Aikuisiällä jatko-opiskelijaksi
Melkein kaksikymmentä vuotta yritysviestinnän opetusta
HKKK:ssa, erilaisissa koulutuskeskuksissa ja yrityksissä
on niin pitkä aika, että siinä ajassa ehtii pyöritellä
kaikki tuntemansa lähestymistavat ja kokeilla kaikkea pedagogista
kivaa. Tuon kaiken kokeneena jossakin vaiheessa minulle tuli ajatus,
että haluaisin tietää ja osata enemmän. Siitä
virisi ajatus ryhtyä “aikuisiällä”
jatko-opiskelijaksi. Haaveen toteutusta helpotti se, että
vuonna 1996 tuli mahdolliseksi aloittaa tohtoriopinnot suomen
kielessä ja viestinnässä Helsingin kauppakorkeakoulussa,
omassa työpaikassani. Vuodet 1996:sta lähtien
ovat olleet minulle työn- ja opiskeluntäyteistä
aikaa: olen opiskellut osaksi työn ohessa ja osaksi olen
ollut lehtorinvirasta vapaana (3,5 vuotta yhtäjaksoisesti).
Aika on ollut oman kehittymisen kannalta erittäin antoisaa,
mutta ratkaisuuni on liittynyt myös sellainen kääntöpuoli,
että olen apurahatutkijana menettänyt eläke-eduistani
jonkinmoisen siivun. Olen niin muodoin ottanut iloisena vastaan
uutiset aloitteesta kohentaa apurahatutkijoiden asemaa.
Ihminen kuitenkin on jossain määrin suunnitelmallinen
ja pyrkii perustelemaan elämänvalintansa, ainakin itselleen.
Olen vakuuttanut itseni täysin ratkaisuni oikeellisuudesta
ja olen huomannut, että nyt palattuani opettamaan teen monia
asioita eri tavalla kuin aiemmin: esimerkiksi lähestyn kurssin
asiasisältöjen hahmottamista eri tavalla, osaan mielestäni
rajata ongelmakokonaisuuksia entistä paremmin enkä yritäkään
mahduttaa yhteen luentosarjaan enempää kuin on kenenkään
kannalta tarpeen ja järkevää.
Tutkijaksi kouluttautuminen on tuonut elämääni
paljon muutakin mukavaa: olen tutustunut oman yliopistomme tutkijoihin
ja professoreihin, olen päässyt monitieteisiin keskustelupiireihin
ja olen päässyt ainutkertaisesti hyödyntämään
täällä pääkaupunkiseudulla kokoontuvia
tutkijaryhmiä. Ajatteluani ovat vieneet eteenpäin niin
Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksen tutkimusseminaarit
kuin Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen tekstipiirikin, puhumattakaan
oman laitoksemme, Kielten ja viestinnän laitoksen tutkimusmyönteisestä
ilmapiiristä.
En malta olla mainitsematta vielä tätä: elämäni
on toisenlaista myös siltä osin, että tutkimuskauteni
aikana totutin itseni siihen, että työtä tehdään
työpaikalla ja vapaa-aika on tarkoitettu itselleni, perheelleni
ja ystävilleni. Ja – puhun nyt vain omasta puolestani
– kivaa on ollut! Tosin työpäiväni ovat olleet
pitkiä, mutta elämän uudelleen jäsentäminen
on sopinut minulle, jolla lapsista toinen on jo aikuinen ja toinen
lukiota käyvä teini. Perheeni on takuulla saanut minusta
mukavamman juttutoverin tällä järjestelyllä.
Haluan kannustaa muitakin kollegoitani tekemään asioita
joltakin osin toisin kuin on tottunut seuraavin professori Markku
Ojasen sanoin (kirjassa Elämän mieli ja merkitys).
Olen kiinnittänyt nämä lauseet työhuoneeni
seinälle ja yritän muistaa elää niiden mukaan
edes joltakin osin (lue: tanssin enemmän kuin ennen, sauvakävelen,
hiihdän ja nautin puutarhastani). Tosin nyt kun väitöskirjan
loppuluvut häämöttävät, viimeinen kohta
Ojasen teeseistä on tavoittamattomissa. Mutta se kohta onkin
niitä “sitku”-asioita.
Anna aikaa rakkaimmalle harrastuksellesi.
Tiedosta hyvät asiat elämässäsi.
Liiku.
Ilahduta muita.
Osallistu vapaaehtoistyöhön.
Pysähdy, lepää ja laiskottele.
Marja-Liisa Kuronen
lehtori, Helsingin kauppakorkeakoulu
(painetun lehden s. 25)
|