Tulosohjaus
suurennuslasin alla
Kokemuksemme tulosohjauksesta ovat varsin tuoreita, ja opetusministeriön
yliopistojen perusrahoituksen jaossa käyttämää
rahanjakomallia tullaan soveltamaan täysimääräisenä
vasta vuonna 2003. Olemme siis edelleen uuden järjestelmän
sisäänajovaiheessa. Rahanjakomallit näyttävät
tulleen jäädäkseen. Keskustelu mallien ympärillä
jatkuu kuitenkin, ja opetusministeriö onkin asettanut työryhmän,
jonka on määrä tutkia nykyinen malli perinpohjaisesti
ja tehdä parannusehdotuksia. Tulevaisuus sitten näyttäköön,
minkä muodon mallit käytännössä saavat.
On tärkeää, että yliopistot voivat suunnitella
toimintaansa pitkällä tähtäimellä. Yliopistojen
koulutusohjelmat ovat useiden vuosien mittaisia, joten määrärahoissa
tapahtuva suuri vaihtelu häiritsee koulutusta merkittävästi.
Yliopistot kaipaavat siis nimenomaan jonkinasteista vakautta.
Tätä voidaan kutsua myös strategiseksi suunnitteluksi.
Mallin kiinteästä osasta voidaan sopia eri tavoin ja
sen suuruudesta keskustella. Yliopistot saavat 85 % valtion maksamasta
kokonaisrahoituksestaan nykyisen jakomallin perusteella. Malli
koostuu laajuustekijästä (19 %), joka on riippuvainen
yliopiston suuruudesta, tutkintopohjaisesta rahoituksesta(76%)
sekä toimintasidonnaisesta perusrahoituksesta(5%), johon
sisältyvät mm. tutkijakoulut. Malli kattaa tutkintomäärien
sekä tavoitteet (painoarvo 2/3) että toteutumat(painoarvo
1/3).
Tutkintomäärätavoite tasapainottaa mallin suhdeluvut.
Tutkintomäärätavoitteen osuuden avulla opetusministeriö
pitää yllä tiettyä vakautta, mutta samalla
se tarjoaa mahdollisuuden ohjailuun. Jos tutkinnolla olisi kiinteä
hinta ja määrärahat maksettaisiin tutkintojen toteutuman
perusteella, johtaisi se siihen, että opetusministeriön
budjetti sekä ylitettäisiin että alitettaisiin,
ja määrärahojen jakoon syntyisi suuria vaihteluja.
Eri keskusteluissa on tullut esiin, että rahanjakomallin
kiinteä osa voisi olla suurempi, ja että tuloksellisuuslisä
voisi liittyä aidommin tulokseen eli sillä voitaisiin
todella palkita hyvää tulosta tekevät. Tuloksellisuuslisää
voi ansaita osoittamalla, että tutkimuksessa tai opetuksessa
on saatu aikaan hyviä tuloksia. Valtion perusrahoitusosuuden
ylittävään osaan (15%) sisältyvät mm.
tärkeät kansalliset koulutusohjelmat, kansalliset projektit,
uudet hankkeet jne. Mikäli näiden tehtävien katsotaan
olevan suhteellisen pysyviä, niiden tulisi sisältyä
yliopistojen rahanjakomallin kiinteään osaan.
Muuttuvassa maailmassa yliopistoille osoitetaan yhä uusia
tehtäviä. Niitä on vaikea sijoittaa yksinkertaiseen
tulosohjausjärjestelmään, joka pohjautuu esim.
pelkkiin tutkintoihin. Uudet tehtävät tulee sisällyttää
malliin uuden strategisen ohjausrahoituksen muodossa. Mietintönsä
opetusministeriölle viime vuoden marraskuussa jättänyt
työryhmä ehdottaa mm., että yliopistojen on jatkossa
panostettava englanninkieliseen opetukseen (15 % väittelevistä
tulisi olla ulkomaalaisia), laajempaan opiskelija- ja opettajavaihtoon
ulkomaisten yliopistojen kanssa sekä opetuksen laatuun siten,
että opetus, opintojen ohjaus ja muut keskeiset palvelut
tukevat opintojen tehokasta etenemistä ja opiskelijoiden
integroitumista opintoihin. Ehdotuksien toteuttamiseen tarvittaisiin
25 miljoonaa euroa, mistä summasta yliopistot itse kokoaisivat
kaksi kolmasosaa nykyisiä rahanjakoperusteitaan muuttamalla.
Yliopistojen perusrahoitus on kuitenkin nykyisellään
niin niukka, ettei niille tulisi tässä vaiheessa sälyttää
uusia tehtäviä ilman tehtävien kustannukset kokonaan
kattavaa lisärahoitusta.
Bolognan sopimus on nyt edennyt Bolognan prosessiksi, jossa keskustellaan
tutkintojen sisällöistä, ja joka koskettaa yliopistoja
mitä suurimmassa määrin. Eräs Bolognan prosessin
vaikeimmista kysymyksistä koskee perustutkinnon sisältöä
ja ammatillista statusta. Meillä on jo kolmivuotinen kandidaatin
tutkinto, joka voi toimia uuden perustutkinnon pohjana, mutta
nykyisellään kandidaatin tutkinto on vain välitavoite
maisterin tutkintoon tähdättäessä. Jos tutkinnosta
tehtäisiin selvemmin ammatillisesti suuntautunut, sen sisältö
pitäisi laatia uudelleen, ja siihen täytyisi liittää
uudenlaisia kursseja. Uusien kurssien luominen ei liene kovin
monimutkaista, mutta sitä vaikeampaa onkin päättää,
mitkä entisistä kursseista jätettäisiin pois.
Bolognan prosessi on tähän saakka edennyt ministeritasolla,
mutta nyt alkaa olla aika ottaa keskusteluun mukaan ne, jotka
käytännössä tekevät työtään
koulutuksen parissa. Näyttää ilmeiseltä, että
uusi kolmivuotinen tutkinto tullaan huomioimaan myös rahanjakomallissa.
Björn Fant
puheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 3)
|