Korkeakoulutuksen kansainvälistäminen edellyttää
lisää voimavaroja
Opetusministeriön marraskuussa julkistama Korkeakoulutuksen
kansainvälisen toiminnan strategia sisältää
suurisuuntaisia tavoitteita. Näitä on kuitenkin vaikeaa
saavuttaa ilman merkittävää lisäsatsausta
korkeakouluopettajien määrään, kouluttamiseen
sekä perusrahoitukseen.
Opetusministeriön 7.11.2000 asettama työryhmä,
jonka tehtävänä oli valmistella muuttuneen toimintaympäristön
huomioonottava korkeakoulutuksen kansainvälisen toiminnan
strategia, jätti muistionsa marraskuussa viime vuonna. Työryhmä
asettaa korkeakoulutuksen yleistavoitteeksi, että Suomi
on vuonna 2010 tunnettu ja vaikutusvaltainen osa eurooppalaista
koulutus- ja tutkimusaluetta ja menestyy globaalissa osaamiskilpailussa.
Koulutus nähdään yleisesti vahvana kilpailuvälineenä
koko maailmassa ja tämä ajattelutapa käy punaisena
lakana läpi koko muistion. Tässä kirjoituksessa
haluan ilman kriittisiä kommentteja esittää muutamia
pääkohtia työryhmän muistiosta, joka myös
on nähtävänä OPM:n julkaisuluettelossa nettisivuilla.
Tieteentekijöiden liitto on jättänyt asiasta lausuntonsa
opetusministeriölle.
Ongelmia ulkomaisten
opiskelijoiden sitouttamisessa
Koulutuksen kansainvälistyminen on 1980-luvusta lähtien
nostettu keskeiseksi koulutuspoliittiseksi tavoitteeksi. Tähän
on vaikuttanut Euroopan integraatioprosessi mutta myös yhä
voimistuva globalisaatioprosessi. Suomalaisen yhteiskunnan monikulttuuristuminen
tulee voimistumaan ja eri arvioiden mukaan maahanmuutto Suomeen
tulee lähivuosina edelleen kasvamaan. Työryhmän
mukaan Suomi ei voi jättäytyä kansainvälisen
kilpailun ulkopuolelle ja Suomen on osana kansainvälistä
yhteisöä kannettava vastuunsa maahanmuuttajista ja pakolaisista.
Koulutus- ja tutkimusjärjestelmien avaaminen edistää
näitä tavoitteita.
Suomea on viime vuosina rasittanut työttömyys, mutta
nyt meitä uhkaamassa työvoimapula, kun suuret ikäluokat
siirtyvät eläkkeelle vuosina 2005-2015. Ennusteen mukaan
60-64 -vuotiaiden ja 15-19 -vuotiaiden ikäluokkien erotus
on vuosina 2010-2017 vuositasolla 13 000-15 000 henkilöä,
kun nettomaahanmuutoksi on arvioitu 3 000 henkilöä vuodessa
aina vuoteen 2010 asti. Uhkaava työttömyys, luonnollinen
maahanmuutto ja yleinen taloudellinen kilpailukyky sanelee, että
Suomen on panostava korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainväliseen
kilpailukyvyn parantamiseen. Ulkomaisten opiskelijoiden saaminen
maahan on yksi keino lisätä työvoiman saatavuutta,
sillä opiskelu maassa tutustuttaa ja sitouttaa opiskelijan
muita maahanmuuttajia helpommin suomalaiseen yhteiskuntaan ja
työelämään.
Nykytilanteesta on kuitenkin syytä huomauttaa, että
Suomessa jo asuvien maahanmuuttajien osaamista ei ole täysin
hyödynnetty. Maahanmuuttajista oli vuonna 2000 työttöminä
lähes 34 prosenttia eli noin 13 100 henkilöä. Näistä
lähes viidenneksellä on korkea-asteen koulutus ja 36
prosentilla on keskiasteen koulutus. Maahanmuuttajanuorista vain
noin 15 prosenttia jatkaa peruskoulun jälkeen lukiossa, kun
valtaväestöstä lukioihin jatkaa keskimäärin
60 prosenttia peruskoulun päättäneistä. Maahanmuuttajien
suomalaiseen yhteiskuntaan integroimisessa on siis edelleen tehtävä
aktiivista työtä.
Eurooppalaisen koulutuksen brandi
EU:n jäsenvaltiot ovat yleensä pitäneet tiukasti
kiinni ns. subsidiariteettiperiaatteesta koulutuspolitiikan kysymyksissä.
Tämä merkitsee, että koulutuspoliittinen toimivalta
kuuluu jäsenmaille. Riippumatta tästä jäsenmaat
ovat halunneet tiivistää koulutuspoliittista yhteistyötään
ja Bolognan sopimus korkeakoulututkintojen harmonisoimisesta on
seuraus näistä pyrkimyksistä. Eurooppa on tällä
hetkellä selvästi vähemmän kiinnostava opiskelupaikkana
Euroopan ulkopuolisille opiskelijoille kuin Yhdysvallat, vaikka
noin puolet maailman ulkomaisista opiskelijoista opiskelee Euroopassa.
Heistä tulee nimittäin yli puolet Euroopan muista maista.
Toinen havainto on, että englanninkielinen opetus on jopa
suurempi houkutin kuin maksuton tutkinto. Erityisesti Bolognan
prosessin aikana on todettu, että yhdeksi syyksi Euroopan
vähäiseen vetovoimaan on nähty eurooppalaisten
korkeakoulujärjestelmien ja -tutkintojen moninaisuus - ei
ole syntynyt kilpailukykyistä eurooppalaisen koulutuksen
brandia.
Vieraskielinen koulutustarjonta yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa
Lähde: CIMO
|
OPM:n työryhmä asettaa Suomen korkeakoulupolitiikan
tavoitteeksi, yleisen laatutavoitteen jälkeen, että
vuonna 2010 Suomessa on 10 000 - 15 000 ulkomaisen tutkinto-opiskelijan
yhteisö ja korkeakoulujen opiskelijavaihdon vuosivolyymi
on yhteensä 28 000 henkilöä. Tutkijakouluissa vähintään
15% on ulkomaalaisia. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden
määrä korkeakouluissa on noussut huomattavasti.
Ulkomaisia opettajia, tutkijoita ja asiantuntijoita työskentelee
suomalaisissa korkeakouluissa vähintään kaksi kertaa
enemmän kuin vuonna 2001.
Lisää opettajia ja lisää rahaa
Tavoitteen saavuttamiseksi työryhmä esittää
lukuisia toimenpiteitä opetuksen ja tutkimuksen laadun kohottamiseksi
ja varmistamiseksi. Tutkintorakennetta ja opintoviikkomitoitusta
esitetään kehitettäväksi kansainvälisesti
vertailukelpoisemmiksi, siis Bolognan sopimuksen mukaisesti. Opetus,
opintojen ohjaus ja muut keskeiset palvelut kehitetään
niin, että ne paremmin tukevat opintojen tehokasta etenemistä
ja opiskelijoiden integroitumista opintoihin. Englanninkielisiä,
korkealaatuisia koulutusohjelmia ja opintokokonaisuuksia ulkomaisten
vaihto- ja tutkinto-opiskelijoiden ja suomalaisten opiskelijoiden
tarpeisiin luodaan. Erityistä huomiota kiinnitetään
yhteistyön lisäämiseen Venäjän, Keski-
ja Itä-Euroopan sekä Aasian maiden kanssa.
Toimenpideohjelma edellyttää mielestäni panostusta
korkeakouluopettajien kouluttamiseen ja määrän
lisäämiseen sekä yleensä lisärahoitusta.
Toimenpideohjelman kokonaiskustannuksiksi arvioidaan vuositasolla
25 miljoonaa euroa. Tästä summasta vaan 1/3 tulisi lisärahoituksena,
kun 2/3 tulisi uudelleen kohdentamalla toimintamenoja. Esityksessä
todetaan kuitenkin, että toimenpideohjelman toteuttaminen
ja asetetun tavoitetilan saavuttaminen edellyttävät
rahoituspohjan laajentamista. Yksi laajentamistapa olisi rahaston
perustaminen. Työryhmän mielestä Suomen elinkeinoelämä
voisi tukea tätä hanketta, koska suomalaisen
korkeakoululaitoksen kansainvälistyminen on nähtävä
investointina, joka pitkällä tähtäimellä
vahvistaa merkittävästi Suomen taloudellista ja sosiaalista
kilpailukykyä.
Björn Fant
(painetun lehden s. 14-15)
|