Pääosa väitöskirjoista tehdään
yhä tutkijakoulujen
ulkopuolella
Vaikka tutkijakoulujärjestelmä on ollut olemassa
jo lähes seitsemän vuotta, suurin osa väitöskirjoista
tehdään edelleen tutkijakoulujen ulkopuolella. Väitöskirjaa
tekevien yhteismääräksi yliopistoissa on arvioitu
noin 4500.
Melko suuriin keskeyttämislukuihin ovat syynä määräysten
lyhyys ja kehno palkkaus.
Tutkijakoulut perustettiin perinteisen tutkijankoulutuksen rinnalle
vuonna 1995. Osa kouluista oli yhden oppiaineen, paikkakunnan
tai yliopiston kouluja, osa taasen laajahkoja valtakunnallisia
verkostoja.
Uuden järjestelmän tavoitteeksi asetettiin tohtorin
tutkinnon suorittaminen neljässä vuodessa päätoimisesti
opiskellen ja keskimääräinen väittelyiän
alentaminen lähelle 30 ikävuotta. Muita tavoitteita
olivat tutkijankoulutuksen laadun ja jatkokoulutuksen suunnitelmallisuuden
lisääminen, tutkimusryhmien yhteistyön tehostaminen
ja kansainvälisen koulutus- ja tutkimusyhteistyön lisääminen.
Laajuus ja tavoitteet
Vuoden 1995 alussa 722 tutkijakoulutettavaa aloitti työskentelyn
69 tutkijakoulussa. Neljä vuotta myöhemmin, jolloin
alkoi tutkijakoulujen toinen nelivuotiskausi, oli käytettävissä
1 282 opetusministeriön rahoittamaa tutkijankoulutuspaikkaa.
Opetusministeriön rahoittamien tutkijakoulupaikkojen lukumäärää
on tämänkin jälkeen lisätty. Vuoden 2002 budjetissa
yliopistot saivat 212,7 miljoonaa markkaa tutkijakouluissa työskentelevien
1 426 opiskelijan ja 23 koordinaattorin palkkaukseen. Opetusministeriön
tutkijakoulupaikkojen lisäksi ko. kouluissa on useita satoja
Suomen Akatemian rahoittamia paikkoja (A20-paikat ja projektien
yhteydessä olevat paikat) ja jonkin verran muulla rahoituksella
ylläpidettäviä paikkoja.
Tutkijakouluja on laajennuksen jälkeen yhteensä 108.
Valtaosa niistä on verkostotyyppisiä usean yliopiston
tai tutkimuslaitoksen yhteisiä hankkeita.
Tutkijakoulupaikkojen lukumäärän kasvusta huolimatta
pääosa jatkotutkinnoista suoritetaan edelleen tutkijakoulujen
ulkopuolella. Tutkijankoulutuksesta käydyssä keskustelussa
tämä seikka saa usein liian vähän huomiota
osakseen. Väitöskirjaa tekevien yhteismääräksi
on arvioitu yliopistoissa noin 4 500. Vuoden 2000 KOTA-tietokannan
mukaan jatko-opiskelijoita on, yliopistojen ulkopuoliset mukaan
lukien noin 20 540.
Neljässä vuodessa tohtoriksi
Keskeisin tutkijakouluille asetettu tavoite on tohtorin tutkinnon
suorittaminen päätoimisesti opiskellen neljässä
vuodessa. Ko. tavoite näyttää toteutuneen yllättävän
heikosti, vaikka väittelyajat ovatkin lyhentyneet.
Tutkija Hilkka Taimion selvityksestä (Tutkijakoulut 2000.
- OPM koulutus- ja tiedepoliittinen osasto 2000) käy ilmi,
että opetusministeriön rahoittamilla tutkijankoulutuspaikoilla
vuosina 1995-1999 opiskelleiden valmistumisprosentti oli ko. vuosien
aikana 58,3%. Jos lukuihin lasketaan mukaan Suomen Akatemian tutkijakoulutuspaikat,
jäi valmistuneiden osuus 48%:iin!
Neljässä vuodessa valmistuneiden tohtoreiden määrissä
ja osuuksissa oli suuria tieteenalakohtaisia eroja.
Keskeyttämisiä pyrittävä vähentämään
Tavoiteajassa tapahtuneeseen alhaiseen valmistumisprosenttiin
vaikuttavat monet seikat. Aivan liian moni tutkijaopiskelija jättää
tohtorin tutkinnon suorittamisen kesken. Keskeyttämisen syitä
tulisi perusteellisesti selvittää, jotta niihin kyettäisiin
mahdollisimman tehokkaasti puuttumaan.
Yksi keskeyttämisten syistä lienee tutkijakoululaisten
vaatimaton palkkaus. Kiusaus siirtyä nälkäpalkalta
yliopiston ulkopuolelle paremman palkkauksen piiriin saattaa muodostua
liian kovaksi houkutukseksi.
Opetusministeriön tutkijakoulupaikoilla olevilla maksetaan
noin 1600 euroa eli noin 9 500 markkaa kuukaudessa. Se on ylemmän
korkeakoulututkinnon suorittaneen tieteentekijän palkaksi
häpeällisen vähän. Kun vielä ottaa huomioon,
ettei ko. paikoilla oleville haluta jostain merkillisestä
syystä maksaa ikälisiä, ei voi muuta kuin ihmetellä
valittua lyhytnäköistä palkkapoliittista linjaa..
Keskeyttämisiä lisännee myös tutkijakoululaisille
annettujen määräysten lyhyys ja siitä aiheutuva
suuri epävarmuus. Koska tavoitteeksi on asetettu väitöskirjan
suorittaminen neljässä vuodessa, tulisi määräysten
olla saman pituisia. Tällöin tutkijakoululaiset sitoutuisivat
työhönsä nykyistä paremmin.
Ohjausta on tehostettava
Yksi syy tavoitetta hitaampaan opintojen etenemiseen tutkijakouluissa
on ohjauksen kehittymättömyys. Taimion selvityksessä
vuodelta 2000 ohjausta piti huonona tai epätyydyttävänä
yhteensä 27,7% vastanneista tutkijakoululaisista. "Ei
huonona eikä hyvänä" sitä piti 19,2%.
Näin ollen ohjaukseen suhtautui kriittisesti tai neutraalisti
noin 47% vastanneista. Enemmistö, 53%, arvioi saamansa ohjauksen
hyväksi tai erinomaiseksi.
Huolestuttavaa oli, että tyytyväisten osuus oli Taimion
edellisessä selvityksessä vuodelta 1996 selvästi
korkeampi kuin neljä vuotta myöhemmin tehdyssä
tutkimuksessa.
Jatko-opiskelijoiden ohjauksen heikkeneminen johtuu todennäköisesti
em. aikana muuttuneesta opettaja/opiskelija -suhteesta. Yliopistoissamme
on yhä vähemmän ohjaajia tiettyä ohjattavien
määrää kohden. Näyttääkin siltä,
että jos väitöskirjojen ohjausta halutaan konkreettisella
tavalla parantaa, on opettajien määrää yliopistoissa
lisättävä tai jatko-opiskelijoiden määrää
vähennettävä.
Opettajien määrän lisääminen poistaisi
monia muitakin ylimmän opetuksen alueella esiintyviä
ongelmia.
AKAVA-JS:n ja opetusministeriö ovat pyrkineet vireyttämään
jatko-opiskelijoiden ohjausta yliopisto- ja tiedehallinnon tarkentavaan
virkaehtosopimukseen sisällytetyllä tutkijankoulutuslisäpalkkiolla.
Sitä voivat saada virkaan nimitetyt professorit, joilla on
keskimääräistä enemmän tuloksia alansa
opetuksessa ja erityisesti tutkimuksessa ja tutkijankoulutuksessa
tai taiteellisessa jatkokoulutuksessa. Ko. palkkioita maksetaan
yliopistojemme professoreille runsaat 8,4 miljoonaa euroa. Ko.
lisäpalkkioon ollaan parhaillaan (4.3) käytävissä
ves-neuvotteluissa suuntaamassa lisää voimavaroja.
Tutkijankoulutuslisäpalkkion merkitystä ohjauksen vireyttäjänä
ei ole valtakunnallisesti selvitetty.
Tutkijakoulut ovat luultavasti jäntevöittäneet
väitöskirjatyön suorittamista. Epäkohtia esiintyy
kuitenkin vielä yllättävän paljon. Siksi tutkijakoulujen
valtakunnallinen arviointi olisi paikallaan.
Väitöskirjatyön edellytyksiä parannettava
Koska pääosa väitöskirjoista tehdään
edelleen tutkijakoulujen ulkopuolella, on tärkeätä,
että myös tällaisen väitöskirjatyön
edellytyksiä parannetaan samalla, kun tutkijakouluja kehitetään.
Yliopistoissa on noin 1 400 assistentin virkaa. Tutkijakoulujen
perustamisen jälkeen joissakin yliopistoissa on laiminlyöty
assistenttijärjestelmän kehittäminen, koska jostain
käsittämättömästä syystä ei
ole tajuttu assistentin virkojen tärkeyttä opetuksessa,
tutkimuksessa, jatkotutkintojen suorittamisessa ja laitostehtävien
hoidossa. Jatkossa assistenttijärjestelmän kehittämiseen
tulisi panostaa tuntuvasti nykyistä enemmän voimavaroja.
Tutkijakoulujen ulkopuolella tehtävän väitöskirjatyön
edellytyksiä tulisi parantaa myös monilla muilla tavoin
Osa tutkijakoulujen ulkopuolisesta väitöskirjatyöstä
tehdään teollisuuden ja tutkimuslaitosten rahoituksella
sekä muun muassa säätiöiden ja muiden tahojen
myöntämillä apurahoilla. Huolestuttavaa on viime
aikoina ollut se, että joissakin yliopistoissa budjettivaroista
on alettu maksaa väitöskirjaa tekeville apurahoja sen
sijaan, että heidät olisi otettu paremman sosioekonomisen
aseman tarjoamiin työ- ja virkasuhteisiin. Tieteentekijöiden
liitto ei voi hyväksyä budjettivaroista maksettuja apurahoja.
Jos palvelussuhteen tunnusmerkistö suhteessa yliopistoon
täyttyy, kyseessä voi olla vain palvelussuhde.
Klaus Sundbäck
(painetun lehden s. 9-11)
|