Nytt lönesystem?
Arbetsgivaren inom den statliga sektorn tycks ha vinnlagt sig
om att få igenom en reform av lönesystemet. I det nya
systemet skulle lönesättningen vara baserad på
en bedömning av arbetets kravnivå samt av arbetstagarens
personliga insats, kompletterad med ett eventuellt resultattillägg.
Hur borde vi förhålla oss till detta? För
en tid sedan blev det känt att poliserna hade accepterat
ett "anslutningsanbud" på ungefär 9 procent.
Skulle detta kanske vara lösningen på den kroniska
eftersläpningen av våra löner?
Vi har rätt att kräva att planeringen av reformen
sker i en öppen atmosfär, att den utbildning införandet
av det nya systemet förutsätter genomförs enligt
gemensamt accepterade principer och att arbetsgivaren driver en
aktiv och genomskinlig lönepolitik, dvs. att de utlovade
lönetilläggen verkligen kan verifieras som reella tillägg.
De instanser som har hand om utvecklandet av det nya lönesystemet
bör också få kontinuerlig tillgång till
allt befintligt statistiskt lönematerial. Finansieringen
av tilläggskostnaderna för övergången till
det nya systemet bör garanteras. De lärare som överförs
bör med andra ord få högre lön och alla nuvarande
lönenivåer bör samtidigt garanteras.
Det är också rimligt att de krav som läraryrket
ställer skall bedömas inom ett för lärarna
anpassat separat system.
Staten som arbetsgivare har förmodligen bedömt universitetsväsendet
som ett både intressant och svårbemästrat mål
för en reformering av lönesystemet. Ifall den övriga
statliga förvaltningen övergår till nya lönesystem
under år 2003 och senast före utgången av år
2004 skulle universiteten förmodligen stå i tur under
år 2005.
Nytillträdda unga lärare kommer att få den största
nyttan av lönereformen eftersom de tidsbestämda höjningarna
enligt planerna bortfaller i det nya systemet. Också problemet
med den gamla indelningen av lektorat i högre och lägre
löneklass och bedömningen av kravnivån för
dessa lektorat skulle försvinna eftersom varje enskild lektorstjänst
i det nya systemet skulle bedömas separat. Hur objektivt
detta är möjligt att genomföra återstår
att se.
Varför vill då arbetsgivaren införa det nya
lönesystemet? Meningen är förmodligen dels att
ge prefekterna bättre möjlighet att övervaka de
anställdas arbetsinsats, dels att få bort automaterna
i lönesättningen, dvs. de tidsbestämda höjningarna
och ålderstilläggen. Syftet är också att
begränsa ökningen av utgifterna inom den offentliga
sektorn där löneutgifterna är en central utgiftspost.
Man kan bara fråga sig hur det kan vara möjligt att
alla får mera lön, speciellt de unga, ingen får
mindre lön och trots detta kan löneutgifterna begränsas.
Lönesystemet kan reformeras under förutsättning
att det nås en central överenskommelse i frågan.
Detta verkar emellertid inte sannolikt och orsaken är att
staten som arbetsgivare i förhandlingarna inte kunnat eller
velat påvisa statistiska fakta om resultatet av de systemöverföringar
som hittills har förverkligats. Vi kan bara gissa oss till
varför detta inte skett.
Alla läsare av Acatiimi
tillönskas en Fridfull Jul
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden s. 4)
|