Kutsumuksena fysiikan opetus
Tampereen teknillisen korkeakoulun fysiikan laitoksen lehtori
Petri Kaukasoina tunnustaa, että hänellä on kutsumus
enemmänkin opetukseen kuin tutkimukseen. - Haluan hoitaa
tämän tontin mahdollisimman hyvin, ja kun aikaa jää,
teen tutkimusta ajankuluksi, Kaukasoina toteaa. Ansioistaan
opettajana Tampereen teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunta
palkitsi hänet lokakuussa Hyvä Luennoitsija -palkinnolla.
Niin kuin monet muutkin ylioppilaskunnat Tampereen teknillisen
korkeakoulun ylioppilaskunta (TTKY) valitsee vuosittain hyviä
opettajia. TTKY on jakanut palkintoja vuodesta 1997 lähtien.
Kunnianosoituksena näille opin mestareille on perustettu
Hyvä Luennoitsija -seinä Tampereen teknillisen korkeakoulun
päätalon toisen kerroksen palveluaulaan. Tälle
seinälle ikuistetaan kyseisen arvonimen ansainneiden uljaat
piirteet. Seuraavaksi sinne ripustetaan Petri Kaukasoinan karikatyyrikuva.
Vuoden 2002 Hyvä Luennoitsija -tittelin valintaperusteina
pidettiin luentojen johdonmukaisuutta ja palkitun tapaa esittää
opetettava asia ymmärrettävästi sekä innostuneesti.
“Kaukasoina puhuu selkeästi, esiintyminen on varmaa
ja hän käyttää liitutaulua tehokkaasti hyväksi.
Kaukasoina välittää opiskelijoista, kurssin järjestelytkin
on tehty joustaviksi opiskelijan tarpeita kuunnellen”, todetaan
ylioppilaskunnan tiedotteessa. Myös luentojen rentoa ilmapiiriä
kiiteltiin.
- Tunnistan kyllä itseni noista perusteluista, Kaukasoina
myöntää. Hän seuraa omalta koneeltaan kurssipalautetta,
jossa on ollut samansuuntaisia arvioita kuin palkinnon kriteereissä.
- Luennoillani edetään hitaasti ja väännän
asiat rautalangasta niin että ne ymmärretään
kerralla. Käytän liitutaulua hyvin paljon; kun kirjoittaa,
joutuu selittämään rauhallisessa tahdissa. Tänään
kyllä näytin yhden kalvon, mutta se on tosi harvinaista.
Kaukasoinaan ei siis sovi hokema “kalvoton mies on kelvoton”.
Hän on opettajana self-made-man - mitään ihmeempiä
yliopistopedagogiikan opintoja tai muutakaan kurssitusta hän
ei ole suorittanut.
Tampereen teknillisen korkeakoulun fysiikan laitoksella on perinteisesti
arvostettu hyvää opettamista. Luennoitsija -palkinto
ei osunut laitokselle ensimäistä kertaa.
- Puhumme usein kahvittelun lomassa opetuksesta ja siitä,
miten sitä voisi kehittää. Meillä on aina
panostettu opetukseen ja se näkyy myös siitä, että
saamme tänne hyvä opettajia ja opiskelijoita.
Diplomi-insinöörin yleissivistystä
Fysiikka on pakollinen aine kaikille TTKK:n opiskelijoille paitsi
tuleville arkkitehdeille.
- Fysiikka on diplomi-insinöörin yleissivistys. Se
on yhteinen kieli, joka erottaa DI:it muista.
Kaukasoina opettaa insinöörifysiikkaa konetekniikan,
ympäristötekniikan, tuotantotalouden sekä tietojohtamisen
opiskelijoille. Fysiikan kurssi suositellaan suoritettavaksi ensimmäisenä
opiskeluvuonna.
- Minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa nykyopiskelijoista
- opiskelija-aines on tosi hyvää. Tuntuu, että
joka vuosi tulisi lukioista korkeakouluopintoihin valmiimpia nuoria.
Opiskelijat ovat rohkeampia kyselemään ja sosiaaliset
taidot ovat kehittyneempiä kuin vielä muutamia vuosia
sitten.
TTKK:lla aloitti tänä syksyä uusi teknis-luonnontieteellinen
koulutusohjelma, jossa voi saada DI-tutkinnon ohella myös
matemaattisten aineiden opettajan pätevyyden. Pedagogiset
opinnot suoritetaan Tampereen yliopiston puolella. Opiskelijavalinta
onnistui hyvin - koulutusohjelmaan oli vaikeampi päästä
kuin moniin muihin. Yli puolet teknis-luonnontieteellisen koulutusohjelman
fukseista on naisia.
- On hyvä, että insinööriopinnot ja matemaattisten
aineiden opettajan koulutus on yhdistetty. Näiden aineiden
kouluopetuksessa ja työelämäyhteyksissä on
varmaan hyötyä siitä, että opettajalla on
myös DI-tutkinto.
Kaukasoina pitää viisi tuntia insinöörifysiikan
luentoja viikossa. Tänä syksynä hän pitää
lisäksi kolmannelle vuosikurssille kvanttimekaniikan luentoja.
- Fysiikan välikokeessa oli juuri tarkistettavana 280 paperia,
joten aikamoisia massaluentoja perusfysiikan kurssit ovat. Olisi
tietysti hyvä, jos kursseilla olisi alle 50 henkeä,
mutta se ei ole resurssisyistä mahdollista. Ei löydy
tiloja eikä opettajiakaan.
Pätkätöistä vakivirkaan
Petri Kaukasoina (synt. 1964) aloitti fysiikan opinnot Tampereen
teknillisessä korkeakoulussa vuonna 1983. Hyvä koulumenestys
matemaattisissa aineissa oli uravalinnan suunnannäyttäjä.
“Fysiikka on tarpeeksi haastavaa ja riittävän
vaikeaa”.
Toisen opiskeluvuoden jälkeen Kaukasoina aloitti harjoittelijana
professori Markus Pessan johtamassa laboratoriossa. Samassa paikassa
hän teki myös diplomityönsä.
Korkeakoulun erilaisissa pätkätöissä Kaukasoina
on ollut 22-vuotiaasta lähtien:
Harjoittelija 6/86-8/86
Tutkimusapulainen (osapäiv.) 10t/vko 9/86-5/87
Tutkimusapulainen 6/87
Vs. assistentti 7/87
Tutkimusapulainen 8/87-7/89
Vs. assistentti 8/89-12/89
Vt. päätoiminen tuntiopettaja 1/90-7/90
Tutkija 8/90-12/90
Vs. päätoiminen tuntiopettaja 1/91-6/91
Vs. assistentti 7/91-12/91
Tutkija 1/92-12/92
Vs. lehtori 1/93-7/9
Suomen Akatemian tutkimusassistentti 8/93-7/96
lehtori 8/96-12/96
assistentti 1/97-12/99
ma. lehtori 1/00-7/00
lehtori 8/00-
Taipalettaan pätkätöissä Kaukasoina luonnehtii:
- No, olen sentään saanut joka kuukausi oikean palkan
enkä ole joutunut elämään välillä
pelkällä apurahalla niin kuin monet joutuvat.
- Kyllähän vakivirka jotenkin helpotti, mutta ei siinä
mikään kova hätä ollut, koska opetustöitä
täällä olisi kuitenkin piisannut eikä töiden
loppumista tarvinnut pelätä.
Akateemisen uran huippu ei houkuttele
Tekniikan tohtoriksi Kaukasoina väitteli vuonna 1999. Väitöskirja
käsitteli elektronidiffraktiota, joka kuuluu fysiikan perustutkimukseen.
- Jossain vaiheessa päätin tälle uralle jäämisestä
ja silloin tuli jatko-opintojen suorittaminen ajankohtaiseksi.
Fysiikka niin kuin monet muutkin Tampereen teknillisen korkeakoulun
laitokset saa myös ulkopuolista rahoitusta. TTKK:n kokonaisrahoituksesta
ulkopuolisen rahoituksen osuus oli vuonna 2001 45 %. Suomen Akatemian
ja Tekesin rahoituksen osuus tästä täydentävästä
rahoituksesta oli lähes 47 % ja yritysrahoituksen osuus 30
%.
Kaukasoina tekee edelleen fysiikan perustutkimukseen liittyviä
laskelmia.
- Nykyisin oma tutkimustyö jää kuitenkin aika
vähälle. Tunnen kutsumusta ennemmin opetukseen kuin
tutkimukseen. Kun sitten aikaa jää, teen laskentayhteistyötä
kokeilijoiden kanssa, jotka tekevät elektronidiffraktioon
liittyvä kokeita.
Kaukasoina ei haikaile perinteisen akateemisen uran huipulle
- professorin virkaan.
- Olen nähnyt kuinka stressaavaa se voi olla. Voin edelleen
kehittää itseäni tässä lehtorin virassa
ja hoitaa sen mahdollisimman hyvin.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Jyrki Luukkonen
(painetun lehden s. 5-7)
|