KOLUMNI
Pekka Pihlanto
Kannattaa tehdä
kunnon gradu
Viime vuoden lopulla syntynyt ministeriehdokkaan gradu-työtä
koskenut jupakka opetti ainakin sen, että jos opiskelija
aikoo politiikkaan, hänen kannattaa tehdä gradutyönsä
kunnolla. Muutoin on olemassa vaara, että sitä aletaan
viimeistään ministerinimityksen odottaessa riepotella
julkisuudessa. Yleensä opiskelijoilla lienee se käsitys,
että kunhan tutkinto on suoritettu, siihen sisältyvillä
suorituksilla ei ole myöhemmin mitään merkitystä.
Myös tarkastajat taitavat ajatella, että arvostelun
jälkeen gradua ei enää pöyhitä. Nyt kun
eettiset asiat ovat olleet näkyvästi esillä - Professoriliittohan
julkisti äskettäin eettiset ohjeensa - sallittaneen
gradu-jupakan antaman opetuksen yleinen pohdiskelu.
Ainakin itselleni on jäänyt epäselväksi,
miten kauan jälkikäteen graduun mahdollisesti liittyviä
epäselvyyksiä on mahdollista penkoa. Oli miten oli,
työssä mahdollisesti havaitulla vilpillä saattaa
kuitenkin olla myöhemminkin yleistä merkitystä.
Näin varsinkin jos tekijä on hakeutumassa korkeisiin
yhteiskunnallisiin tehtäviin. Vanhakin vilppi tai hutilointi
näet kertoo omaa tarinaansa tekijästään.
Mikä sitten on opiskelijan vastuu työstään,
jonka tarkastajat ovat siunanneet? Periaatteessa ongelma ei ole
vaikea - näyttökysymykset ovat asia erikseen. Jos tarkastajat
ovat olleet selvillä myöhemmin esiin nostetuista puutteista,
ei opiskelijalla ole käsittääkseni enää
vastuuta. Korkeintaan hänelle koituu häpeä huonosta
suorituksesta, mutta tarkastajat eivät voi tulla enää
katumapäälle ja muuttaa arvosteluaan.
Jos opiskelija on kuitenkin taitavalla peittelyllään
onnistunut harhauttamaan tarkastajat, jotka ovat suorittaneet
riittävän huolellisen tarkastuksen, opiskelija alkaa
olla heikoilla. Riittävän huolellisen tarkastuksen rajat
kertoo akateeminen käytäntö. Arvostelun lähtökohtaoletuksena
täytyy normaalisti olla opiskelijan rehellisyys. Eihän
ole kysymys rikostutkinnasta, vaan opintosuorituksen arvostelusta.
Ei voida vaatia, että tarkastaja lähtisi kirjastoon
tarkistamaan lähdeviitteitä teoksista, joita hän
ei ennestään tunne tai soittelisi haastattelututkimusta
arvostellessaan kohdeyritykseen varmistaakseen, että opiskelija
todella tunnetaan siellä. Tarkastajan ei myöskään
tarvitse suorittaa tietokoneajoja uudelleen, elleivät tulokset
vaikuta epäilyttäviltä. Jos toisenlaisia vaatimuksia
aletaan tosissaan esittää, yliopistojen resurssointi
joutuu aivan uuteen valoon.
Joku voi syystäkin paheksua, mikäli gradun kaivelu
saa alkunsa alhaisista, vaikkapa poliittisluontoisista motiiveista.
Tilanne on gradun tekijän kannalta kiusallinen ja voi vahingoittaa
hänen urakehitystään, mutta jos on epäiltävissä,
että hänellä ei ole puhtaita jauhoja pussissaan,
asiaa ei voi auttaa. Tutkinta kuitenkin puhdistaa vilpittömässä
mielessä toimineen opiskelijan maineen.
Edellä viitatun tapauksen osalta on sanottu, että koska
on mahdollisesti olemassa muita yhtä arveluttavia tapauksia,
on kohtuutonta nostaa tämä silmätikuksi. Selvää
kuitenkin on, että tällä seikalla ei ole merkitystä:
tässäkin on tyydyttävä siihen, että kaikki
väärinkäytökset eivät koskaan paljastu.
Ei myöskään voida ajatella, että ryhdyttäisiin
"tasapuolisuuden vuoksi" systemaattisesti tarkastamaan
uudelleen tietyn opettajan, laitoksen tai tiedekunnan hyväksymiä
graduja.
Kun siis yksittäistapaus nousee esiin, se on tutkittava.
Vaikka opiskelijaa tai tarkastajia ei voitaisikaan enää
"sakottaa", on kyllä mahdollista tarkastella kyseisen
laitoksen tai tiedekunnan noudattamia arvosteluperusteita ja ryhtyä
tarvittaviin toimenpiteisiin. Opintosuoritusten arviointi on kuitenkin
aina subjektiivista toimintaa ja arvostelukriteerit vain suuntaa
antavia. Siten ei liene mielekästä ryhtyä laatimaan
yksityiskohtaisia arvosteluohjeita. Nykyiset säännökset
ja tarkastajan ammattietiikka - sekä opiskelijan opiskeluetiikka
- riittävät. Tosin viimeksi mainittuun ei ole tähän
mennessä juurikaan kiinnitetty huomiota. Tasapuolisuuden
vuoksi ehkä pitäisi?
(painetun lehden s. 11)
|