Strategioista opinnoiksi:
Yliopistopedagogiikka vuonna 2002
Vuosi sitten yliopistot valmistelivat opetusministeriön
pyytämiä perustutkintojen ja -opetuksen kehittämisstrategioita.
Tämän vuoden alkupuolella Yliopistonlehtorien liitossa tutkittiin
strategioita ja yritettiin selvittää, millainen kuva niistä
välittyy opetuksesta, ohjauksesta ja opetustaitojen kehittämisestä.
Strategioissa yliopistot asettavat tavoitteekseen hyvän opetuksen
ja yhtenä keinona tähän pääsemiseksi nähdään
opettajakunnan kouluttautuminen. Mielikuva strategioista onkin se, että
opetuksen kehittämistyötä on tehty paljon ja että
yliopistot esittävät hyviä suunnitelmia tulevaisuuden varalle.
Koulutustarjonnan määrä on mielenkiintoinen sen takia,
että kun Yliopistonlehtorien liitto vuonna 1998 hyväksyi yliopistopedagogisen
tavoiteohjelman, opintoja ei ollut tarjolla kovin monessa paikassa eikä
koulutusvaatimusta pidetty tärkeänä. Nyt opintoja on tarjolla
laajasti kautta maan ja niitä kohdennetaan yliopiston opetusalueiden
mukaan.
Noin kymmenen yliopistoa tarjoaa jossain muodossa 15 tai 35 ov:n yliopistopedagogiset
opinnot. Näiden joukossa ovat lähes kaikki monitieteiset yliopistot
(HY, JY, OY, TaY, TY, ÅA,), osa teknillisistä korkeakouluista
(LTKK, TKK), taideyliopistoista Taideteollinen korkeakoulu ja Sibelius-Akatemia
jossain muodossa. Näiden lisäksi Joensuun yliopisto kartoittaa
mahdollisuuksia suorituksen järjestämiseen ja Kuopion yliopistossa
voi suorittaa 40 ov:n PD-opinnot. Kauppakorkeakouluilla on myös koulutusta,
osittain yhteistyössä muiden yliopistojen kanssa. Opetuksen
kehittäminen vaatii pitkäaikaista työtä, jossa Oulun
yliopisto on kunnostautunut vanhastaan. Siellä on ollut systemaattisesti
saatavilla paljon erilaista koulutusta ja tukea sekä yksittäisille
opettajille että yksiköille.
Erittäin monipuolisia opintoja tarjotaan Helsingin ja Oulun yliopistoissa
sekä Teknillisessä korkeakoulussa. Jyväskylän yliopisto
tarjoaa monipuolisia reittejä opintojen suorittamiseen opetuksen
laatuhankkeen puitteissa. Vaikuttavaa on Teknillisen korkeakoulun kunnianhimoinen
ja monipuolinen kehittämisohjelma sekä sitoutuminen systemaattiseen
koulutukseen: tavoitteena on kaikkien uusien vakinaisten opettajien koulutus
(15 ov:n opinnot) niin, että vuoteen 2010 mennessä kaikki korkeakoulun
vakinaiset opettajat ovat läpikäyneet opettajankoulutuksen.
Tämä tuntuu tärkeältä viestiltä, erityisesti
kun se tulee yliopistosta, jossa on paljon opettajia. Myös Åbo
Akademi pyrkii kouluttamaan koko opettajakunnan projektirahan turvin.
Jos opettajat vapaaehtoisesti panostavat koulutukseen ja yliopistoilla
on tavoite kouluttaa henkilöstöään, panostuksesta
pitäisi seurata se, että opetusansiot meritoivat virkoihin ja
että niillä on vaikutus palkkoihin. Toinen kysymys on, minkä
verran pedagogisia opintoja voidaan vaatia virkaan nimitettäessä.
Keskustelu tästä kysymyksestä on vielä auki, mutta
kansainvälisesti on esimerkkejä arvostetuista tiedeyliopistoista,
joissa opetushenkilökunnalta vaaditaan pedagogista koulutusta. Esimerkiksi
University College London (UCL) vaatii uusien opettajien osallistumista
1-3 vuoden koulutukseen, ellei opettajalla ole muualta saatua vastaavaa
koulutusta. Ohjelmaan kuuluu työpajatyyppistä opetusta, opetusportfolion
laatiminen ja ylläpito, mentorointia ja palautetta sekä arviointi.
Ruotsissa suunnitellaan 10 ov:n pakollisia opintoja, jotka pitäisi
suorittaa viimeistään vuoden kuluttua nimityksestä. Norjassa
vaaditaan kuuden ov:n koulutus.
Uusi tutkinnonuudistus tuo omat haasteensa opetukselle ja ohjaukselle.
Jos kaikki komiteanmietinnön tavoitteet tutkintojen sisällöstä
ja rakenteesta, mm. jatko-opintokelpoisuuden antavasta ja työelämärelevantista
alemmasta tutkinnosta, opintojen tiivistämisestä ja opintoaikojen
lyhentämisestä pystytään toteuttamaan, vaaditaan systemaattista
opetuksen ja ohjauksen kehittämistä ja paljon aikaa ohjaukselle.
Tämä kaikki vaatii vuosi sitten esitettyjen strategioiden toteuttamista
täydessä laajuudessa.
Yliopistojen yhdeksi haasteeksi muodostuu, kuinka hyödyntää
opettajakunnan suuri kiinnostus pedagogisiin opintoihin ja kuinka parhaiten
järjestää koulutus, joka antaisi opettajankelpoisuuden.
Opettajakunta on kiinnostunut opinnoista, jotka ovat kiinni opetustyön
arjessa ja joissa voi kehittää omaa työtään ja
tällä hetkellä keskustellaankin tältä pohjalta
korkea-asteen pedagogisesta koulutuksesta. Yliopistot laajalla rintamalla
ja jotkut ammattikorkeakoulut ovat kiinnostuneita järjestämään
opinnot. Yhden onnistuneen mallin järjestelyihin saa Jyväskylän
yliopistossa toteutetuista aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista,
joissa erilaiset aikuiskouluttajat tai aikuiskouluttajiksi valmistuvat
opiskelevat henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan omaa työtään
ja opetuskäsitystään kehittäen seminaareissa, oppimisryhmissä
ja etäopintoina.
Tuula Hirvonen
lehtori, Jyväskylän yliopisto
(painetun lehden s. 18)
|