Kohtuullista ja huonoa
Työmarkkinaratkaisuja on tehty tiuhaan tahtiin. Valpas-ratkaisusta,
tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta ja siihen perustuvasta valtion keskustason
virkaehtosopimuksesta on jo päätetty. Yliopistojen järjestelyvaraneuvottelut
odottavat vuoroaan. Ratkaisuihin sisältyy kohtuullisia elementtejä,
mutta myös heikkouksia.
Eduskuntavaalit ovat keväällä. Työmarkkinasopimukset
olivat katkolla tammikuun 2003 lopussa. Eduskuntavaalikampanjaa ja työmarkkinaneuvotteluja
ei haluttu samanaikaisesti. Tämän takia pääosa työmarkkinaratkaisuista
tehtiin jo nyt. Ajoitukseen vaikutti myös se, että kokonaisratkaisuun
liittyy lainsäädännöllisiä toimia, jotka vaativat
oman aikansa.
Heikko suoritus
Vuonna 1999 julkaistu valtion palkkaseurantatyöryhmän Valppaan
raportti osoitti selvästi, että valtiolla avustavissa ja suorittavissa
portaissa olevien palkkakilpailukyky on vähintään tyydyttävä.
Johto- ja asiantuntijatehtävissä olevilla palkkakilpailukyky
on sen sijaan huono. Kaikista huonointa palkkakilpailukyky on työnantajan
käsityksen mukaan yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevilla. Valpas-raportin mukaan yleisesti ottaen palkkakilpailukyky heikkenee
koko ajan palkkaluokissa ylöspäin mentäessä. Suurimmillaan
poikkeamat yksityisestä sektorista olivat kymmeniä prosentteja.
Valpas-raportin sanoma oli selvä: Valtiolla vallitsee palkkauksessa
kaksoisepätasapaino.
Valpas-raportin linjauksia on toteutettu täysin raportin tulosten
ja hengen mukaisesti vuosien 2001 ja 2002 alusta. Korotukset painottuivat
tuolloin yläpäähän, joskin kaikki ryhmät saivat
jonkinlaisen korotuksen. Mitään suuria korjauksia ei miltään
osin tehty. Suurimmillaan taulukkokorotukset ovat olleet yhteensä
muutamia prosentteja. Aikaisemmat Valpas-korotukset eivät todellakaan
ratkaisseet valtion yläpään palkkaongelmaa.
Ennen Tupon syntyä 14.11.2002 ratkaistiin valtion työmarkkinaosapuolten
toimesta, miten Valpasta toteutetaan ensi ja sitä seuraavana vuonna.
Valpas-korotukset tai oikeastaan pitäisi puhua ns. Valpas-korotuksista
suuntautuvat taulukkokorotuksina vain palkkaluokassa A24 ja sitä
alemmissa palkkaluokissa oleviin. Valtion yläpää, jonka
on todettu olevan kaikista suurimmassa korotustarpeessa, jätetään
nyt täysin ilman Valpas-korotuksia. Kyseessä on siis keski-
ja matalapalkkaratkaisu, joka on omiaan lisäämään
valtiolla todettua palkkauksellista kaksoisepätasapainoa. Työmarkkinatoiminnassa
tehdään joskus ihmetystä herättäviä ratkaisuja.
Mielestäni AKAVA-JS:n ei ole syytä olla kovin riemuissaan
tapahtuvasta, jos melko suuri osa sen jäsenistä syrjäytetään
ja toisaalta on muita ei-akavalaisia järjestöjä, joidenka
koko jäsenkunta käytännössä saa nyt Valpas-korotuksen.
Itse en voinut hyväksyä tällaista mielestäni selvästi
Valpas-raportin vastaista ratkaisua. Jätinkin AKAVA-JS:n valtion
neuvottelukunnalle 14.11.2002 eriävän mielipiteen, jossa korostin
Valpas-raportin sanomaa ja sitä, että myös palkkaluokista
A24 ylöspäin tulee nyt saada korotus.
Tuporatkaisu
Kaksivuotisen hyvin kattavan tulopoliittisen kokonaisratkaisun synty
varmistui joulukuun alkupäivinä. Tuporatkaisu sisältää
palkankorotuselementtejä samoin kuin eräitä muita uudistuksia.
Valtiovalta sitoutui lievään tuloveroalennukseen. Kokonaisratkaisuun
liittyen työmarkkinaosapuolet korostavat mm. tiedekorkeakoulujen
voimavaroja.
Akavalaiselta kannalta tulopoliittinen kokonaisratkaisu on vähintään
kohtuullinen. Kumpanakin sopimusvuotena yleiskorotus on sekalinjainen.
Euromääräisen ja prosentuaalisen korotuksen raja on siirretty
kuitenkin niin alas (taitepiste 1.577 euroa/kk), että yleiskorotusten
profiili on lähes prosentuaalinen.
Tuporatkaisuun sisältyy myös liittoerä kumpanakin sopimusvuotena.
Varsinkin ensimmäisenä vuotena liittoerä on melko iso,
jolloin sillä pystytään hoitamaan alakohtaisia tarpeita.
Ensimmäiseen sopimusvuoteen sisältyy akavalaiselta kannalta
vähemmän hyvä tasa-arvoerä (=matala- ja naispalkkaerät),
jonka vaikutus on kuitenkin melko vähäinen.
Valtion virkaehtosopimus ja järjestelyvarat
Lauantaina 30.11.2002 solmittiin valtion virkaehtosopimus vuosiksi 2003-2004.
Sopimus merkitsee samalla työrauhavelvoitetta kyseiseksi ajaksi.
Valtion keskustason virkaehtosopimukseen sisältyy korotusten lisäksi
monia muita elementtejä. Sopimuksen perusteella asetetaan useita
työryhmiä eri kysymyksiä selvittämään.
Keskeinen elementti virkaehtosopimuksessa on uusien palkkausjärjestelmien
käyttöönoton edistäminen. Osapuolet ryhtyvät
toimenpiteisiin, joiden avulla vuoden 2003 loppuun mennessä tehdään
mahdollisimman laajasti virkaehtosopimukset tehtävän vaativuuteen
sekä henkilökohtaisen työsuorituksen ja pätevyyteen
perustuvan uuden palkkausjärjestelmän käyttöönottamisesta.
Uuden palkkausjärjestelmän käyttöönotto edellyttää
kuitenkin aina virasto- tai hallinnonalakohtaista sopimusta, joka yliopistojen
osalta käsitellään AKAVA-JS:n yliopistojaostossa.
Valtion virkaehtosopimus on palkankorotustasoltaan tulopoliittisen kokonaisratkaisun
mukainen. Prosentuaalinen yleiskorotus on 1.3.2003 lukien 1,8 %.Tupon
mukaisesta vuoteen 2003 kohdistuvasta 0,8 %:n liittoerästä siirrettiin
0,1 %-yksikköä keskustason käyttöön. Tällä
0,1 %-yksiköllä kehitetään luottamusmiesjärjestelmää
ja matkustussääntöä. Käyttöön otetaan
matkapäiväkorvaus viikonloppuun kohdistuvien virkamatkojen osalta,
mikäli matkustusaika on vähintään 5 tuntia. Matkapäiväkorvauksen
määrä on 40 euroa.
Yliopistosektorin käytettävissä olevan 0,7 %:n järjestelyvaran
(=liittoerä) ja tasa-arvoerän osalta neuvottelut ja sopiminen
on siirretty vuoden 2003 alkuun.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
3.12.2002
(painetun lehden s.33-34)
|