikä
tahansa vastuullinen ja - vaikka huonostikin - palkattu työtehtävä
yleensä motivoi hyvin ja siihen sitoudutaan, kun taas sellaiset
järjestelyt jotka tehtävinä voivat olla hyvinkin
mielekkäitä, mutta joista puuttuu vastuu ja "palkkatyön"
luonne, merkitsevät huonoa sitoutumista ja alhaista motivaatiota.
Suuri merkitys näyttää myös olevan sillä,
koetaanko työyhteisön säännöt ja käytäntö
oikeudenmukaisiksi ja tasa-arvoisiksi. On myös keskeistä
että voi kokea, että "taitojaan saa käyttää"
ja "ideoitaan saa tuoda julki". Kritiikkiä pitää
voida esittää pelkäämättä kielteisiä
seuraumuksia.
15. Vaikuttaa siltä, että Esa Saarisen kriteerit
parisuhteen pitämiseksi hyvässä kunnossa, pitää
paikkansa myös työelämässä. Ne ovat:
- kunnioituksen säilyminen
- arjen sujuminen, tehtävien ja vastuun jakaminen arjessa
- intomielen (intohimon) säilyminen
16. Yhteiskunta ja työ spesialisoituu ja fragmentoituu.
Se on ehkä väistämätön kehitys, mutta
mitä tapahtuu kokonaisnäkemykselle? Tarvitaanko edelleen
yleissyvistystä? Pitääkö kaiken tiedon olla
välittömästi hyödynnettävissä ja
sovellettavissa tehokkuuden ja taloudellisen hyödyn maailmassa?
Minusta kyky nähdä kokonaisuuksia, tuntea ja tajuta
historiaa ja taustoja ovat edellytyksiä hyvän toiminnan
suunnittelulle ja tulevaisuuden rakentamiselle.
17. Kiire näyttää olevan tehoyhteiskunnan
syöpä. Kiireen kokeminen - varsinkin jos se on jatkuvaa
- johtaa stressiin joka vuorostaan estää hyvän
työnteon ja tyrehdyttää luovuuden. Kun tutkijat
väittävät, että 7 % koko työssä
käyvästä väestöstä potee vaikeaa
työuupumusta (noin 150 000 henkilöä Suomessa!),
ja joka viides kärsii stressin oireista, hahmottuu jo kansansairauden
mittakaavat.
18. Kun työ on mielekkäimmillään,
se ei tunnu työltä vaan löytöretkeltä,
tai "missiolta". On suuri ero, tekeeko työn yksin,
kammarissaan, tai ryhmässä, tiimissä. Minulla on
kokemuksia molemmista. Kirjoittaminen (runot, romaanit, näytelmät
jne) ovat yksin tehtävää työtä. Se vaatii
pitkää kypsyttämistä, "muhimista".
Siihen liittyy säännönmukaisesti paljon erilaisia
sisäisiä vastustuksia. Kun se sujuu, se edellyttää
eräänlaista "puoliautistista" olotilaa - vähän
kuten cartesiolaiselta sukeltajalta, joka upotettuna täysin
virikkeettömään tilaan alkaa itse tuottaa aistimuksia
- näkyjä, ääniä, kaikenlaisia tuntemuksia.
19. Työskenteleminen ryhmässä on erilaista.
Minulla on kokemuksia erilaisista pienryhmistä, urheilujoukkueista,
teatteriryhmistä, jazzorkestereista - ja sairaaloista, psykiatrisista
avohoitotoimistoista, eduskunnasta, poliittisesta puolueesta ja
ministeriöstä. Sitoutumisaste on yhteydessä siihen,
miten mielekkääksi kokee itse tehtävät, minkälainen
ilmapiiri on (avoin? mustasukkainen? konspiratoorinen? kilpaileva?
), minkälaista palautetta työstä saa, voiko täyspainoisesti
osallistua ideointiin, suunnitteluun ja päätöksentekoon.
Eräässä suuressa työpaikassa Ben Furman kehoitti
- hyvin tuloksin - työntekijöitä puhumaan hyvää
toistensa selän takana!
20. Kaikissa ryhmissä tapahtuu paljon sellaista,
joka ei ole tietoista, tai jota ei ainakaan kokonaan tiedosteta.
Wilfred Bionin malli kolmesta ryhmän perusolettamuksesta
on mielenkiintoinen. Hänen mukaansa jokainen ryhmä vaihtelee
kolmen (tiedostamattoman) perusolettamusposiition välillä:
1. Messiaksen odottaminen 2. Juonittelu- ja kuppikuntavaihe, paljon
paranoidisia piirteitä, epäluuloa, lobbausta, sisäistä
valtataistelua ja 3. Fight or Flight - pakenemis- tai taisteluvaihe,
jolloin konfliktit kohdataan ja ovet paukkuvat.
21. Miksi politiikassa on niin vähän luovuutta:
- laiskuutta ei hyväksytä eikä sen arvoa ymmärretä
- väärässäoleminen ja erehtyminen koetaan
vaaralliseksi
- ei saa myöntää erehtyneensä
- ei saa epäonnistua
Se, jonka tärkein tehtävä on olla tekemättä
virheitä työssään, harvoin tekee innovaatioita.
Laiskuus on luovuuden äiti!
(painetun lehden s. .29-31)
|