Professoreille eettiset ohjeet
Professoriliitto on laatinut Professorin eettiset ohjeet. Runsaasti
mediatilaa saaneet ohjeet julkistettiin tiedotustilaisuudessa
21. joulukuuta. Liiton valtuusto oli ne yksimielisesti hyväksynyt
kokouksessaan marraskuun lopussa..
Professoriliiton puheenjohtajan Juhani Keinosen mielestä
ohjeiden laatimisen lähtökohtana on ollut halu tarkastella
eettisiä kysymyksiä yksilölähtöisesti
yliopistojen ydintoimintojen ja professorien työn kautta.
Professoreilta edellytetään paitsi tieteellistä
pätevyyttä myös opetustaitoa, hallinnollista kyvykkyyttä
ja ihmissuhdetaitoja.
- Liitto pyrkii ohjeiden avulla kiinnittämään
paitsi professorien myös muun henkilöstön, opiskelijoiden
sekä suuren yleisön huomiota yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa
tehtävän työn arvoperustaan. Ohjeet on pyritty
tekemään lyhyiksi yleisohjeiksi. Niillä ei pyritä
antamaan tutkimuseettisiä ohjeita yksittäisissä
sinänsä tärkeissä asioissa vaan antamaan keskustelulle
yleiset reunaehdot, toteaa puheenjohtaja Juhani Keinonen.
Tutkimuseettinen neuvottelukunta on laatinut viitisen vuotta
sitten menettelyohjeet hyvän tieteellisen käytännön
loukkausten ja tieteellisessä tutkimuksessa ilmenevän
vilpin ehkäisemiseksi, käsittelemiseksi ja tutkimiseksi.
Eettisten arvojen pohdiskelu on ollut viime aikoina pinnalla myös
monissa ammattiliitoissa.
Professoriliiton hallitus asetti alkuvuodesta 2001 työryhmän
valmistelemaan professorin eettisiä ohjeita. Työryhmän
puheenjohtajana toimi liiton hallitukseen kuuluva Marja-Leena
Piitulainen (germaaninen filologia, Tampereen yliopisto) sekä
jäseniä professorit Timo Airaksinen (käytännöllinen
filosofia, Helsingin yliopisto) ja Veikko Porra (sähkötekniikka,
Teknillinen korkeakoulu).
Professorin
eettiset ohjeet
Yleisiä lähtökohtia
Tieteellisestä tiedosta on tullut suuri tulevaisuutta muovaava
muutosvoima, joka vaikuttaa jatkuvasti yksityisten ihmisten ja
koko yhteiskunnan kehitykseen.
Tiedeyhteisön perusarvoja ovat tieteen perinnön vaaliminen
ja kehittäminen, tulosten totuudellisuus ja julkisuus, tiedon
jatkuva kriittinen arviointi ja kaikkien yhdenvertainen oikeus
tieteen tulosten soveltamiseen ja kehittämiseen.
Tieteellinen tutkimus pyrkii luotettavaan tietoon ihmisestä,
luonnosta ja yhteiskunnasta. Silti tieteellisen tiedon soveltamisen
pitkäaikaisia vaikutuksia yhteiskunnassa ja luonnossa on
vaikea ennustaa. Professorilla on vastuullinen asema tieteen soveltamista
koskevassa päätöksenteossa ja soveltamisesta mahdollisesti
koituvien haittojen ennakoinnissa.
Professorin ammattikuva
Professorit muodostavat yliopistojen ja tutkimuslaitosten tehtävien
kannalta ylimmän ja vastuullisimman henkilöstöryhmän.
Tämä asema määrittää professorien
oikeuksia ja velvollisuuksia tutkimuksessa ja opetuksessa.
Professorit ovat alansa keskeisiä tieteellisiä asiantuntijoita.
Heiltä edellytetään paitsi tieteellistä pätevyyttä
myös opetustaitoa, hallinnollista kyvykkyyttä ja ihmissuhdetaitoja.
Yhteiskunnassa tieteellisen tutkimuksen merkitys korostuu. Tämä
luo erityisiä vaatimuksia professorin harjoittamalle tutkimustoiminnalle,
tutkimuksen ohjaukselle ja tieteellisestä jälkikasvusta
huolehtimiselle. Antaessaan ylintä opetusta professori samalla
välittää tutkittua tietoa yhdessä opiskelijoidensa
kanssa yhteiskunnassa hyödynnettäväksi.
Professorien asema korkeinta tieteellistä asiantuntemusta
edustavana ryhmänä korostuu myös hallinnossa, jonka
tulee palvella yliopistojen varsinaisia tehtäviä.
Ulkoisen rahoituksen ja yhteiskunnallisten palvelutehtävien
määrän lisääntyminen yliopistoissa on
muuttanut ja laajentanut professorien toimintaympäristöä
ja työnkuvaa.
PROFESSORIN EETTISET OHJEET
|
Professorin keskeinen arvolähtökohta
Professorin toiminnan tärkeimpänä arvolähtökohtana
on tieteen merkityksen, objektiivisen tiedon ja ymmärryksen
lisääminen professorien toimintaympäristössä
ja välillisesti koko yhteiskunnassa. Professorit edistävät
tällaisen arvolähtökohdan toteutumista.
Rehellisyys, vastuullisuus ja perusteltavuus
Professori on ammatissaan lahjomaton, oikeudenmukainen
ja rehellinen. Hän kantaa vastuun toiminnastaan, jonka
tulee olla avointa ja perusteltavaa.
Tiedon tuottaminen
Professorin työn keskeinen päämäärä
on uuden tieteellisen tiedon tuottaminen. Tieteellisessä
työssään professori noudattaa tiedeyhteisön
hyväksymiä menettelytapoja sekä totuudellisuuden,
kriittisyyden ja avoimuuden periaatteita.
Tiedon välittäminen
Professori huolehtii siitä, että tieteelliseen
tutkimukseen perustuva objektiivinen tieto leviää
julkaisujen ja opiskelijoiden välityksellä sekä
muilla keinoin koko yhteiskuntaan. Tiedon levittämistä
ei saa estää se, että tieto ei miellytä
kaikkia.
Professori ja opiskelija
Professori kohtelee opiskelijoita asiallisesti, tasa-arvoisesti
ja tasapuolisesti. Hän pyrkii antamaan opiskelijoille
parasta mahdollista opetusta ja ohjausta.
Professori ja kollegat
Professori suhtautuu kunnioittavasti kollegoihinsa ja
muihin työyhteisönsä jäseniin ja on
valmis yhteistyöhön heidän kanssaan.
Hyvä hallinto
Kantaessaan vastuuta yksikkönsä toiminnasta
professori toimii lakien ja hyvän hallintotavan mukaan
sekä kehittää hallinnollisia valmiuksiaan.
Esimiesasemassa hän on kannustava ja tasapuolinen alaisiaan
kohtaan.
Julkaisukäytäntö
Tutkimustulosten totuudellisuus ja asiallisuus ovat
professorin kunnia-asia. Professori ei saa vääristellä
tai plagioida tutkimustuloksia. Hänen tulee dokumentoida
tuloksensa huolellisesti ja mainita käyttämänsä
lähteet.
Professori pyrkii julkaisemaan tutkimustuloksensa. Professori
julkaisee vain sellaista, jonka hän itse voi hyväksyä.
Myös tilaustutkimukseen sisältyvät tieteelliset
tulokset tulee pyrkiä mahdollisuuksien mukaan julkaisemaan.
Yhteiskunnallinen tehtävä
Professori toimii vuorovaikutuksessa yhteiskunnan kanssa.
Yhteiskunnallisena asiantuntijana toimiessaan hän noudattaa
voimassa olevia normeja ja tiedeyhteisön hyväksymiä
periaatteita.
Itsensä kehittäminen
Professori kehittää jatkuvasti pätevyyttään
kaikilla toimintansa alueilla: tieteellisessä tutkimuksessa,
opetuksessa, hallinnollisissa tehtävissä ja yhteiskunnallisessa
palvelutoiminnassa.
|
(painetun lehden s. 8-10)
|