Kokonaistyöaika
- mitä se on nyt?
Yliopistonopettajien työ-aikasopimuksen - kokonaistyöajan
- ollessa käytössä nyt jo neljättä vuotta
maan kaikissa yliopistoissa lienee syytä tarkastella, onko
se täyttänyt siihen asetettuja toiveita ja olisiko sen
piirissä vielä hyödyntämättömiä
mahdollisuuksia.
Sopimuksen 2 § määrittelee: "Tavoitteena
on työjärjestelyjen joustavuuden lisääminen,
tutkimusedellytysten parantaminen, taiteellisen toiminnan edistäminen,
tutkimuspohjaisen opetuksen kehittäminen kaikkien opettajien
osalta sekä uusien kannustavampien opetus- ja opiskelumuotojen
kehittäminen".
Opetusministeriön toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille
2003-2006 todetaan kohdassa 3.2.1. Toimintalinjat ja painopisteet,
mm: "Opetusta ja tutkimusta kehitetään toisiaan
palvelevana kokonaisuutena ja yliopistojen tieteellistä roolia
vahvistetaan siten, että opetus nykyistä selkeämmin
kytkeytyy tieteelliseen tutkimukseen."
Tutkimuspohjainen opetus
Ovatko sitten kaikki opettajat saaneet aiempaa paremman tilaisuuden
kehittää opetustaan oman tutkimustyönsä pohjalta?
Jotkut kyllä ovat; ne, jotka ovat saaneet merkitä/määräyksen
tutkimusaikaa työsuunnitelmaansa. Valitettavasti kuitenkaan
kaikki eivät ole olleet näin onnekkaita. Esimerkiksi
näyttää siltä, että valtaosa lehtoreista
on jäänyt vaille tätä mahdollisuutta.
On jopa esimerkkejä laitoksista, joissa johtaja on katsonut
oikeudekseen ilmoittaa, että "meillä eivät
lehtorit tutki, vaan opettavat". Tämä ei ollut
eikä edelleenkään ole sopimuksen tarkoitus. Sopimusta
on tällöin sovellettu virheellisesti. Varmaankaan ei
jokaisena vuonna pystytä jokaiselle opettajalle turvaamaan
käytännössä merkityksellistä tutkimusaikaa,
mutta vähimmilläänkin tulisi jokaisella opettajalla
olla selvä käsitys siitä aikataulusta, jolla hän
tulee tutkimusaikaa itselleen saamaan.
Yliopistossa annettavan opetuksen tunnusmerkki on nimenomaan,
että se perustuu uusimpaan tieteelliseen tutkimukseen.
Opetusvelvollisuudesta kokonaistyöaikaan
Nykyistä edeltävässä työaikajärjestelmässä
työaika ja osin työtehtävätkin määräytyivät
opetusvelvollisuuden kautta. Joka vuosi oli annettava opetusta
virkaan säädetyn opv-tuntimäärän verran
ja kun se tuli liitännäistöineen tehdyksi, oli
vuoden työ kontrollimielessä tehty. Käytäntö
ajoi kuitenkin tämän järjestelmän ohitse.
Yliopistonopettajien työtehtäviksi alkoi kasautua ja
opettajat myöskin velvoitettiin tekemään huomattavan
paljon muita kuin heidän opetukseensa välittömästi
liittyviä tehtäviä. Tästä syystä
oli suorastaan kiire saada rajoitetuksi opettajien kokonaistyömäärän
kasvu.
Kokonaistyöaikajärjestelmässä jokaisella
päätoimiseen opetushenkilökuntaan kuuluvalla on
sama 1600 tunnin vuosityöaika, johon luetaan todellisina
työtunteina kaikki hänelle määrätyt työt,
olivatpa ne sitten opetusta, sen liitännäistöitä
tai muita töitä. Sopimuksen mukaan opetustehtävien
määrää ei kuitenkaan voi aiemmista opv-tuntimääristä
lisätä. Sen sijaan muiden kuin opetustehtävien
lisääntyessä nimenomaan opetustehtävien on
vastaavasti vähennyttävä. Opetuksen muuntaminen
muuksi työksi - periaate on syytä pitää keskeisenä
mielessä valmisteltaessa vuotuista 1600 tunnin työsuunnitelmaa.
Suunnitelmallisuus
Työsuunnitelman tekeminen sinänsä on lisännyt
useimmilla laitoksilla työskentelyn joustavuutta. Kun on
ollut pakko mahduttaa kaikki työtehtävänsä
henkilökohtaiseen 1600 tunnin raamiin, on myös joutunut
punnitsemaan eri työtehtävien keskinäistä
tärkeysjärjestystä ja valitsemaan sen mukaan niille
annettavan ajan. Työsuunnitelmat on myös useimmilla
laitoksilla laadittu yhteistyössä johdon ja henkilökunnan
kesken, niin kuin sopimus edellyttää.
Mahdollisuudet
Vuotuinen 1600 tuntia voidaan todellakin jakaa hyvin monin eri
tavoin, kunhan ensin on päätetty siitä, mikä
osa opetustehtävien enimmäismäärästä
(entinen opv) halutaan muuttaa muuksi työksi.
Periaatteessa vaikka koko opetus voidaan muuttaa muuksi työksi,
joten opettajasta voidaan saada tilapäisesti 1600 tunnin
tutkija entisin palkkaeduin ja välttää ne huomattavat
menetykset, joita esim. stipendikausiin liittyy (ikälisä-,
määrävuosi- ja eläke-etuuksien menetys). Samasta
syystä on tarpeetonta hakea ja myöntää palkatonta
virkavapautta esimerkiksi työkykyä ylläpitävään
kuntoutukseen, vaikka sen Kela näennäisen täysimääräisesti
korvaisikin. Kuntoutusjakso merkittäköön työsuunnitelmaan
ja yliopisto saakoon Kelalta vastaavan rahallisen hyvityksen.
Tutkimusajan saaminen työsuunnitelmaan on kuitenkin lähes
kaikkien yliopistonopettajien keskeinen toive. Seuraava toive
listalla lienee tämän tutkimusajan varjeleminen alkuperäiseen
tarkoitukseensa, ennen kuin satunnaiset muut työt nakertavat
sen olemattomiin.
Tutkimusaikaa tulisi myös antaa riittävästi, jotta
työhön olisi todellinen mahdollisuus. Norjan ja Ruotsin
yliopistoissa käytetään ohjeellista 25 % varausta
tutkimukseen. YLL katsoo, että tämä linja olisi
paikallaan meilläkin.
Pelkästään yliopiston tutkimustoiminnan tehokkuutta
ajatellen voisi olla hyvä ohjata tutkimusaikaa painotetusti
parhaimmille tutkijoille. Kun yliopiston toisena päätehtävänä
on myös opetus ja kun tulevaisuuden huippututkijat on ensin
tehokkaasti ja tutkimuspohjaisesti koulutettava, tulee tutkimusaikaa
ohjata myös niille opettajille, joilla ei vielä ole
näyttöä tuloksellisesta tutkimustyöstä,
kun ei ole ollut siihen varattua aikaakaan. Tätä edellyttää
myös kokonaistyöaikasopimus.
Opetusmuotojen moninaisuus
Luentojen, demonstraatioiden, harjoitusten ja seminaarien rinnalle
on tullut monia muita opetusmuotoja alkaen harjoituskirjoituksista,
väittelytilaisuuksista, etä- ja monimuoto-opetuksesta
sekä verkko-opetuksesta aina useamman opettajan pitämään
kurssiin. Näiden tuloa on varmaan vauhdittanut työaikasopimuksen
joustavuus. Lisää vapausasteita syntyy siitä, ettei
kurssien pituuksien enää tarvitse olla 28:lla jaollisia,
koska entiset opv-lukemat 448, 420, 392, 336 jne ovat poistuneet
ja voimassa enää opetuksen teoreettisina ylärajoina.
Paljon hyödyntämättä
Hyödyntämättömiä voimavaroja löytyy
nimenomaan laitoksilta, joissa opetetaan entiset opv:t "täyteen".
Nehän samalla ilmoittavat, etteivät ole kiinnostuneita
uusista tavoista kehittää opettajan työtä.
Osasyyllinen tällaiseen lienee löydettävissä
kokonaistyöaikaa edeltäneestä työvelvollisuuskokeilusta,
joka valitettavasti osui keskelle pahinta lama-aikaa. Ns. uusille
työmuodoille ja niiden kehittämiselle ei tahtonut löytyä
mitään voimavaroja ja niinpä jäi monesti käteen
vain helpoin vaihtoehto: tehdään kuten ennenkin. Nyt
ovat ajat toiset. Vaikka rahoitus on edelleen tiukkaa, voitaneen
kuitenkin luottaa siinä määrin sen pitkäjänteisyyteen,
että voidaan jo panostaa tulevaisuuden tuottoa merkitseviin
toimintamuotoihin, esimerkiksi opetuksen kehittämiseen, tutkimuspohjaisesti.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s.24-25)
|