Communicatio Academica 2002
Yliopisto - osaamisen jalostaja
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton perinteinen
Communicatio Academica -seminaari pidettiin tällä kertaa
Vaasassa. Vaasan yliopiston Wolff-auditorioon kokoontui 11. päivänä
tammikuuta yli 100 innokasta kuulijaa teemasta Yliopisto - osaamisen
jalostaja.
Professoriliiton puheenjohtaja Juhani Keinonen avasi seminaarin.
Hän puhui uhista, jotka hämärtävät yliopistojen
perustehtäviä.
- Tutkimuksen ja tuotekehityksen volyymi on yksityisen rahoituksen
ansiosta kasvanut yliopistojen ulkopuolella niin suureksi, että
julkiseen rahoitukseen liittyvä tutkimus ja erityisesti yliopistojen
perusrahoitukseen perustuva tutkimus ei enää monilla
aloilla riitä tyydyttämään tutkimuksen ja
tutkijoiden kysyntää yhteiskunnassa.
- Yliopistojen ydintehtävän painoarvo on laskemassa,
koska yhä
vähenevä osuus resursseista käytetään
tieteen ehdoista lähtevään tutkimukseen ja siihen
perustuvaan ylimpään opetukseen. Tutkimuksen ja opetuksen
nopea reagointikyky esiin nouseviin uusiin tutkimuskohteisiin
on heikkenemässä.
- Yliopistojen kykyä toimia osaamisen jalostajana tulee
vahvistaa niin, että ne voivat lisätä maamme henkistä
pääomaa pikemminkin tulevaisuuden kuin tämän
päivän tarpeita varten, Keinonen totesi.
Avauksen jälkeen oli vuorossa Vuoden Professorin julkistaminen.
Akatemiaprofessori Rauno Alatalo piti puheenvuoron keskeisistä
evolutiivisista tutkimuksistaan. (Alatalosta oli iso juttu tammikuun
Acatiimissa.)
Visio tulevaisuuden korkeakoululaitoksesta
Vaasan yliopiston rehtori Matti Jakobsson esitti seminaariväelle
Vaasan yliopiston tervehdyksen. Jakobsson korosti yliopistojen
yhteistyön merkitystä, joka Vaasassa konkretisoituu
hyvin Tritonia-kirjastossa. Se on Vaasan yliopiston, Åbo
Akademin, Österbottens högskolanin ja Svenska handelshögskolanin
yhteinen kirjasto.
Seuraavaksi vuorossa oli Tekesin pääjohtajan Veli-Pekka
Saarnivaaran puheenvuoro. Hänen aiheenaan oli Tulevaisuuden
yliopisto - osaamisen jalostaja ja innovaatioiden kehto. Saarnivaara
puhui aluksi yliopiston kolmesta perustehtävästä,
jotka ovat hänen mukaansa:
- tutkimus: uuden tiedon hankinta ja synnyttäminen
(uteliaisuustutkimus, strateginen perustutkimus, soveltava tutkimus,
tiedon siirto yliopiston ulkopuolelta)
- opetus: uuden tiedon siirtäminen oppilaille (laajapohjaisesti/syvällisesti,
ongelmanratkaisulähtöisesti, joustavin kokonaisuuksin,
käytännönläheisesti)
- hyödyntäminen: uusimman tiedon siirtäminen
käyttäjälle (yleissivistävä kriittinen
tieto, yhteiskunnalliseen päätöksentekoon, olemassa
olevien yritysten tarpeisiin, uusien yritysten synnyttämiseksi)
Saarnivaara esitti oman visionsa tulevaisuuden korkeakoululaitoksesta,
joka hänen mukaansa sopisi lähinnä teknis-kaupalliselle
sektorille.
- yliopisto - ammattikorkeakoululaitos toimii kokonaisuutena
ja koulutusrakenne on kolmitasoinen (BSc, MS, Dr)
- BSc-koulutusta antavat nykyiset ammattikorkeakoulut hieman
muunnetulla sisällöllä (vahvempi teoriapohja)
ja mahdollisesti osa nykyisistä yliopistoista (supistettu
teoriapohja, lisätty käytännönläheisyys)
ja tämä koulutus suoritetaan kolmessa vuodessa
- Master-tasolla olisi valittavana kaksi linjaa: täysipäiväinen
ja osapäiväinen (työssäkäyville)
- korkeakouluissa on käytössä lukukausimaksut;
kaikki suomalaisnuoret saavat lukukausimaksua vastaavan opintoviikkomääriin
suhteutetun lukukausimaksutuen (esim. opintoseteli tai vastaava)
- korkeakoulujen rahoituksen ja palkkauksen joustavuus mahdollistaa
yritysten osallistumisen jatko- ja täydennyskoulutuksen
rahoittamiseen sekä ulkomaisten huippujen rekrytointiin
- yritysten rahoitus korkeakoulututkimuksessa nousisi 10-30
prosenttiin (nykyisin noin 4%)
- IPR-oikeudet korkeakouluilla, hyödyt jaetaan tasapainoisesti
(korkeakoulu - laitos - tutkia); helppo oikeuksien siirtomahdollisuus
tutkijalle
Saarnivaara korosti, että em. visiot eivät edusta Tekesin
virallista kantaa vaan omat hänen omiaan.
Yliopisto kasvattaa - ei jalosta
Teemaa käänsi toiseen suuntaan Helsingin yliopiston
kasvatustieteen professori Kari Uusikylä otsikollaan
Tuotteita jalostetaan, ihmistä kasvatetaan - yliopistossakin.
- Päivän teema on "Yliopisto - osaamisen
jalostaja". Jalostaminen tarkoittaa Nykysuomen tietosanakirjan
mukaan "pyrkimystä parantaa kasvi- ja eläinlajin
tai rodun perimää haluttujen tuotanto-ominaisuuksien
saavuttamiseksi, esim. valinnan, risteytyksen tai keinotekoisesti
aiheutettujen mutaatioiden avulla".
- Ei kai "osaamisen parantaminen haluttujen tuotanto-ominaisuuksien
saavuttamiseksi" ole yliopiston tärkein tai peräti
ainoa tehtävä. Pelkään, että valio-osaajien
rodunparannus tuottaisikin vahingossa myös älykkäitä
aaseja, ihmissusia tai peräti omasta erinomaisuudestaan seonneita
jumal' olentoja. Valio-osaajien kloonausta mahdollisesti suunnittelevien
kannattaisi pohtia Dolly-lampaan kohtaloa. Dolly on sairas ja
vanhenemassa ennen aikojaan, aivan kuten niin monet loppuun poltetut
entiset osaajat.
- Minusta yliopistojen tulisi ennen kaikkea kasvattaa opiskelijapolvista
akateemisesti sivistyneitä ihmisiä, ei jalostaa. Jos
saisin määritellä korkeakoululaitoksen yleisen
kasvatuspäämäärän, se olisi tämän
tapainen: Yliopistoissa kasvatetaan sivistyneitä oman
alansa asiantuntijoita, joissa syvää tyydytystä
tuottava itsensä toteuttaminen, tehokkuus ja luovuus yhtyvät
vastuulliseen yhteisöllisyyteen ja korkeatasoiseen moraaliin.
- Paras mitä yliopisto voi opiskelijalleen, itselleen ja
koko yhteiskunnalle antaa, on herättää opiskelijoissa
myönteistä itsenäistä halua opiskella, luoda
ja kyseenalaistaa, keskustella, väitellä, rakastua intohimoisesti
omaan alaansa, löytää itsensä ja elämän
mielekkyys. Ihmisen pitäisi myös ymmärtää,
että itseään toteuttaessaan, lahjoistaan ja osaamisestaan
nauttiessaankin suurin onni löytyy kanssaihmisistä,
ystävyydestä, kumppanuudesta ja rakkaudesta. Muiden
nujertamisesta ei saisi tulla oman menestymisen edellytys.
- Mihin jäivät tehokkuus ja tulosvastuullisuus? Ei
huolta. Kun tiedonhalu ja luova mieli on herätetty, tehokkuuskin
hoituu, ja tutkijan tärkein ominaisuus, luovuus, voi kukkia.
- Luovassa kasvuympäristössä vallitsee vapaa ilmapiiri
ja keskinäinen luottamus. Työssä saa ottaa riskejä
ja epäonnistua, koska luova työ vaatii rohkeaa rajojen
ylittämistä ja epäonnistumiset edeltävät
usein onnistumista. Onko yliopistoissa leikkimieltä, hedelmällisiä
konflikteja ja rakentavia väittelyjä? Pahimmin luovuuden
tasoa alentavat kontrolli, kilpailu, palkkioiden tavoittelu ja
odotettavissa oleva työn arviointi.
- Yliopistoilla kaikkialla maailmassa on paljon vastuuta siitä,
mihin maailma on menossa. Äly ja osaaminen ilman moraalia
voi tuhota ihmiskunnan. Äly, osaaminen ja viisaus voi poistaa
kärsimystä, edistää ihmisyyttä, kenties
pelastaa maailman. Se mihin ollaan menossa ei liene kenellekään
yhdentekevää, oli oma tieteenala mikä hyvänsä,
Uusikylä lopetti.
Haasteena laadukas opetus
Aatetta jaloa vai alhaista mieltä oli Vaasan yliopiston
markkinoinnin professori Pirjo Laaksosen puheenvuoron otsikkona.
- Yliopistoilta ja siellä työskenteleviltä on
totuttu odottamaan korkealaatuista toimintaa. Onko yliopistojen
toiminta sitten laadukasta? Miten laatua ylipäätänsä
voidaan arvioida?
- Erilaiset laadun mittaamiset ja mittarit ovat tulleet osaksi
yliopistojen arkipäivää. Ministeriö mittaa,
keskushallinto mittaa, opintotoimisto mittaa, opiskelijat mittaavat,
opettajat mittaavat jne. Tähän toimintaan tuskastuneena
moni kyseenalaistaa tarpeen mitata laatua. Sarkastisena ajatuksena
on, että laatua täytyy ruveta mittaamaan, kun se ei
muuten näy.
- Laatu opitaan kokemuksen kautta näkemään. Niinpä
yliopiston pitäisikin opettaa näkemään laatua
ja myös tekemään laatua. Sikäli, kun tässä
onnistutaan, kantaisivat opiskelijat ja tutkijat itse vastuunsa
töidensä hyvyydestä, koska he pyrkisivät laadukkuuteen.
Tämä johtaa edelleen ajattelemaan, että heikkojen,
rimaa hipovien opinnäytetöiden tarjoaminen on itse asiassa
osoitus yliopiston kyvyttömyydestä kasvattaa laatuajattelua
oppilaisiinsa.
- Opetusmenetelmien kehittämiseksi tarvitsemme keskustelua
siitä, millaisia laatuominaisuuksia maistereille, tohtoreille
ja tutkimukselle on syytä asettaa. Mitkä ovat hyvän
maisterin tunnuspiirteet? Entä tohtorin? Laadun vaatimuksista
tulisi keskustella muutenkin kuin valmistumisajan ja väittelyiän
valossa.
- Vaatimustason määrittely on peruskysymys, joka usein
sivuutetaan. Pidetään jotenkin itsestäänselvyytenä,
että jokainen yliopistolainen on sisäistänyt opetuksen
tavoitteet, mutta onko näin? Lisäksi paineet muuttaa
opetuksen tavoitteita ovat suuret. Näitä paineita asettavat
esimerkiksi vaatimukset tehostaa maisteri- ja tohtorituotantoa
ja lisääntynyt budjetin ulkopuolinen tutkimusrahoitus.
Ne houkuttelevat karsimaan opetuksesta ja tutkimuksesta panos-tuotos
-suhteeltaan tehottomampia ainesosia. Muistetaanko silloin vaalia
sellaisia perusarvoja, kuten luovuus, kriittisyys ja moniarvoisuus
opetuksessa ja tutkimuksessa? Nykytilanteessa lienee varsin pitkälti
kunkin opettajan ja oppiaineen vastuulla se, millaisia arvostuksellisia
ja koulutuksellisia tavoitteita opetukselle asetetaan.
(Laaksonen puheenvuoron loppuosa on kokonaisuudessaan
painetun lehden sivulla 18-19.)
Yksi ylitse muiden - akateeminen vapaus
Last but not least - tilaisuuden päätti Sammon konsernijohtajan
Björn Wahlroosin esitys. Ohjelmaan otsikoksi oli merkitty
(konsernijohtajalta sihteerin välityksellä saatu) Ei
koulua vaan talouselämää varten. Räväkkään
tyyliinsä Wahlroos aloitti kritisoimalla otsikkoa:
- Vain yhteiskunnassa, jossa ihmiseltä on riistetty mahdollisuus
tehdä valintoja, voitaisiin käyttää muotoilua
"Ei koulua vaan talouselämää varten".
- Opimme elämää varten ja henkinen pääoma
muodostaa taloudellisen kasvun perustan.
- Yliopistoissa ei pidä opettaa käytännön
valmiuksia - se on älyllisten valmiuksien aliarvioimista.
Pitää opettaa käsittelemään uusia rakenteita,
uusia ajatuksia, ymmärtämään maailmaa ja markkinoita.
- Vihastun kun kuulen termin 'life time learning'. Se on muokkautunut
meillä tarkoittamaan elinikäistä oikeutta käydä
kurssikeskuksessa. Ei se voi sitä tarkoittaa, vaan oikeutta
kehittyä edelleen ja halua oppia koko ajan uutta.
- Yksi on ylitse muiden - akateeminen vapaus, mutta vapaus ilman
vastuuta ei toimi koskaan. Pitää tuottaa myös tulosta,
mutta en nyt tarkoita tulosvastuuta opetusministeriön mittareilla
mitattuna.
Seuraavaksi Wahlroos luetteli viisi teesiään siitä,
mitä yliopistoissa on konkreettisesti vialla.
- Ensimmäiseksi laatu. Sitä on kyllä erittäin
vaikea mitata. Nyt laatua ja tehokkuutta on haettu leikkaamalla
ja kustannussäästöillä (mm. terveydenhoidossa).
Yhden mahdollisuuden tähän antaisi rehtori Kari Raivion
esiin ottamat lukukausimaksut. Niiden avulla yliopistot voisivat
kilpailla keskenään.
- Toiseksi insentiivit. Miten rakentaa sellainen ympäristö,
joka palkitsisi hyvistä suorituksista. Olen ehdottanut pääministerille,
että Sonera-miljoonia olisi käytetty riippumattomien
säätiöiden perustamiseksi yliopistojen tukijoiksi.
Niiden tarkoituksena olisi tukea opetusta ja tutkimusta ja ne
toisivat joustavuutta virkamiesmäiseen systeemiin.
(Sonera-miljoonat sitten hupenivat.)
- Kolmenneksi resurssointi. Talouden tulevaisuus on kiinni
siitä, että voimme nostaa laatua ja sitä ei tehdä
aliresursoinnilla.
- Neljänneksi opiskelijat. Ihmettelen, miten meillä
on jouduttu järjestelmään, jossa opiskelijat sanovat,
että opiskelu on työtä ja saavat sen vuoksi opintotukea.
Mutta toisaalta he vastustavat viiden vuoden määräaikaa,
koska sanovat, että heidän pitää käydä
töissä. Opiskelu ei ole työtä vaan se on
investointi. Investointeja voi subventoida, mutta onko järkeä
subventoida sataprosenttisesti.
- Viidenneksi olen kysynyt sitä, mikä meni pieleen
yliopistolaitoksen kehittämisessä? Miksi ihmeessä
meillä piti ottaa käyttöön germaaninen malli?
Paljon parempi olisi ollut anglosaksinen malli, jossa hankitaan
ensin yleissivistys ja sitten vasta ammatillinen koulutus.
18-vuotias ei ole vielä yleissivistynyt. Sivistys on se pohja
jolle kaikki rakennetaan, Wahlroos päätti ja keräsi
puheenvuorostaan raikuvat aplodit.
Vilkkaassa loppukeskustelussa Wahlroosille esitettiin lukuisia
kysymyksiä ja kommentteja. Vastauksista kävi ilmi mm.,
että hän ei ymmärrä lyhyiden määräysten
tarpeellisuutta.
- Turvallisuus on luovan työn edellytys. Puolen vuoden tai
vuoden määräykset ovat ihan törppöjä.
Mutta turvallisuus ei toisaalta saa olla sellaista, että
se johtaa henkiseen laiskuuteen.
Nettikurssit eivät myöskään mahdu konsernijohtajan
maailmankuvaan.
- Yliopisto on elävä organismi, jolla on tietty fyysinen
paikka. Haluan korostaa yliopistoyhteisöllisyyden merkitystä.
Teksti: Kirsti Sintonen
Pirjo Laaksonen:
Opettajan ja opiskelijan vaateet
Yliopistojen tehtävien moni- puolistuminen näyttäytyy
opettajien ja tutkijoiden toimenkuvien ja tehtävien monipuolistumisena.
Yhä useammin kokee riittämättömyyttä
sen edessä, että pitäisi olla kaikkien alojen erikoisasiantuntija.
Pitäisi kyetä tuottamaan paljon ja merkittävää
tieteellistä tutkimusta, opettamaan nykyaikaisin ja alati
kehittyvien metodein henkilökohtaisesti ja motivoituneesti
yhä kasvavaa opiskelijoiden joukkoa, pitäisi rakentaa
sekä yhteiskuntaa palvelevia että tiedeyhteisöön
suuntautuneita suhteita niin lähiympäristöön
kuin kansainvälisillekin foorumeille, pitäisi tietysti
aktiivisesti osallistua yliopiston hallinnollisiin tehtäviin
ja olla yliopiston yhteydessä toimivien palveluyksiköiden
käytettävissä aina tarpeen vaatiessa.
Vaikka ajattelisimmekin, että yksi henkilö voi ottaa
hoitaakseen vain osan esitetyistä velvoitteista, on työtaakka
silti mittava. Sen hoitaminen vaatii sitoutumista tehtäväänsä
ja organisaatioonsa. Viimevuotisen kyselyn mukaan yli 75 % Tieteentekijöiden
liiton jäsenistä työskenteli määräaikaisessa
palvelusuhteessa. He sitoutuvat varmastikin omaan projektiinsa
ja omiin henkilökohtaisiin tavoitteisiinsa. Mutta missä
määrin he sitoutuvat yliopistoon organisaationa ja sen
yhteisöllisiin tavoitteisiin?
Tiedämme myös, että luovuus ja innovatiivisuus
tarvitsevat syntyäkseen turvallisuuden ilmapiirin. Tarjoavatko
projektit ja määräaikaiset palvelusuhteet riittävästi
turvallisuutta merkittävien innovaatioiden syntyyn? Mitä
taas olisi yliopisto ilman innovatiivisuutta?
Maistereille ei ole palautusoikeutta
Kaikenlaisen arvioinnin ja mittauksen ohessa kaipaamme keskustelua
siitä, mitkä ovat opetuksen ja tutkimuksen tavoitteet.
Tarvitsemme keskustelua siitä, millaisia kyvykkyyksiä
ja osaamisia maisterilta ja tohtorilta voidaan perustellusti odottaa?
Entäpä, jos maisteri ei täytäkään
vaateita? Jos tuote ei vastaa sille asetettuja laatuvaateita,
voidaan se palauttaa. Mutta maistereille ei ole palautusoikeutta.
Kuitenkin sekin on nyt koettu, että opiskelijat ovat nostaneet
kanteen opinahjoaan vastaan esittäen, etteivät saaneet
koulutukseltaan sitä mitä he ymmärsivät luvatuksi.
Tarvitsemme myös keskustelua siitä, miten eri tasoiset
tutkinnot eroavat toisistaan? Mielellään myös siitä,
miten eri yliopistoista valmistuneet saman tieteenalan maisterit
eroavat toisistaan. Tuo viimeksi esitetty on oleellista, koska
tulevaisuudessa yliopistot joutuvat kilpailemaan pienevistä
ikäluokista. Silloin voidaan olettaa, että laadulliset
kriteerit ja yliopistojen profiloituminen nousevat tärkeiksi.
Onko tutkimuksissamme ja opetuksessamme löydettävissä
juuri meille tunnusomainen yksilöllinen leima?
Miten sovittaa yhteen laatu ja tehokkuus?
Yliopistoihin kaivattaisiin keskustelua siitä, miten on
mahdollista sovittaa opetukselliset ja tutkimukselliset tavoitteet
yhteen kaikenlaisten tehokkuusvaatimusten kanssa. Yliopistojen
toiminnan laatua tulisi lähestyä myös kvalitatiivisen
tutkimuksen keinoin. Kvantitatiivinen mittaaminen jättää
ytimen näkemättä. Arvoista ja laadun kriteereistä
keskusteleminen saattaisi auttaa myös yksittäisiä
opettajia ja tutkijoita, jotka nyt tasapainottelevat ristiriitaistenkin
tavoitteiden välillä: Kun aineen opiskelijat valmistuvat
nopeasti, täyttyy tehokkuusvaade, mutta samalla aine saattaa
leimautua maistereiden broileri-tuottajaksi. Kun tutkimuksessa
pyrkii kontribuutioon, innovatiivisuuteen ja perusteellisuuteen,
häviää julkaisujen määrässä.
Kun pyrkii olemaan hyvä yhdellä kriteerillä, on
helposti huono toisella mitattuna. Teki niin tai näin, nousee
riittämättömyyden tunne usein päällimmäiseksi.
Eihän varmasti ole tarkoitettu, että kukin yliopistolainen
ottaisi kaikki yliopistolle osoitetut vaateet henkilökohtaisina.
Mutta miten niihin pitäisi suhtautua? Onko arvioinnin yksikkö
yliopisto, tiedekunta, laitos, oppiaine tai yksittäinen viranhaltija?
Tarvitsemme keskustelua vallan ja vastuun jakautumisesta. Tarvitsemme
myös keskustelua siitä, mikä on opiskelijoiden
vastuu.
Opiskelija: Siirrän graduni muualle
Yllättävän usein törmää nykyään
analogiaan, että opiskelijat ovat asiakkaita, joita meidän
tulee palvella. Ja että jokainen luento ja jokainen vastanotto
on totuuden hetki, jossa mitataan saako asiakas sitä, mitä
hän odottaa. Jouduin jokin aika sitten tällaiseen totuuden
hetkeen. Graduopiskelijani oli esittänyt työtään
ja olin sitä kommentoinut. Tutkimuksessa oli mielestäni
varsin merkittäviä puutteita ja se vaati vielä
melkoisesti työstämistä. Tämä oppilas
ilmoitti minulle parin viikon kuluttua, että hän siirtää
työnsä toiseen yliopistoon, jonne hän oli aikaisemmin
saanut opiskeluoikeuden toiseen pääaineeseen. Opiskelijani
mukaan joku henkilökunnasta oli katsonut hänen tutkimuksensa
ja todennut sen olevan varsin oikeansuuntainen ja lähes sellaisenaan
valmis gradu.
Pienessä hetkessä kävin mielessäni läpi
eri vaateita, joita minun pitää vaalia. Miten alhaiseksi
voin gradun tavoitetason asettaa? Onko meillä varaa menettää
opiskelija viime metreillä? Mikä on minun vastuuni valmistuvan
maisterin osaamisesta? Miten voin kertoa mielipiteeni ilman, että
joudun kyseenalaistamaan arvostamani toisen yliopiston työskentelytavan?
Lukuisat kysymykset risteilivät mielessäni. Päällimmäiseksi
nousi kuitenkin pettymys itseeni, kykenemättömyyteeni
kommunikoida opiskelijalleni gradun tekemisen mielekkyyttä.
Miten kertoa hänelle, että meillä on yhteinen tavoite,
hänen kasvattaminen akateemisiin mittoihin. Opiskelijat ja
opettajat eivät ole palvelusuhteessa. Meidän suhteemme
on pikemminkin valmennussuhde. Meillä on yhteiset tavoitteet
ja päämäärät. Eikö niistä kannattaisi
keskustella enemmän?
(painetun lehden s. 14-19)
|