Tutkija tutustumassa
"tosi työelämään"
Työelämään tutustuminen eli TET on tuttu
juttu jokaiselle yläasteen oppilaalle, mutta mitäpä
seuraa kun sitä kokeilee akateeminen tutkija?
Sisäistä tarkastusta tutkiva Annukka Jokipii kirjoittaa
ohessa kokemuksistaan sisäisenä tarkastajana Metsähallituksessa.
Tarinani työelämään tutustumisesta alkaa
hetkestä, kun tapasin vanhan opiskelutoverini. Vaihdoimme
kuulumisia ja kerroin tekeväni parhaillaan väitöskirjaa
laskentatoimen ja rahoituksen laitoksen assistenttina. Tämän
kuullessaan tuttavani puuskahti "-Hah, te tutkijathan
ette ymmärrä todellisesta elämästä mitään,
istutte torneissanne ja osaatte pelkkää teoriaa. Ettehän
te tiedä, ovatko kirjoista hankkimanne tiedot ajanmukaisia
tai mitä yrityksissä todellisuudessa tapahtuu".
Kommentti mykisti minut tyystin. Aloinkin pohtimaan sitä,
kuinka kaukana todellisuudesta ovat ne asiat, joita opetan ja
tutkin, siitä maailmasta, jossa niitä sovelletaan käytäntöön?
Pohtimisen tulos
Tuttavani kommentti jäi muhimaan ajatuksiini ja sain idean
akateemisen tutkijan työelämään tutustumisesta.
Tartuin härkää sarvista ja päätin katsoa,
kuinka kaukana akateemiset tietoni ovat todellisesta toiminnasta.
Kohteena olisi tutkimukseeni ja opetukseeni vahvasti liittyvä
sisäisen tarkastus. Sisäinen tarkastus on uudistetun
määritelmän mukaan organisaation arviointi- ja
varmennustoimintaa sekä konsultointitoimintaa. Tutustumisen
voisin suorittaa intensiivijaksona, niin ettei todellinen leipätyöni,
tutkimus ja opetus, keskeytyisi. Tuona aikana voisin luoda kuvan
sisäisten tarkastajien käytännön toiminnasta
ja katsoa, ovatko opettamani asiat relevantteja. Tutustumisjakson
päätyttyä toisin yliopistolle tuliaisina tuoreita
näkemyksiä opetukseen ja mahdollisesti uusia ideoita
tutkimukseen. Mutta miten perustella yritykselle, että sen
kannattaisi ottaa tutkija mukaan toimintaansa, vaikkapa viikon
ajaksi?
Ideasta ehdotukseksi
Lähestyin idealla Sisäiset tarkastajat ry:n hallituksen
puheenjohtajaa Antero Kuuluvaista ja hän otti asian innostuneesti
vastaan. - Akateemisten tutkijoiden työharjoittelu on meille
uusi, mutta kokeilukelpoinen idea. Aikaisemmin yhdistys on tehnyt
yhteistyötä yliopistojen kanssa esimerkiksi välittämällä
vierailevia luennoitsijoita ja myöntämällä
stipendejä alaan liittyvien opinnäytetöiden laatijoille.
Mielestämme työharjoittelua voidaan pitää
varsin tarkoituksenmukaisena käytännön ja teorian
yhteyden ylläpitämisen kannalta. Hyvä organisaation
johtamis- ja hallintojärjestelmä, riskien hallinta,
sisäinen valvonta ja sisäinen tarkastus muodostavat
nykykäsityksen mukaan integroidun kokonaisuuden, joka on
merkittävä kohde myös akateemiselle tutkimukselle.
Voidaankin ajatella, että työharjoittelu mahdollisesti
lisää tutkimuksen sisällöllistä laadukkuutta,
puheenjohtaja Kuuluvainen pohti.
Epäillessäni yritysten halukkuutta ottaa ulkopuolinen
harjoittelija mukaan toimintaan, Antero Kuuluvainen totesi -Työharjoittelu
on halpa ja melko tehokaskin tapa yrityksille saada nimensä
tunnetuksi opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden piirissä.
Ainoat ongelmat harjoitteluun liittyen saattavat ilmetä esimerkiksi
arvioinnin kenttävaiheessa, jos työharjoittelijasta
ei ole asianmukaisesti ilmoitettu arvioitaville yksiköille.
Mutta riittävällä informaatiolla tämäkin
asia on hoidettavissa, hän jatkoi kannustavasti. Ehdotus
'varttuneemman väen työelämään tutustumisesta'
sai siis virallista kannatusta ja yhdistys ryhtyi kartoittamaan
sopivaa yritystä uudenlaiselle yhteistyökokeilulle.
Tuumasta toimeen
Metsähallituksesta otettiin pian yhteyttä ja sovimme,
että osallistun heidän sisäisen tarkastustiimin
toimintaan työharjoittelijana. Sisäinen tarkastaja Arja
Karkola kertoi tunnelmistaan, kun päällikkö ilmoitti
erikoislaatuisesta kokeilusta -Pohdin sitä, kuinka harjoittelija
kykenisi saamaan eniten hyötyä työni seuraamisesta.
Tehtävää suorittaessani kun en etene mielestäni
kovin loogisesti ja suurin osa työstämisestäni
on näkymätöntä. Toivoin, ettei harjoittelija
vallan masentuisi kaoottiseen ensivaikutelmaan. Lisäksi olin
innoissani, että pääsen keskustelemaan sisäisen
tarkastuksen filosofioista ja siitä, kuinka niihin muualla
suhtaudutaan, Arja Karkola muisteli.
Kokemuksia kentältä
Muutamaa päivää ennen harjoittelujakson alkamista
aloin jo hieman jännittää tulevaa. Tuleeko minun
toimia asiantuntijan varmoin ottein vai myönnänkö
rehellisesti jos en osaa? Saankohan aidosti osallistua arviointitehtäviin
vai laitetaanko minut kopioimaan ja niittaamaan papereita niin
kuin osalle kävi yläasteen TET-jaksolla? Mitä jos
tuttavani olikin oikeassa ja jakso onkin täysi floppi?
Näitä mietiskellessä kertasin alan ammattikirjallisuutta
iltapuhteikseni. Samalla päätin pitää matalaa
profiilia arvioinnin aikana ja seurata ammattilaisten toimintaa
oppiakseni lisää tutkimusaiheestani. Kysyisin tarkennusta,
jos en jotain ymmärtäisi.
Itse asiassa jännittäminen oli turhaa. Työelämään
tutustuminen oli antoisampaa kuin osasin kuvitellakaan. Päivällä
teimme arvioinnin kenttätyötä ja illalla, koska
olimme vieraalla paikkakunnalla, meillä oli aikaa syventyä
keskustelemaan tarkastukseen liittyvistä muista näkökulmista,
kuten tutkimuksesta. Näinä kolmena päivänä
muuttuivat lihaksi kaikki ne kaaviot ja teoriat, joita olen pyörittänyt
työpöydälläni jo useamman vuoden ajan. Kenttätyöjakson
aikana koin valtavia ahaa-elämyksiä, kun teoria toisensa
jälkeen loksahti kytköksiin käytännön
kanssa.
Se seikka, ettei tutustumisjakso ollut sidottuna mihinkään
tiettyyn tutkimukseen, vapautti minut tarkastelemaan sisäistä
tarkastustoimintaa laajemmin. Paperini täyttyivät uusista
tutkimusideoista sekä pienistä huomioista, joita alan
kirjojen rivien välistä on lähes mahdotonta löytää.
Vaikka työelämään tutustumisjakso oli verrattain
lyhyt, vankalla teoriapohjalla sen aikana pystyi saamaan laajan
kuvan aihealueen toiminnasta. Ja mikä positiivista, tarkastajat
olivat erittäin kiinnostuneita vaihtamaan aiheesta ajatuksia
ja mielipiteitä.
Tuhdisti tuliaisia
Mitä näistä kolmesta TET-päivästä
jäi minulle haaviin? Ainakin varmuus siitä, että
teoriapohjalla pystyy aidosti hahmottamaan 'todellista elämää'.
Lukemani ja opettamani teoriat eivät sittenkään
ole niin kaukana todellisuudesta, kuin mitä tuntemani maallikko
asiasta väitti. Lisäksi todella kannustavaa oli tarkastajien
kiinnostus akateemista tutkimusta kohtaan. Vakuutuin siitä,
että tekemäni tutkimustyö ei ole turhaa ammattilaisten
näkövinkkelistä.
Tulevaisuudessa voin hyödyntää TET-jakson kokemuksia
tutkimuksen lisäksi muun muassa opetuksessa. Teorialuentojen
lomassa opiskelijoista on varmasti mielenkiintoista kuulla miten
käsiteltävä teoria toimi tarkastuksen aikana ja
kuinka tarkastettavat siihen reagoivat. TET-jakson aikana jouduin
toteamaan myös sen, että työpaikan tehtäväsisällöt
todellakin vaihtuvat ripeässä tahdissa. Näin ollen
kohta alkavalla sisäisen tarkastuksen kurssillani opettavien
teorioiden elinkaarien on oltava riittävän pitkiä,
jotta opiskelijat voivat hyödyntää niitä edelleen
siirtyessään muutaman vuoden kuluttua työelämään.
Maistuis varmaan sullekin?
Suosittelisinko työelämään tutustumista kaikille
akateemisille tutkijoille ja opettajille? Kyllä ja en. Aiheissa,
joissa tutkimus liittyy voimakkaasti tiettyyn ammattikuntaan,
tehtäviin tai toimintoihin TET olisi perusteltua, koska se
voitaisiin suunnata juuri oikeaan tutkimusalaan. Niissä aiheissa,
joista teoria ei suoranaisesti liity käytännön
tehtäviin, ei välttämättä synergiahyötyjä
syntyisi. Jaksoa miettiessä on myös otettava huomioon
se seikka, onko tutkija tekemisissä käytännön
kanssa jo tutkimusta tehdessään. Jokainenhan voi miettiä
omalta kohdaltaan, mikä tehtävä ja kohde kiinnostaisi.
Ja jos intoa ja sopiva kohde löytyy, niin mikäpä
estäisi kokeilemasta?
Hieman laajemmin ajateltuna TET-jaksot tutkijoille ja opettajille
voisivat toimia hyvinkin erinomaisina siltoina yliopistojen ja
käytännön työelämän välillä.
Yritykset saisivat viikoksi asiantuntijan käyttöönsä,
yliopisto ajantasaista materiaalia opetukseen ja tutkimukseen
sekä molemmat vahvistaisivat suhdetoimintaansa. Yksittäiselle
tutkijalle työelämään tutustuminen on erinomainen
keino hakea vahvistusta olemassa olevalle teoriapohjalle, löytää
tutkimusideoita sekä luoda kontakteja yliopiston ulkopuolelle.
Ja mikä positiivista, TET-jakso ei sido tutkijaa eikä
yritystä kiinteästi, vaan se voidaan suorittaa ikään
kuin 'irrallisena' yhteistyömuotona.
Entäs tulevaisuudessa?
Kokemukseni TET-jaksosta olivat erinomaiset. Se antoi minulle
uusia ideoita ja varmuuden siitä, että teoriat todellakin
istuvat käytäntöön. Uskon, että jatkossa
osallistun lyhyehköihin TET-jaksoihin vuoden-parin välein
eri yrityksissä virkistääkseni käytännön
tietotaitoja ja pysyäkseni alan ammatillisessa kehityksessä
mukana. Todennäköisesti myös Metsähallituksenkin
sisäisen tarkastus jatkaa kokeilua, sillä sisäinen
tarkastaja Arja Karkola totesi kokeilun päätyttyä
-Upeaa, TET-jakso akateemisille tutkijoille toimii erinomaisesti.
Pohjimmiltaanhan siinä on kysymys tiedon ja uusien ajatusten
vaihdosta!
Annukka Jokipii
assistentti
Laskentatoimen ja rahoituksen laitos
Vaasan yliopisto
(painetun lehden s. 5-7)
|