Därför lönar det sig
att höja lönerna
Alla önskar vi höjda löner men alla kan inte ange
varför. Egentligen är det ganska få som kan komma
med tillräckliga grunder för att få högre
lön. Bland dessa står universitetens lärarkår
med professorerna och lektorerna i täten.
Vid universiteten förmedlas den mest högtstående
undervisningen i detta land. Undervisningen är baserad på
universellt erkända prestationer, inom veten-skap vid de
vetenskapliga lärosätena och inom konst vid konsthögskolorna.
Inom vetenskapen gäller det böcker och tidskrifter i
disciplinen i fråga, inom konsten konserter och utställningar.
Konst- och vetenskapsidkarna exponerar sina kunskaper för
allmän utvärdering. Nästan samtliga beslut om publicering
föregås nuförtiden av ett krävande referee-förfarande,
där av ett stort utbud endast de bästa alstren sållas
ut för utgivning. Härvid blir många i och för
sig högklassiga bidrag förbigångna, av den orsaken
att de inte representerar det bästa inom ämnet.
Kännetecknande för universitetsundervisningen är
att den grundar sig på de senaste rönen inom disciplinen.
Därför är det naturligt att en person som fått
en professur ofta enligt internationella bedömare har den
längsta och kvalitativt mest högtstående förteckningen
över publikationer. Detta ger ämnet möjlighet att
utveckla undervisningen med kurser av högsta kvalitet och
på så sätt överföra spjutspetskunnandet
till nästa generation. När det gäller meritering
för lektorstjänst vid ett universitet krävs vid
sidan om vetenskapliga förtjänster speciella meriter
inom god undervisningsförmåga. I dagens läge är
det lektorerna som står för merparten av den undervisning
som förmedlas av permanent anställda lärare. Oberoende
av om tyngdpunkten ligger vid undervisning eller forskning bör
arbetsinsatsen vara av högsta kvalitet.
Det krävs många års arbete för att man
skall bli kompetent för läraryrket vid ett universitet,
mycket praktik innan man skaffat sig de erforderliga bevisen för
det yppersta kunnandet i sitt ämne. En lång och krävande
utbildning borde givetvis resultera i de högsta lönerna
inom undervisningssektorn i detta land: toppundervisning är
en viktig konkurrensfaktor för Finland internationellt sett.
Resultatet av en enkät som gällde professorernas löner
presenterades i senaste numret av Acatiimi. Av översikten
framgick att professorernas minimilöner är i nivå
med en välutbildad medborgares medianlön, medan de högsta
lönerna med nöd och näppe når upp till lönenivån
för chefer i medelstora företag. Detta missförhållande
kommer i framtiden att leda till en brist på välutbildade
och för en akademisk karriär och krävande uppgifter
motiverade personer. Av betydelse i detta sammanhang är också
att professorernas lönesystem för tillfället inte
medger någon flexibilitet uppåt på löneskalan.
Det finns emellertid också glädjande utveckling på
lönefronten. De på statligt initiativ genomförda
VALPAS I och II -justeringarna har varit åtgärder i
rätt riktning, men det räcker inte: minst tio sådana
lösningar skulle behövas för att resultatet skall
vara tillfredsställande. Också det så kallade
Helsingfors-avtalet innehåller en central mekanism för
flexibel lönesättning i stället för fasta
löneklasser. Det är önsk-värt att systemet
i sinom tid tas i bruk också vid andra universitet. Tillämpningen
av detta preciserande tjänstekollektivavtal måste emellertid
först få en godtagbar form vid Helsingfors universitet.
Bedömningen av kravnivån för en universitetslärares
arbete och den därav följande lönesättningen
är alltså både oproblematisk och lätt att
genomföra, emellertid under förutsättning att lärarna
får ett eget lönesystem. Relationen till lönesättningen
inom andra sektorer vid universiteten bör ses med utgångspunkt
i universitetsväsendets betydelse, för vårt land
onekligen en fråga av första rang.
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden s.4)
|