Resultatstyrningen
under luppen
Vår erfarenhet av resultatstyrningen är inte speciellt
lång och den resursfördelningsmodell för basfinansieringen
som undervisningsministeriet nu använder kommer att tillämpas
till 100% först år 2003. Detta betyder att vi fortfarande
befinner oss i en inkörningsperiod vid övergången
från det gamla systemet till ett nytt. Som det nu ser ut
har resursfördelningsmodellerna kommit för att stanna.
Diskussionen kring modellerna fortsätter dock och undervisningsministeriet
har tillsatt en arbetsgrupp som skall gå igenom den nuvarande
modellen och komma med förslag till förbättringar.
Framtiden får sedan utvisa hur modellerna överlever.
Det är viktigt för universiten att kunna ha en långsiktig
planering. Universitetens utbildningsprogram är långsiktiga
och stora variationer i resurstilldelningen stör allvarligt
utbildningen. Det som universiteten alltså behöver
är en viss stabilitet. Detta kan man också kalla för
en strategisk planering. Den stabila delen i en modell kan överenskommas
på olika sätt och dess storlek kan diskuteras. Med
den nuvarande modellen för fördelningen av basresurserna
fördelas 85 % av statens totala budgetandel till universiteten.
I modellen har man en skalningsfaktor (19 %), som beror på
universitetens storlek, en examensberoende del (76 %) samt en
verksamhetsdel (5 %) som bl.a. innehåller forskarskolorna.
Modellen innehåller både antalet överenskomna
examina (tyngden 2/3) samt antalet utförda examina (tyngden
1/3).
Antalet överenskomna examina i modellen stabiliserar förhållandena.
Med denna andel upprätthåller undervisningsministeriet
en stabilitet samtidigt som denna andel ger en möjlighet
till styrning. Följden av ett fast pris för examen och
en betalning enligt utförda examina skulle vara både
över- och underskridningar av undervisningsministeriets budget
samt stora fluktuationer i resurstilldelningen. I olika diskussioner
har det framkommit att den stabila delen i resursfördelningsmodellen
kunde vara större och att resultatdelen kunde vara mera äkta
så, att den verkligen belönar dem som gör goda
resultat. Resultattillägg kan fås enligt uppvisade
goda resultat i forskningen eller undervisningen. Den andel av
den statliga finansieringen (15 %) som ligger utanför basfinansieringsmodellen
är bl.a. viktiga nationella utbildningsprogram, nationella
projekt, nya satsningar o.dyl. I den mån dessa uppgifter
bedöms som relativt permanenta kunde de ingå i den
stabila delen av universitetens resursfördelningsmodell.
Den föränderliga världen gör att universiteten
åläggs nya uppgifter. Dessa är svåra att
behärska i en enkel resultatsstyrnigsmodell, där t.ex.
endast examina finns med. Nya uppgifter måste föras
in som nya strategiska styrmedel. Den arbetsgrupp som i november
senste år överlämnade sitt betänkande till
undervisningsministern föreslår bl.a. att universiteten
skall satsa på engelskspråkig undervisning (15 % av
doktoranderna borde vara utlänningar), större student-
och lärarutbyte med utlandet samt en effektivare undervisning
där handledningen förbättras. Detta skulle finansieras
med 25 miljoner euro varav universiteten själva skulle stå
för 2/3 genom en omfördelning av resurserna. I det kärva
läge som universitetens basfinansiering befinner sig borde
man inte ålägga dessa nya uppgifter utan tilläggsanslag
för hela uppgiften.
Bologna-avtalet som nu gått över i en Bologna-process,
där man diskuterar examens innehåll, berör i högsta
grad universiteten. En av de svåraste frågorna i Bologna-processen
är grundexamens innehåll och yrkesmässiga status.
Vi har redan en 3-årig kandidat-examen, som kan fungera
som en modell för en ny grundexamen, men kandidatexamen utgör
för tillfället bara ett etappmål inför magistersexamen.
En yrkesinriktning av examen kräver en ny uppläggning
och införande av nya kurser. Det är kanske inte speciellt
svårt att komponera nya kurser, med det svåra är
att välja ut vilka av de gamla som kan lämnas bort.
Bologna-processen har hittills drivits på ministernivå,
men nu börjar det bli dags att i denna få med dem som
praktiskt jobbar med utbildningen. De förefaller uppenbart
att denna 3-åriga examen även kommer att tas med i
resursfördelningsmodellen.
Björn Fant
ordförande
Forskarförbundet
(painetun lehden s.4)
|