Sitä saatiin, mitä tilattiin?
Valtion palkkaseurantatyöryhmän loppuraportti julkistettiin
17.12.1999. Tässä niin sanotussa Valpas-raportissa todettiin,
että avustavissa tehtävissä olevien palkkakilpailukyky
on valtiolla hyvä ja ammattitehtävissäkin keskimääräistä
parempi. Sen sijaan johto- ja asiantuntijatehtävissä sitä
pidettiin keskimääräistä huonompana ja yliopistoissa
erityisen huonona.
Valpas-selvityksessä esiin tulleita palkkauksellisia ongelmia on
sittemmin pyritty korjaamaan kahdella Valpas-ratkaisulla, jotka ovat perustuneet
pääsopijajärjestöjen ja valtion työmarkkinalaitoksen
väliseen sopimukseen.
Valpas-I sisälsi kahden ensimmäisen ikälisän aikaistamisen,
palkka-asteikkojen korjauksen sekä järjestelyvaraerän ja
Valpas-II palkka-asteikkojen tarkistuksen ja järjestelyvaraerän.
Molempien Valppaiden keskeisin osio oli palkka-asteikkojen tarkistus.
Tarkistukset toteutettiin koko A-asteikon kattavina siten, että ne
olivat lähes nimellisiä aina palkkausluokkaan A23 asti. Tästä
ylöspäin korotukset kasvoivat luokka luokalta ollen asteikon
yläpäässä varsin tuntuvia. Yliopistoissa suurimpiin
voittajiin kuului professorikunta.
Professorien saamat korotukset olivat luonnollisesti erinomainen asia,
mutta keskeiseksi epäkohdeksi jäi se, että samaan aikaan
pääosa asiantuntijatehtäviä tekevistä yliopistojen
työntekijöistä sai asteikkotarkistusten myötä
kukkaroonsa vain hippuja tai korkeintaan murusia.
Tieteentekijöiden liitto vaati heti jo Valpas I:n jälkeen,
että seuraavat Valpas-korotukset tulee painotetusti suunnata palkkausluokkiin
A18-A24, koska yliopistojen palkkausjärjestelmäkokeilut olivat
osoittaneet, että juuri em. palkkaluokissa työskentelee runsaasti
sellaisia korkeasti koulutettuja asiantuntijaryhmiä, joiden palkkaus
vastaa poikkeuksellisen huonosti tehtävien vaativuutta. Lisäksi
perusteluna ko. vaatimukselle oli, että pääosa yliopistojen
akavalaisista on juuri näissä palkkaluokissa.
Kuten tiedetään Valpas-II ei toteutunut liiton toivomalla
tavalla.
Valtion työmarkkinalaitos ja pääsopijajärjestöt
sopivat äskettäin päättyneiden tulopoliittisten sopimusneuvottelujen
yhteydessä Valpas III:sta eli valtionhallinnon palkka-asteikkojen
rakenneuudistuksesta vuosille 2003 ja 2004. Valpas-III:n toteuttamisen
yhteydessä A-asteikkoja päätettiin korjata 1.3.2003 ja
1.3.2004 lukien.
Korotukset suunnataan A-asteikossa ainoastaan luokkiin A10-A24. Korotusten
profiili on molempina vuosina sama. Selvästi suurimmat korotukset
suunnataan luokkiin A19-A23. Näissä luokissa palkkoja korotetaan
sopimuskaudella yhteensä noin 1,5-2 prosentilla luokasta riippuen.
Valpas-korotukset tulevat tupossa sovittujen yleiskorotusten, liittoerien
ja tasa-arvoerien päälle ja ne sisällytetään
yleiskorotusten ohella uusiin palkkataulukoihin.
Nyt siis saatiin, mitä tilattiin, vai saatiinko? Ei aivan, koska
luokkiin A18-A24 suuntautuneet korotukset jäivät pieniksi. Ne
eivät poista alipalkattujen asiantuntijaryhmien heikkoa palkkakilpailukykyä
yliopistoissa. Asteikkoratkaisu oli kuitenkin oikeansuuntainen ja oikeudenmukainen,
erityisesti, kun ottaa huomioon kahden ensimmäisen Valpas-ratkaisun
painotukset.
Klaus Sundbäck
toiminnanjohtaja,
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 35)
|