Työpaikkailmoitusten vaatimukset - haasteita opetukselle
Työpaikkailmoituksia lukemalla saa hyvän kuvan niistä
taidoista ja ominaisuuksista, joita työantajat tällä
hetkellä työnhakijoissa arvostavat.
Turun kauppakorkeakoulun lehtori Liisa Lavón on käynyt
läpi koko joukon työpaikkailmoituksia. Pehmeät
taidot - yhteistyö- ja kommunikointikyky, tiimityö-
ja ihmissuhdetaidot ovat arvostuslistan kärjessä. Nämä
sekä vaatimus monipuolisesta kielitaidosta asettavat haasteita
myös opetukselle.
Tutkin viime syksynä työpaikkailmoituksia aja-tuksena
selvittää, opetammeko oikeanlaisia asioita liike-elämään
valmistuville opiskelijoillemme. Työpaikkailmoituksia lukemalla
saa hyvän kuvan niistä taidoista ja ominaisuuksista
sekä osaamisalueista, joita työnantajat tällä
hetkellä arvostavat. Erilaiset pehmeät taidot kuten
yhteistyökyky, tiimityötaidot, kommunikointikyky ja
ihmissuhdetaidot nousevat selvästi esiin ilmoituksissa esitettyinä
toivottuina ominaisuuksina ja taitoina. Vastaavanlaisia pehmeitä
taitoja korostetaan myös esimerkiksi Turun kauppakorkeakoulun
Strategia 2000:ssa, jossa todetaan mm. "Oppimisessa asetetaan
suuri paino pehmeille taidoille, kuten kommunikointikyky, ryhmätyöskentely,
tiedon hankinta ja hallinta sekä tunneäly." Tämä
tarkoittaa sitä, että nämä asiat pyritään
ottamaan huomioon myös opetuksessa.
Tutkin kevään 2000 ja 2001 Helsingin Sanomista ja Turun
Sanomista 271:tä kaupallista korkeakoulututkintoa edellyttävää
työpaikkailmoitusta. 78 ilmoituksessa hakijalta toivotaan
yhteistyökykyä, 32:ssa tiimityötaitoja, 23:ssa
edellytetään hyviä ihmissuhdetaito ja ja 21:ssä
esiintymiskykyä ja yhtä monessa ilmoituksessa edellytetään
vuorovaikutustaitojen hallintaa. Ilmoituksissa todetaan mm.:"Sinulla
on monipuoliset vuorovaikutustaidot.";"Luonteva käytös
ja hyvä esiintymistaito ovat tehtävien menestykselliseen
hoitamiseen vaadittavia henkilökohtaisia ominaisuuksiasi.";
"Tehtävässä menestyminen edellyttää
yhteistyö-, vuorovaikutus- ja neuvottelu-valmiuksia."
Tällaisia valmiuksia meidän siis tulisi antaa opiskelijoillemme.
Kielitaitoko vahvin valtti rekrytoinnissa?
Kielitaito tulee ilmoituksissa korostetusti esiin. Tutkitussa
aineistossa on 37 ilmoitusta, jotka ovat joko englannin-, ruotsin-
tai saksankielisiä. 120 ilmoituksessa mainitaan englanti
hallittavana kielenä mm. siksi, että se on yrityksen
konsernikieli. 85 ilmoituksessa edellytetään ruotsin
kielen taitoa ja 52:ssa suomen kielen sujuvaa osaamista. "Konsernikielemme
on englanti, ruotsinkielen taito helpottaa toimintaasi Pohjoismaissa.";
"Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää
sujuvaa kirjallista ja suullista esitystaitoa suomeksi, englanniksi
ja ruotsiksi". Ehkäpä jopa vähän yllättävästi
monissa ilmoituksissa todella korostettiin hyvää suomen
kielen taitoa: "Sinulla on selkeä, täsmällinen
ja virheetön suomen kielen taito sekä 'luistava kynä'."
Monissa ilmoituksissa on pelkästään maininta hyvästä
kielitaidosta tarkemmin määrittelemättä, mitä
kieliä tarkoitetaan, esimerkiksi: "Arvostamme hyvää
suullista ja kirjallista ilmaisutaitoa, kielitaitoa." Myös
saksa, ranska, venäjä, espanja ja italia mainitaan tässä
aineistossa kielinä, joiden taitoa hakijalta joissakin ilmoituksissa
toivotaan tai jopa vaaditaan: "Kielitaitovaatimukset ovat
englanti, toisena vahvana kielenä mielellään ranska
ja mahdollisesti saksa, muu kielitaito on toivottavaa."
Tämän aineiston perusteella voimme päätellä,
että kielitaitoa arvostetaan ja useampien kielten hallintaa
edellytetään kansainvälistyvissä yrityksissä.
Monipuolinen kielitaito lisää mahdollisuuksia rekrytoitua.
Jos näitä tietoja sovelletaan opetukseen, meidän
pitäisi kieltenopetuksessa panostaa yhä enemmän
kirjallisen ja suullisen esitystaidon opettamiseen. Kielitaidon
merkitystä ei voi liikaa korostaa integroituvassa maailmassa.
Tietotekniikka ja it-taidot
lisävahvuuksina työnhakuprosessissa
Runsaassa neljänneksessä ilmoituksista edellytettiin
tietotekniikan ja it-taitojen osaamista esimerkiksi näin:
"Tillräcklig erfarenhet av IT-utveckling är nödvändig."
Näiden taitojen, kuten markkinointi- ja johtamistaitojenkin,
opettaminen kuuluu kauppakorkeakoulujen opetusohjelmaan, mutta
entä esimiestaidot ja organisointitaidot. Voiko tällaisia
taitoja opettaa? Saman kysymyksen voi esittää, kun pohditaan
muita työnhakijoilta edellytettäviä ominaisuuksia.
Opetammeko opiskelijoille oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta ja
joustavuutta, kannustammeko heitä itsenäiseen työskentelyyn
ja vastuuntuntoon, annammeko heille tilaisuuden luovuuteen ja
innovatiivisuuteen? Nämä ovat kaikki asioita, joita
rekrytoijat toivovat yrityksen potentiaalisilta työntekijöiltä.
Meidän opettajien tehtäväksi jää mahdollisuuksien
mukaan ottaa nämä pehmeät taidot huomioon opetuksessamme.
Liisa Lavón
Suomen kielen ja viestinnän lehtori
Turun kauppakorkeakoulu
(painetun lehden s. 20-21)
|