Yhteistyö on voimaa integroidun
kielenopetuksen kehittämisessä
On sanahämy
aivohämyn tuote
Suomen kielen lehtori Mirja Pesonen on onnistuneesti kehittänyt,
kokeillut ja toteuttanut integroituja opintojaksoja Kuopion yliopiston
kielikeskuksen ja ainelaitosten opetuksessa. Kursseja on yhdistelty
siten, että opiskelijat oppivat samalla itse asiaa ja siitä
kirjoittamista - "on sanahämy aivohämyn tuote".
Pesonen on käynyt kouluttamassa käyttökelpoisen
toimintamallin perusteita myös muissa yliopistoissa.
Kimmokkeeni kehittää integroivaa opetusta on lähtenyt
liikkeelle siitä yksinkertaisesta ajatuksesta, että
vasta silloin pystyy kirjoittamaan hyvin toiselle ihmiselle luettavaksi
tarkoitettua tekstiä, kun itse osaa aiheensa asian. Niin
kuin Shakespeare toteaa: "On sanahämy aivohämyn
tuote." Miksi ei siis yhdistettäisi erillisiä kursseja
siten, että syntyisi opintokokonaisuus, jossa opiskelijat
oppisivat samalla itse asiaa ja siitä kirjoittamista?
Kun aineopintojen ja kirjoitusviestinnän opettajat määrittelevät
yhdessä oppimisen tavoitteet, myös oppimistehtävien,
arviointikriteerien ja työskentelytapojen suunnittelu helpottuu.
Opiskelijoita "oikea", mielekäs ja hyödyllinen
kirjoitustehtävä motivoi panemaan parastaan, ja lisäksi
heiltä säästyy aikaa ja vaivaa, kun heidän
ei tarvitse kirjoitusviestinnän suorittamista varten tuottaa
erillisiä kirjoitelmia. Selkeä tehtävänanto
vähentää myös epävarmuutta: opiskelijan
ei joudu arvuuttelemaan, tarkoittavatko aineopettajat ja kirjoitusviestinnän
opettaja esimerkiksi referaatilla tai esseellä samaa asiaa.
Parhaimmillaan opettajien yhteistyö antaa opiskelijalle
oppimiskokemuksen, josta eri opettajien osuudet eivät erotu
toisistaan vaan jossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen, ohjaavat
opiskelijaa suuntaamaan kohti päämäärää
ja kaikki oppivat kaikilta. Esimerkiksi prosessikirjoittamisen
menetelmä edistää asian oppimista sinänsä
ja tekstin tuottamista erityisesti.
Osioita myös jatkokoulutettaville
Olen opettanut kirjoitusviestintää Kuopion yliopistossa
vuodesta 1984, ja jo toistakymmentä vuotta olen yrittänyt
siirtää yhteistyöideoitani käytäntöön.
Ensimmäiset vaatimattomat integroinnit olivat sellaisia,
että opiskelijat työstivät jollakin muulla opintojaksolla
teetettävän kirjoitustehtävän ja saivat siitä
palautetta aineopettajalta ja minulta. Seuraavaksi syntyi kokonaisuuksia,
joissa kunkin opettajan osuus sijoittui ikään kuin irrallisina
helminä ajalliseen nauhaan.
Joissakin opintojaksoissa opettajat hahmottelevat yhdessä,
mitä osa-alueita oppimiskokonaisuuteen kuuluu, mistä
alueesta kukin huolehtii ja missä järjestyksessä
edetään. Näin kokonaisuus rakentuu osio osiolta;
jatkokoulutettaville tarkoitetussa Tieteellinen esittäminen
-opintojaksossa on kolme opettajaa ja Tieteellisen artikkelin
analyysi -osion jälkeen seuraa Tieteellinen kirjoittaminen-
ja vielä Kongressiesitelmän pitäminen -osio.
Kyetäkseen itsenäisesti hyödyntämään
ja soveltamaan eri osioiden antia omaan tuottamiseensa opiskelijalla
tulee olla hyvät oppimistaidot ja kypsä näkemys
oppimisesta. Esimerkiksi aineopettajien sekä kirjoitus- ja
puheviestinnän opettajien yhdessä pitämän
proseminaarin oppimistavoitteet on saavuttanut hyvin opiskelija,
joka itsearvioinnissaan kirjoittaa näin: "Juuri proseminaarityöskentely
on auttanut minua tiedostamaan tieteellisen tiedon tuottamisen
prosessina. Miellän tämän prosessin toisaalta itsenäisenä
ajattelu- ja tiedon tuottamisprosessina, mutta toisaalta myös
vuorovaikutusprosessina." Oppimisen tavoitteenahan on
tieteellisen ajattelu- ja esittämistavan yhteyden ymmärtäminen
ja kehittäminen.
Kohti kokonaisoppimista
Oikeastaan vasta aidosti integroiva, merkityksellinen kokonaisoppiminen
on mielestäni onnistunut opintojaksossa, joka on nykyisin
nimeltään Ravitsemusneuvonnan psykologia ja viestintä.
Sen taustana on kognitiivis-kokemuksellinen sosiokonstruktivistinen
oppimisnäkemys. Siinä valmennetaan opiskelijoita käyttämään
oppimiaan teoriatietoja käytännössä ja toisaalta
"tieteellistämään" kokemustietoaan, arvioimaan
omaa itseään ja osaamistaan, osallistumaan työelämässä
tarvittavaan projekti- ja tiimityöskentelyyn sekä ymmärtämään
inhimillistä vuorovaikutusta ja viestintää psykologiselta,
sosiaaliselta, eettiseltä ja moraaliselta kannalta. Eri oppiaineiden
näkökulmat nivoutuvat saumattomasti toisiinsa. Yhteistyökumppaneita
eivät ole vain opettaja ja opiskelijat ja eri laitosten opettajat
keskenään vaan myös työelämän edustajat
ja ilmielävät asiakkaat.
Ravitsemustieteen 4. vuosikurssin opiskelijat, joilla on riittävät
tiedot ravitsemuksesta, suunnittelevat ja toteuttavat yhteistoiminnallisina
tiimeinä 5 - 8 asiakkaan ryhmille neljän tapaamiskerran
ravitsemusneuvontakurssin. Opiskelijat kirjoittavat projektinsa
aikana tiedotteen, lehti-ilmoituksen, projektisuunnitelman ja
-raportin, tiimimuistioita, referaatteja ja muita muistiinpanoja,
kutsukirjeen ja havaintomateriaalia asiakkaille, raportin toimeksiantajille
sekä oppimistehtävinään "Minä ravitsemusterapeuttina"
-kirjoitelman, oppimispäiväkirjan ja esseen.
Opettajina ovat terveyspsykologian yliassistentti Eeva-Liisa
Helkala, ravitsemusterapian lehtori Outi Nuutinen ja suomen kielen
lehtori Mirja Pesonen. Terveyskeskus, Puijon diabetesyhdistys
ja Sydänyhdistys ovat yhteistyökumppaneita, jotka ovat
toimeksiantajia, asiakkaiden hankkijia sekä käytännön
järjestelyjen avustajia. Opiskelijat tapaavat asiakasryhmänsä
yhdistysten, terveyskeskuksen tai toiminta- ja palvelukeskusten
tiloissa. Yhteistyön onnistumiselle välttämättömiä
ovat nimetyt yhteyshenkilöt sekä yliopistosta että
sen ulkopuolelta.
Asiakkaiden kiinnostus on lisääntynyt valtavasti: vuonna
1998 asiakkaita oli 18, vuonna 2002 heitä on 62. Tänä
vuonna on alkanut tulla kysyntää erikoisryhmille, esimerkiksi
eläkeläisille ja työterveyshuollon piiriin kuuluville.
Entinen mallimme ei enää toimikaan, koska opiskelijoita
ei ole riittävästi pitämään tiimeinä
kursseja. Toki asiakasryhmien koon suurentaminen on mahdollista
mutta tuskin mielekästä. Meillä on selvä ongelmanratkaisutehtävä.
Ei auta muu kuin uusiutua - mutta mikäpä sen innostavampaa!
Yhteistyöstä voimaa opettajille,
opiskelijoille ja teksteille
Summa summarum: Miksi integroin kirjoitusviestinnän opetusta
aineopintoihin?
Opettajien välinen yhteistyö rikastuttaa omaa opetustani
ja auttaa jaksamistani. Oppimisen tavoitteet, tehtävät
ja menetelmät täsmentyvät, kun kaikki tietävät,
mitä tehdään ja missä mennään.
Opiskelijat kokevat opettajat ohjaajiksi, ja vuorovaikutus on
tasavertaista dialogia. Kirjoittaminen syventää oppimista,
ja opiskelijoiden mielestä aineopintoihin liittyvät
kirjoitustehtävät ovat motivoivia, koska he oppivat
samalla sekä asian että esitystavan. Lisäksi opiskelijat
pysyvät aikataulussa, ja heidän kirjoitustensa taso
paranee. Niinpä yhteistyö ei anna voimaa vain opettajille
ja opiskelijoille vaan myös teksteille.
Mirja Pesonen
suomen kielen lehtori
Kuopion yliopisto
Lehtori Mirja Pesonen on saanut integroivien
opintojaksojen toteuttamisesta Yliopistonlehtorien liiton myöntämän
yliopisto-opetuksen kehittämisstipendin.
(painetun lehden s. 5-7)
|