Aina määräajaksi
täytettävä virka
Yliopistoissa on paljon määräaikaisia virkasuhteita.
Asiaan on kiinnitetty huomiota ja toivottu, että asia korjaantuisi.
Ei korjaannu, ellei yliopistojen toiminnan rahoitus muutu. Ulkopuolinen
ei mielellään maksa palkkaa tutkijalle kuin sovitun
tutkimuksen ajan. Toisaalta samanaikaisesti on pohdittu professorienkin
virkojen määräaikaista täyttämistä.
Siten ei voi olla varma, mihin pyritään.
Rahoituksen lisäksi yliopistoissa aiheuttaa määräaikaisuutta
myös se, että usein hoidetaan muuta kuin omaa virkaa.
Syyt tällaiseen hoidatukseen voivat olla monenlaiset, ja
niihin pitäisi puuttua, jos halutaan muutosta virkojen hoitamiseen.
Kulloinkin vaadittava asiantuntemus
Jonkin verran ongelmia voivat aiheuttaa asetuksella aina määräajaksi
täytettävät virat (1060/1994). Niihin nimetty on
virkavapaa siitä valtion virasta, mihin hänet on aikaisemmin
nimitetty (7 §). Näistä viroista osa on sellaisia,
joihin voidaan nimittää yliopiston opettaja. Esimerkkeinä
voidaan mainita eräät tutkimusjohtajan ja lainsäädäntöneuvoksen
virat.
Syynä määräaikaisuuteen voi olla esimerkiksi
se, että viranhoitajalta edellytetään eri aikoina
erilaista pätevyyttä. Asia ilmaistiin aikanaan hallituksen
esityksessä virkamieslakia uudistettaessa seuraavasti: "Valtionhallinnossa
on eräitä tehtäviä, joihin tulee aina nimittää
määräajaksi. Näitä ovat muun muassa oikeusministeriön
lainsäädäntöneuvoksen virat, joissa kulloinkin
tarvittavan asiantuntemuksen saamiseksi lainvalmistelu- ja tutkimustyöhön
on käytettävä määräaikaisia nimityksiä."
Käytännössä kulloinkin vaadittava asiantuntemus
on pysynyt usein hyvin vakaana. Toinen vaihtoehto tietysti on,
että esimerkiksi lainsäädäntöneuvokseksi
valittu henkilö on onnistunut uudistamaan asiantuntemuksensa
aina oikeaan suuntaan. Määräyksiä on voinut
tulla esimerkiksi kahden vuoden pituisen sijaisuuden jälkeen
esimerkiksi kolmeksi viisivuotiskaudeksi. On ollut myös nähtävissä,
että pitkään lainsäädäntöneuvoksena
toiminut henkilö on pidetty tehtävässä eläkeikään
saakka ikään kuin nimitys olisi ollut pysyvä. Taustavirka
on koko ajan auki ja hoidatettava väliaikaisesti mahdollisista
epäkohdista välittämättä.
Lähes pysyviä väliaikaisratkaisuja
Määräajaksi nimitettävälle virkamiehelle
ilmoitetaan määräyksestä. Sen sijaan hänen
työnantajansa ei saa ilmoitusta, vain virkamiehensä
virkavapausanomuksen. Virkavapautta ei näytä olevan
tarpeen pyytää koko kaudeksi kerrallaan. Viisivuotiskauden
aikana saattaa tulla "ratkaistavaksi" esimerkiksi viisikin
virkavapaushakemusta, johon on suostuttava. Tällä tavalla
aina määräajaksi täytettävään
virkaan nimitetty henkilö pitää omalta osaltaan
paluuntaustavirkaansa avoimena itselleen sopivin välein.
Hän ei sitoudukaan erityisen kiinteästi hoitamaan määräaikaista
virkaansa sovitun kauden.
Kaiken kaikkiaan järjestelmä sellaisena kuin se nyt
on toteutunut on hankala lähettävälle viranomaiselle.
Se on omiaan aiheuttamaan runsaasti määräyksiä
määräaikaiseen viran hoitoon. Se johtaa lähes
pysyviin väliaikaisratkaisuihin, mikä ei ole kenenkään
eduksi. Mitä olisi tehtävä, jotta tilanne edes
jotenkin paranisi, kun tiedetään, että pysyvästi
määräaikaisen virkanimityksen taustalla ovat periaatteessa
varsin asialliset syyt?
Kaksi uudistusta voisi olla paikallaan. Kun henkilö halutaan
nimittää pysyvästi määräaikaiseen
toimeen toistamiseen, hänen asiantuntemuksensa on osoittautunut
sellaiseksi, jota tarvitaan pitkään kyseessä olevissa
tehtävissä. Viisi vuotta on pitkä koeaika ennen
pysyvää nimitystä. Siinä vaiheessa nimittävä
viranomainen tietää jo, minkälaisen henkilön
se saa palvelukseensa. Idea pysyvässä määräaikaisuudessa
on asiantuntemuksen tarpeen vaihtuminen ajan myötä.
Jos tästä halutaan luopua palkkaamalla sama henkilö
toistamiseen, virka ei ole enää, ainakaan aina, luonteeltaan
sellainen, että nimityksen pitäisi olla määräaikainen.
Henkilö pitäisi nimittää virkaan toistaiseksi.
Kun henkilö tulee nimitetyksi pysyvästi määräaikaiseen
toimeen, siitä pitäisi lähettää nimenomainen
ilmoitus laitokselle, jossa hänellä on ennestään
virka. Ilmoituksen perusteella todettaisiin virkamiehen virkavapaus.
Silloin voitaisiin virat hoidot järjestää koko
määräajaksi yhdellä kerralla. Se helpottaisi
huomattavasti lähettävän viranomaisen asemaa ja
olisi omiaan parantamaan viranhoitajan aseman pysyvyyttä.
Ari Saarnilehto
siviilioikeuden professori
Turun yliopisto
(painetun lehden s. 13)
|