Kokonaistyöaikaongelmat kärjistymässä
Kokonaistyöaikasopimus on ollut jo usean vuoden ajan osa
yliopisto-opettajien virkaehtosopimusta. Osassa yksiköitä
suunnitelmien teossa ja niiden toteuttamisessa ei ole juurikaan
ongelmia, mutta osassa ongelmat näyttävät olemaan
pahenemaan päin.
Yksi yleissyy kokonaistyöaikaongelmien kärjistymiseen
on työn organisoinnin jonkinlainen puutteellisuus: yhteistoiminnalliset
toimintatavat voivat puuttua tai yhteisymmärrystä ei
ole edes perustehtävästä ja strategiasta. Yliopistoissa
johtamiskulttuuri on kehittymätöntä, mikä
ei välttämättä ole täysin huono asia
– innokkaat kehittämispyrkimykset voivat aiheuttaa
enemmän ongelmia. Johtaminen on pääasiassa muiden
kuin ammattijohtajien työtä. Harva yliopiston johtaja
esimerkiksi pystyy korjaamaan huonoja sosiaalisia suhteita tai
estämään ajoissa klikkien muodostumista. Pikkutarkkaa
johtamista on, mutta aika harvalla on aikaa siihen, aikaa ei myöskään
riitä suurten linjojen vetämiseen. Yliopiston opettajan
työssä ehkä tärkeimmäksi positiiviseksi
asiaksi koettu asia on vapaus järjestää sovitut
omat työt. Jos yksikön henki on hyvä ja työnjakoa
pidetään oikeudenmukaisena, opettaja tekee tyytyväisenä
kokonaistyöajan mukaisen työmäärän ja
usein vielä lisäksi huomattavasti muutakin – yleensä
valitettavasti ilman lisäpalkkaa. Myös yliopistojen
resurssitilanteella on merkitystä. Etenkin yksiköissä,
joissa suuri osa opettajista on lehtoreita, yliopistojen välinen
järjetön kilpailu opiskelijamääristä
on voinut johtaa siihen, että samalla henkilöresurssilla
hoidetaan kaksikertainen määrä opiskelijoita. Kun
samalla opettajilta vaaditaan entistä enemmän tutkimusta,
on selvä, että tyytymättömyys lisääntyy.
Yleisimmät ongelmat
Yleisin ongelma on se, että mitään muutosta ei
ole tapahtunut, vaan entinen opetusvelvollisuuksiin perustuva
käytäntö jatkuu. Jos itsellä ei ole suurempia
tutkimushaluja eikä yksikön johtaja painosta tutkimuksen
tekemiseen tai anna uusia työtehtäviä, joku voi
olla tähän tyytyväinenkin. Koko sopimuksen tarkoitus
kuitenkin on tutkimuspohjaisen opetuksen kehittäminen. Lehtorien
kohdalla tämä merkitsee tutkimusmahdollisuutta ja mahdollisuutta
ottaa käyttöön uusia opetusmenetelmiä ja -tapoja.
Tutkintovaatimuksia muuttamalla pitäisi perinteisestä
ryhmäopetuksesta siirtää resurssia muuhun toimintaan.
Ristiriita syntyy, jos yksikössä ei jostain syystä
pystytä tähän – yleisimmin syyksi sanotaan
resurssien vähäisyys. Jossain mielessä paradoksaalista
on, että ongelmat ovat suuria kasvatustieteiden yksiköissä,
joissa pitäisi olla parhaat taidot muuttaa opetusta. Tärkein
selittäjä tälle on se, että muutosvaatimukset
lehtoreille ovat olleet isoja, lehtorien suhteellinen osuus on
näissä yksiköissä suuri ja yksiköiden
tutkimustoiminta oli aikaisemmin vähäistä.
Tyytyväinen ei voi olla, kun ryhmäopetuksen muuttaminen
muuksi merkitsee käytännössä lisääntyvää
työtä, vaikka suunnitelmaan tulee vähemmän
tunteja. Kirjallisten töiden tarkastaminen, henkilökohtainen
palaute, etäopetus ja verkko-opetus ovat töitä,
joista melkein kaikki sanovat saavansa liian vähän tunteja
suunnitelmaan. Etenkin verkko-opetuksen ongelma on, että
vain pienehkö osa opettajista tietää henkilökohtaisesti
sen vaatiman työmäärän. Verkko-opetus lisää
oppimismahdollisuuksia, mutta myös työtä sekä
suunnittelu- että ylläpitovaiheessa.
Uusia opettajan työtä vaativia ovat tuutorointi ja
omaopettajajärjestelmä sekä henkilökohtaisten
opintosuunnitelmien teko ja niiden seuraaminen. Kaiken kaikkiaan
opetustyö on monipuolistunut ja uudet tavat on yleensä
otettu käyttöön aliresursoidusti.
Liian pieni osa lehtoreista voi merkitä suunnitelmaan tutkimusaikaa
ja yleensä naurettavan vähän. Pieni aika, jonka
olen nähnyt on neljä tuntia, suurella osalla määrä
on alle sata tuntia. Tutkimustyötä tehdään
palkattomana ylityönä ja tutkimuksen tuloksia lähdetään
esittelemään ulkomaille palkattomana ylityönä
ja omalla kustannuksella. Yksityisellä sektorilla tai muissa
valtion tai kunnan töissä tällainen ei tulisi kysymykseen.
Yksikön tulosta laskettaessa tutkimuksella on tärkeä
merkitys, joten on kohtuullista, että sitä sisällytetään
enemmän varsinaiseen työhön.
Huomattava osa lehtoreista on jatkotutkintoa suorittavia maistereita
tai lisensiaatteja. Myös dosentin pätevyyden saavuttanut
voi haluta esimerkiksi opettajan taitoja parantavaa tai tietojenkäsittelyn
ja viestinnän jatkokoulutusta. Aika harva merkitsee näitä
kokonaistyöaikaansa eli tieteellinen ja muu jatko- ja täydennyskouluttautuminen
on palkatonta ylityötä.
Sopimuksen vastaiset tavat
Yleisin sopimuksen vastainen menettely liittyy laatimistapaan.
Sopimuksen mukaan “…, tehdään se yhteistyössä
johdon ja henkilökunnan kesken noudattaen yhteistoiminnasta
annettuja säädöksiä, määräyksiä
ja sopimuksia.” Tämä ei tarkoita sitä, että
jokainen tekee itse omia aikojaan suunnitelman ja antaa sen johtajan
hyväksyttäväksi, ei myöskään sitä,
että johtaja ilmoittaa, että nämä ovat tavoitteet
ja tällä tavalla täytätte lomakkeet. Sopimuksen
henki on, että suunnitelmia laadittaessa ja niitä muutettaessa
otetaan huomioon opettajien kaikki työt ja selvitetään
yhdessä, mitkä ovat tavoitteet, jotka yksikkö voi
toteuttaa. Lehtorien kannalta oleellisinta on opetuksen määrän
ja muotojen suhteuttaminen opetusresursseihin niin, että
aikaa jää myös tutkimus- ja muihin tehtäviin.
Tätä ei voi tehdä yksi opettaja yksinään
eikä yhdessä vain esimiehen kanssa. Pahimmassa tapauksessa
koko tehtävä annetaan laitoksen kanslistille tai jollekin
muulle hallintovirkamiehelle.
Johtajien ohjeet ja määräykset voivat myös
olla selvästi VES:n vastaisia. Yleisin tällainen ohje
on: Opetuksen määrän on oltava opetusvelvollisuusmaksimien
mukaisia, lisäksi on tehtävä tutkimusta. Tutkimus
ei ennen ollut lehtorin työtehtävä, joten VES:n
5.1§:n mukaan kaikki työaikasuunnitelmaan merkitty tutkimus
merkitsee automaattisesti opetuksen pie-nentämistä vastaavasti.
Täysi opetusvelvollisuus ja siihen liittyvät työt
merkitsevät 1500 tuntia.
Kontaktiopetus ei ole VES:n käsite. Vanhoihin opetusvelvollisuuksiin
liittyvät myös luento-opetuksen maksimit, jotka ovat
edelleen voimassa, vaikka työnantajat haluavat unohtaa ne,
esimerkiksi maisteri ap lehtorin maksimi on 28h lukuvuodessa.
Sitä ei tarvitse ylittää ilman korvausta. Edelleen
joissakin yliopistoissa vaaditaan, että “opetusvelvollisuuden
on oltava täysi” ennen kuin voi saada ylityökorvausta.
Tämä on selvästi VES:n vastaista: 5.5§:n mukaan
oleellista on vain se, onko tarpeen ylittää työsuunnitelman
mukaista työmäärää. Samassa momentissa
puhutaan palkkioperusteista. Niitä on muutettu uudella sopimuksella,
joissa myös peruskäsite on muuttunut: Kyseisessä
sopimuksessa ei puhuta tuntiopetuspalkkioista vaan tuntipalkkioista.
Tuntipalkka maksetaan kaikesta ylityöstä.
Edellä jo totesin, että kasvatustieteiden tiedekunnissa
on muita enemmän ongelmia. Suurimmat ongelmat löytyvät
taidealoilta ja -korkeakouluista. Niissä sopimus on merkinnyt
yleensä näennäisuudistusta. Opetuskatoista pidetään
ehdottomasti kiinni. Sibelius-Akatemian tilanne on selvästi
pahin. Siellä muutos on täysin nimellinen eikä
suuri osa opettajista edes tee mitään suunnitelmaa,
ilmoittaa vain katon. Tämä ei missään nimessä
ole oikein ja tasapuolista. Ulkopuolisen mielestä ainakin
tuntuu selvältä, että esimerkiksi tunnin teoriaopetus
ryhmälle vaatii enemmän työtä kuin yhden tunnin
yksittäisohjaus. Hallinto- ja muut työtkään
eivät ilmeisesti jakaannu tasan kaikille.
Mitä tehdä
Vikaa on myös meissä lehtoreissa, “sädekehälehtoreita”
on turhan paljon. Opetuksen vaatima tuntimäärä
pannaan pieneksi, jotta voitaisiin ilmoittaa myös tutkimusta,
vaikka jo pelkkään opetustyöhön todellisuudessa
kuluisi kolmatta tuhatta tuntia. Jos ilmoittaa tutkimustunteja,
pitää varautua myös siihen, että kysytään
tuloksia. Tällainen vääristely antaa myös
yliopiston keskushallinnolle ja ylemmäksikin väärän
kuvan resursseista.
Jokaisen velvollisuus on osallistua suunnitteluyhteistyöhön
ja tehdä suunnitelma, mutta kenenkään ei tarvitse
vasten tahtoaan sopia työnantajan kanssa muutoksista, jos
muutokset ovat kohtuuttomia. Elleivät neuvottelut auta, on
syytä ilmoittaa tilanne luottamusmiehelle. Jos asiasta ei
saada sovittua yksikössä, riita ratkaistaan ylempänä.
Yleensä riita ratkeaa yliopistossa, harvoin juttu etenee
järjestötasolle asti.
Seuraavien parin vuoden aikana suunnitteluyhteistyö tulee
olemaan erityisen tärkeää, kun taas ollaan tekemässä
tutkinnonuudistusta. Oleellisia lisäresursseja ei ole realistista
toivoa.
Esimiesten vaihtuminen on melko tiheää. Tämänkin
takia tarvitaan johtajien ja hallinnon VES-koulutusta. Tämä
ei saisi olla pelkästään rehtorinviraston asia,
johtajien pitäisi olla tietoisia myös järjestöjen
kannasta, vaikka tulkintaoikeus onkin työnantajalla. Koulutus
ja siihen liittyvä keskustelu voivat tehokkaasti ehkäistä
tai vähentää erimielisyyksiä. Tässä
on työtä sekä luottamusmiehille että järjestöille.
Mitä selvemmin asia on sanottu VES:ssa, sitä vähemmän
tulee ongelmia soveltamisessa. VES:ssa, sen liitteissä, liitteiden
lisäyksissä ja tarkennuksissa tarvitaan täsmennyksiä.
VES-teksti muistuttaa lakimiesten kieltä. Tarvitaan myös
selvennyksiä “Mitä se on”
Matti Grönroos
Lehtori Turusta
(painetun lehden s. 8-10)
|