Yliopistopäivät 2002
Yliopistoille uudistuksia
- henkilöstölle lisää töitä
Korkeimman koulutuksen kansainvälinen kauppa, tutkintorakenteen
muuttuminen kaksiportaiseksi ja virtuaaliyliopiston kehitysvisiot
värittivät Yliopistopäivien ensimmäisen päivän
antia. Seminaari keräsi Yliopistonlehtorien liiton aktiiveja
maan eri yliopistoista nyt ennätysmäärän -
noin 100 henkeä kuulemaan esityksiä ajankohtaisista
ylimmän opetuksen asioista.
Seminaaripäivän 15. marraskuuta piti avata OAJ:n puheenjohtaja
Erkki Kangasniemi. Samana päivänä tuponeuvottelut
olivat kuitenkin aivan loppusuoralla, joten avauspuheenvuoron
käytti OAJ:n palkkaussihteeri Simo Kekki. Hän
kertoi tuoreita kuulumisia neuvottelutilanteesta, valtiosektorin
palkkaohjelman jatkamisesta. Kekin mielestä uusin Valpas-ratkaisu
kohdistuu hyvin niihin palkkaluokkiin, joihin myös lehtoreiden
suurimman osa palkkaus sijoittuu.
Simo Kekki puhui myös palkkausjärjestelmän uudistamisen
käänteistä.
-Valtion työmarkkinalaitos on antanut omat “saatanalliset
säkeensä”, jos palkkausjärjestelmiin ei päästä
neuvotellen. Tosin työmarkkinajohtaja Teuvo Metsäpelto
on rahoitellut, että työmarkkinalaitoksen kirjelmää
voi vaikkapa käyttää kirjoitusalustana.
-Jos uudella järjestelmällä on tarkoitus saada
lisää rahaa, miksi sitten ei haettaisin pois sitä
hyvää, jota tarjotaan, Kekki totesi.
Markkinavetoinen korkeakoulutus
Seuraavaksi OAJ:n Yliopistopäivien ohjelmassa siirryttiin
aivan eri teemoihin. Linjanjohtaja Vesa Himanen ulkoministeriöstä
sekä hallitusneuvos Timo Lankinen opetusministeriöstä
selostivat WTO:n (World Trade Organisation) palvelualoja koskevaa
sopimusta koulutuksen näkökulmasta.
-WTO-neuvottelut eivät pakota tekemään mitään
julkisen palvelujen suhteen, jos emme sitä itse halua. Muun
muassa koulutuspalvelujen yksityistämiseen ei tule painetta
muualta, asia on aivan Suomen omissa käsissä, Himanen
rauhoitti heti aluksi.
GATS (General Agreement on Trade in Services) on yksi WTO:n
sopimuksista. GATS kattaa kaikki kaupan alueet pois lukien julkiset
palvelut.
-Koulutus- ja muut julkiset palvelut eivät ole olleet mukana
neuvottelupöydässä. Suomi ja Ruotsi eivät
ole tehneet minkäänlaisia sidontoja koulutuspalvelujen
suhteen, Himanen totesi.
Samasta aiheesta jatkoi hallitusneuvos Timo Lankinen opetusministeriöstä.
-Koulutuspalvelujen kauppa on kasvanut räjähdysmäisesti
viimeisten 10 vuoden aikana. OECD-maissa korkeakoulutuksen kansainvälinen
kaupan arvo on noin 33 miljardia US-dollaria. Suurimmat nettoviejät
ovat Australia, Uusi Seelanti, Iso-Britannia ja USA. Näillä
koulutuspalvelujen kauppaan kohdistuu huomattavaa taloudellista
intressiä.
-Suomessa lainsäädäntö on hyvin liberaalia.
Meillä ei ole esteitä ulkomaisten yliopistojen haarakonttoreiden
sijoittumiselle. Tosin ne voivat tarjota vain omia tutkintojaan
eikä niillä ole oikeutta julkiseen tukeen.
-Markkinavetoisuus, muun ulkopuolisen rahoituksen muodossa on
jatkuvasti kasvanut. Yliopistoista ja korkeakouluista ei kuitenkaan
saa tulla vain palvelujen kauppakeskuksia. On opetusministeriön
intressissä valvoa, että kaikessa toiminnassa tulee
noudattaa korkeimman opetuksen laadun kriteerejä, Lankinen
korosti.
-Suomessa koulutusyhteisö on alkanut viimeisen kahden vuoden
aikana keskustella koulutuspalvelujen kansainvälisestä
kaupasta. Keskustelu on tervetullutta ja opetusministeriössä
seurataan tarkasti asiaan liittyvien kansainvälisten neuvottelujen
kehitystä.
-Meillä voitaisiin kuitenkin miettiä, olisiko suomalaisilla
koulutuspalveluilla vientimahdollisuuksia, tulisiko edistää
korkeakoulutuksen palvelujen myymistä, Lankinen kysyi.
Vesa Himanen muistutti lopuksi, että emme voi pelkästään
poimia rusinoita pullasta.
-Jokainen maa myy aina mieluummin kuin ostaa, kaupassa on kuitenkin
huomioitava tasapuolisuus.
Opintopisteet ja HOPSit käyttöön
Opetusneuvos Anita Lehikoinen opetusministeriöstä
puhui korkeakoulututkintojen järjestelmän kehittämisestä.
Tutkintorakenteen uudistamista pohtinut työryhmä luovutti
muistionsa opetusministeri Maija Raskille lokakuun viimeisenä
päivänä. Muistio on paraikaa lausuntokierroksella.
-Tutkintorakennetyöryhmän asettamisen takana oli Bolognan
sopimus sekä tutkintojen viivästyminen. Korkeakoulututkintoihin
haluttiin nykyistä enemmän sisään- ja ulostuloväyliä,
Lehikoinen totesi.
Tavoitteena on ulottaa kaksiportainen tutkintojärjestelmä
kaikille aloille 1.8.2005 alkaen. Toinen keskeinen tavoite on
opintoviikoista luopuminen ja ECTS-pohjaiseen mitoitusjärjestelmään
siirtyminen.
-Opiskelijan työnä olisi tuottaa 60 opintopistettä
vuodessa ja yhden vuoden kokopäiväopinnot olisivat 1600
tuntia eli aivan sattumalta sama kuin yliopisto-opettajien vuotuinen
kokonaistyöaika.
Alemman korkeakoulututkinnon laajuus on 180 opintopistettä
ja ylemmän laajuus 120 opintopistettä. Alempi tutkinto
pitäisi suorittaa kolmessa vuodessa ja ylempi kahdessa vuodessa.
-Tutkintovaatimukset eivät saa uudistuksessa kasvaa, tutkinnot
on suoritettava tavoiteajassa. Uusien tutkintovaatimusten on perustuttava
alakohtaiseen ydinaineanalyysiin eli nyt on aika käydä
läpi kaikki historialliset kertymät, Lehikoinen tähdensi.
Henkilökohtaiset opintosuunnitelmat HOPSit on syytä
ottaa käyttöön laajasti.
-Niissä yksiköissä, joissa HOPSit ovat jo käytössä,
opinnoissa edistyminen on ripeämpää. Sekä
opiskelijan että yliopiston on syytä sitoutua näiden
opintosuunnitelmien noudattamiseen.
Pyrkiessään yliopistoon opiskelija saa yhdellä
valinnalla opinto-oikeuden alempaan ja ylempään korkeakoulututkintoon.
Kelpoisuuden ylempään tuottaa soveltuva alempi korkeakoulututkinto,
ammattikorkeakoulututkinto tai vastaava koulutuksen taso. Täydentävien
opintojen laajuus olisi korkeintaan 60 opintopistettä.
-Ammattikorkeakoulututkinnon mukana olo selkiyttää
tilannetta ja vahvistaa duaalimallin tarkoituksenmukaista työnjakoa.
Maisteriohjelmiin olisi erillinen haku. Niissä suoritettavien
tutkintojen on noudatettava asetuksen tavoitteita.
-Nyt monet maisteriohjelmat ovat niin monitieteisiä ja
lähellä työelämää että ne muistuttavat
täydennyskoulutusta, vaikka maisteriohjelmien pitäisi
antaa mahdollisuus tieteellisiin jatko-opintoihin.
Työryhmän esitykset merkitsevät suurta asetusten
muutostarvetta: 19 alakohtaista tutkintoasetusta ja asetus filosofian
tohtorin tutkinnosta kumotaan ja korvataan yhdellä valtioneuvoston
asetuksella yliopistojen tutkinnoista. Yliopistolakiin muutoksena
on tulossa mm. vieraskielisten tutkintojen mahdollisuus.
Lopuksi Lehikoinen torjui uhkakuvat kelpoisuuksien alentamisesta.
-Muun muassa opettajan kelpoisuuksia, joista AKAVA on ollut
huolissaan, ei ole tarkoituksena alentaa. Jo PISA-tutkimuskin
osoitti korkeatasoisen opettajankoulutuksemme edut, Lehikoinen
päätti.
Virtuaaliyliopisto vaippaiässä
Johtaja Pekka Kess Suomen virtuaaliyliopiston (SVY) kehittämisyksiköistä
selvitti virtuaaliyliopiston kehittämisnäkymiä.
Suomen virtuaaliyliopiston on konsortio - 21 yliopiston löyhä
yhteenliittymä. Vastaavaa järjestelmää ei
löydy mistään muualta maailmasta. Erilaisia projekteja
on työn alla lähes 80.
-Projektimme on vaippaiässä emme ole suinkaan vielä
edes murrosiässä, Kess kuvaili virtuaaliyliopiston kehitysvaihetta.
Yliopistoilla on SVY:n suhteen monia tavoitteita: säästää
yhteisiä resursseja, mahdollistaa yliopistojen keskittymisen
nykyistä paremmin perustehtäviinsä, hyödyntää
kunkin yliopiston vahvuuksia, lisätä yliopistojen keskinäistä
työnjakoa sekä vahvistaa suomalaisen yliopistolaitoksen
kansainvälistä asemaa.
Virtuaaliyliopistoprojektilla on visio vuoteen 2004. Silloin
Suomessa olisi usean korkeakoulun, yrityksen ja tutkimuslaitosten
yhteinen virtuaaliyliopisto, joka tuottaa ja tarjoaa kansainvälisesti
korkealaatuisia ja kilpailukykyisiä koulutuspalveluja. (Klikkaa
kampukselle www.virtuaaliyliopisto.fi)
Teksti ja kuvat: Kirsti Sintonen
Kielikeskusten nykypäivä ja tulevaisuus
Joensuun yliopiston kielikeskuksen johtaja Raija Elsinen
puhui Yliopistopäivillä kielikeskusten nykypäivästä
ja tulevaisuudesta. Elsinen aloitti historiasta.
- Kielikeskusten synty vie meidät vuoteen 1969, jolloin
professori Nils Erik Enkvist sai opetusministeriöitä
tehtäväkseen selvittää korkeakouluissa muille
kuin kieltenopiskelijoille annettavan kielitaidon opetuksen tavoitteet
ja organisoinnin. Mietinnön mukaan ko. opetuksen organisoimiseksi
oli kuhinkin korkeakouluun perustettava erityinen kielipalveluopetuskeskus,
lyhennettynä kielikeskus.
Enkvistin työtä jatkoi 1970-luvun alussa professori
Kari Sajavaaran johdolla työskennellyt asiantuntijatyöryhmä,
joka piti valtakunnallisen kieliopetuspalvelun suunnittelua raportissaan
kiireellisenä ja esitti, että muiltakin kuin vieraiden
kielten opiskelijoilta tuli edellyttää opiskelun vaatima
kielitaito vähintään yhdessä vieraassa kielessä
sekä tämän lisäksi virkojen ja toimien edellyttämät
äidinkielisen kirjallisen ja suullisen viestinnän taidot.
Suurin osa kielikeskuksista perustettiin korkeakouluihinsa erillislaitoksina
1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa.
-Nyt kielikeskuksia on kaikissa yliopistoissa paitsi Vaasan
yliopistossa, jossa kielipalvelut kuuluvat humanistiseen tiedekuntaan.
Kaiken kaikkiaan kielikeskustoimintaan sidoksissa olevaa henkilökuntaa
on varovaisestikin arvioiden noin 700 ja opiskelijoihin lukeutuvat
kaikki Suomen korkeakouluopiskelijat, huomattava osa yliopiston
henkilökuntaa sekä maksullisen palvelutoiminnan kautta
monet muutkin sidosryhmät, Elsinen totesi.
-Kielikeskukset ovat muodostaneet ja muodostavat edelleenkin
korkeakoulukontekstissa poikkeuksellisen tiiviin yhteistyöverkoston.
Virtuaalikielikeskus ja kielisalkku
Seuraavaksi Raija Elsinen siirtyi käsittelemään
kielikeskusten ajankohtaisia kuulumisia. Näitä ovat
virtuaalikielikeskus sekä eurooppalainen kielitaitoasteikko
ja kielisalkku.
-Suomen virtuaalikielikeskus on osa Suomen virtuaaliyliopistoa.
Sen tarkoituksena on mm. toimia kielikeskusten välisenä
yhteistyöverkostona, tukea ja edistää kielten ja
viestinnän oppimista.
Virtuaalikielikeskuksen alustavassa toimintasuunnitelmassa vuosille
2003-2005 esitetään suuri joukko erilaisia toimenpiteitä,
joihin kuuluu mm. yhteistyö ammattikorkeakoulujen kanssa.
(Lisätietoa löytyy hankkeen kotisivuilta http://www.uta.fi/laitokset/kielikeskus/virtuaalikielikeskushanke)
-Virtuaalihankkeen lisäksi kielikeskusten toiminnan kannalta
keskeinen asia on opetuksen ja arvioinnin kehittäminen siten,
että ensiksikin muokattaisiin käyttöömme sopivaksi
eurooppalainen kuusiportainen kielitaitoasteikko.
-Toiseksi käyttöön tulisi soveltaa ja validoida
myös taitotasoja hyödyntävä eurooppalainen
kielisalkku. Tämä koostuisi kielipassista, kielibibliografiasta
sekä työkansiosta.
Elsinen näki salkulla sekä raportoivia että pedagogisia
tehtäviä: se edistää elinikäistä
oppimista ja tukee oppijan itsearvioinnin ja kriittisen ajattelun
kehittymistä.
Resurssivaje pahin ongelma
-Suomalainen kielikeskusjärjestelmä on kokonaisuutena
osoittautunut toimivaksi ja edistykselliseksi. Se on laajasti
ulkomaillakin arvostettu.
Suurimpana kielikeskusten ongelmana Elsinen piti resurssivajetta.
-Tämä vaje koskee niin rahaa, virkoja kuin koulutettuja
ihmisiä. Kielikeskusten voimavarat mitoitettiin talouden
kultaisina vuosinakin lähinnä tiedekuntien määrittäen
pakollisten kielten opetuksen minimitavoitteiden mukaisesti. Sitten
vielä seurasi lamavuodet säästöineen.
-Muun muassa professori L. Carlsson totesi opetusministeriölle
1995 tekemässään selvityksessä kielikeskusten
olevan sekä vallitsevaan että odotettavissa olevaan
kysyntään nähden huomattavana aliresursoituja.
Paljolti tämän seurauksena saatiin opetusministeriöltä
1997 pienenä kädenojennuksena kolmevuotinen ns. kielistrategiaraha.
-Kasvaneista opiskelijamääristä ja jatkuvasti
paisuneista tehtävistä johtuen resurssivaje on entistä
pahempi. Suurin osa opettajakunnasta toimii edelleen tuntiopettajina
ilman samoja mahdollisuuksia kehittämiseen kuin vakinaisilla.
Raija Elsinen luetteli kielikeskusten lähitulevaisuuden
haasteita:
1) Kieltenopetus on tulevaisuudessa globalisoitunutta; alan
opetus- ja oppimisympäristötarjonta ei jatkossa tunne
laitosten, maiden tai muita rajoja
2) Rajat ovat häviämässä eri koulutussektorien
väliltä, esim. yliopistotason koulutus ei välttämättä
enää ole oma sektorinsa, koulutus avautuu entistä
laajemmalle joukolle
3) Ihmiset oppivat kieliä yhä enemmän muodollisen
ja opetussuunnitelmapohjaisen opetuksen ulkopuolella.
4) Tulevaisuuden yhteiskunnan ennustetaan olevan can do -yhteiskunta,
jossa koulutus itseisarvona menettää asemaan ja henkilökohtaisen
osaamisen merkitys kasvaa.
Yhteistyötä ja verkottumista lisää
Raija Elsinen etsitti puheenvuorossaan myös toimenpiteitä,
joilla pystyttäisiin nykyistä paremmin vastaamaan kasvaviin
haasteisiin.
-Yhteistyötä kielikeskusten välillä tulisi
lisätä ja tiivistää. Lisäksi tarvitaan
yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa niin alueellisesti
kuin valtakunnan tasolla. Toiminta kaipaisi kuitenkin yhtä
vetovastuullista tahoa.
-Kansainvälistä verkottumista tulisi myös lisätä
ja luoda nykyistä paljon kiinteämmät yhteydet työ-
ja elinkeinoelämään.
-Omaa tutkimus- ja henkilöstökoulutustoimintaamme
pitäisi tehostaa. Pitkäjänteinen ja kestävä
kielikeskustoiminnan kehittäminen voi perustua vain tutkimukseen.
Elsinen esitti myös kielenoppimisen arviointijärjestelmän
yhtenäistämistä. Eurooppalainen viitekehys ja kielisalkku
sopisivat hänen mielestään tämän pohjaksi.
-Kieli- ja viestintätaitojen oppiminen/opiskelu on nyt
ja tulevaisuudessa elinikäinen jatkumo ja nämä
taidot ovat tänä päivänä keskeinen osa
ammattitaitoa lähes alalla kuin alalla sekä merkittävä
rekrytointiperuste, Elsinen korosti lopuksi.
Taideyliopistojen arkea
Taideteollisen korkeakoulun taideosastolla lehtorina toimiva
Harald Arnkil puhui Yliopistopäivillä taideyliopistojen
arjesta. Ohessa lyhennelmä hänen puheenvuorostaan.
- On ilo ja etuoikeus saada olla vuodesta toiseen tekemisissä
lahjakkaiden nuorten kanssa ja auttaa heitä löytämään
luovuuden palo, keksimisen riemu. Samalla se on hyvin raskasta,
sillä luovuus on aina yksilöllistä ja koskettaa
ihmisen sisintä; on osattava tunnistaa jokaisen opiskelijan
yksilölliset kyvyt ja autettava niiden kehittymistä.
En väitä, etteikö tieteessä olisi luovuutta
ja yksilöllisyyttä yhtä lailla, mutta väitän
että perusopetustasolla sen kouliminen on taiteessa erilaista,
intiimimpää. Taideyliopistoissa jokainen opiskelija
on yksilö, jonka opettaja kohtaa usein joka päivä
kahdenkeskisissä opetustilanteissa. Oikeastaan koko luennoitsijaa
tarkoittava nimitys ’lehtori’, ’lektor’
on harhaanjohtava useimpiin taideyliopiston opettajiin sovellettuna.
Harva meistä seisoo päivittäin kateederilla luennoiden
joukolle muistiinpanoja tekeviä opiskelijoita. Taiteen opettajan
tärkein työväline on oma persoonallisuus, joka
voi joutua lujille vaatimusten ristipaineessa.
Dramaattisesti lyhentynyt virkaikä
- Nykyään on yhä vaikeampaa keskittyä yliopiston
tärkeimpään tehtävään, opettamiseen,
koska kaikki aika tahtoo kulua erilaisissa kehittämis- ja
uudistamiskokouksissa. Viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomen
yliopistot ovat joutuneet merkillisen uudistusvimman kouriin.
Tämän ylhäältä ja yliopistojen ulkopuolelta
johdetun myllerryksen tarkoitus, niin kuin kaikkien uudistusten
tarkoitus, lienee alun perin ollut hyvä. Mutta asioita noin
15 vuotta seuranneen tavallisen opettajan silmin tämä
uudistusprosessi on alkanut vaikuttaa jo itsetarkoitukselliselta
ja itseään toistavalta automaatilta. Ikään
kuin liike sinänsä olisi tärkeintä, päämärästä
ja seurauksista viis. Jotenkin huolestuttavana oireena ja samalla
kenties yhtenä syynä tähän aina vain kiihtyvään
kierteeseen saattaa olla opettajiemme dramaattisesti lyhentynyt
virkaikä: Taideteollisessa korkeakoulussa se oli viimeisen
saatavilla olevan tilaston mukaan lehtoreilla keskimäärin
5,6 vuotta ja professoreilla vain 1,9 vuotta.
- Heitän nyt ilmaan hieman provokatiivisen kysymyksen:
jos tiedeyliopiston tehtävä on tutkimus ja siihen perustuvan
opetuksen ja sivistyksen antaminen, niin eikö taideyliopiston
tehtävä voisi vastaavasti olla taiteen ja muotoilun
tuottaminen ja siihen perustuvan opetuksen ja sivistyksen antaminen.
Ja nyt tarkoitan nimenomaan opettajakunnan oman taiteen ja muotoilun
tuottamista. Nyt te sanotte tietenkin, että meidän taiteilija-opettajammehan
koko ajan tuottavat omaa taidetta ja muotoilua. Ne tuottavat,
jotka ehtivät ja jaksavat.
- Meiltä vaaditaan koko ajan enemmän ja parempia tuloksia
opetuksen, rahoituksen ja säästöjen suhteen, mutta
en muista koskaan vaaditun, virkaan astumisen jälkeen, tuloksia
oman taiteellisen tuotannon suhteen. Tästä vaatimuksesta
kiinnipitäminen on jätetty tyystin opettajan omille
harteille, mutta samalla se on tehty mahdottomaksi kasvavilla
byrokraattisilla uudistuksilla ja vaatimuksilla. Taidetta ja taiteen
tutkimusta opettavan taiteilijan on kehityttävä jatkuvasti
ammatissaan. Miten muuten hän voisi toimia esikuvana ja kannustajana
opiskelijoilleen.
- Lehtorien asema on taidekorkeakouluissa monella tapaa huonontunut
viime vuosina. Taideteollisen korkeakoulun johto on kuitenkin
vihdoin havahtunut tilanteeseen ja perustanut tänä syksynä
määrärahan henkilöstön osaamisen kehittämistä
varten. Tämä hakemuksesta jaettava stipendi on tarkoitettu
nimenomaan koko henkilöstölle, ei ainoastaan opettajille,
vaikka aloite sille tuli nimenomaan opettajayhdistykseltä.
Tämän rahan turvin henkilöstön jäsen
voi vetäytyä puoleksi vuodeksi tai mieluummin vuodeksi
virkavapaalle, kouluttautumaan, kehittämään opettajantaitojaan
tai laatimaan opetusmateriaalia tai oppikirjaa.
- Stipendin saaminen edellyttää tarkkaa suunnitelma
sen käytöstä. Alun perin ajatuksenamme oli hakijalle
myönnettävä puhdas sapatti, jonka aikana esimerkiksi
taiteilija-opettaja voisi keskittyä täysipainoisesti
oman taiteensa kehittämiseen, näyttelyn valmistamiseen
tai muuhun taiteilijuutta vahvistavaan työhön. Mutta
onhan tämäkin askel oikeaan suuntaan ja osoitus siitä,
että taideyliopistojen henkilöstön asemaan voi
saada parannuksiakin kun vain tarpeeksi kauan jaksaa taistella.
(painetun lehden s.11-15)
|